Gå til innhold

Jeløya


Tony Pedersen

Anbefalte innlegg

Var ute i går søndag, flott vær :) Men ikke SØ vær, høyt skydekke, 3 grader og svak NØ bris. Men havblikk på de fleste steder..

Fisket med Pistus, koselig selskap :D Lusker jo mye alene rundt, fint å høre litt annet enn bare stemmene i sitt eget hodet :P

Prøvde alle de sikre plassene, fisk på alle sammen. Men ikke mange kom i håven!

Dette var dagen for å miste fisk, å finner det fasinerende hvordan SØ kan nappe opptil 8!! gang på samme kast ute å bli kroket.

I Mossesundet har Silda trukket inn, og Seien med dn..

Å de store SØ er nok sikkert ikke langt unna ;D

Rundt kl 15 hadde vinden økt til frisk bris, flott fiske vind, strømme blitt sterkere..

En kilos fisk hogg på et langt kast på en av favoritt plassene! På en hjemmelaga reke, med mye liv.

Men falt av etter en liten stund :( Hadde ikke tatt den med hjem, men har jo ikke fått fisk før du holder den i hånda..

Fikk mange Sei, men små.. Fikk også en Sild! på 35 cm.. På reke den også :)

Er vell mulig at man må prøve de plassene som ikke så mange bruker, alltid en god tanke det!

Er også 10% utgytt fisk i fangstene, som alle må settes forsiktig ut igjen :)

Så derfor oppsøkes ofte saltere og friskere vann..

Alt ialt, en koselig og lærerik tur i godt selskap!

Pistus viste av noen riktig flotte plasser, som skal legges inn i besøkslista ;)

Jeløya er perfekt til fluefiske da man alltid finner plasser å fiske uansett vær og vind!

Og SØ finner du de fleste steder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig den heter noe annet på folkemunne. Men veien ut het Simavikveien, så jeg tok det alltid for gitt at den het det  ;D. Ligger på vestsiden, syd for Nes camping.

Bardu elva spøker litt for meg. To ganger har turen dit blitt avlyst i siste liten, så har fortsatt ikke fisket den  :'(.

Men det er helt OK med fisk her nede og  ;D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for sist Tony...var ute en tur i morges,først innom plassen vi var sist v/røde hytta.ett hogg på flua...thats all..dro videre på innsiden i sundet,kokte av sei imellom isslushen som drev tett innover(11-15 sei)på flua,tok med noe kattemat hjem. Havblikk og ikke mange gradene i vannet-i tilegg veldig klart vann,er ikke favorittføret akkurat! Fyra bål og koste meg,lell...!Snakkes ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp! Våken tidlig, dro til Pistus sitt lille rev.. Lavt vann, fisket en liten time men lite å få. Helt dødt! Hmm, lite vann men fine forhold.

Skulle det bli en sånn dag, da alt skulle tilsi full klaff. Men man får ingen fisk! Ble litt usikker, her burde jo være fisk, byttet flere fluer. Fort og saakte. men ikke ett napp :P

Skulle møte Pistus da han skulle vise meg noen fine vinterplasser.. Så vi møttes kl 10. Å kjørte i rettning Sverige :)

Etter litt om og men, kom vi frem til plassen. Klassisk sjøørret område, med grunner, holmer og skjær :D

Fisket litt fra en liten holme, men lite å få. Trua var som vanlig stor og da Pistus gikk for å fiske fra en liten brygge, fisket jeg av en fin kant utfor en liten muddervik.

Så etter noen kast en bølge som beveget seg litt mot de andre, et kort kast, to hurtige trekk! DER, så satt den, tok hardt og kontant 8) Ingen tvil der nei. Fin kamp, å straks lå den i håven. 900 gram :) Å reka satt godt i underkjeven. Flott start på en ny plass!

Men vi fikk ikke flere der..

Flyttet oss litt lenger ut, dypere vann da vinden hadde minket.. Som Pistus sier, vind er bra og heller for mye enn for lite ;D

Fant flere fine steder, men ikke fisk.

Kom så til et trangt sund, hvor jeg tok en liten sjøørret på første kastet.. Etter det dødt.

Men Pistus hadde i ly av en holme, lurt en sjøørret på 1.2 kg :D Alle tre på samme reka, de to største tok vi hjem, og de var begge full av store reker ca 5 cm :)

Vi dro tilbake til Jeløya, da vi kom ned til fiskeplassen, var det passe vind fra rett side. Og vi ble enig om at her var det fisk!

Pistus var først i vannet, å da jeg gikk litt lenger bortover stranden. Ropte han at det var fisk over vannet 50 m lenger bort å 15 m ut! Fikk av meg sekken å gjorde 2 forsiktige kast, med samme reke som tidligere.. På tredje kast var det stopp å en 800 grammer gikk i lufta. Fisken kom i håven, men blødde mye, så ble middag den også. Gikk ut på samme sted å 3 fisker til.. 500-800 gram, satt alle ut igjen.

Som så ofte før kommer de stor først etter men har tatt noen små. Å hadde på tre fine på rundt 1.5 kg. men ingen ville sitte på inn til land ??? Sjekka flua, fant ut at kroken var blitt sløv, da jeg fikk på noen blåskjell i et sund litt før på dagen..

Byttet til samme flue, bare rykende fersk fra stikka :)

Tro nå!!

Men neida, fisken var stortsett borte, å da mørket kom sigende var det ikke mer å kjenne.. Hadde bare noen følgere. noen virvler å sånt.

Pistus fikk ikke fisk på Jeløya, men fikk dagen største ;D

Så tilsammen 7 fisk, toppet en flott dag ved kysten. Å neste tur sammen er alt planlagt!

Utstyret forøvrig, #7 Lecie, glassline int, klar polyleader og 0.24 Fc spiss :)

Hadde en følelse av at jeg burde prøvd en mindre, kanskje hvit reke, men gjorde ikke det! Angrer litt :P

Kom hjem å fant ny 3er stang i posten!

Flott dag ;D

Tony

post-3402-13949870344358_thumb.jpg

post-3402-13949870344774_thumb.jpg

post-3402-13949870345203_thumb.jpg

post-3402-13949870345602_thumb.jpg

post-3402-13949870346094_thumb.jpg

post-3402-13949870346453_thumb.jpg

post-3402-13949870346823_thumb.jpg

post-3402-13949870347305_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Flott rapport Tony! Drar utover imorgen. Er litt full nå men gleder meg som et barn til i morgen. Ser ut som at du og Pistus gjorde en bra jobb på Jeløya. Bra vind i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våken nå! Fine fiske forhold, men må nok være familiefar i dag :) Skal heller surre opp litt vinter reker, i HOTTE farger :D Glimmerreker, etc pluss noen av mine egne spesialer ;)

Ikke det at behovet for fluer er så stort, men liker å ha noen nye i boksen og litt å velge i :)

Skriv gjerne rapport her swedeElvis :D

Blir sikkert fisk!! Send mms ;D

T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

fin rapport kompis. artig å følge med deg der nede. får ikke fiska så mye her nå. kaldt og surt. fikk tak i fightingbutt og det jeg trenger til g2en hos REC, så nå blir det stangmekking. gleder meg til å prøve nystanga. kanskje ved fjøsn ;D ;D

bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

tok en tur idag. kom seint i vei så det ble ikke så mange timer. hard vind og mye sjø fra havet gjorde fisket litt vanskeligere enn vanlig. på tredje kastet er det en fisk som hugger etter reken precis i overflaten. to kast etter er den på igjen men den vill ikke sitte. sånn er det et par ganger til under dagen. en fisk vender precis i det jeg lyfter reken ur vannet. ellers hade jeg stor tru da det var pålandsvind og klart i vannet. i morgen blir det tidlig start og da tar vi dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det sånn på Jeløya i dag jeg også!!!

Var en skikkelig rugg ca 20 meter ute som var oppe å nappa i flua mi, men den ville ikke sitte..

Prøvde litt av hvert i dag bortsett fra reke... Hadde flere napp på denne frustrerende dagen...

Prøvde t.o.m Cigar flua på blikk vann og en SØ var oppe for å ta den, men ville ikke sitte :'(

Var en rar og mystisk dag ved sjøen i dag syns jeg.. Var på to steder, Jeløya vest og vestby sør.

Var på bonn fjære og lite vind. Så et par SØ på grunna i en vik jeg pleier å fiske ved, men fisker så og si aldri inni vika, men lurer nå på om kanskje SØ gikk på grunna i dag og slurpa i seg reker... ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...