Gå til innhold

Flyter det?


PålVD

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke anklaget deg for noe Staffan, jeg har ikke kritisert deg for noe så vidt jeg vet? Det er bare kapok som ikke er bra nok etter de gode reklamene.

Det jeg mener er at Demir er en VOLDSOMT god fluebinder som vet hva han snakker om. Jeg har bundet noen få fluer jeg å men det har ikke så mye å si ( har bare bundet fluer i 25 år) ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 89
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest staffan@epost.no

det var noe annet, både igor og deg er sikkert dyktige nok for å lage fiskefluer......og det er greit at du ikke får det til å funke bra nok.......hvilgen dubbing funker bedre og med hvilget materiale er de bundet.......dette av ren nyskjerrighet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan si såpass at den flua jeg har fått flest ørret over kiloen oppi Rena de siste 4-5 årene har kapokkropp  . Det er er en 16 krok med mørk grå kapok kropp, mørk grå hackle.

Flua ble jævli god pga at kroppen duppa under så flua hang på hackle

Der ser du Staffan at jeg ikke har noe imot kopokdubbingen din. Men jeg er ikke enig i at den er noe god tørrfluedubbing. Den er mye bedre som klekker eller nymfe dubbing, det er hva jeg mener!!

Det er ikke en anklage mot deg så vidt jeg vet?

Mvh

Trond Engseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var noe annet, både igor og deg er sikkert dyktige nok for å lage fiskefluer......og det er greit at du ikke får det til å funke bra nok.......hvilgen dubbing funker bedre og med hvilget materiale er de bundet.......dette av ren nyskjerrighet

For det første så heter han ikke Igor men Demir!

Jeg har heller ikke noe problem med å få fisk på parachut med kapok, men da er det de andre materialene som holder flua flytende!

Men som jeg har sagt så er kapok veldig bra på små klekkere og spesielt myggklekkere pga at kapoken synker så fort da den ikke er impregnert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var noe annet, både igor og deg er sikkert dyktige nok for å lage fiskefluer......og det er greit at du ikke får det til å funke bra nok.......hvilgen dubbing funker bedre og med hvilget materiale er de bundet.......dette av ren nyskjerrighet

Sikkert ingen som funker bedre, men sikkert mange som funker like bra. Tror ikke dubbingen fanger fisk i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var noe annet, både igor og deg er sikkert dyktige nok for å lage fiskefluer......og det er greit at du ikke får det til å funke bra nok.......hvilgen dubbing funker bedre og med hvilget materiale er de bundet.......dette av ren nyskjerrighet

jeg har ikke sagt noe om hverken alpakka eller kapok. begge funker som de skal hos meg

og for at touchdubbingen skal funke best, bruker jeg å rive opp kapoken. da klistrer den seg mye bedre til minimal mengde med voks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes alpakka flyter meget bra, og selvflytende er det jo definitivt. Men klart det har noe med fibrene, dersom man har en rufsete kropp som er godt impregnert vil den selvsagt flyte mye bedre enn en tynn kapokkropp da den får mye mer bæreevne, men på døgnfluer ønsker jeg tynne smekre kropper og da er kapoken det beste jeg har prøvd. Også har det nok også litt å gjøre hvordan man legger den på, legger man på veldig tynt med kapok og kompenserer med flere tørn med bindetråden blir det jo ekstra mye bindetråd og voks i forhold til kapoken.

Man kan også la være å tvinne kapoken i fingrene, kun touchdubbe og tvinne tråden (da må man bruke splittet tråd) for at de små mikrofibrene skal stikke ut og gi bæreflate, disse er så små at de ikke gjør flua for rufsete uansett, men hjelper veldig godt på flyteevnen da de er så mange, nesten som mikrobarbsene på cdc.

Angående de klumpene Demir, så ser jeg ikke helt problemet, når man touchdubber så er ikke dette noe problem, bare riv det opp litt (tar 5 sek) før man legger det på. Har farget noe selv også og dette ble mye mer sammenklistra enn det jeg Staffan har farget, men allikevel går det helt fint å touchdubbe det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synest kapoken flyter som knusk, og kan ikke tenke meg å bruke den på nymfer. Må knyte en stein på fortommen da  ;D

Husker jeg brukte ei kapokdøgnflue i rena bundet av meg selv med tuch metoden. Uten noen form for impregnering fløt den, selv om den var utsatt for utallige kast... Beste dubbingen til tørrfluer jeg noen gang har brukt  :)

MB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kapoken er jeg veldig fornøyd med. Bruker den mye til små døgniser! Jeg synes kapoken er lettere og jobbe med, og lettere å lage fine kropper med enn mye annet. Men som folk er inne på, det hjelper lite at kapoken flyter bedre enn alt annet, om man dynker tråden med mye voks! Voksen flyter jo ikke noe spesielt bra akkurat! Da er man jo like langt!

Staffan : Har du eller noen andre testa flyteevnen til Kapoken MED bruk av voks, opp mot for eks FlyRite,Alpakka,Superfine osv uten bruk av voks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...