Gå til innhold

Caneis


Ruffen

Anbefalte innlegg

Hvilken av de har et grønn/oliven skjær i seg? Thorax og vinger.

Klekket mengder av disse en ganske lang stund i et vann her. Var litt frustrerende til tider men veldig gøy når fisken tok til slutt.

Blir å forske mer på dette fisket fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var litt spessielt dette, det klekket veldig konsentrert i vannet. Fikk følelsen av at de kom opp på et lite område. De gjorde det.

Det er ikke bare å være døgnflue, fisken angriper under og flaggermusene stuper sammen med svalene.

Gleder meg til nye slike opplevelser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken av de har et grønn/oliven skjær i seg? Thorax og vinger.

Klekket mengder av disse en ganske lang stund i et vann her. Var litt frustrerende til tider men veldig gøy når fisken tok til slutt.

Blir å forske mer på dette fisket fremover.

Finnes 5 arter i familen caenidae...

4 caenis og 1 art av slekten Brachhycercus...

sistnevnte er kun funnet i østfold

av caenis så er to av dem sjeldne, kun funnet noen få steder (C.lactea og C.rivulorum)

C.horaria er den som er mest vanlig over hele landet...den siste c.luctuosa er funnet på østlandet og Trøndelag...

Enten er det C.horaria eller så kan det være en av de to sjeldne...

Hva tror du?

har du sett flere som ikke har grønnskjær i seg eller kun sett det, fargen kan sikkert variere fra sted til sted vil jeg tro  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Lenge siden noen har sett denne lille djevelen på farten?

Fikk noen rapporter fra dine trakter om massive klekkinger av Rivolorum for ca 3 uker siden. Noen kompiser slet med mye vann i elvende du fisker i Troms, og brukte et en dag i et lite veinært stillevann der de traff på teppeklekkinger, med dertil krevende fiske. Det ble vist ikke noe særlig fangst, men de så store fisker som vaket.

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg vet hvor du mener, og jeg har observert caneisen litt seint på sesongen her oppe. Gjerne august.

Skjønner godt at denne tråden er litt stille, for maken til pinsettfiske skal man lete lenge etter. Og stort sett føler man seg som en dust når dagen er omme.

Men visst vaker fisken på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal jaggu ta en tur i morra kveld for å se om det fremdels er noen. Har ikke blitt noe av dette fisket i år men i fjor hadde jeg noen fine turer med labert resultat :D Fikk litt da.

Men jeg mener å huske det var i juli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal jaggu ta en tur i morra kveld for å se om det fremdels er noen. Har ikke blitt noe av dette fisket i år men i fjor hadde jeg noen fine turer med labert resultat :D Fikk litt da.

Men jeg mener å huske det var i juli.

Da må du komme med en kjapp rapport.

Lover! Men ikke ha for høye forventninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal jaggu ta en tur i morra kveld for å se om det fremdels er noen. Har ikke blitt noe av dette fisket i år men i fjor hadde jeg noen fine turer med labert resultat :D Fikk litt da.

Men jeg mener å huske det var i juli.

Da må du komme med en kjapp rapport.

Ble ikke noe caenies tur på meg i dag. Dro til ei elv og nymfet i stedet. Jeg tror uannsett det er for sent her nede for caenies.

Men det vaket som besatt i vannene jeg kjørte  i kveld. Jeg tror det var myggvak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...