Gå til innhold

iPad er her


Gjest staffan@epost.no

Anbefalte innlegg

Claus da.

Kanskje det kommer av behovene til den enkelte brukeren? Jeg bruker hovedsaklig maskinene mine til foto, grafisk design og surfing på nett/lesing av mail. Til mine bruksområder er jeg overbevist om at Mac`en er det beste alternativet. Jeg får koblet til de kameraer og harddisker etc jeg vil, installert de programmer jeg vil, får kjørt de applikasjonene jeg vil, har ikke møtt på begrensninger som går ut over mitt bruk. Synes også det er fint å kunne bruke maskinene mine på nettet uten å bekymre meg noe nevneverdig over virus.

På jobb bruker jeg en PC til grafisk design og foto, og opplever i så måte hver dag forskjellen på de to systemene. Jeg har ikke funnet noe med en PC om for MEG til å skifte over fra Mac til PC ut fra MITT bruksområde. Så da taper jeg funksjonalitet jeg ikke har bruk for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 299
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Claus da.

Kanskje det kommer av behovene til den enkelte brukeren? Jeg bruker hovedsaklig maskinene mine til foto, grafisk design og surfing på nett/lesing av mail. Til mine bruksområder er jeg overbevist om at Mac`en er det beste alternativet. Jeg får koblet til de kameraer og harddisker etc jeg vil, installert de programmer jeg vil, får kjørt de applikasjonene jeg vil, har ikke møtt på begrensninger som går ut over mitt bruk. Synes også det er fint å kunne bruke maskinene mine på nettet uten å bekymre meg noe nevneverdig over virus.

På jobb bruker jeg en PC til grafisk design og foto, og opplever i så måte hver dag forskjellen på de to systemene. Jeg har ikke funnet noe med en PC om for MEG til å skifte over fra Mac til PC ut fra MITT bruksområde. Så da taper jeg funksjonalitet jeg ikke har bruk for?

Mine argumenter er rettet til iPad som er trådens tema, ikke datamaskiner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at eksemplene mine var svake i forhold til akkurat det produktet. Men jeg tolket din argumetasjon slik at det var en generell kritikk av Apples produkter og ikke dette produktet spesifikt.

Når det gjelder akkurat iPad, så kan jeg ikke kommentere tilkoblingsmuligheter, software osv enda, fordi jeg vet for lite om produktet. Hva er det du ikke kan koble til/installere/bruke samtidig med noe annet på iPad da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

ærlig talt claus.....det glemmes en ting, med et enkelt program kan du velge å dele mellom microsoft og applekomputer, hvilket jeg også har på maskin.i den delen av hardisken kan jeg legge inn på det jeg vil ha av programmer......seg ser derfor ikk at det er et spesielt låst system. ser at jeg nesten aldri bruker pc delen av den maskina rett og slett for jeg har alle programmene jeg trenger nu på appledelen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at eksemplene mine var svake i forhold til akkurat det produktet. Men jeg tolket din argumetasjon slik at det var en generell kritikk av Apples produkter og ikke dette produktet spesifikt.

Når det gjelder akkurat iPad, så kan jeg ikke kommentere tilkoblingsmuligheter, software osv enda, fordi jeg vet for lite om produktet. Hva er det du ikke kan koble til/installere/bruke samtidig med noe annet på iPad da?

Det jeg mener den mangler i farta:

USB-port (her må du kjøpe en propertiær kabel fra Apple)

Innebygd minnekortleser (!)

OLED

Kamera

GPS

Multitasking

Manglende støtte for Flash

Fastlåst til programvare fra Appstore

Programvare "bannlyst" som f.eks nettleseren Opera

Men for å ha det klart; jeg har nok vært like kritisk til den om den het Microsoft Touch-ettellerannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

USB: Ifølge specsen følger det med USB port som kobles til docking porten.

KORTLESERE: Innebygget kortleser er jeg helt enig i at det burde vært. Ser at de tilbyr en ekstern som leser SD, men som fotomann trenger jeg CF ikke SD. Kan kjøpes som en dings som henger utenpå, og kjenner jeg Apple rett, blir ikke den billig. Enig med deg, dette er en ulempe.

OLED - vet ikke nok.

Kamera og GPS kunne det vært, men det er vel slik at de vil plassere denne mellom laptopen og mobilen, og at de derfor mener at nevnte ting hører hjemme på mobilen? Jeg ville ikke hatt et treigt digital kamera på størrelse med et a4 ark, som i tillegg har elendig optikk ref det man får på en mobil. Et webkamera hadde nok vært gøyalt, da.

Multitasking - vet ikke nok, kan du utdype den?

Manglende støtte for flash er jeg enig i at er en klar ulempe mtp hvor mye flash brukes, og enkelte nettsider er rene flash applikasjoner.

Fastlåst til programvare fra Appstore - med 140 000 programmer tilgjengelig, hva mer er det man trenger egentlig?

Hvorvidt noe programvare er bannlyst vet jeg ikke, er det ikke heller det at det mangler alternative nettlesere tilpasset platformen?

De plasserer denne som en mellomting mellom en laptop og en mobil, og den skal ikke erstatte noen av dem, sånn jeg har forstått det. Til det bruksområdet de har presentert tror jeg den er utmerket, egentlig. Men du trenger fortsatt både telefon og laptop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at eksemplene mine var svake i forhold til akkurat det produktet. Men jeg tolket din argumetasjon slik at det var en generell kritikk av Apples produkter og ikke dette produktet spesifikt.

Når det gjelder akkurat iPad, så kan jeg ikke kommentere tilkoblingsmuligheter, software osv enda, fordi jeg vet for lite om produktet. Hva er det du ikke kan koble til/installere/bruke samtidig med noe annet på iPad da?

Det jeg mener den mangler i farta:

USB-port (her må du kjøpe en propertiær kabel fra Apple)

Innebygd minnekortleser (!)

OLED

Kamera

GPS

Multitasking

Manglende støtte for Flash

Fastlåst til programvare fra Appstore

Programvare "bannlyst" som f.eks nettleseren Opera

Men for å ha det klart; jeg har nok vært like kritisk til den om den het Microsoft Touch-ettellerannet.

Dette er en typisk Apple mangel-liste. jeg har ingen problemer med å se at det er gode argumentr mot Apple, spesielt hvis man ser å det prinsipielle rundt åpne og lukkede systemer. Allikevel, jeg står fast på det jeg har sagt. Den kommer til å selge som kald pils på en varm sommerdag. Apples målgruppe for denne typen produkter kommer til å elske det. personlig tviler jeg på at jeg kommer til å kjøpe en, men hvis jeg klarer å overtale sjefen er det en annen sak :)

Det mest interessante her er ikke specs, men hva slags betalingsmodeller Apple kan klare å få resten av markedet med på. Det gjelder både spill og programmer, men er spesielt interessant i forhold til bøker, aviser og magasiner, en type innhold som man fram til nå har slitt veldig med å tjene pener på nett på.  Forrige gang Apple gjorde noe lignende ble spillereglene skrevet på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

USB: Ifølge specsen følger det med USB port som kobles til docking porten.

KORTLESERE: Innebygget kortleser er jeg helt enig i at det burde vært. Ser at de tilbyr en ekstern som leser SD, men som fotomann trenger jeg CF ikke SD. Kan kjøpes som en dings som henger utenpå, og kjenner jeg Apple rett, blir ikke den billig. Enig med deg, dette er en ulempe.

OLED - vet ikke nok.

Kamera og GPS kunne det vært, men det er vel slik at de vil plassere denne mellom laptopen og mobilen, og at de derfor mener at nevnte ting hører hjemme på mobilen? Jeg ville ikke hatt et treigt digital kamera på størrelse med et a4 ark, som i tillegg har elendig optikk ref det man får på en mobil. Et webkamera hadde nok vært gøyalt, da.

Multitasking - vet ikke nok, kan du utdype den?

Manglende støtte for flash er jeg enig i at er en klar ulempe mtp hvor mye flash brukes, og enkelte nettsider er rene flash applikasjoner.

Fastlåst til programvare fra Appstore - med 140 000 programmer tilgjengelig, hva mer er det man trenger egentlig?

Hvorvidt noe programvare er bannlyst vet jeg ikke, er det ikke heller det at det mangler alternative nettlesere tilpasset platformen?

De plasserer denne som en mellomting mellom en laptop og en mobil, og den skal ikke erstatte noen av dem, sånn jeg har forstått det. Til det bruksområdet de har presentert tror jeg den er utmerket, egentlig. Men du trenger fortsatt både telefon og laptop.

Jeg mente webkamera :)

Eksempel: Staffan så vidt jeg vet bruker Skype, og da hadde det vært rimelig praktisk med ei lita linse i ramma.

Angående multitasking:

Sakset fra Toms Hardware:

The iPad needs to have multitasking. It's practically begging for it. It's understandable that on a screen/device size like the iPhone and iPod Touch that they can only run one application at a time, but even competing devices like Android phones can multitask. A device like an iPad, with a screen size of 10-inches, should not be doing less than an Android phone. Period. Apple needs to enable this. There's no sense in not being able to have an IM application running while browsing webpages or reading an ebook.

The iPad has enough horsepower to support multitasking, so I'm sure that the limitation is merely in software. iPhone OS 4.0 is supposed to bring multitasking, and so this should be fixed by the time the iPad is actually available for purchase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt helfrelst på iPhone 3GS (nesten litt flaut da jeg har hatt apple-aversjoner...), og synes iPad er spennende mht surfing, diverse nyttige og bare kule apps, nett-tv-muligheter og avislesning (lei papir). Men jeg har mini-pc med litt flere muligheter, vanlig lap top og altså iPhone, men det havner nok en iPad i huset etterhvert også. Synes skjermkvaliteten på iPhone er overlegent det meste jeg har vært borti, og forventer det samme av iPad.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en typisk Apple mangel-liste. jeg har ingen problemer med å se at det er gode argumentr mot Apple, spesielt hvis man ser å det prinsipielle rundt åpne og lukkede systemer. Allikevel, jeg står fast på det jeg har sagt. Den kommer til å selge som kald pils på en varm sommerdag. Apples målgruppe for denne typen produkter kommer til å elske det. personlig tviler jeg på at jeg kommer til å kjøpe en, men hvis jeg klarer å overtale sjefen er det en annen sak :)

Det mest interessante her er ikke specs, men hva slags betalingsmodeller Apple kan klare å få resten av markedet med på. Det gjelder både spill og programmer, men er spesielt interessant i forhold til bøker, aviser og magasiner, en type innhold som man fram til nå har slitt veldig med å tjene pener på nett på.  Forrige gang Apple gjorde noe lignende ble spillereglene skrevet på nytt.

Du ser ikke at mangel på multitasking er en negativ ting? Eller at den mangler praktiske innganger som USB og minnekortleser?

Hvis den plata skal leve opp til det den er ment til så må de i alle fall få ordnet problemet rundt multitasking, man må kunne kjøre flere programmer samtidig som IM, surfing, musikk etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente webkamera :)

Eksempel: Staffan så vidt jeg vet bruker Skype, og da hadde det vært rimelig praktisk med ei lita linse i ramma.

Angående multitasking:

Sakset fra Toms Hardware:

The iPad needs to have multitasking. It's practically begging for it. It's understandable that on a screen/device size like the iPhone and iPod Touch that they can only run one application at a time, but even competing devices like Android phones can multitask. A device like an iPad, with a screen size of 10-inches, should not be doing less than an Android phone. Period. Apple needs to enable this. There's no sense in not being able to have an IM application running while browsing webpages or reading an ebook.

The iPad has enough horsepower to support multitasking, so I'm sure that the limitation is merely in software. iPhone OS 4.0 is supposed to bring multitasking, and so this should be fixed by the time the iPad is actually available for purchase.

Ok, nå er jeg med. Enig i at Multitasking burde vært tilgjengelig. Man leser mail og må sjekke noe på nettet, eller vil høre på musikk samtidig som man ser på nettet. Den muligheten burde vært der, absolutt.

Men jeg har nå lyst på en likevel jeg da, men jeg kommer til å vente på generasjon to, tror jeg. Da kanskje jeg får multitasking og CF kortleser innebygd.

Og så er jeg enig med VV. Den kommer til å selge, og det er nettopp fordi Apple er kapabel til å endre vår måte å se på tingene på ref iPod/iTunes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har de andre produsentene av slikt utstyr, vil ha noe å sammenligne med her?

Lenovo IdeaPad U1 som kommer snart:

Sjekk fra 1:05..

Med andre ord: To maskiner i en og samme pakke!

Tablet med egen hardware og software i skjermen, men når du setter den i "docken" bruker den Windows 7 og kraftigere hardware som ligger under tastaturet

Praktisk? Jepp :D

Som standard mini-bærbar har den Intel Core2 Duo U4100 prosessor, 4 GB DDR minne, 128 GB SSD, 11,6 tommers HD-skjerm med LED-belysning, og kjører Windows 7.

Selve skjermen inneholder også komplett maskinvare basert på en 1 GHz Snapdragon ARM-prosessor, 512 MB DDR minne og 16 GB SSD og har eget batteri. Den har multi-touch og veier bare ca 800 gram. Operativsystemet er Lenovos egen variant av Linuxbaserte Skylight.

http://www.dinside.no/832295/dobbel-pc-fra-lenovo

http://www.teknofil.no/wip4/dobbel-baerbar-moro/d.epl?id=41997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har de andre produsentene av slikt utstyr, vil ha noe å sammenligne med her?

her er en som jeg har nevnt, men som du ikke hadde lest

wow, nok en "revolusjon", for noen, fra apple. vel, denne kom før ipad, kjører "fullblods" os og spiller "alt" ;)

http://www.archos.com/products/nb/archos_9/index.html?country=no〈=en&p=i2

(se også på specs)

kjapt sammenlikning av specs:

pc 9T har (som ipad ikke har) webcam, støttebein, trackpoint/mus, full HD, utskiftbart batteri, windows 7 os.

ipad har (som pc 9T ikke har) lengre batteritid, Wi-Fi 802.11n, iphone os.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenovo IdeaPad U1 som kommer snart:

Sjekk fra 1:05..

Med andre ord: To maskiner i en og samme pakke!

Tablet med egen hardware og software i skjermen, men når du setter den i "docken" bruker den Windows 7 og kraftigere hardware som ligger under tastaturet

Praktisk? Jepp :D

Som standard mini-bærbar har den Intel Core2 Duo U4100 prosessor, 4 GB DDR minne, 128 GB SSD, 11,6 tommers HD-skjerm med LED-belysning, og kjører Windows 7.

Selve skjermen inneholder også komplett maskinvare basert på en 1 GHz Snapdragon ARM-prosessor, 512 MB DDR minne og 16 GB SSD og har eget batteri. Den har multi-touch og veier bare ca 800 gram. Operativsystemet er Lenovos egen variant av Linuxbaserte Skylight.

http://www.dinside.no/832295/dobbel-pc-fra-lenovo

http://www.teknofil.no/wip4/dobbel-baerbar-moro/d.epl?id=41997

aaaah, endelig noe som VIRKELIG er fresh, og ikke bare pen innpakning i realiteten! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

5 sider om et produkt ingen har prøvd enda :D.....FANTASTISK ;D

Hvis all reklame er god reklame så er det ikke rart at Apple får mye gratis PR :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 sider om et produkt ingen har prøvd enda :D.....FANTASTISK ;D

Hvis all reklame er god reklame så er det ikke rart at Apple får mye gratis PR :D

Terje!

Alt er basert på spesifikasjoner og funksjoner Apple selv har lagt ut :)

Grunnen til at Apple får mye gratis PR er for at de hensiktsmessig lekker ut informasjon underveis  ;);D

http://www.macobserver.com/tmo/article/how_apple_does_controlled_leaks/

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...