Gå til innhold

iPad er her


Gjest staffan@epost.no

Anbefalte innlegg

5 sider om et produkt ingen har prøvd enda :D.....FANTASTISK ;D

Hvis all reklame er god reklame så er det ikke rart at Apple får mye gratis PR :D

Terje!

Vel. På dette forumet så er det veldig mye annet også som er helt ut av en annen verden når det gjelder omtale og detaljeringer i forhold til faktisk erfaring og ikke minst nytte!  ;);D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 299
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

;D

Nå som vi har fått flirt litt av Hitler, så er denne artikkelen verdt en titt:

http://www.digi.no/834155/ipad-et-slag-mot-digitale-rettigheter

Triste saker

Som med iPhone, så har denne noen "issues" nå ved første slipp, og det som står i artikkelen du linker til er virkelig ikke bra. iphone hadde jo den svakheten at den måtte knyttes opp mot mobiloperatør, og apple skulle ha en del av kaka for at mobilopertørene skulle få selge den. Så har det gått litt tid, crackede telefoner ble solgt over alt, og de valgte til slutt å åpne. Men veien var lang, apple kan være forferdelig arrogante

Håper det går den veien med ipad også, slik at man kan kjøpe andre generasjon og få et bedre produkt enn det som foreligger nå. Tanken på at de kan rote rundt i min maskin og slette ting jeg har betalt for er ikke akkurat appelerende.

Dyktige på markedsføring er de nå uansett, og det blir spennende å se hva de får ut av dette her. Jeg har trua, men det blir generasjon 2 på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Ikke var de først med et slikt produkt og de har stjelt navnet fra noen andre. De påstår at det er avansert teknologi i en revolusjonerende og magisk duppedings og ikke minst, den er billig! Dette må jo bare bli en slager, fanboys'en har jo ikke noe valg. Sier Apple at dette er det beste siden ferdigskåret ost, så er det det! Kjøp og løp.. :rolleyes:;D ;D

Som nevnt i posten over, så gjør den absolutt ingenting nytt. En smarttelefon type HTC gjør alt dette pluss du kan ringe med den. Nok et forsøk på å skvise markedet for penger med å introdusere noe som allerede finnes, men til en vesentlig dyrere penge. Som forventet fra Apple >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke firmaer er det som IKKE forsøker å skvise markedet for penger ved å påstå at de har et unikt produkt som alle bør ha egentlig? Blir igrunn litt sliten av denne holdningen om at markedsføringen er ond, og det er synd på forbrukerne som er så dumme at de alltid blir forledet. Hvis du ikke vil ha den - ikke kjøp den.

Pinte meg gjennom Keynoten til Jobs i går, og er egentlig enig i at denne ikke gjør så mye nytt. Applikasjonene har du tilgang til på iPhone, nettleser får du vel på komfyren din snart, samme med mail. I det store og det hele oppfatter jeg det de presenterte nå som en stor ipod touch.

Jeg tror en del folk kommer til å kjøpe denne på grunn av Appstore, og at de kan laste ned spill og programmer derfra på en enkel måte. Det blir en ekstra "tullemaskin" som brukes til surfing og spilling i sofaen. Så ser vel alle at tekniske specs på denne ikke er noe revolusjonerende.

Jeg er Apple mann jeg, men etter å ha lest litt om denne, så stresser jeg ikke med å skaffe den akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hva? Ikke innebygd USB?"

"Hvis Apple mener at jeg ikke trenger det, så trenger jeg kanskje ikke det alikavel da"

Sa sauen og fortsatte å følge etter bonden som raslet med fòrbøtta ;D

edit:  ;D

ipad_a_phone.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm  ;)

whaat? ingen earphone-plug ???

Input and output

30-pin dock connector

3.5-mm stereo headphone jack

Built-in speaker

Microphone

SIM card tray (Wi-Fi + 3G model only)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm  ;)

whaat? ingen earphone-plug ???

Input and output

30-pin dock connector

3.5-mm stereo headphone jack

Built-in speaker

Microphone

SIM card tray (Wi-Fi + 3G model only)

var da inderlig godt det da! Begynte virkelig å lure på om de spesifikasjonene kunne stemme!?  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, det hadde vært vilt om de hadde droppet jack-utgang.

Når jeg tenker på det, så er jo Ipad genial for studenter da, ha alt av pensum på Ipaden, forelesningsnotater, bøker, internett.

Eneste er vel at det ikke går an å multitaske, noe jeg savner på min iphone..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det finnes haugevis av bedre alternativer der ute med mindre man er avhengig av eller forelsket i iphone os. ipad, som mesteparten av apples produkter, er neppe noe nytt eller revolusjonerende.

lurer på om dersom Shell bygger en bil som:

- kun kan kjøres med Shells egne dekk.

- kun kan fylles med Shell-bensin.

- har en kjørecomputer som til enhver tid registrerer hvor du har vært.

- mangler basale finesser som feks sigarettenner som muliggjør lading/tilkobling av diverse utstyr.

- har et system som blokkerer signaler slik at du feks kke kan snakke i telefon og høre på musikk samtidig under kjøring.

- registrerer hvem som bruker bilen og i verste fall nekter deg å låne bort bilen.

- kan kun repareres på Shell-verksted.

ville noen kjøpe bilen likevel? selvsagt, og eierne ville vært stolte som haner!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det finnes haugevis av bedre alternativer der ute med mindre man er avhengig av eller forelsket i iphone os. ipad, som mesteparten av apples produkter, er neppe noe nytt eller revolusjonerende.

lurer på om dersom Shell bygger en bil som:

- kun kan kjøres med Shells egne dekk.

- kun kan fylles med Shell-bensin.

- har en kjørecomputer som til enhver tid registrerer hvor du har vært.

- mangler basale finesser som feks sigarettenner som muliggjør lading/tilkobling av diverse utstyr.

- har et system som blokkerer signaler slik at du ifeks kke kan snakke i telefon og høre på musikk samtidig under kjøring.

- registrerer hvem som bruker bilen og i verste fall nekter deg å låne bort bilen.

- kan kun repareres på Shell-verksted.

ville noen kjøpe bilen likevel? selvsagt, og eierne ville vært stolte som haner!  ;D

Sant det du sier, men det som fasinerer meg er Apple sin evne til å skape noe som ikke konkurrenter lager, du kan velge hvilke applikasjoner du vil. Klart det finnes substitutter, men det er ikke gratis og du må gjerne ha flere maskiner. At det kommer til å komme massevis a produkter som sikkert er like bra er det ikke tvil om, men nå er det sånn at "first to come, first to surf".

Det er strategien bak produktene som jeg er mektig imponert over, men jeg legger ikke skjul på at jeg er en mac-bruker. Nå er det ikke slik at man trenger mac-produkter. Det har ikke blitt et forbruksprodukt på samme måte som f.eks biler som blir brukt som et eksempel. Man kan selv velge om man vil bruke produkter som har MacOS, Windows, Linux, Google, osv... Jeg er bare glad til at noen tar opp kampen mot microsoft da deres konkurransepolitikk kanskje ikke er helt etter den "perfekte konkurransen" alle skriker om.

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...du kan velge hvilke applikasjoner du vil. Klart det finnes substitutter, men det er ikke gratis og du må gjerne ha flere maskiner.

Jeg er bare glad til at noen tar opp kampen mot microsoft da deres konkurransepolitikk kanskje ikke er helt etter den "perfekte konkurransen" alle skriker om.

Petter

kutter innlegget ditt litt ned for at du lettere ser hva jeg svarer på.

vel, google - gjennom sitt åpne android os - tilbyr et marked på flere tusen gratis applikasjoner, og enda flere kan fåes kjøpt for ca 2 dollar pr stk. og man trenger såvisst ikke flere maskiner til dette.

MS er såvisst ingen engler, de heller, men så har vi da forholdet mellom aske og ilden da :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...du kan velge hvilke applikasjoner du vil. Klart det finnes substitutter, men det er ikke gratis og du må gjerne ha flere maskiner.

Jeg er bare glad til at noen tar opp kampen mot microsoft da deres konkurransepolitikk kanskje ikke er helt etter den "perfekte konkurransen" alle skriker om.

Petter

kutter innlegget ditt litt ned for at du lettere ser hva jeg svarer på.

vel, google - gjennom sitt åpne android os - tilbyr et marked på flere tusen gratis applikasjoner, og enda flere kan fåes kjøpt for ca 2 dollar pr stk. og man trenger såvisst ikke flere maskiner til dette.

MS er såvisst ingen engler, de heller, men så har vi da forholdet mellom aske og ilden da :-\

Ble mye kanskje det :)

Men for å ha noe å kjøre google OS, må man ha noe å kjøre det på? Nå vet ikke jeg nok om dette markedet til å si mer enn det jeg allerede har sagt, men jeg tror det kan bli vanskelig om ikke google finner seg noen samarbeidspartnere, eller lager egne maskiner i fremtiden noe jeg såvidt har lest ett eller annet sted. Dette ble veldig off topic, men det er en spennede diskusjon. Det som er sikkert er ihvertfall at microsoft begynner å få god konkurranse og det tror jeg kan gjøre det bedre for forbrukeren til syvende og sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det finnes haugevis av bedre alternativer der ute med mindre man er avhengig av eller forelsket i iphone os. ipad, som mesteparten av apples produkter, er neppe noe nytt eller revolusjonerende.

lurer på om dersom Shell bygger en bil som:

- kun kan kjøres med Shells egne dekk.

- kun kan fylles med Shell-bensin.

- har en kjørecomputer som til enhver tid registrerer hvor du har vært.

- mangler basale finesser som feks sigarettenner som muliggjør lading/tilkobling av diverse utstyr.

- har et system som blokkerer signaler slik at du feks kke kan snakke i telefon og høre på musikk samtidig under kjøring.

- registrerer hvem som bruker bilen og i verste fall nekter deg å låne bort bilen.

- kan kun repareres på Shell-verksted.

ville noen kjøpe bilen likevel? selvsagt, og eierne ville vært stolte som haner!  ;D

en ønskesituasjon for alle bedrifter, enten man arbeide i den eller eier den, en lik situasjon du ville forssøkt å manøvrere din egen bedrift mot hadde du hatt evne.....og man kan bare la være å kjøpe......tror det er så enkelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en ønskesituasjon for alle bedrifter, enten man arbeide i den eller eier den, en lik situasjon du ville forssøkt å manøvrere din egen bedrift mot hadde du hatt evne.....og man kan bare la være å kjøpe......tror det er så enkelt

HørHør!

Blue Ocean Strategy! Nirvana for alle markedsrettede bedrifter. (hiearkiske organisasjoner er det samme som å stå med ansiktet mot sjefen og ræva mot kunden!) Liten avsporing kanskje ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det finnes haugevis av bedre alternativer der ute med mindre man er avhengig av eller forelsket i iphone os. ipad, som mesteparten av apples produkter, er neppe noe nytt eller revolusjonerende.

lurer på om dersom Shell bygger en bil som:

- kun kan kjøres med Shells egne dekk.

- kun kan fylles med Shell-bensin.

- har en kjørecomputer som til enhver tid registrerer hvor du har vært.

- mangler basale finesser som feks sigarettenner som muliggjør lading/tilkobling av diverse utstyr.

- har et system som blokkerer signaler slik at du feks kke kan snakke i telefon og høre på musikk samtidig under kjøring.

- registrerer hvem som bruker bilen og i verste fall nekter deg å låne bort bilen.

- kan kun repareres på Shell-verksted.

ville noen kjøpe bilen likevel? selvsagt, og eierne ville vært stolte som haner!  ;D

en ønskesituasjon for alle bedrifter, enten man arbeide i den eller eier den, en lik situasjon du ville forssøkt å manøvrere din egen bedrift mot hadde du hatt evne.....og man kan bare la være å kjøpe......tror det er så enkelt

En ønskesituasjon ja, men er det lovlig å gjøre det på det viset?

Nå får jo Microsoft smekk av EU for at de ikke inkluderer konkurerende nettlesere i sitt eget operativsystem. Derfor tror jeg det bare er snakk om tid før EU gir Apple en god karamell, for som kunde er man ikke tjent med at ett firma styrer alt i et produkt.

Microsoft er langt fra en engel når det gjelder "lock-in" men det er søren meg ikke Apple heller:

When digital music files with digital rights management are purchased from the iTunes music store, they are encoded in a proprietary derivative of the .AAC format that is compatible only with Apple's own iPod and iPhone portable digital music players, as well as the Motorola ROKR E1 and Motorola SLVR. As a result, that music is locked into the iPod, and if an iPod fails, the library of music is available for portable use only through the purchase of one of the above players.[3]

In January, 2005, an iPod purchaser named Thomas Slattery filed a suit against Apple for the "unlawful bundling" of their iTunes Music Store and iPod device. He stated in his brief: "Apple has turned an open and interactive standard into an artifice that prevents consumers from using the portable hard drive digital music player of their choice." At the time Apple was stated to have an 80% market share of digital music sales and a 90% share of sales of new music players, which he claimed allowed Apple to horizontally leverage its dominant positions in both markets to lock consumers into its complementary offerings.[4] In September 2005, U.S. District Judge James Ware approved Slattery v. Apple Computer Inc. to proceed with monopoly charges against Apple in violation of the Sherman Antitrust Act.[5]

On June 7, 2006 the Norwegian Consumer Ombudsman Bjørn Erik Thon stated that Apple's iTunes Music Store violates Norwegian law. The contract conditions were vague and "clearly unbalanced to disfavor the customer".[6] The retroactive changes to the Digital Rights Management conditions and the incompatibility with other music players are the major points of concern.

At present, all 4 big music studios (Warner Bros., Sony BMG, Universal and EMI) have signed up to remove the DRM from their tracks, at no extra cost. However, Apple charges consumers to have previously-purchased DRM music restrictions removed.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men...vakker og delikat er den! Der går førsteplassen til apple, for endte gang. :)

Det er jeg helt enig i! :)

Skaper man seg et naturlig monopol så skaper man bare mere konkurranse, og kreativiteten og produktene blir til slutt bedre for sluttbruker. iTunes kan jeg si meg enig at er litt i grenseland, men det er et gratisprogram, og du kan kjøpe musikken hvor du måtte ønske.

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...