Gå til innhold

Enn denne da?


Tørrbjørn

Anbefalte innlegg

Vel Lars. Det var egentlig en liten hemmelighet. Men du klarte å lure det ut av meg: Norgesplaster, værhår fra en cocker spaniel, rævhår og en bøyd binders.

Døgnfluene klekket i en, det samene kaller en louppulall, lombola ( arrester meg om jeg sier feil) som er en elv som vider seg ut og gir et strekk med veldig rolig strøm.

Og der gikk det sånne svin....

post-3215-13949873927848_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siphlonurus alternatus er det som er nærmest i mine øyne, men så kan det være at den er noe større enn det jeg beskrev innledningsvis. Mulig en 12er men ikke større.

Latin og samisk er jævlig vanskelig for en som ikke kan noen av delene.

Ruffen mener samene sier noen sånn som loupoloubal eller noe i den duren. har bestandig sagt lombola. Mulig du har helt rett.

Er det noen samer her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siphlonurus alternatus er det som er nærmest i mine øyne, men så kan det være at den er noe større enn det jeg beskrev innledningsvis. Mulig en 12er men ikke større.

Latin og samisk er jævlig vanskelig for en som ikke kan noen av delene.

Ruffen mener samene sier noen sånn som loupoloubal eller noe i den duren. har bestandig sagt lombola. Mulig du har helt rett.

Er det noen samer her?

Láhpoluobbal er mellom karasjok og krysset til kautokeino og alta.

Ruffen vet hvor Gurteluobbal er ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi jo fått fasiten fra en definitivt som vet hva han snakker om, men jeg innbiller meg at lombola/lompolo er den finske/kvenske betegnelsen på det som på samisk kalles luobbal.

Usedvanlig pen røye!

Helt riktig Håvard.

Lompolo på finsk er luobbal på samisk..

Luobbal er ett lite vann. Som kanskje ikke tar mange minutter og gå rundt. Tjern er kanskje det riktige ordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi jo fått fasiten fra en definitivt som vet hva han snakker om, men jeg innbiller meg at lombola/lompolo er den finske/kvenske betegnelsen på det som på samisk kalles luobbal.

Usedvanlig pen røye!

Helt riktig Håvard.

Lompolo på finsk er luobbal på samisk..

Luobbal er ett lite vann. Som kanskje ikke tar mange minutter og gå rundt. Tjern er kanskje det riktige ordet.

Jeg trodde det var når elva viet seg ut til et "vann" på en måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi jo fått fasiten fra en definitivt som vet hva han snakker om, men jeg innbiller meg at lombola/lompolo er den finske/kvenske betegnelsen på det som på samisk kalles luobbal.

Usedvanlig pen røye!

Helt riktig Håvard.

Lompolo på finsk er luobbal på samisk..

Luobbal er ett lite vann. Som kanskje ikke tar mange minutter og gå rundt. Tjern er kanskje det riktige ordet.

Jeg trodde det var når elva viet seg ut til et "vann" på en måte?

Jo det er det også. Men ta f.eks gurteluobbal. Det kommer jo en bekk/elv fra gurtejávri sant. Så har du jo ett rimelig greit stort vann da også renner gurtejohkka ned til laksjohkka..

Så og si samtlige vann som er for småe til og ikke kunne med garn i kalles luobbal her oppe.. Derav Gurteluobbal også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er det for flua.

Holder med Gisle,jeg,men er egentlig ikke kyndig nok,syns det ligner. 8)

Nydelig røye,Thorbjørn,lyser omkapp med Finnmarksnettene de der.

Loubbal:I Nordmarka kaller vi det for "løker" (Katnos-løkene,Haklo-løkene)osv.

Stort sett noen perler av noen fiskeplasser,enten de ligger på vidda eller i marka.

Gurteloubbal?Samme som Evening Rise har beskrevet i bøkene sine?

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er det for flua.

Holder med Gisle,jeg,men er egentlig ikke kyndig nok,syns det ligner. 8)

Nydelig røye,Thorbjørn,lyser omkapp med Finnmarksnettene de der.

Loubbal:I Nordmarka kaller vi det for "løker" (Katnos-løkene,Haklo-løkene)osv.

Stort sett noen perler av noen fiskeplasser,enten de ligger på vidda eller i marka.

Gurteloubbal?Samme som Evening Rise har beskrevet i bøkene sine?

Willy

...og løker er vel igjen omtrent det samme som loner :)

RJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er det for flua.

Holder med Gisle,jeg,men er egentlig ikke kyndig nok,syns det ligner. 8)

Nydelig røye,Thorbjørn,lyser omkapp med Finnmarksnettene de der.

Loubbal:I Nordmarka kaller vi det for "løker" (Katnos-løkene,Haklo-løkene)osv.

Stort sett noen perler av noen fiskeplasser,enten de ligger på vidda eller i marka.

Gurteloubbal?Samme som Evening Rise har beskrevet i bøkene sine?

Willy

...og løker er vel igjen omtrent det samme som loner :)

RJ

Jepp,selv om jeg ser loner som mer stilleflytende partier av elva,uten utvidelsen som i de andre,men,som du sier nyanseforskjeller og lokale varianter,vet det når jeg står ved en. ;D

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er det for flua.

Holder med Gisle,jeg,men er egentlig ikke kyndig nok,syns det ligner. 8)

Nydelig røye,Thorbjørn,lyser omkapp med Finnmarksnettene de der.

Loubbal:I Nordmarka kaller vi det for "løker" (Katnos-løkene,Haklo-løkene)osv.

Stort sett noen perler av noen fiskeplasser,enten de ligger på vidda eller i marka.

Gurteloubbal?Samme som Evening Rise har beskrevet i bøkene sine?

Willy

...og løker er vel igjen omtrent det samme som loner :)

RJ

Jepp,selv om jeg ser loner som mer stilleflytende partier av elva,uten utvidelsen som i de andre,men,som du sier nyanseforskjeller og lokale varianter,vet det når jeg står ved en. ;D

Willy

Ja man kan ikke ha loner uten at man har en elv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombesikkert at det er en Siphlonurus. Men ifølge bibelen (Krogvold/Sand 2008) klekker ikke Alternatus i de tre nordligste fylkene, og jeg tipper denne er nordfra? Det vil si at alle siphloene jeg også har sett i nord og på Kola ikke er Alternatus, men Aestivalis. (?)

Her er et dårlig bilde av en Siphlo fra Troms som lokket opp pen fisk. Men – denne har øynene på "langs", mens din har øynene på tvers. Hmmm.

[attachimg=1]

post-526-13949873999496_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombesikkert at det er en Siphlonurus. Men ifølge bibelen (Krogvold/Sand 2008) klekker ikke Alternatus i de tre nordligste fylkene, og jeg tipper denne er nordfra? Det vil si at alle siphloene jeg også har sett i nord og på Kola ikke er Alternatus, men Aestivalis. (?)

Her er et dårlig bilde av en Siphlo fra Troms som lokket opp pen fisk. Men – denne har øynene på "langs", mens din har øynene på tvers. Hmmm.

[attachimg=1]

Har opplevd store klekkinger av S. Aestivalis i samme område (la oss si Finnmark  ;))som Torbjørn her sannsynligvis har fisket i. Jeg mener også å ha sett fine klekkinger av den betydelig mindre Alternatus, men jeg er ingen entomolog.

Tror imidlertid ikke det kan ha vært størrelsesvariasjoner innenfor samme art. Aestivalisen der er veldig stor - mindre enn en Vulgata, men ikke mye. Vi snakker krok 10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...