Gå til innhold

Døgnflue vs Vårflue


Kjell Meiningen

Anbefalte innlegg

  • Svar 362
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

De grønne husbyggerne er veldig vanlig. Uttrykket: "Samma åssen farge det er på vårfluene bare de er olivengrønne" dekker det meste :) grus i magen på fisken tyder på vårfluer, men harren kan svelge grus alene for å bruke denne til å knuse mat med

Hææ?Svelger harren grus alene for å knuse mat som et bevissst valg?

Hvor har du dette fra?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuvel.... Det er en og annen vårfluelokalitet i resten av fylket å... Jeg bor i nærheten av Drammenselva og Snarumselva... Ei og annen vårflue der å :)

Jada,og tar du med Randselva og Ådalselva er du midt i vårflueland. :D

Men tar du med kreativiteten til de som som binder fluer for vårfluefisket i Rena,tror jeg nok de går resten av Norge en høy gang.Mange herlige og ikke minst geniale/originale fluer fra de folka. <<l

På den annen side :Det er vel heller ingen andre elver i Norge som kan skilte med antall arter og heftige klekkinger/sverminger som Rena.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

~ Men tar du med kreativiteten til de som som binder fluer for vårfluefisket i Rena,tror jeg nok de går resten av Norge en høy gang. ~

OI! Det var litt av en påstand du...  :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Nuvel.... Det er en og annen vårfluelokalitet i resten av fylket å... Jeg bor i nærheten av Drammenselva og Snarumselva... Ei og annen vårflue der å :)

Jada,og tar du med Randselva og Ådalselva er du midt i vårflueland. :D

Men tar du med kreativiteten til de som som binder fluer for vårfluefisket i Rena,tror jeg nok de går resten av Norge en høy gang.Mange herlige og ikke minst geniale/originale fluer fra de folka. <<l

På den annen side :Det er vel heller ingen andre elver i Norge som kan skilte med antall arter og heftige klekkinger/sverminger som Rena.

Ehhh. Sikkert bra, men det er vel en og annen hist og pist som er vel så kreative muligens. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuvel.... Det er en og annen vårfluelokalitet i resten av fylket å... Jeg bor i nærheten av Drammenselva og Snarumselva... Ei og annen vårflue der å :)

Jada,og tar du med Randselva og Ådalselva er du midt i vårflueland. :D

Men tar du med kreativiteten til de som som binder fluer for vårfluefisket i Rena,tror jeg nok de går resten av Norge en høy gang.Mange herlige og ikke minst geniale/originale fluer fra de folka. <<l

På den annen side :Det er vel heller ingen andre elver i Norge som kan skilte med antall arter og heftige klekkinger/sverminger som Rena.

Jeg tror 20-22 av alle landets døgnisarter er representert i Rena. Det er jo helt sykt. Og av vårfluearter? Hakke peiling, og tør ikke begynne å telle engang  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

De grønne husbyggerne er veldig vanlig. Uttrykket: "Samma åssen farge det er på vårfluene bare de er olivengrønne" dekker det meste :) grus i magen på fisken tyder på vårfluer, men harren kan svelge grus alene for å bruke denne til å knuse mat med

Hææ?Svelger harren grus alene for å knuse mat som et bevissst valg?

Hvor har du dette fra?

Tom.

Dette er gammel og elementær kunnskap, dessuten har jeg filmet det under vann selv. Harren har ikke spiseredskap til å knuse feks. snegler. Det harren har er veldig sterke magemuskler, og med litt hjelp av grus blir hard mat "kvernet" ganske raskt. Les/google sjæl, litt off detta....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel kun slått av Glomma med en art mer ?

Mulig. :D

Men hvis du tar mengde-potensiale i betraktning:

Rena er ved Hengebrua ca 40 meter bred .

Når klekkeingene er på det heftigste(har desverre aldri opplevd det selv,men har kompiser som har,og kanskje André har opplevd det og)så kan du ikke se andre siden av elva når det klekker/svermer. <<l

Og,fiskerne trenger ikke kamuflasje,for å si det sånn. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel kun slått av Glomma med en art mer ?

Mulig. :D

Men hvis du tar mengde-potensiale i betraktning:

Rena er ved Hengebrua ca 40 meter bred .

Når klekkeingene er på det heftigste(har desverre aldri opplevd det selv,men har kompiser som har,og kanskje André har opplevd det og)så kan du ikke se andre siden av elva når det klekker/svermer. <<l

Og,fiskerne trenger ikke kamuflasje,for å si det sånn. ;D

Hei, Willy  :)

Ja, har opplevd at det ser ut som tett "snøvær" av vårfluer der - helt, helt sykt.

Ørretene vaker tett som hagl, og man må ha maaaange flyt over dem for at de skal velge min flue framfor de 134 andre vårfluene som flyter forbi akkurat da  :D Så tett med vårfluer har jeg aldri sett noen annen plass.

Jeg tror Rena er ganske unik, ikke bare med antall arter, men også antall individer innen hver art på et avgrenset område. Men det har blitt dårligere de siste åra, synes jeg, ettersom vannkvaliteten har blitt renere. Rent vann er en bra ting, men det fører jo også til mindre biomasse som de nettspinnerne, de frittlevende og husbyggerne lever av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere nevner det. Utrolig hvor mye insekter det må kravle rundt der ned. Jeg og doggnobbler hadde en tur i år hvor det var så sykt-sykt-sykt mye spinnere i lufta at man ikke skjønner noen ting. Har aldri sett maken.

Håper å få oppleve det i 2013 og. For det var en opplevelse i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel kun slått av Glomma med en art mer ?

Vefsnavassdraget er faktisk registrert med 27 arter av døgnfluer.  :o<<l

Det er jo heit sykt mange i et vassdrag, ja :)

Så mange arter hadde jeg ikke klart å kjenne igjen smaken på.

Greit nok, aurivillii'n smaker litt søtt nøtteaktig, baetidae-artene litt bitrere, og Heptaene helt forferdelig, i motsetning til marginata'n og vespertina'n som smaker søtt som den første sommerbris over panna  :D

Og danica'n?  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel kun slått av Glomma med en art mer ?

Vefsnavassdraget er faktisk registrert med 27 arter av døgnfluer.  :o<<l

Det er jo heit sykt mange i et vassdrag, ja :)

Så mange arter hadde jeg ikke klart å kjenne igjen smaken på.

Greit nok, aurivillii'n smaker litt søtt nøtteaktig, baetidae-artene litt bitrere, og Heptaene helt forferdelig, i motsetning til marginata'n og vespertina'n som smaker søtt som den første sommerbris over panna  :D

Og danica'n?  8)

;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De grønne husbyggerne er veldig vanlig. Uttrykket: "Samma åssen farge det er på vårfluene bare de er olivengrønne" dekker det meste :) grus i magen på fisken tyder på vårfluer, men harren kan svelge grus alene for å bruke denne til å knuse mat med

Misforstår sikkert nå, snakker du om grønne hus , altså av planterester, eller grønne pupper inne i de husene av smågrus ? :)

Har sjekka fargen til de husbyggerne av smågrus her, for og se hvilke farge jeg burde ha på noen pupper og de er lys beige iallefall.

Når det gjelder grønne pupper mente jeg de frittlevende som jeg også har sett noen av i magesekken på harren.

Ja mulig en spiser grus , men det ser iallfall ut som samme små gruskorn som husene er bygget av.

Att grusen uansett kan hjelpe fisken på andre måter er sikkert som du sier, mener og ha lest det også ett sted, men husker ikke om det sto noe om dette i insektslære boka :)

Har du noen link kanskje hvor du står mer om dette ?:)

Ellers husker jeg att jeg også har funnet slike planterester i magesekken på ørreten oppe på fjellet også, der bygger vårfluene hus av planterester :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

De grønne husbyggerne er veldig vanlig. Uttrykket: "Samma åssen farge det er på vårfluene bare de er olivengrønne" dekker det meste :) grus i magen på fisken tyder på vårfluer, men harren kan svelge grus alene for å bruke denne til å knuse mat med

Misforstår sikkert nå, snakker du om grønne hus , altså av planterester, eller grønne pupper inne i de husene av smågrus ? :)

Har sjekka fargen til de husbyggerne av smågrus her, for og se hvilke farge jeg burde ha på noen pupper og de er lys beige iallefall.

Når det gjelder grønne pupper mente jeg de frittlevende som jeg også har sett noen av i magesekken på harren.

Ja mulig en spiser grus , men det ser iallfall ut som samme små gruskorn som husene er bygget av.

Att grusen uansett kan hjelpe fisken på andre måter er sikkert som du sier, mener og ha lest det også ett sted, men husker ikke om det sto noe om dette i insektslære boka :)

Har du noen link kanskje hvor du står mer om dette ?:)

Ellers husker jeg att jeg også har funnet slike planterester i magesekken på ørreten oppe på fjellet også, der bygger vårfluene hus av planterester :)

Snakker om fargen på innsektet ja :) grus til kverning er ofte litt grøvre og "ujevn" i størrelsen enn den som er typisk for husbyggermateriale. Det at harren bruker grus til mosing hørte jeg allerede på 80 tallet... Husker ikke lengre akkurat litteraturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en harr på kiloen kan godt være langt under men innholde en haug med grus? Nei faen, dette gjorde denne fisken enda mindre atraktiv. Ikke nok med at den lukter vondt. Den eter grus i tillegg ??? 

"Hva fikk du den på"? "Grus så klart"

Vet det er off topic, men sorry jeg ler så jeg griner. Sorry sorry ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Så en harr på kiloen kan godt være langt under men innholde en haug med grus? Nei faen, dette gjorde denne fisken enda mindre atraktiv. Ikke nok med at den lukter vondt. Den eter grus i tillegg ??? 

"Hva fikk du den på"? "Grus så klart"

:) er ikke mengder med grus da serru.. Harren er en fasinernde og vakker fisk. Ikke uten den blir kalt professor i mellomeuropa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De grønne husbyggerne er veldig vanlig. Uttrykket: "Samma åssen farge det er på vårfluene bare de er olivengrønne" dekker det meste :) grus i magen på fisken tyder på vårfluer, men harren kan svelge grus alene for å bruke denne til å knuse mat med

Hææ?Svelger harren grus alene for å knuse mat som et bevissst valg?

Hvor har du dette fra?

Tom.

Dette er gammel og elementær kunnskap, dessuten har jeg filmet det under vann selv. Harren har ikke spiseredskap til å knuse feks. snegler. Det harren har er veldig sterke magemuskler, og med litt hjelp av grus blir hard mat "kvernet" ganske raskt. Les/google sjæl, litt off detta....

OK.takk for svar.Selv trodde jeg at grunnen til at deler av mageinnholdet består av grus

er fordi den (og ørreten også forresten) jakter husbyggende værfluelarver.Og at det da også følger med

ytterligere grus ved innsug?

Jeg husker jeg sjekket mageinnhold fra noen harr i fra Femundselva og jeg la flere av

de husbyggende larvene på glass med vann.Flere av dem var absolutt i live,(og ennå ikke gått i oppløsning)

da de fra tid til annen tittet frem. ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en harr på kiloen kan godt være langt under men innholde en haug med grus? Nei faen, dette gjorde denne fisken enda mindre atraktiv. Ikke nok med at den lukter vondt. Den eter grus i tillegg ???  

"Hva fikk du den på"? "Grus så klart"

:)  Harren er en fasinernde og vakker fisk. Ikke uten den blir kalt professor i mellomeuropa

Helt enig :)

Neste gang jeg skal til sørlandet på ferie, tar jeg med noen tusen harryngel, jaggu skal det bli en sportsfisk der nede også etterhvert ;)

Noen skal settes i pytten til kaptein sabeltann sjøl også....:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en harr på kiloen kan godt være langt under men innholde en haug med grus? Nei faen, dette gjorde denne fisken enda mindre atraktiv. Ikke nok med at den lukter vondt. Den eter grus i tillegg ???  

"Hva fikk du den på"? "Grus så klart"

:)  Harren er en fasinernde og vakker fisk. Ikke uten den blir kalt professor i mellomeuropa

Helt enig :)

Neste gang jeg skal til sørlandet på ferie, tar jeg med noen tusen harryngel, jaggu skal det bli en sportsfisk der nede også etterhvert ;)

Noen skal settes i pytten til kaptein sabeltann sjøl også....:)

I den pytten går det ganske mye rart blant annet gullfisk som har spist seg feite på pomfritt.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

De grønne husbyggerne er veldig vanlig. Uttrykket: "Samma åssen farge det er på vårfluene bare de er olivengrønne" dekker det meste :) grus i magen på fisken tyder på vårfluer, men harren kan svelge grus alene for å bruke denne til å knuse mat med

Hææ?Svelger harren grus alene for å knuse mat som et bevissst valg?

Hvor har du dette fra?

Tom.

Dette er gammel og elementær kunnskap, dessuten har jeg filmet det under vann selv. Harren har ikke spiseredskap til å knuse feks. snegler. Det harren har er veldig sterke magemuskler, og med litt hjelp av grus blir hard mat "kvernet" ganske raskt. Les/google sjæl, litt off detta....

OK.takk for svar.Selv trodde jeg at grunnen til at deler av mageinnholdet består av grus

er fordi den (og ørreten også forresten) jakter husbyggende værfluelarver.Og at det da også følger med

ytterligere grus ved innsug?

Jeg husker jeg sjekket mageinnhold fra noen harr i fra Femundselva og jeg la flere av

de husbyggende larvene på glass med vann.Flere av dem var absolutt i live,(og ennå ikke gått i oppløsning)

da de fra tid til annen tittet frem. ;D

Tom.

Dette er som du sier også en årsak til grus/pinner i mageinnhold. Dessuten driter også fisken på draget nå og da, og svelger "feil" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...