Gå til innhold

Undertøy -> vadebukse


Knut S

Anbefalte innlegg

Nå som vinteren er på full fremmarsj, så trenger jeg å kjøpe inn nytt undertøy til å ha under vadebuksa. Hva anbefaler folket? Bør man gå for ull eller mer syntetiske varianter? Hva er meste behagelig, holder varmen beste samt gjør at svettingen ikke tar helt overhånd :)

Danke sehr schön!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Igor. Ull innerst - holder varmen selv om det blir fuktig, fleece eller evt flere lag ull utenpå. Selv bruker jeg ullundertøy (inkl boxer...), tynn fleece utenpå det, og nå om vinteren, en tykk teddyfor-lignende dress ytterst - bruker denne også under tørrdrakta ved dykking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simms Rivertek under/ over innerst, så et isolerende ull eller/ og et fleecelag.

Luftig syntet innerst på kroppen fordi det puster desidert best, tørker raskest samtidig som det inneholder masse isolerende luft.

Dette bidrar til at man får fukt raskt bort fra kroppen og dette gir den tørreste følelsen.

Samme brukes på fjellklærne.

Innerst: syntet, mellom: tynn ull, ytterst: fleece.

http://www.simmsfishing.com/site/xdpy/sg/LAYER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er skikkelig kaldt i vannet: Midweight fleece bukse og tykke fleece bibs.

Når det er ganske kaldt ca. 12-15 : Merinoull super + bibs.

Når det bikker 17 grader i vannet, kun midweight. evt. tynn fleecebib.

Dette er slik jeg pleier å ha på meg når jeg er mye i vannet, eks. flyteringsfiske.

Ved elvefiske og mye på land så blir settingen litt annen.

Joggebukser, som i bomull/treningstøy..?? Jaja... ganske bortkastet å bruke penger på dyre vadere da, hvis man har gjort det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å lytte til det Rune sier om joggebuksa. Ikke bruk bomull mellom kroppen og pustende vadebukse. Da blir dere rett og slett våte.

Årsak: Dere kan sjekke i ei naturfagbok til barneskolen. Der lærer de om tekstiler. Den leie egenskapen til bomull, er at fibrene trekker til seg vann og blir våte. derfor blir dette ikke transportert ut gjennom den pustende membranen. Bomullet blir bare våtere og våtere.

Ull derimot er slik at fibrene ikke trekker til seg fuktighet. Fuktigheten ligger mellom fibrene. Her blir den transportert videre ut gjennom membranen. Fibrene vil også opprettholde isolasjonsevnen selv om det ble vått. Det samme gjelder for kvalitetsfleece. Vannet transporteres gjennom og ikke inn i fibrene. (billig jallafleece er motsatt - enten for tette eller de absorberer).

Nylontreningsbukser er for tette, slik at fuktigheten holder seg på innsiden.

Derfor ull eller kvalitetsfleece til noen kroner, eller begge deler!

(aller best er det de varme dagene det kun holder med hofteholdere ;D ;D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Bruker synt innerst, Guideline fleece bukse med Simms fleece bib over.  Holder varmen uansett, prøvd mye rart, men dette funker for meg..

Er stortsett fingrene som får kjørt seg, fryser ikke andre steder på kroppen. Bruker Kenai fingerhansker, men har med et par store! hjemmestrikka ullvotter. Tar de på under pauser og forflyttning. Viktig med stor str på vottene, da de isolerer bedre og samtidig trekker fuktighet fra hender og hansker.. Vottene trekkes utenpå fingerhanskene.

Tony :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min formel er ganske enkel:

Varme dager/vann: Brynje netting. Puster noe uhorvelig godt! Var 30 grader i lufta sist jeg brukte det, uten å bli klam!

Middels dager/vann: Brynje innerst med tynn ull utenpå.

Kalde dager/vann: brynje innerst og fleece.

Ekstremt kalde dager/vann (sett i fluefiskesammenheng): Brynje innerst, ull i midten og fleece ytterst (bib best for å unngå skorsteinseffekten).

Det fine med Brynje (eller tilsvarende) er at du unngår squeeze. Fleece squeezes ganske mye når du vader dypt, derfor bruker jeg aldri fleece alene. På kalde dager har du alltid et solid luftlag mellom brynjen og ullen, og kondens slippes ut. Og det føles ikke klumpete i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min formel er ganske enkel:

Varme dager/vann: Brynje netting. Puster noe uhorvelig godt! Var 30 grader i lufta sist jeg brukte det, uten å bli klam!

Middels dager/vann: Brynje innerst med tynn ull utenpå.

Kalde dager/vann: brynje innerst og fleece.

Ekstremt kalde dager/vann (sett i fluefiskesammenheng): Brynje innerst, ull i midten og fleece ytterst (bib best for å unngå skorsteinseffekten).

Det fine med Brynje (eller tilsvarende) er at du unngår squeeze. Fleece squieezes ganske mye når du vader dypt, derfor bruker jeg aldri fleece alene. På kalde dager har du alltid et solid luftlag mellom brynjen og ullen, og kondens slippes ut. Og det føles ikke klumpete i det hele tatt.

Enkel!

Din var omtrent like koplisert som min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blitt veldig glad i Aclima sine produkter jeg , Bruker ullbokser innerst. Så en ullnetting utenpå der og så fyller jeg på med mere ull eventuelt fleece etterhvert som temperaturen synker

Aclima har de mest slitesterke ullproduktene jeg har prøvd

http://www.aclima.no/index.php?view=prod&cat=1&subcat=2#

http://www.magasinet.no/?menuid=-100915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for Nord-Norske forhold:

Ull longs. Jeg bruker Devold som er varme, men det finnes mer komfortable.

Anna ull.

Patagonia fleece (også for å spare pustende vadere, har en mistanke om at grov ull sliter mer på membran/stoff i vadere)

Fleece og annet syntet kan etter min mening ikke måle seg med ull under kalde forhold, og spesiellt dersom du fisker en normal fiskedag på 12 timer stående mye i vann.

Det viktigste er at sokker i vadere og sko er store nok. Mine er minimum 2 nr større enn vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har altid vært svoren tilhenger av ull og er det fortsatt så lenge jeg går på ski eller går i fjellet....

Under Simms`en er det nå kun teknisk simms undertøy...dette slipper fuktighet utover i stede for å holde på det(ull eks)

Og selv om ull fortsatt har varmende effekt når det er bløtt, så blir den sterkt redusert.. og ved variert aktvitet blir det fort litt svetting og svetten blir i ulla i stede for å transportere den vekk.

Så med mindre vaderne er av gummi eller er lekk, velg teknisk!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra svar her ser jeg :) Alt i fra ull til hyperteknikk ;)

Det som betyr mest/alt er avstanden mellom huden din og huden som holder deg tørr. Og evnen det har til å isolere. Luft isolerer vel best?

Så man må velge noe som ikke presses sammen. Du får kjøpt veldig gode fleecebukser som er tykke på butikker som selger arb,tøy.

De er ganske billige og bra.

Har en vams som er krympet for mye i vask :rolleyes: Kansje ta og kappe av overkroppen på den? Det skulle bli ei knall bukse til vading.

Men det er egentlig ikke så ofte jeg vader noe særlig på vinteren. Er vel mest aktuelt i belly tidlig på året.

Det er jævlig hvordan vann suger varmen ut av kroppen. Ser hvis jeg har vært under vann lenge gjerne opp i en tre timer (dykking) så skal det noe til å holde varmen hvis en ikke jobber hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...