Gå til innhold

3# eller 4#


Gjest Fluefisker Nils

Anbefalte innlegg

Gjest Fluefisker Nils

Hei jeg er en Gutt på 16 som lurte på om det er smartest å kjøpe 3# eller 4# stang... Jeg har hørt at 3# stang kan være veldig morsom, :D men jeg trur det er best med en 4#.. Jeg fisker mye i glomma og der kan det blåse litt.. Jeg har også en 5#-6#. SÅ da spør jeg om 3 eller 4 er lurest å kjøpe..? Gjerne tips om stenger fra 1500 til 2500 :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag skulle ha köpt en 3:a. Fyran kan nog bli väl lik din 5-6:a. Själv har jag en 2:a och en 4-5:a samt en 6:a.

 

Om det är ett allroundspö du söker så är kanske fyran att föredra men om du vill komplettera dit tidigare spö...välj tre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg støtter og den fraksjonen som heller til #3-stang. Jeg synes #4 blir for likt den #5-6 du allerede har. #5-6 duger godt under vindfulle forhold, eller til situasjoner der noen ekstra kastemeter behøves.

Med en #3-stang vil du virkelig kunne kose deg med tørrfluer som lander lett som åndesukk på korte og presise kast. Og kan man i det hele tatt tenke seg noe så spennende som når man, på lett utstyr, lurer ut en liten nymfe i hvitvannet bak en stein i elva.

GÅ FOR #3 DU!!! (For kjøper du #4 nå, så må du jo senere kjøpe en #3 også!)

 

Ronny S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo!

 

Jeg er enig med Hermansen når det gjelder valget.

Firer er etter mitt skjønn mest allround til ørretfiske.

Men det kommer ann på hvordan stanga er, jeg har 4 stk. 4'er stenger som er ganske ulike. En av dem er en 3'er, 2 er 4'er og 1 er 5'er.

 

Når jeg skriver slik så sammenlikner jeg de stengene opp mot hverandre ikke med 5'er stang osv... Aksjon og lengde gir stengene ulike egenskaper. En kort myk stang oppleves som lettere og mindre kraftfull en en kjapp lang. Når jeg fisker med streamere bruker jeg et 5'er synk snøre på min kjappeste 4'er som er 9'fot. Den stanga liker jeg ikke til finfiske med tynn fortom fordi jeg synes den er for kraftig. Det blir lettere fortomsbrudd og annen f..skap med den stanga kontra den som er roligere...

 

Ta også med egenskapene når du skal velge stang ikke kun aftm.

 

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg er en Gutt på 16 som lurte på om det er smartest å kjøpe 3# eller 4# stang... Jeg har hørt at 3# stang kan være veldig morsom' date=' :D men jeg trur det er best med en 4#.. Jeg fisker mye i glomma og der kan det blåse litt.. Jeg har også en 5#-6#. SÅ da spør jeg om 3 eller 4 er lurest å kjøpe..? Gjerne tips om stenger fra 1500 til 2500 :D[/quote']

 

Hei Fluefisker Nils.

 

Du siger gerne tips om stang til 1500 -2500 kr. da vil jeg kikke efter Loop.

og så siger du du har en stang i #5-6. så vil mit bud være #3-4, for # 4-5 er for tæt på den du har.

 

god fornøjelse Loke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du allerede ser ut til å ha bestemt deg er det kanskje ikke noe vits i å problematisere dette ytterligere. Allikevel; jeg er av den oppfatning at dersom man skal ha èn (altså, bare en) stang til ørretfiske så er en #4 et godt(kanskje det beste) valg. Den klarer de fleste vindforhold og kaster hele registeret av aktuelle ørretfluer.

Imidlertid er det slik at i 90% av tilfellene ville du antagelig klart deg med en #3 og mange mener at det gir mer morro, kanskje det. Man vil jo ofte fiske så "lett" som mulig. Som flere her har vært inne på er det stor forskjell på stenger innenfor samme snøreklasse, og det er derfor vanskelig og være kategorisk. Dette er mer et forsøk på å generalisere, og sier kanskje mer om fordeler/ulemper med et snøre i #4(#5) kontra ett i #3(#4). Tolk meg bare ikke dithen at du trenger flere flere stenger.

 

RJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder hvilken stang du bør kjøpe, til den prisen, tror jeg Vision 3zone er et godt valg. Den får du 3-delt i tube, med 3zone storspolesnelle og line til 2000,- :D

Har stanga i #4 selv, og er meget godt fornøyd med den, men har dessverre ikke fått prøvd den i #3 :wink: :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Siden du har en stang i #5/6 vil jeg anbefale deg å kjøpe en #3 stang. Lopp Yellowline #3, 8,2`. Skal i følge Gøran A. være verdens beste ørretstang. Jeg har selv prøvd noen av y.line stengene, som har en veldig rolig aksjon.

 

Hilsen Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen
Hei

 

Siden du har en stang i #5/6 vil jeg anbefale deg å kjøpe en #3 stang. Lopp Yellowline #3, 8,2`. Skal i følge Gøran A. være verdens beste ørretstang. Jeg har selv prøvd noen av y.line stengene, som har en veldig rolig aksjon.

 

Hilsen Anders

 

Jeg har kjent på ei Yellowstang aldri kasta med den, men kan ikke fatte at folk kan si at dette er verdens beste stenger. Selv skal jeg ALDRI kaste med en slik stang, sorry knallgule stenger er ikke no for meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen
Hermandsen, det sete afhænger af øjet der ser.

 

Loke.

 

Det med fargen ja :) Men jeg kan ikke se at yellowline blir kvalifisert som verdens beste fiskestang :) Men men :)

 

Flere av mine landsboere (svensker) elsker denne gule saken, fatter bare ikke hva som gjør den så vanvittig bra. Kan noen fortelle meg det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei...

 

Hver manntaler for seg selv... Noen skal kun pumpe meter, mens andre foretrekker å fiske?! Vi er alle forskjellige, og takk for det. Det er vanskelig å anbefale ei god stang, for gode stenger og meninger om dem er det flere av enn det er fiskere.

 

Til deg som lurte på hva som er så spesiellt med yellowline, kan jeg ikke svare noe annet enn at det er ei skikkelig FISKEstang. :D

 

Hilsen Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei...

 

Hver manntaler for seg selv... Noen skal kun pumpe meter, mens andre foretrekker å fiske?! Vi er alle forskjellige, og takk for det. Det er vanskelig å anbefale ei god stang, for gode stenger og meninger om dem er det flere av enn det er fiskere.

 

Til deg som lurte på hva som er så spesiellt med yellowline, kan jeg ikke svare noe annet enn at det er ei skikkelig FISKEstang. :D

 

Hilsen Anders

 

go´dag Anders.

 

Du har helt ret, Det der er godt for nogen er skit for andre, en af mine bedste stænger, har jeg ikke mødt nogen der syntes at den er noget særlig, men det kan jeg godt leve med, det er en Bruce & Walker hektograpf fra 1987 #4 7,0 ft. stangen arbejder helt ned i hjulholderen og mange siger den ingen rygrad har, men det har den.

 

Og jeg håber du får glæde af Preben Torp Jacobsens bog Fluebinderbogen.

Jeg læste her i forumet, at der ikke fantes udlandske boger der kunne bruges i Norge, Lige akurart denne bog burte flere kende, så lad mig høre hvad du syntes, når du har læst lidt i den.

 

Hilsen Loke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

 

Og jeg håber du får glæde af Preben Torp Jacobsens bog Fluebinderbogen.

Jeg læste her i forumet, at der ikke fantes udlandske boger der kunne bruges i Norge, Lige akurart denne bog burte flere kende, så lad mig høre hvad du syntes, når du har læst lidt i den.

 

Hilsen Loke.

 

Nordiske bøker funker somregel helt ok, danmark har vel enda bedre insektsliv enn hos oss i nord. Det veit jeg du kan veldig mye mer om enn meg Loke.

 

Men engelske og amerikanske mønster og insekter er svært lite spennende får en Nordisk fluefisker hvis hensikten skal være å lære seg noe om insekter som de nordiske fiskene spiser. Men for all del kjøp alt av bøker for min del :) Men 90 % av de små krypa finner du aldri her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel kanskje sånn da, at så lenge det er impresjonistiske imitasjoner man binder (i motsetning til superrealistiske), kan fluene like gjerne etterligne norske/svenske/danske insekter. De er jo uansett ikke så like. Om mønsterbeskrivelsene er av utenlandsk opprinnelse spiller derfor etter mitt syn liten rolle. Mye fin inspirasjon å hente i feks amerikansk litteratur om ikke annet så ihvertfall rent bindeteknisk. Fargene og størrelsene på fluene kan jo uansett lett tilpasses våre forhold.

 

Mvh

RJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen
Nå er det vel kanskje sånn da, at så lenge det er impresjonistiske imitasjoner man binder (i motsetning til superrealistiske), kan fluene like gjerne etterligne norske/svenske/danske insekter. De er jo uansett ikke så like. Om mønsterbeskrivelsene er av utenlandsk opprinnelse spiller derfor etter mitt syn liten rolle. Mye fin inspirasjon å hente i feks amerikansk litteratur om ikke annet så ihvertfall rent bindeteknisk. Fargene og størrelsene på fluene kan jo uansett lett tilpasses våre forhold.

 

Mvh

RJ

 

Joda men nå var det slik at innlegget loke refererte til handlet om døgnfluer som lever her i Norden :rolleyes: Og har folk lyst å lære seg om insekter som flyr rundt i norden så er det ikke de store utenlandske bøker som er spennende.

 

UFF detta er offtopic :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Af udlandske fluer der er meget brugt i norden, ja for den sags skyld også i resten af verden, kan nævnes

 

E-12: fransk

elg caddis : USA

jasid : USA

BVO : ENG.

BLUE DUN : ENG.

 

Ja jeg kunne blive ved, og en danica flyver også i Montana, USA

 

Hilsen Loke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kveld Loke!

 

Har lest endel i boken, og konkluderer med at det er et solid verk. Skrevet av en med kontroll, på greiene sine. (om man kan bruke det ordet da?!) Boken er grundig, men ikke så grundig at den blir kjedelig, heller interresant..... Vil jeg si! :D

 

Hilsen Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...