Gå til innhold

Fluering for villaksen


Oddbjørn

Anbefalte innlegg

Redd Villaksen (norges avdeling av North Atlantic Salmon Fund) arrangerer hver høst en auksjon for villaksen. Pengene har tidliggere gått til oppkjøpsordningen av kilenøter i Trondheimsfjorden, men vil framover også gå til andre prosjekter for å bevare villaksen i Norge.

Vi er noen fluebindere som har bidratt med klassiske laksefluer til denne auksjonen siden den startet for 5 år siden, og det vil vi fortsette med. Men det jeg tenkte var at noen kanskje har lyst til å være med på et ekstra bidrag fra fluefiskesiden. Det jeg tenkte var å fylle 3 fluebokser, en med laksefluer, en med ørretfluer og en med sjøørretfluer. Hvis det blir veldig mange fluer så fyller vi bare flere bokser.

Auksjonen er først til høsten 2010 igjen så vi har god tid, men tenkte det kunne være greit å sette fristen til mai 2010 for å bidra med fluer. Binderne bestemmer selv hvor mange fluer en vil bidra med.

Jeg kan koordinere bidraget og vil selvsagt også selv bidra med fluer (primært ørret og laks da jeg fisker lite sjøørret selv).

Håper noen har lyst å være med på dette som en liten hjelp til villaksen.

Påmeldte:

Laksefluer:

Hedde

Kim Werner

Oddbjørn

Petter Gustavson (Sunray Shadow)

Tommy Aarkvisla

Jan Haukaas (den lille svarte)

Nils - Orange Terrible

Sjøørretfluer:

Igor

Bjorni (Rekefluer)

Tony Pedersen (4 hareørenymfer med fluoriserende vingesekk. 2 Celleplast muddlere for sjøørret og laks i elv.(Tørrfluer))

Ørretfluer:

Oddbjørn

André L

Sigve (elk hair caddiser, aurivilli selfsplitwing, og cdc baetisen. Tror pinadø jeg skal surre opp noen nymfer)

Kjetil H (Hekla døgnfluer)

Petter Gustavson (Bubble Caddis)

Terje (tørrfluer i hopetall)

Sandro (tørrfluer)

Henning (tørrfluer)

Usikker på fluetype:

Gisle

Etterhvert som jeg mottar fluer vil jeg lage en egen tråd med bilder av alle fluene. Hadde vært fint om de som bidrar med fluer også skriver litt om bruksområde til fluene (f.eks at en lakseflue er god i solskinn på lita elv, eller at en tørrflue er en Aurivilli Dun imitasjon) så lager jeg et lite hefte som leveres sammen med fluene.

Når dere er ferdig med fluene kan de sendes:

Oddbjørn Midbø

Rytterhøyden 70

4046 Hafrsfjord

Om dere er ferdig før fristen er det selvsagt ingen grunn til å vente med å sende. Så kan vi få oppdatert bilder så raskt som mulig, så blir jo det en fin inspirasjonstråd i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra at dere stiller!

Godt initiativ Oddbjørn!

Dersom det ikke nødvendigvis må være klassiske laksefluer så bidrar jeg mer enn gjerne med noen heidundrende gode laksefluer!

Dette er fiskefluer så her er hårvinger, syntetvinger, vingeløse og alle andre mulige kreasjoner som kan fange laks med.

Jeg kan bidra med mine nest beste fluemønstre, da gromfluene mine kan utrydde villaksen og ikke bør overlates til ukyndige fryseboksfiskere.

Flott! Gromfluene kan du jo binde på mothakeløse kroker  ;D

Vi får levere boksene sammen med en brosjyre for hvordan man gjenutsetter laks så vi ikke bidrar til å utrydde laksen istedenfor å redde den  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et supert tiltak! Tenk at det er blitt slik at privatpersoner gjør slikt for å prøve å redde villaks bestanden. Det er jo sykt!!

Ikke at folk prøver å gjøre noe men at det er nødvendig. Tenk at en må kjøpe kvoter for å prøve å redde laksen.

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, godt jeg så innom denne ringen. Nå har jeg aldri fisket så mye som en laks i hele mitt liv, men vil gjerne være med å bidra for å bevare en presset ressurs. Kan bidra med noen reker jeg får lite fisk på selv, men som andre sier fungerer, så da så  :) :)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...