Gå til innhold

Jeløya


Tony Pedersen

Anbefalte innlegg

Tok med en kompis som skulle fiske med flue for andre gang. Passet egentlig greit med masse småsei langs land. Vi fikk skrubbe og knurr også. Hadde en halvtimes tid med en del sø action. Kontakt med en pen som glapp, men det gjorde ikke så mye når denne kompisen beit et kvarter etterpå. Flott kveld ved havet  <<l <<l

b4j8k8.jpg

skjedd med halen montro? Den fikk spise seg litt fetere

2vilfts.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok med en kompis som skulle fiske med flue for andre gang. Passet egentlig greit med masse småsei langs land. Vi fikk skrubbe og knurr også. Hadde en halvtimes tid med en del sø action. Kontakt med en pen som glapp, men det gjorde ikke så mye når denne kompisen beit et kvarter etterpå. Flott kveld ved havet  <<l <<l

b4j8k8.jpg

skjedd med halen montro? Den fikk spise seg litt fetere

2vilfts.png

Den SØ'en blir flott utover sommeren/ høsten! Slike deformiteter kan komme av skader påført i forbindelse med gyting . Det kan gå sopp eller infeksjon i små sår, spesielt når tempen i elva er høy. Men det kan selvfølgelig komme av skader etter sel/ oter/ garn og annet også.

Den beste matfiske av de to du har avbildet er nok pr i dag den nederste, har jeg hørt rykter om. Skal visst være godt fiskekjøtt på knurren. Anbefales visst foliebaking av knurr. Er et ubekreftet rykte, men ser for meg at de er vanskelige å filetere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok med en kompis som skulle fiske med flue for andre gang. Passet egentlig greit med masse småsei langs land. Vi fikk skrubbe og knurr også. Hadde en halvtimes tid med en del sø action. Kontakt med en pen som glapp, men det gjorde ikke så mye når denne kompisen beit et kvarter etterpå. Flott kveld ved havet  <<l <<l

http://i42.tinypic.com/b4j8k8.jpg

skjedd med halen montro? Den fikk spise seg litt fetere

http://i39.tinypic.com/2vilfts.png

Den SØ'en blir flott utover sommeren/ høsten! Slike deformiteter kan komme av skader påført i forbindelse med gyting . Det kan gå sopp eller infeksjon i små sår, spesielt når tempen i elva er høy. Men det kan selvfølgelig komme av skader etter sel/ oter/ garn og annet også.

Den beste matfiske av de to du har avbildet er nok pr i dag den nederste, har jeg hørt rykter om. Skal visst være godt fiskekjøtt på knurren. Anbefales visst foliebaking av knurr. Er et ubekreftet rykte, men ser for meg at de er vanskelige å filetere...

Søen blir nok fin utover ja ;) Knurr skal være godt, men et helvete å rense. Like greit å la rakkern svømme videre.

Fin den Thh 8) Streamere?

Tok på hvit orange jiggy ;) Bra drag i vannet et par timer før full flo skapte liv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Kan jo få meddele at jeg har vært ute mye i våres, å har hatt ett utrolig dårlig vårfiske. Det kan ha noe med grov uerfarenhet, lite research og badluck.

Har vært ute tidlig som sent, samt nattfiske. Mye horngjel er det derimot!

Har brukt litt tid på Jeløya, samt vært noen turer utenbys.

Kan det gå ann å ha slik flaks som dette? Eller andre som har hatt like "ræv" som meg? :)

Om noen en dag vil ha meg seg en kar ut så er det bare å rope :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tony du Tony!

Jeg er nok bare uerfaren å har svært lite ro i rassen! Jeg har jo ikke fluefisket stort lenger enn siden høst.. Så må bare ta tiden til hjelp, å lære meg å kjenne områdene. Har jo vært en ihugget haspel fisker så lenge jeg kan huske, å har nok med meg litt derifra. Fikk jo utrolig mye bra fisk på sluk!

Målet mitt i år er å ta ny personlig rekord på flue, som er 1500g. Samt å finne en elv hvor det går ørret fra 300 til 1000g. Da får å lære meg ordentlige presentasjoner, for vi vil jo ikke få en dårlig oppfatning av Hemsila fordi man er bokstavligtalt helt ubrukelig på å servere flue? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting kan ta litt tid, særlig så er ikke sjøfisket det aller letteste å starte på.

En del psykiske utfordringer også, og man blir fort oppgitt og lei.

Vi får prøve å ta noen turer vi, men om det er sjøørret du ønsker å fiske så er nok ikke jeg klar for det før ut i slutten av oktober en gang  ;)

Elvefisket er fint om du ikke er så dreven som fluefisker, der vet du ihvertfall om du er på rett plass og fisken har ingen steder å gjøre av seg. Så det er lettere psykisk :) Lettere å holde motet oppe og man kan fiske av standplasser man ser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Er det ingen som fisker på Jeløya om sommeren? Vel, de som rapporterer her og i sjøørrettråden har ofte inspirert meg, uten at jeg selv har vært så flink til å rapportere. Uansett, på stigende vann i går hadde jeg to solide napp, fikk en på ca halvkiloen og en på 1,1. I tillegg var det en sværing som tok et nydelig head and tail-vak utenfor kastehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Da ble det dagens tur med Nico K til Jeløya. Vi fisket i vestsida. Begynte ca. 7:30 men det var ikke mye å si. Vi fikk en SØ hver men de var for å si det sånn wobbler størrelse. Vi fikk fra en makrell hver også og noen hogg. Fisken var ikke veldig interessert. Fra klokka 9:30 var det helt dødt. Da gikk vi til Nes. Det var bare makrell. Masse opp i vannet men spiste bare plankton. Vi prøvde med mye forskjellig men ingenting fristet fisken. Det var allikevel fint å vær ute:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper virkelig det blir noe regn her snart. Den eneste gytebekken vi har her på øya er helt tørket ut. Det har vært så tørt i sommer/høst at alt vannet har måtte gå med på å vanne jorder. Bekken når ikke ut til sjøen en gang, og alt liv er helt borte :(

Det har de siste årene vært godt med fisk her, og stor fisk også. I år skal det ganske mye til før noe fisk kommer seg opp i det hele tatt :/

Vebjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...