Gå til innhold

Splitcane trend


Viggo

Anbefalte innlegg

Slitcane vs Grafitt

Jeg kan se at det er en trend at ørretfiskere kjøper seg cane stenger, jeg blir derfor litt nysgjerrig på grunnen til dette.. Siden det neppe kan være noe kastemessig årsak, så hvorfor? Er det nostalgi eller rett og slett bare det at Cane stenger gir den rett følelsen, eller har jeg bannet i kjærka nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overskriften burde vært kunstverk vs. resirkulerte plastposer.

Bambus vil på ingen måte ta over for karbonen. Bambus er tyngere i vekt, tåler ikke regn, slaskete, dyrt, krever masse vedlikehold, og kaster bare halvparten så langt som en plaststang. Mye mindre holdbart, tåler mye mindre slag og spark. Har ingen rygg, og er derfor elendig å kjøre fisk på.

Siden bambus er så dårlig, kompenseres det ofte med utvidet bruk av eksotisk regnskog, genmanipulert kork, agat skyteringer, silketråd, hemmelige lim og lakktyper, noe som gjør driten enda tyngere og dyrere.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

ennå er det vel slik at Carbon er en trend tidsperspektiv messig......canestenger er laget sinden ca.1850 mens carbon siden ca 1975......så hva som må regnes som trend får selv avgjøres ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

nei Rune, de gutta som står og høvler må få lov til å rulle stenga sine sjøl, likeledes de som står ved fresen eller dreismaskina, de er verdt de fleste penga sjøl de også!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting cane kan ta over for plast stenger. Jeg liker godt bambuss jeg. Synes de er morsomme å fiske med. De er, eller kan være, utrolig gode å kaste med. Har ikke følt som Rune sier at grunnet Staffan skal "alle" ha cane. Heller kommer aldri Cane til å bli hovedstangen min.

Det er litt synd at det er så mangen fanatikkere iblant oss. Det være seg splitcane, ath eller tørrflue. Fanatisme hjelper ikke på å utvikle noe som helst, og det er disse gaphalsene som kan få cane til å virke som en STOR trend.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det mest humoristisk ment det jeg skrev. Det er jo ofte slik at hvis noen sier at slik skal det være så nikker mange. Often uten å ha noen store meninger om det selv eller sammenlikningsgrunnlag/erfaring for den saks skyld.

Jeg synes selv at cane er morsomme, veldig fine og representerer et godt stykke håndverk. Men jeg kommer trolig aldri til å bruke det selv under praktisk fiske. Til det synes jeg de er alt for tungvinne. Ikke fordi jeg ikke kan håndtere de, for det går fint. Men de kommer til kort på mange typer fiske som jeg liker. Jeg kunne f.eks ha brukt cane til elvefiske i små og middels store elver. Til en rekke spesialkast, lengder og ikke minst selve snørekontrollen så er det mye mer behagelig med carbon. Til fiske i store elver, innsjøer med raskt skifte i kastelengder, ofte behov for lange kast, etc. så er cane for meg totalt ubrukelig. Og slik er det for de fleste, selv for de som ikke vil innrømme det (de som er litt "orginale"  ;)).

Det er som du sier Williams: Mange fanatikere, for meg er det stor humor at det går ann å bruke så utrolig mye energi på å preike om hvor ting skal komme fra for å være bra nok. Og hva som virkelig betyr noe... Det er bare sprøyt fra ende til annen alt sammen.

Man kan gjerne sammenlikne bambus og plast eller heroin og metadon. Jeg vil heller si at cane er Nice to have og carbon er need to have. Dvs. cane er en liten hyggelig sak som dekker en nisje mens carbon dekker alt. Så kan man velge hva man vil holde på med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke mye innenfor fluefiske som skal tas for alvorlig, ei heller karbon/plast/cane dilemmaet.

Jeg kaster som en hore uansett stang Rune, og alle fiskene i elva rekker jeg ikke uansett. Men koser meg utrolig mye mer med å kaste&fiske med splitcane. Og så kan jeg sitte på bredden og plukke litt på go`stanga, kanskje jeg skal gjøre som Bo og ønske meg pipe til jul også  ;)

Original er jo bare en hederstittel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke mye innenfor fluefiske som skal tas for alvorlig, ei heller karbon/plast/cane dilemmaet.

Jeg kaster som en hore uansett stang Rune, og alle fiskene i elva rekker jeg ikke uansett. Men koser meg utrolig mye mer med å kaste&fiske med splitcane. Og så kan jeg sitte på bredden og plukke litt på go`stanga, kanskje jeg skal gjøre som Bo og ønske meg pipe til jul også  ;)

Original er jo bare en hederstittel...

Det er der greia ligger, hva man koser seg med/liker å bruke. Ikke hva som er best, da snakker man straks om prestasjoner og da kommer målinger inn i bildet som er noe helt annet enn følelser. Japp, kjøp deg pipe og tweed. Jeg går for baseball cap og snus  ;D Og forsetter å kose meg med ganske dype plastikkstenger.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slitcane vs Grafitt

Jeg kan se at det er en trend at ørretfiskere kjøper seg cane stenger, jeg blir derfor litt nysgjerrig på grunnen til dette.. Siden det neppe kan være noe kastemessig årsak, så hvorfor? Er det nostalgi eller rett og slett bare det at Cane stenger gir den rett følelsen, eller har jeg bannet i kjærka nå?

Jeg var nysgjerrig på hva det var med cane som ikke jeg fikk i mine grafittstenger.

Fikk prøvd et nydelig stykke stang, tung var den også.

Jeg vil ikke kunne si, selv med god vilje, at det var et umiddelbart ,must hos meg.

Nesten beklagelig, hadde jo vært artig å eie en hvis jeg visste jeg fikk brukt for den.

Og egentlig tror jeg ikke det er så trendy med cane...noen få mennesker ser ut til å fiske med dem, i det store og det hele.

Men ja, vi har lært at noen fremhever produktet på disse sidene, flott er det at no, flinke fiskere tar tak i nostalgien.

Kanksje det er like store variasjoner (eller enda større) innfor cane som grafitt...i så fall bør jeg ikke konkludere med noe som helst før jeg har prøvd mer.

Men å si at 130 gr eller mer med tredelt stang, frister i mitt fiske, er vel å ta hardt i ;)

Jeg ønsker likevel også alle cane gutter og jenter god jul, og et herlig fiskeår :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De cane aksjonene som er mest populære i Norge er jo amerikanske eller varianter av amerikanske aksjoner. Så man burde kanskje heller gått med cowboy hatt, jeans og flanell skjorte når man fisker cane istedetfor tweed.

Cane er morsomt å kaste med og garantert morsomt å få fisk på. Det siste har jeg fremdeles til gode. Har vært heldig å fått kastet med en del forskjellige cane aksjoner de siste to årene og det er vel selve kastingen som er utrolig morsomt med disse. Noen kan gå virkelig langt og da snakker vi like langt som de mest langtkastende carbon stengene i samme klasse. Men den største forskjellen er særegenheten til hver aksjon. Er så utrolig moro å kjenne rytmen i stanga på en så god måte som man gjør med cane. Moderne carbon stenger tåler så mye mer og kan kastes på så mange måter. I praktisk fiske er jo det en stor fordel, men det er bare så gøy å måtte tune seg inn på stanga sin frekvens for å få til de silkemyke kastene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier som John Gierach :

"Det hevdes at man i dag kan få kjøpt cane-stenger med aksjon tilnærmet kullfiberstenger . . .

Men hva er vitsen med å kjøpe bambus, om man ønsker egenskapene til kullfiber ?"  ;)

Er litt usikker på hva du mener her? Har jeg forstått den godeste Gierach rett, mener han det er besynderlig at cane-byggere prøver å etterape moderne karbonstenger i sine taperinger. Han mener ikke at bambus er overflødig fordi man har gode karbonstenger. Er det slik du tolker det, Lars?

Arrester meg om jeg tar feil.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier som John Gierach :

"Det hevdes at man i dag kan få kjøpt cane-stenger med aksjon tilnærmet kullfiberstenger . . .

Men hva er vitsen med å kjøpe bambus, om man ønsker egenskapene til kullfiber ?"  ;)

Er litt usikker på hva du mener her? Har jeg forstått den godeste Gierach rett, mener han det er besynderlig at cane-byggere prøver å etterape moderne karbonstenger i sine taperinger. Han mener ikke at bambus er overflødig fordi man har gode karbonstenger. Er det slik du tolker det, Lars?

Arrester meg om jeg tar feil.   

Jeg skal ikke arresterer deg Sjur, men jeg tror det går mer i rettning av at bambus kan lages opp mot like bra som carbon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier som John Gierach :

"Det hevdes at man i dag kan få kjøpt cane-stenger med aksjon tilnærmet kullfiberstenger . . .

Men hva er vitsen med å kjøpe bambus, om man ønsker egenskapene til kullfiber ?"  ;)

Er litt usikker på hva du mener her? Har jeg forstått den godeste Gierach rett, mener han det er besynderlig at cane-byggere prøver å etterape moderne karbonstenger i sine taperinger. Han mener ikke at bambus er overflødig fordi man har gode karbonstenger. Er det slik du tolker det, Lars?

Arrester meg om jeg tar feil.   

Hmmm . . . Mulig jeg formulerte meg litt rart, og sitatet fra Gierach tok jeg bare fra hodet, slik jeg husker det fra boka hans.

Jeg tolket det han skrev som at han hadde inntrykk av at mange som bestilte seg cane-stang ønsket noe tilnærmet aksjon som i kullfiberstenger, og at han ikke skjønte poenget med det.

Han mente garantert ikke at bambus er overflødig, cane-entusiast som han er  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier som John Gierach :

"Det hevdes at man i dag kan få kjøpt cane-stenger med aksjon tilnærmet kullfiberstenger . . .

Men hva er vitsen med å kjøpe bambus, om man ønsker egenskapene til kullfiber ?"  ;)

Er litt usikker på hva du mener her? Har jeg forstått den godeste Gierach rett, mener han det er besynderlig at cane-byggere prøver å etterape moderne karbonstenger i sine taperinger. Han mener ikke at bambus er overflødig fordi man har gode karbonstenger. Er det slik du tolker det, Lars?

Arrester meg om jeg tar feil.   

Hmmm . . . Mulig jeg formulerte meg litt rart, og sitatet fra Gierach tok jeg bare fra hodet, slik jeg husker det fra boka hans.

Jeg tolket det han skrev som at han hadde inntrykk av at mange som bestilte seg cane-stang ønsket noe tilnærmet aksjon som i kullfiberstenger, og at han ikke skjønte poenget med det.

Han mente garantert ikke at bambus er overflødig, cane-entusiast som han er  :)

Da er vi enige, jeg misforstod deg! Ja visst er Gierach cane-entusiast!

Har plukket noen sitater fra Fishing Bamboo, som beskriver hans forhold til bambusstenger:):

"I think a good bamboo rod feels alive and friendly, while a good graphite certainly feels efficient."

"Bamboo just attracts a different kind of fisherman: Most of us are suckers for tradition and nostalgia, we like things that are handmade, prefer wood to plastic, tend to describe rods in humanistic rather than military terms, and are generally suspicious of new technology, which, more often than not, costs twice as much and works half as well as the old technology. We may not always spend as much time sitting on the bank listening to the birds sing as we do fishing, but we think we should."

"In a world where most days you have to settle for cheap merchandise made by robots and sold by surly zombies, some of us consider it an act of defiance to own something made by a dedicated craftsman who may well be working as much for love as money and who's proud enough of his work to sign it."

"I will say that when I'm casting any good rod I'll keep thinking, Jeez, this is really nice, but when I cast a great rod, I'll forget about it altogether and just fish brilliantly. The handful of truly great fly rods I've ever cast have all been made of bamboo."

Jeg liker litt filosofien her. Klart at grafitt er lettere og kaster mer effektivt, men det er marginalt og underordnet. Når alt kommer til alt er det den gode følelsen og opplevelsen vi stadig er på søken etter.

Bambusfiskere lever sterkere! ;D

Mvh Sjur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier som John Gierach :

"Det hevdes at man i dag kan få kjøpt cane-stenger med aksjon tilnærmet kullfiberstenger . . .

Men hva er vitsen med å kjøpe bambus, om man ønsker egenskapene til kullfiber ?"  ;)

Er litt usikker på hva du mener her? Har jeg forstått den godeste Gierach rett, mener han det er besynderlig at cane-byggere prøver å etterape moderne karbonstenger i sine taperinger. Han mener ikke at bambus er overflødig fordi man har gode karbonstenger. Er det slik du tolker det, Lars?

Arrester meg om jeg tar feil.   

Jeg skal ikke arresterer deg Sjur, men jeg tror det går mer i rettning av at bambus kan lages opp mot like bra som carbon

Da misforstår jeg Gierach. Kunne ikke finne sitatet i boken/bøkene hans i farten. Vet du hvor det står?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Denne gangen representerer jeg faktisk ikke de "fanatiske" :D..... men havner i allround kategorien :)

Jeg digger cane stenger, glassfiberstenger og carbonstenger :D....... det viktigste for meg å finne en stang jeg trives med og det har jeg gjort innenfor

alle de nevnte kategorier. Innenfor caneverdenen finnes det også stenger jeg overhode ikke liker, det samme innenfor Glassfiber og sannelig det samme innen carbon ;D

Så det handler med andre ord om personlige preferanser og ikke noe annet.

Hva folk mener om Cane, glassfiber og carbon er meg revnende likegyldig. Det som betyr noe er hva slags stenger jeg trives med og sånn er det med den saken :)

Trender eller ikke, who cares :D...... Gøy å prøve nye saker og finne ut at de funker meget godt i de rette situasjoner.

Not to be continued :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tullete tråd egentlig,

som Lille Snuffe sa tidligere i sommer etter å ha kjørt sin første ørret på cane:

"som å sammenligne heroin(cane) og metadon(plast)..."

Velbygget cane er dyrest, ergo best! ( ref. "Lillemor er en sten" )

Håkon

Tulletråd eller ikke jeg var nysgjerrig på fenomenet cane vs karbon :)

Det jeg har erfart og lurte mest på var om en Cane stang kunne dekke mitt behov til praktisk fiske, noe jeg tviler sterkt på. Fint håndtverk ja uten tvil, artig å kaste med er de også, men jeg tviler på at de er like effektive i alle kastesituasjoner som en metadon stang er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier som John Gierach :

"Det hevdes at man i dag kan få kjøpt cane-stenger med aksjon tilnærmet kullfiberstenger . . .

Men hva er vitsen med å kjøpe bambus, om man ønsker egenskapene til kullfiber ?"  ;)

Er litt usikker på hva du mener her? Har jeg forstått den godeste Gierach rett, mener han det er besynderlig at cane-byggere prøver å etterape moderne karbonstenger i sine taperinger. Han mener ikke at bambus er overflødig fordi man har gode karbonstenger. Er det slik du tolker det, Lars?

Arrester meg om jeg tar feil.   

Jeg skal ikke arresterer deg Sjur, men jeg tror det går mer i rettning av at bambus kan lages opp mot like bra som carbon

Da misforstår jeg Gierach. Kunne ikke finne sitatet i boken/bøkene hans i farten. Vet du hvor det står?

Har fått med meg at denne Gierach kansje ikke akkuratt elsket den flotte pandaen like mye som WWF. Som du sikkert forstår så har jeg knapt hørt om skrulla :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bundringsverdig at man konkluderer med at cane mennesker lever sterkere gjennom å fange fisk på sitt redskap.

Skulle øsnke jeg kunne få oppleve om det var sannhet i det en dag.

jeg har hørt folk si de kaster så vidunderlig, vel det kan jeg heldigvis si noe om.

Vel og merke viktig å ta til seg det fornuftige som Terje "The tørrfluepurist" sier; masse forskjellig ute å flyr i alle leire.

Egentlig litt godt å høre, for eller hadde jeg etter min lille erfaring vært overbevist om at "cane kaster så vidunderlig" var meget mistenkelig utsagn.

Sikkert noen fantastiske cane stenger på markedet, helt overbevist om.

men at de forsterker fiskeopplevelsen????

Kortlinefiske hadde ihvertfall fått helt ny dimensjon; enda kortere presentasjoner og enda mer teknisk krevende å holde stang høyt og føle fiskens små bevegelser etter flua....eller var det bare dirringer i stangtuppen som ikke hadde lagt seg ennå?

Jeg er akkurat rake motsetning til korte, stutte og tunge fiskestenger merker jeg.

Vil ha lange, lette og spenstige stenger...(egentlig som med damer :))så får det heller være at de koster 1/4 del av prisen og produseres av kvalitetsorienterte asiatere fremfor en skikkelig håndtverker fra Sherwood traktene.

jeg kan også like å sitte høyt til fjells og bare nyte, fremfor å jage etter småfisk....men at det er en motsetning å gjøre det med grafitt...vel, bibelen er en god bok, men jeg tror ikke på alt i den ;) ;)

Men ufattelig glad noen gjør,,,vi skal ihvertfall ikke si hvem av oss som har mest rett etc.

fredelig jul, med eller uten cane...Morgan ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

klart jeg vil at alle fluefiskere skal en gang kunne kjøpe seg en canestang som er god å kaste meg, men de må ha anledning til å kunne fiske med carbon og alt det der.......jeg lar meg ikke fornermes og glad er jeg for et!!! ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier som John Gierach :

"Det hevdes at man i dag kan få kjøpt cane-stenger med aksjon tilnærmet kullfiberstenger . . .

Men hva er vitsen med å kjøpe bambus, om man ønsker egenskapene til kullfiber ?"  ;)

Er litt usikker på hva du mener her? Har jeg forstått den godeste Gierach rett, mener han det er besynderlig at cane-byggere prøver å etterape moderne karbonstenger i sine taperinger. Han mener ikke at bambus er overflødig fordi man har gode karbonstenger. Er det slik du tolker det, Lars?

Arrester meg om jeg tar feil.   

Jeg skal ikke arresterer deg Sjur, men jeg tror det går mer i rettning av at bambus kan lages opp mot like bra som carbon

Da misforstår jeg Gierach. Kunne ikke finne sitatet i boken/bøkene hans i farten. Vet du hvor det står?

Jeg mener bestemt dette var i hans siste bok "Fools Paradise", men jeg har lest flere av bøkene hans om igjen i det siste, så jeg kan blande her  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...