Gå til innhold

Fluefiske etter Karuss.


Tørrbjørn

Anbefalte innlegg

Sitter hjemme og tenker på hva jeg skal foreta meg når isen går. Ikke at det er vanskelig. Men har fått sansen for å gjøe nytt av og til.

I Tromsø har vi et lite vann som huser karuss. Og jeg har sett fisken bli tatt på mark eller spise loffsmuler når folk mater endene.

Ser i oppslagsverket at den spiser fluer også.

http://no.wikipedia.org/wiki/Karuss#Utbredelse

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=3146.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den normale damkaruss er en liten tass...

MB

Nå ja.. kommer vel litt an på plassen det fiskes på. På hadeland er det relativt vanlig med karrusflak på 1,5 kilo. Og det finnes noen av de på 2-2,5 også. Karrus er faktisk en ganske sterk fisk når den kommer opp til rundt kiloen, dog lenge siden jeg har fisket det.

Edit: forsøkte for et par år siden å fore opp karrus med loff uten det helt store resultatet. Opplevde at de var mer hissig på maisen, men vanskelig å kroke.. sky fisk (store).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norgesrekorden "Karuss 2,784, Kim-André G. Møtteberg, Bergstjern, 28.05.2004"

De store finnes ja, men det er mange små mellom de... Men selvsagt finnes det plasser med større tetthet av større individer, mens andre steder er det motsatt

Holder fortsatt på den lille madrassflua  :).... Har bare fisket karuss på "skrapjernstang", så er nokk ikke oppdatert på fluefronten når karuss er målet

MB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norgesrekorden "Karuss 2,784, Kim-André G. Møtteberg, Bergstjern, 28.05.2004"

De store finnes ja, men det er mange små mellom de... Men selvsagt finnes det plasser med større tetthet av større individer, mens andre steder er det motsatt

Holder fortsatt på den lille madrassflua  :).... Har bare fisket karuss på "skrapjernstang", så er nokk ikke oppdatert på fluefronten når karuss er målet

MB

Magnus, du bør prøve en gang på Bergstjern, der er det ikke mange små imellom. Ligger nesten i Brandbu sentrum, ta toget til Jaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norgesrekorden "Karuss 2,784, Kim-André G. Møtteberg, Bergstjern, 28.05.2004"

De store finnes ja, men det er mange små mellom de... Men selvsagt finnes det plasser med større tetthet av større individer, mens andre steder er det motsatt

Holder fortsatt på den lille madrassflua  :).... Har bare fisket karuss på "skrapjernstang", så er nokk ikke oppdatert på fluefronten når karuss er målet

MB

Magnus, du bør prøve en gang på Bergstjern, der er det ikke mange små imellom. Ligger nesten i Brandbu sentrum, ta toget til Jaren.

Skal jeg gjøre vettu  :)

Karuss på kiloen på fluestang hadde vært "fint" å ha gjort, dog, jeg må få den først... Får håpe og se

MB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere nevner det så lå det en type med nesa i vannskorpa i en pytt rett nede i her. Han kalte seg forsker og påsto han hadde kommet helt i fra tromsø :o Han drev med noen teiner. Han mente han kunne fastsla at det hadde bodd munker der for sånn ca en milliard år siden.

Det var de som spredde Karussen. Interesant teori da :) Karussen var vist stor der. Tjønna bak voie kirke for de som lurer. Blandetjønn heter den. Han sa og han hadde sett bilder av karuss i fra Buvann (et vann nedenfor) og kunne fastslå at det er gjedde der pga den høye ryggen.

Har lest at karussen for høy rygg av gjedder ;) men her finnes ikke gjedde det kan jeg si med sikkerhet!!!!

Hvorfor i helvete skal du fiske Karuss der du kommer fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torbjørn er en liten mobil gladgutt fra Tromsø. Han har tatt fly mer enn 2 ganger og i bygda han kommer fra kaller de han globetrotteren. Han er forresten en fryd å ha i hus og sover godt på en sammenleggbar seng fra IKEA. Av øl drikker han Corona.

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i helvete skal du fiske Karuss der du kommer fra?

Godt spørsmål, egentlig  ;D

Torbjørn er en liten mobil gladgutt fra Tromsø. Han har tatt fly mer enn 2 ganger og i bygda han kommer fra kaller de han globetrotteren. Han er forresten en fryd å ha i hus og sover godt på en sammenleggbar seng fra IKEA. Av øl drikker han Corona.

Sigve

Nå gjør jeg dette kun fordi det er sånn passe mongo. Og for at selv de små ting kan være med på å berike fluefisket.

Tror neppe jeg vil få med noen av mine vante fiskekompiser på dette. Så det blir vel meg, Cocker Spanielen, en 7 fots bambus og en boks med mais.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torbjørn er en liten mobil gladgutt fra Tromsø. Han har tatt fly mer enn 2 ganger og i bygda han kommer fra kaller de han globetrotteren. Han er forresten en fryd å ha i hus og sover godt på en sammenleggbar seng fra IKEA. Av øl drikker han Corona.

Sigve

Koffør i svarte faen drikk han ikkje Mack?!?? >:(

Corona og Karuss?!?? Vi snakker tydeligvis om en meeeeget psyk mann her?!?? ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får du ha lykke til.

Tusen Takk Ruffen!

Torbjørn er en liten mobil gladgutt fra Tromsø. Han har tatt fly mer enn 2 ganger og i bygda han kommer fra kaller de han globetrotteren. Han er forresten en fryd å ha i hus og sover godt på en sammenleggbar seng fra IKEA. Av øl drikker han Corona.

Sigve

Koffør i svarte faen drikk han ikkje Mack?!?? >:(

Corona og Karuss?!?? Vi snakker tydeligvis om en meeeeget psyk mann her?!?? ;D ;D ;D

Du må komme å holde meg i hånda....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortyng en "Bjarnes Karpeflue" og fisk på bunnen. Ha med deg en god stol, godt øl (ikke Corona), kast ut der du har trua og sett deg til rette og slapp av... Minner stygt om bunnmeite dette her, men makan til avslappingsfiske skal du leite lenge etter  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var før i tida vanlig å ha karusser i brønnen, det renset vannet

Trodde egentlig det var litt motsatt. De ble satt i brønner for å se om de overlevde. Tilstanden på fisken sa noe om hvor drikkelig vannet var.

kansje dette bare gjalt ørret??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hvis ikke du havner i "byrunden" i lokalavisa av dette Torbjørn så vet ikke jeg  ;D Evt Åsgård..ha ha.

Et par andre karer fra ishavsbyen som frekventerer et annet forum har prøvd meite etter disse tassene, og de er ganske tallrike. Tror de bikket 3 hg faktisk :) Til stående applaus fra folkemengden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Nå har jeg sittet inne i drittværet å bundet maisimitasjoner på hardingen.

To prototyper. En laget på bøyd krok 14 med et maiskorn laget av smeltelim deretter dyppet i maisgul hobbymaling.

De ble riktig så fine, bare den forbanna malingen kunne tørke skikkelig.

Den andre er laget på samme kroktype i 16 og 14 med et maiskorn laget av en loop(ikke snikreklame) av gul chenille.

Denne har jeg stivet opp med litt superlim på sidene.

Det siste mønsteret er vel det som kommer mest opp mot fluebinding, da den andre er ren sementering.

Smeltelimet ble mest naturtro.

Om været er ok i morgen bærer det til byens sentrumsnære vann med en boks mais i lomma, en rull fortomsmateriale og en fyrstikkeske med ferske maisimitasjoner. Må innrømme at det høres helt fjollete ut.... maisimitasjoner.....Pøh!

Skal selvfølgelig bruke den maisgule splitcanestangen min på 7,5 fot, med et maisgult silkesnøre i klasse DT5.

Corona er maisøl ikke sant? Da tar jeg en med flaske av den sorten også.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fleskefitte..... he he... kult navn.

Skal prøve lokalt først. Om det faller i smak kommer jeg på besøk. Hvitfisk er hvitfisk....

Takk for invitasjonen uansett!

Om det blir Englandstur sammen med dere til neste år tviler jeg på. Det frister. Men det blir vel neppe siste turen deres dit tipper jeg.

Blir det en senere anledning så hiver jeg meg med!

Vi hadde et lignenede prosjekt i år som gikk i vasken, og som vi skal prøve å realisere igjen til neste år.

Se her:

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=15029.msg269810#msg269810

-Har nettopp oppdatert der også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...