Gå til innhold
  • 0

Keiserens nye fortom


Tørrbjørn

Spørsmål

Ser at det i nabotråden anbefales og diskuteres fortommer.

Men dette skulle gjelde tynne fortommer. Hvor tynn trenger den tynne fortommen egentlig å være?

Tørrfløgepuristen mener at 5X(0,15mm) er kult på dagen, og 4X-3X(0,18-0,20mm) på kvelden eller mørtna.

Fornuftige tykkelser som er greie å betjene i det praktiske fisket. Selv om jeg i mange tilfeller oppdager at man ofte bruker tynnere fortommer enn det man egentlig trenger. Vil nesten påstå at 3X er ok på de fleste 16 14 12 kroker. Også på tørt.

Da ser jeg at det nevnes tynnelser i 10X 9X og 8X. Alle tre under 0,10 mm i diameter. Hva er vitsen med disse, og er det noen her i forumet som bruker dem?

post-3215-13949873879214_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 84
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
Gjest Pål Andersen

Jada, brukt 8X på konkurranser i mellomeuropa med micronymfer under krok 20. Utrolig hvor mye det tåler hvis knutene er bra ...

Bruker ofte 7X i feks. hemsila, selv på stor fisk, spesielt på blanke partier med sky fisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg går så skjelden som mulig under 5X/ 0.15 hvis det er sjangs for kilosfisk eller større.  Fisker jeg med små mygg blir det av og til nødvendig med 6X/0.12.

Pål har jo helt rett i at selv 7X er utrolig sterkt, men min smertefulle erfaring er at det tåler veldig lite slitasje, f.eks i form av fisketenner eller (gud forby) busker i bakslengen :-[

0.20 er etter min erfaring utmerket hvis det er litegrann strøm/bølger, og kroken ikke er under 14.

Har en sta kompis som svært skjelden går under 0.20, og han får veldig mye fin fisk, også på krevende, blanke forhold. Selv "tør" jeg skjelden å bruke 0.20 når det er blankt - 0.15 er nok det jeg bruker mest når det er fine tørrflueforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei folkens.

Ikke for å kritisere, men å fiske med tynnere fortom en 0,12 bør ikke vær lov. Hvis man skal sette tilbake fisk.

Jeg var selv en nerd.... å brukte 0,07 - 0,10 for mange år siden. Men jeg angrer. Fordi stor fisk var per def død når jeg satte den utigjen. Oftest.

Jeg var i en elv som het Klokkut i fjord (Bosnia) der brukte de 0,07. Det var meget nødvendig å bruke. Men 0,15 var like greit. Det tok litt lengre tid å få ned ei nymfe. Men jeg tok like mye fisk en dem. Samt jeg røk ikke stor fisk som De gjorde. Men Klokkut anbefales ikke for fiskere.. Leira er bedre.

Så til dere som bruker mindre en 0,12. Tenk på fisken i andre enden av snøre... Bruk andre alternative fiskemetoder i stedet.

Morten M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har vel 0.15-.016 fluorcarbon som standard brunørret\røye spiss.

Sjelden noe under dette!

0.12 en sjelden gang :)

Syns dette er tynt nok!

0.20-0.22 fluorcarbon i sjøen etter sjøørret.

En sjelden gang 0.17, dette kun høst, sol og klart vann.

0.25-0.28 i mørket og 0.28 etter havabbor :)

Mitt inntrykk og erfaring er at ofte er det nok å bare forlenge den spissen man bruker, har i flere tilfeller brukt fortommer på

20-25 fot i sjøen og stille ferskvann.

Syns ikke behovet har vært like stort i elv..

Det som var litt sært med nabotråden var at gutten var helt fersk som fluefisker, å er jo ikke noen god start å ryke fisk etter fisk

på alt for tynn spiss..

Derfor anbefalte jeg han å bruke 0.18-.020 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har vel 0.15-.016 fluorcarbon som standard brunørret\røye spiss.

Sjelden noe under dette!

0.12 en sjelden gang :)

Syns dette er tynt nok!

0.20-0.22 fluorcarbon i sjøen etter sjøørret.

En sjelden gang 0.17, dette kun høst, sol og klart vann.

0.25-0.28 i mørket og 0.28 etter havabbor :)

Mitt inntrykk og erfaring er at ofte er det nok å bare forlenge den spissen man bruker, har i flere tilfeller brukt fortommer på

20-25 fot i sjøen og stille ferskvann.

Syns ikke behovet har vært like stort i elv..

Det som var litt sært med nabotråden var at gutten var helt fersk som fluefisker, å er jo ikke noen god start å ryke fisk etter fisk

på alt for tynn spiss..

Derfor anbefalte jeg han å bruke 0.18-.020 ;)

Jeg bruker mye av det samme som deg Tony. På innladsfiske ligger jeg stort sett på 0.14-0.15 (dog minimum 0.12 på veldig sky fisk/tørt). På SØ går jeg aldri under 0.20 og bruker neste utelukkende 0.25 (også på HA, men tror ikke det er noen forskjell selv på 0.30). Jeg er ingen selvoppnevnt eksepert på området, men tror at man ofte blir lurt av seg selv noen ganger hva gjelder tykkelsen på fortommen. Snakker ikke om ytterpunktene (glassklare elver i New Sealand eller Grønland for den saks skyld), men ofte har man en tendens til å innbille seg at fisken ser det vi ser. Ofte er saken en helt annen... Får i alle fall fisk og det er hovedpoenget.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Pål Andersen

Hei folkens.

Ikke for å kritisere, men å fiske med tynnere fortom en 0,12 bør ikke vær lov. Hvis man skal sette tilbake fisk.

Jeg var selv en nerd.... å brukte 0,07 - 0,10 for mange år siden. Men jeg angrer. Fordi stor fisk var per def død når jeg satte den utigjen. Oftest.

Jeg var i en elv som het Klokkut i fjord (Bosnia) der brukte de 0,07. Det var meget nødvendig å bruke. Men 0,15 var like greit. Det tok litt lengre tid å få ned ei nymfe. Men jeg tok like mye fisk en dem. Samt jeg røk ikke stor fisk som De gjorde. Men Klokkut anbefales ikke for fiskere.. Leira er bedre.

Så til dere som bruker mindre en 0,12. Tenk på fisken i andre enden av snøre... Bruk andre alternative fiskemetoder i stedet.

Morten M

At det ikke skal være lov er bare VÅS. Det finnes fortommer av et merke som er sterkere i .10 enn et annet i .15. mange knyter dårlige knuter som gjør at fortommen tåler liten belastning.

Ærlig talt; etter snart 30 år med fluefiske og like mange år med C&R TROR jeg at jeg har litt styring :)

Dessuten, som det blir nevnt, skal det fiskes på større fisk blir fortommen selvfølgelig dimensjonert deretter.

Marbakken; kanke han kompisen din prøve seg med .20 og tørrflue i Hemsila på et stille parti en solrik formiddag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Fortom og fortomstykkelse = erfaring.

Jeg vil våge den påstanden at hvis du / dere ennå ikke har erfart nok til å finne ut hvilken fortom man bør bruke til ørretfiske, så bør 5x være regelen ved normalt tørrfluefiske under blanke forhold. Fisker man i urolig elv, ruskete vær, så kan 4x være regelen. Da er man rimelig godt sikret mot fortomsbrudd ved normal kjøring av fisk fra 0-2000gram. Det vil også da sjelden være fortomsspissen som utgjør suksessfaktoren.

Nå kommer det inn elementer som Hemsila og konkuranseforhold. Min mening er at man kansje bør skaffe seg erfaringsgrunnlaget på andre fiskeplasser enn her først (min mening).

Selv holder jeg meg som regel også til det jeg skrev over her. Selv om jeg går ned til 6x under enkelte situasjoner eller fiskemetoder. Ex der jeg er helt sikker på at fortommen er en av faktorene til å lure fisken - dvs svært klart vann og sky ørret. Eller under myggpuppefisket mitt. Der går jeg alltid for 6x - av fisketaktiske årsaker. Føler da selv at jeg kan kalle med relativt erfaren på fortomsområdet.

Når det er sagt, så er en bra 6x veldig solid ved rett behandling, også på voksen fisk. Jeg vil likevel si at det ikke er noe "finere" å fiske med tynnere fortom!

Jeg er ikke i besittelse av tynnere fortom enn 6x til mitt fiske. Den dagen er det sansynligvis så godt vær, at jeg kan kose meg i gresskanten og studere fiskens adferd i stedet ;) Det skal også sies at jeg da ikke har erfaring i det nymphefisket som Pål beskriver her (annen erfaring - andre regler).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Pål Andersen

Man kan også si at det er greit og bruke så tykk fortom som overhodet mulig, fisken bestemmer når grensa er nådd :)

Men fisker tørt med krok 20-26 og da er .12 tykt.

Men for all del; 0.15 og 0.18 er vel det som brukes desidert mest til det meste av innenlandsfiske av meg også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

:) :) :) Ja.. det var ment som "baillhard" kritikk av dere :) :)

Neida. meningen var egentlig bare å gi elementære råd til den som virkelig er tvil, som kansje ikke har fisket så lenge.

Man må lære å krabbe før man kan gå.. også innen fluefiske i disse internett tider.

Når det er sagt, så er det god (eller ond ;D) erfaring å bruke for tynn fortom også. Man har godt av å ta et skritt fram, før man tenker seg litt om og  lener seg tilbake igjen. Det er da man får erfaring. Jeg er også enig i Morten M i at det er unødvendig å bruke for tynn fortom. Men det må læres dett og! Dessuten dør ikke fisken av det, selv om det er litt trist.

Det viktigste tross alt er enten man bruker 4x, 5x ellr 7x å passe på at fortommen er i orden. Bytt spiss ofte og mye. Lær kirurgknuten og det er like lettvint som å skifte flue (red. anm: ment til nybegynneren og ikke til Baetrix ;D ;D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har vel 0.15-.016 fluorcarbon som standard brunørret\røye spiss.

Sjelden noe under dette!

0.12 en sjelden gang :)

Syns dette er tynt nok!

0.20-0.22 fluorcarbon i sjøen etter sjøørret.

En sjelden gang 0.17, dette kun høst, sol og klart vann.

0.25-0.28 i mørket og 0.28 etter havabbor :)

Mitt inntrykk og erfaring er at ofte er det nok å bare forlenge den spissen man bruker, har i flere tilfeller brukt fortommer på

20-25 fot i sjøen og stille ferskvann.

Syns ikke behovet har vært like stort i elv..

Det som var litt sært med nabotråden var at gutten var helt fersk som fluefisker, å er jo ikke noen god start å ryke fisk etter fisk

på alt for tynn spiss..

Derfor anbefalte jeg han å bruke 0.18-.020 ;)

20-25 fot i sjøen er vel litt å ta i vel?  :o

Edit: oppgitt i meter: 6.10- 7.62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har vel 0.15-.016 fluorcarbon som standard brunørret\røye spiss.

Sjelden noe under dette!

0.12 en sjelden gang :)

Syns dette er tynt nok!

0.20-0.22 fluorcarbon i sjøen etter sjøørret.

En sjelden gang 0.17, dette kun høst, sol og klart vann.

0.25-0.28 i mørket og 0.28 etter havabbor :)

Mitt inntrykk og erfaring er at ofte er det nok å bare forlenge den spissen man bruker, har i flere tilfeller brukt fortommer på

20-25 fot i sjøen og stille ferskvann.

Syns ikke behovet har vært like stort i elv..

Det som var litt sært med nabotråden var at gutten var helt fersk som fluefisker, å er jo ikke noen god start å ryke fisk etter fisk

på alt for tynn spiss..

Derfor anbefalte jeg han å bruke 0.18-.020 ;)

20-25 fot i sjøen er vel litt å ta i vel?  :o

Edit: oppgitt i meter: 6.10- 7.62

Nei har brukt det flere gang :)

På høsten, med gin klart vann, sol og blikk. Er det ofte helt nødvendig for å få fisk.

Hvorfor skulle man ha mindre behov for lang fortom i sjøen?

Er jo helt samme fisken!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har vel 0.15-.016 fluorcarbon som standard brunørret\røye spiss.

Sjelden noe under dette!

0.12 en sjelden gang :)

Syns dette er tynt nok!

0.20-0.22 fluorcarbon i sjøen etter sjøørret.

En sjelden gang 0.17, dette kun høst, sol og klart vann.

0.25-0.28 i mørket og 0.28 etter havabbor :)

Mitt inntrykk og erfaring er at ofte er det nok å bare forlenge den spissen man bruker, har i flere tilfeller brukt fortommer på

20-25 fot i sjøen og stille ferskvann.

Syns ikke behovet har vært like stort i elv..

Det som var litt sært med nabotråden var at gutten var helt fersk som fluefisker, å er jo ikke noen god start å ryke fisk etter fisk

på alt for tynn spiss..

Derfor anbefalte jeg han å bruke 0.18-.020 ;)

20-25 fot i sjøen er vel litt å ta i vel?  :o

Edit: oppgitt i meter: 6.10- 7.62

Nei har brukt det flere gang :)

På høsten, med gin klart vann, sol og blikk. Er det ofte helt nødvendig for å få fisk.

Hvorfor skulle man ha mindre behov for lang fortom i sjøen?

Er jo helt samme fisken!!

Men helt andre forhold. Jeg synes ikke det kan sammenlignes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

fattern har fått over kilos blankiser i klart vann med 0.40 scene og svææææær sluk.  ;D Jeg har blitt fortalt at fisken ikke er like sky i saltvannet. Og dette av svært erfarne fiskere.

Nei stemmer ikke at fisken er mindre sky, heller tvert imot :)

Bruker tykkere spiss i elv jeg :P

Men er ikke noe påfunn etter ett par sesonger i havet, jeg har fisket med flue i sjøen i 21 år nå.

Så litt har man da tatt til seg av en slags visdom :P

Men derimot så er det litt andre forhold her sør, det som regnes som relativt klart vann her nede.

Er den sikten i vannet som vi har hele tiden nordpå, og enda klarere..

Så derfor er det ofte et helt annet fiske der oppe.

Er utflyttet fra Troms, å bor øst for Moss nå :)

Men jeg er vant til et fortomsoppsett på ca 15-16 fot, det er for standard å regne for min del.

Det bruker jeg i saltvann, ja stort sett ellers også.

Og jeg er ikke nevneverdig plaget med å ikke få fisk :P

Om jeg får mer eller mindre enn andre, vet jeg ikke!

Men det funker for meg ;D

Men legg merke til at jeg snakker om fiske på høsten, ikke seinvinter og vår.

Da hogger sjøørreten på hva det skulle være..

Ruffen? Hva er det som er helt andre forhold?

Sjø eller stille ferskvann.

Like mye vann over fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Men er det ikke da totalt uansvarlig å bruke fortommer under 0,12(som de fleste her er enige om ikke er nødvendig) for så å vite at man enten må kjøre fisken lengere som gir den dårligere sjangs for å overleve ved gjenutsetning. Eller bare sette fluer igjen i fisk som ikke kommer på land i det hele tatt.

På et punkt bikker det sportsilge aspektet over til direkte usportslig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Pål Andersen

Hvis alle er enige om det har de ikke fiska på sky nok fisk :) Bruker man klasse 0-3 på stanga blir fisken overraskende fort sliten. DESSUTEN må man stikke finga i jorda og innrømme at de fleste fisker mange steder er så små at .10 ikke er noe problem.

ER det strek strøm, større fisk etc. så må man jo vurdere..

Er tatt mange store fisker i feks. Hemsila på .12 mm. Overlevd glatt de. Har sågar begynt å vake like etterpå. Dette har like mye med vanntemp og andre ting å gjøre.

Har tatt flere mellom og storlakser på .25 og .27mm .. Som regel gått bra det å. Dette er uansett mye mer "risky" enn en ørret eller harr på 400 gram....

Tror fortsatt at jeg har litt over gjennomsnittet erfaring på dette .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Dette er ikke noe å være enige om :)

Jeg er delvis enig med Morten og delvis enig med Pål når det gjelder å gå under 0,15

tror nok at Pål har styring på den han driver med, og at han godt kan bruke keiserens nye fortom, men det er andre som ikke bør bruke det for å si det sånn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Pål Andersen

Det som er sikkert er at .15mm og krok 24 går dårlig sammen :) HVIS folk bruker tynnere enn .15 mm og ryker tror jeg det går supert med fisken. Kroken detter ut av kjeften på den i løpet av kort tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Pål Andersen

Nå og da :) Men herregud, du kan ikke være fluefisker som stiller sånne spørsmål ! Er det noen som må føre dagbok over hvor ofte man har behov for noe før det er legitimt å bruke?

Regner med at du kødder nå...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...