Gå til innhold

Flyter det?


PålVD

Anbefalte innlegg

Etter hvert som jeg blir introdusert for nye materialer lurer jeg alltid på hva slags egenskaper de har. Flyter det? I så fall hvor viktig er det med impregnering for at de skal flyte? Rister det av vann fort osv. Derfor tenkte jeg at denne tråden kan være et sted å spørre og få svar når vi lurer på noe slikt angående nye materialer.

Da starter jeg med strutseherl. Ikke helt nytt for meg men. Hvordan er flyteegenskapene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 89
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Etter hvert som jeg blir introdusert for nye materialer lurer jeg alltid på hva slags egenskaper de har. Flyter det? I så fall hvor viktig er det med impregnering for at de skal flyte? Rister det av vann fort osv. Derfor tenkte jeg at denne tråden kan være et sted å spørre og få svar når vi lurer på noe slikt angående nye materialer.

Da starter jeg med strutseherl. Ikke helt nytt for meg men. Hvordan er flyteegenskapene?

dårlig flyteevne, med mindre du impregnerer det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Etter hvert som jeg blir introdusert for nye materialer lurer jeg alltid på hva slags egenskaper de har. Flyter det? I så fall hvor viktig er det med impregnering for at de skal flyte? Rister det av vann fort osv. Derfor tenkte jeg at denne tråden kan være et sted å spørre og få svar når vi lurer på noe slikt angående nye materialer.

Da starter jeg med strutseherl. Ikke helt nytt for meg men. Hvordan er flyteegenskapene?

Elendige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest staffan@epost.no

a) selull                                tungt sevflytende

B) alpakka                            Hårene trekker til seg imprendering svært gode

c) kapok                              Meget høytflytende

d) snowshoe rabbit                Selvflytende

e) biot (turkey und goose)      Flyter på overflatesnenningen

f) Ekorn                              trekker vann etter en stund, flyter godt i impregnert tilstand

Impregnering er kodeordet her, på en krok med små mye metall aer det vel bare Kapok som får tinga til å flyte!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare slik det at touchdubbing tilfører flua "mye mer vekt", det ble vel anbefalt touchdubbing for kapok så vidt jeg husker?

Man må huske Staffan at man har krok, bindetråd osv. på en flue. Du kan ikke sett opp en liste som for materialer på det viset der synes jeg. For å få til en godt flytende flue så har alle materialer litt å si, samt bindemetoden for at flyteevnen skal bli best mulig, samt flytemiddel, selvsagt.

"Alpakka trekker til seg impregnering svært godt".

Er alpakkadubbing porøs Staffan? Jeg har ikke dubbingen, men jeg bare lurer.

(Det er jo bare porøse fibrer som trekker til seg fuktige stoffer)

Jeg får legge til at jeg er fornøyd med kapok til små (16-18 krok) klekkere og flytende nymfer, der synes jeg kapok er meget bra!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei men man må jo smøre så dubbingen sitter?? Det vil si at egenvekten på smøringen og kapoken blir så høy at man ikke kan kalle det "meget høytflytende".

Jeg har prøvd det, har funnet ut at det er meget dårlig flyteevne, man må bruke andre materialer på flua for at den skal flyte godt!!

Det skal til en godt flytende hale og thorax for å få en flytende no-hackle flue av kapok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Staffan: Kapok flyter av seg selv, men hvis det touchdubbes så utgjør "klisteret" såpass mye vekt at man ikke kan kalle høytflytende lenger.

Det har du helt rett i Trond. Ble utrolig skuffet i elva når knøt på en "touchdubba" døgnflue. fikk vel ikke mer enn et flyt..Aldri mer skal jeg "touchdubbe"

hmm.... det var merkelig for jeg bruker touchdubba kapok som bakkropp i stort sett alle mine døgnfluer og har overhode ikke noe problem med at de synker :rolleyes:

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Det har vel noe med åssen andre materialer du bruker i flua også vil jeg tro. Det var i grunn det jeg skrev i forrige innlegg.

Bruker du touchdubbing Terje?

Yepp, jeg bruker mye kapok og er meget godt fornøyd for å si det mildt :D

Som du sier Trond så kan det nok ha en sammenheng med hva slags andre materialer man bruker i flua :)

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Staffan: Kapok flyter av seg selv, men hvis det touchdubbes så utgjør "klisteret" såpass mye vekt at man ikke kan kalle høytflytende lenger.

det bare skal anes at det er voks på tråden, hva bruker du som voks??? Rød swix?? eller klistervoks?

Dette må du svare på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg bruker mye kapok selv jeg Terje. Spesielt til små klekkere, 16-18-20 kroker, fordi kroppen (kapoken) går rett ned som klekkerne skal gjøre :)

Men jeg synes ikke det er noe særlig god flyteegenskap i kapok, men som sagt så synes jeg det er et godt materiale til klekkere

ja ja..... vi ser på ting forskjellig Trond :D..... for kapok fluene mine går ikke rett ned, de flyter som bare pokker ;D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Er det noen flere som synes kapok flyter dårlig, sa vil jeg gjerne høre om det! Hvilket  det er for meg viktig å høre, det for at det er den første fgngen jeg har hørt! Da sammenlignes det med andre dubbinger, både i praktisk bruk og teoretisk. Skulle gjerne sett de fluene du lager

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...