Gå til innhold

Tørrflue/nympher/atraktorer..hva benytter dere?


BjørnarSkj.

Anbefalte innlegg

Nå har jeg innvolvert meg så mye på kortlinetråden, at jeg føler for å tone flagg. Samtidig lurer jeg på hva dere der ute fisker med. Dette er vel diskutert før, men på tide med en ny runde. Artig å se om noen av puristene har utviklet seg ;D

Selv fisker jeg med tørrfluer, klekkere og nympher. En sjelden gang setter jeg på en streamer - men da må det være mening med det.

Et annet poeng for meg, er at jeg har stor glede av aspektet med å imitere. Det er noe jeg føler gjør hobbyen til noe helt annet for meg. Derfor når vi for eksempel diskuterer marflo så intereserer jeg meg. Når vi pynter de med slør og thriggere blir jeg uinterisert igjen :P

Jeg trenger nemlig ikke å ta fisken. Jeg er mere opptatt av å prøve å forstå adferden dens og lure han på den måten. Greier jeg ikke det får det være det samme.

Så var det unntaket: Jeg har etterhvert fått stor glede av synkelinefiske i vind fra båt. Dette er noe helt annet! Alle regler brytes der. Ypperlig å drive med når det er for mye vind til annet fiske. Anbefales på det varmeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter ørret og harr fisker jeg nok 80% med flytende imitasjoner . . .

Dvs, for meg er det imitasjoner, for fisken kan det godt være attraktorfluer for alt jeg vet . . . har aldri kommet på å spørre  ;D

Men jeg fisker også i vann med stor ørret som livnærer seg mye på små-fisk, og da er jeg ikke imunn mot å benytte streamer.

Fisket endel etter sjø-røye i elv før den ble fredet, og da ble det mye nymfe-fiske også.

At jeg fisker så lite med streamer og nymfer resulterer selvfølgelig i at jeg om mulig er enda dårligere på dette enn tørrfluefiske, men siden jeg begynte å fiske med flue har aldri målet vært å få mest mulig fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, stort sett. Er også i bunn og grunn imitasjonsfisker. Jeg er spesielt fascinert av spenningsfeltet mellom hvilke fluer vi fiskere synes imiterer et insekt godt, og hva selektiv fisk faktisk tar godt på.

Det er ikke alltid sammenfall der, noe man raskt konstaterer hvis man oppsøker situasjoner der fisken er skikkelig selektiv. La Fontaine har skrevet mye interessant om dette, og har jo også skapt endel fluer som ikke akkurat er fotorealistiske i tørr tilstand i stikka, men som fisken (tydeligvis) synes ligner utrolig på/i vannet.

Er også hekta på sightfiske på stille vann (og i elv, for den saks skyld), og oppsøker det så ofte jeg kan. Det er et fiske som funker oftere enn mange kanskje tror, også når det er trege forhold med kald vind. Hvis man finner en vik der det er noen meter med blankt vann, og er veldig tålmodig og observant, kommer det ofte en fisk cruisende forbi (en forutsetning er selvsagt at det er skikkelig klart vann). Å fiske på disse ensomme ulvene synes jeg er utrolig spennende og utfordrende. Og de er ofte ganske store...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I begynnelsen helte jeg nok litt imot tørrfluer.. Men etter å ha opplevd så mange perioder uten vaking, så har jeg bestemt meg for å virkelig prøve ut nymfefiske til sommeren... Så binder opp en del nymfer i div str og farger nå.

Eller er jeg ikke så opptatt av imitasjonsfiske, så lenge flua ser farlig ut så ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok mest fisketid med klekkere vil jeg tro. Fisker mer med tørt nå enn før av en eller annen grunn. Er nok blitt litt flinkere til å kjenne besøkstiden med årene. Jeg tar ikke fem flate øre for knyte på hva som helst av fluer på fortommen. Alt etter som.

I år vil jeg bli finkere til å fiske med nymfe i elv. (I år også :P)

Prøver å være en imitasjonsfisker og det ligger hele tiden i bunn for fluevalgene. Men er ikke redd for atraktorer ;)

Det som er min filosofi er at jeg vil prøve å bli flink på alt rundt fluefiske. Hele tiden noe å strekke seg etter.

Å beherske alle former, i fra streamer til mygg. Samme med stenger og utstyr. Lære seg å beherske alle typer i stedet for å henge seg opp i et spor. Er plutselig ikke så sikker på om jeg har mest fisketid med klekkere alikevell når jeg tenker etter.

Hva som er favorittfiske er litt håpløst å svare på. Det så situasjonsbestemt. Anntagelig det tidlige myggfiske :)

Det viktigste er uansett å kose seg  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi Bjørnar da!

Jeg leste gjennom ditt første innlegg....satt å tenkte på å skrive noen ord, så leser jeg at når vi "pynter" på "din oppfatning" av hvordan en marflo skal se ut, så mister du interressen :o

Vel da skal ikke jeg kaste bort tiden til leserne av tråden :)

Men må si noe; elsker fiske med fluer som "illuderer" liv/føde for fisken, og elsker studere fiskens atferd også i forhold til mine fluer...fisker ikke for å fange fisk for annet enn å slappe av å få bekreftet at jeg gjør noe bra/mindre bra i ulike situasjoner.

Fisker med alt som er saklig i forhold til fisken preferanser; vått-tørt og midt i mellom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi Bjørnar da!

Jeg leste gjennom ditt første innlegg....satt å tenkte på å skrive noen ord, så leser jeg at når vi "pynter" på "din oppfatning" av hvordan en marflo skal se ut, så mister du interressen :o

Vel da skal ikke jeg kaste bort tiden til leserne av tråden :)

Men må si noe; elsker fiske med fluer som "illuderer" liv/føde for fisken, og elsker studere fiskens atferd også i forhold til mine fluer...fisker ikke for å fange fisk for annet enn å slappe av å få bekreftet at jeg gjør noe bra/mindre bra i ulike situasjoner.

Fisker med alt som er saklig i forhold til fisken preferanser; vått-tørt og midt i mellom :)

Beklager å skuffe deg svn etter fine diskusjoner på nymfetråden. Men her er det snakk om hva vi liker og hva vi holder på med. Da må jeg være ærlig. Det handler overhodet for respåekt for eller ikke respekt for. Jeg skriver også at jeg bryter regler i annet type av mitt fiske. Fluefilosofi kan være ulik, selv om man kan ha klin lik fiskefilosofi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

Vi er nok ikke langt unna hverandre...kan du jo lese i mitt svar :)

Vi imiterer noe vi tror fisken oppfatter som en type føde...enten det er marflo eller annen føde.

Vi fisker imitasjoner så likt vi kan de naturlige...oftest.

Og selve fisketeknisk syns jeg "imiteringen" er viktigere enn om flua har dollet seg litt opp. :)

Vi så jo alle etter den mest iøyenfallende jenta på gulvet...når vi var ute å danset/drakk godt øl.

Sågar foregår dette fenomenet enda....blikkfang ;)

Men imitasjonen bør sno seg som den lekre jenta, bør ikke være statisk og for kunstig i sine bevegelser....da får sminke være sminke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)Jada svn. Bare så andre forstår. V har diskutert dette i en annen tråd og er skjønt enige i hva vi er enig eller uenig i..

Jeg kan bare ikke dy meg ang. din fine metafor:

svn sa:

Vi så jo alle etter den mest iøyenfallende jenta på gulvet...når vi var ute å danset/drakk godt øl.

Sågar foregår dette fenomenet enda....blikkfang

Med andre ord, når jeg kom hjem med ei kvinne kunne du risikere å komme hjem med en transvesitt ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he...den var fin.

Tenkte mer som når du kom hjem med en kvinne, og jeg unngikk "gruven", så var det fordi vi begge gjorde som fisken; Ble tiltrukket oppmerksomheten, men ved nærmere undersøkelse forkastet det "åpenbare lureri" :D

Og gjerne etter ikke altfor nærgående undersøkelser...før "mothaken" kom skummelt nær ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet med markfiske som 7-8 åring. Visuelt fiske med håndsnøre og krok på brygga. Da lærte jeg at fisken har bettperioder. Senere ble det langbambus. Så ble det haspel, først lukket og siden åpen. Multiplikator snella ble aldri kjøpt inn, rett og slett fordi jeg oppdaget fluefisket. Det hender jeg tar med meg spinnerstanga fremdeles, men den blir sjeldent brukt. Det blir liksom ikke den samme opplevelsen som fluefisket gir. Har ofte lurt på hvorfor, men finner ikke noe fornuftig svar på det. Det er bare slik....

I begynnelsen var fluefisket  basert på det visuelle tørrfluefisket. Men, jeg har ikke tålmodighet til å sitte og vente halve dager på vak. Da blir jeg rett og slett rastløs. Fluene gled derfor lenger og lenger ned i dypet på vakløse dager. Etterhvert oppdaget jeg at dette fisket faktisk var like spennende. Nå fisker jeg med tørfflue, stille og stripende på elv og vann. De siste årene blir det også mer og mer våtfluefiske, både med tradisjonelle våtfluer, buzzere, nymfer og streamere.

Ekspert blir jeg aldri, men jeg merker fremgang.

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I begynelsen så var det våtfluer, tört og klekkere men i dag så blir det mest nymfer og litt tört/klekkere for med 7-8 mnd vinter så synes jeg det er alldeles for kort sesong til å sitte i lyngen å vente på  vak.

Streamere bruker jeg nesten bare etter gjedde i flytering noe som jeg forövrig synes er skikkelig göy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er en blanding av frykt og glede på en og samme gang når man ser madamen kommer dansene på halen bortover vannflata, mens hun rister på hue det er glede, frykten kommer når du inser at det gapet med alle tenner sitter fast i din krok og skal krokes lös ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker alt som har gjeller, men syns Torsk, Sei og de vanlige saltvannsartene er veldig kjedelige :P

Kommer sikkert av den overfloden det er av disse artene i Nord-Norge..

Liker best fettfinnefisk!

Å skal jeg trekke frem en flue som har vært god til flere laksefisk.

Så faller valget på en egen hareøre variant, som bindes slank.

Med lang hale og bein av fasanhale.

Men det som gjør den litt sær, er bruken av fluoriserende antron i vingesekken.

Gode farger er gul, lime, rosa, rød.. Særlig fluo purpur-rød har vært fantastisk på røye\sjørøye :D

Brunørreten liker gul og lime best.

Laks og sjøørret rosa.

En fallskjerm bundet Black Gnat er jo sjelden feil den heller..

Må også trekke frem Gary Borger sin Flymf!!

Og hans mygg og vårfluepupper av antron og en vingedekkfjær som hackle.

Har eller mye imitasjoner, som jeg tar frem så snart anledningen byr seg, men disse over bruker jeg når det ikke er særlig

overflateaktivitet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...