Gå til innhold

Enn denne da?


Tørrbjørn

Anbefalte innlegg

Bombesikkert at det er en Siphlonurus. Men ifølge bibelen (Krogvold/Sand 2008) klekker ikke Alternatus i de tre nordligste fylkene, og jeg tipper denne er nordfra? Det vil si at alle siphloene jeg også har sett i nord og på Kola ikke er Alternatus, men Aestivalis. (?)

Her er et dårlig bilde av en Siphlo fra Troms som lokket opp pen fisk. Men – denne har øynene på "langs", mens din har øynene på tvers. Hmmm.

[attachimg=1]

Har opplevd store klekkinger av S. Aestivalis i samme område (la oss si Finnmark  ;))som Torbjørn her sannsynligvis har fisket i. Jeg mener også å ha sett fine klekkinger av den betydelig mindre Alternatus, men jeg er ingen entomolog.

Tror imidlertid ikke det kan ha vært størrelsesvariasjoner innenfor samme art. Aestivalisen der er veldig stor - mindre enn en Vulgata, men ikke mye. Vi snakker krok 10.

Uten at jeg heller ikke er entomologisk kapabel til å skille alternatus/aestivalis mener jeg at de skal være omtrent like store. Den på bildet mitt er òg stor, krok 10-12. Så du mener Torbjørns er en Alternatus og den på bildet mitt er en Aestivalis? Du kan fint ha rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har postet bilder her som folk har ment å ha vært alternatus i fra finnmark?

Ja, jeg tror stort sett hver gang det har vært postet en (stor) siphlo her så har noen konkludert med at det er en Alternatus. Aldri sett bilde av en Aestivalis her på forumet etter det jeg kan huske. Den på bildet mitt også ble også identifisert som Alternatus mener jeg å huske. (Se om jeg finner tråden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper Gisle sin, Aestivalis er vanligvis mer ensfarget. Alternatus heter på svensk bandad simslända. Eller svømmedøgnflue med bånd på. Det passer til den, som spinner blir de mer fremtrendende. Aestivalis er svæærr, nesten like stor som en vulgata.

Tror det stemmer, ja. Aestivalisen er temmelig svær. Hadde et fantastisk fiske for noen år siden i Øst-Finnmark med store mengder Aestivalis som friklekket i en saktestrømmende luobbal. Mye stor fisk på farten da! Det artige var at fisken ofte slo til insektene med halen først, og slukte de i druknet tilstand - 2-3 sekunder etterpå. Misset en del tilslag før jeg skjønte hva som skjedde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg kjøper Gisle sin, Aestivalis er vanligvis mer ensfarget. Alternatus heter på svensk bandad simslända. Eller svømmedøgnflue med bånd på. Det passer til den, som spinner blir de mer fremtrendende. Aestivalis er svæærr, nesten like stor som en vulgata.

Tror det stemmer, ja. Aestivalisen er temmelig svær. Hadde et fantastisk fiske for noen år siden i Øst-Finnmark med store mengder Aestivalis som friklekket i en saktestrømmende luobbal. Mye stor fisk på farten da! Det artige var at fisken ofte slo til insektene med halen først, og slukte de i druknet tilstand - 2-3 sekunder etterpå. Misset en del tilslag før jeg skjønte hva som skjedde...

Dette skjer ganske åfte på kvelden eller nattfiske hos oss. Spesielt ørreten er helt pcycho da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...