Gå til innhold

Guideline Fario


Gjest ppp

Anbefalte innlegg

Gjest fredrik hoffmann

Skal bli morro å prøve denne, likt mot likt,  mot Sage Z-axis og Scott S4  til sommeren. (Som etter mitt syn er de beste high end stengene for tiden.)

Synes beskrivelsen av Fario minner om egenskapene til nevnte stenger.

Kanskje GERO har disse inne til da.

Amerikanske stenger har gått mot noe dypere "roligere" aksjoner i de raske toppseriene de siste årene. (Streamdace, Z-axis- S4 etc)

I så måte følger guideline denne trenden med Fario.

(Og det er riktig vei å gå etter mitt syn, tror Farioen er meget bra, jeg har aldri vært noe fan av LPXe så det skal bli spennende)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har lest det saa virker Fario roligere enn Z-Axis og S4. Jeg vil ikke karakterisere disse som "rolige". Streamdance ja, men Z-axis og S4 ligger paa en vinkel paa rundt 70-72 og en stivhet paa rundt 6,1-6,2. Faktisk like stiv som XP. Streamdance paa 5,0 (...var det vel) er roligere og jeg mistenker at Fario ligner den hvis beskrivelsen stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har lest det saa virker Fario roligere enn Z-Axis og S4. Jeg vil ikke karakterisere disse som "rolige". Streamdance ja, men Z-axis og S4 ligger paa en vinkel paa rundt 70-72 og en stivhet paa rundt 6,1-6,2. Faktisk like stiv som XP. Streamdance paa 5,0 (...var det vel) er roligere og jeg mistenker at Fario ligner den hvis beskrivelsen stemmer.

Jeg tenker mer i retning zxl når jeg leser. Er ikke så lett å lese seg frem til slike ting synes jeg, må prøve.

Edit: Skriveleif nok en gang :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har lest det saa virker Fario roligere enn Z-Axis og S4. Jeg vil ikke karakterisere disse som "rolige". Streamdance ja, men Z-axis og S4 ligger paa en vinkel paa rundt 70-72 og en stivhet paa rundt 6,1-6,2. Faktisk like stiv som XP. Streamdance paa 5,0 (...var det vel) er roligere og jeg mistenker at Fario ligner den hvis beskrivelsen stemmer.

Jeg tenker mer i retning zkl når jeg leser. Er ikke så lett å lese seg frem til slike ting synes jeg, må prøve.

Det er sant. Men naar vi naa sitter her og "skravler"...  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har lest det saa virker Fario roligere enn Z-Axis og S4. Jeg vil ikke karakterisere disse som "rolige". Streamdance ja, men Z-axis og S4 ligger paa en vinkel paa rundt 70-72 og en stivhet paa rundt 6,1-6,2. Faktisk like stiv som XP. Streamdance paa 5,0 (...var det vel) er roligere og jeg mistenker at Fario ligner den hvis beskrivelsen stemmer.

Uten at jeg skjønner et kvekk av det siste tall sakene du skrev så er jeg enig, i det siste gått fra presentation til hls og til fario, fario er litt mellom de to synes jeg, men samtidig litt det lille extra, må bli litt mere vant til den først. S4 i 4\r har jeg kun prøvd på plen i fem min på vintern, ikke lett å gjøre opp en mening. Stått å følt litt på s4 8\r , den virka dritfin og i stil med stenger jeg er vant med i høyere snøreklasser, den frista faktisk.

Har prøvd fario\n litt nå med Higwater lina og det passer meg godt. Men på gatekasting holder jeg en knapp på 4 cast. Det kan jo endre seg når vi prøvern på vann :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore: Klart vi må "skravle" ;D

Robban: Meget interesant info :) Det blir en fario 8) "Skravlig" kan fort bli dyrt :D Men det er det værd :)

Det er jo ikke så fæl pris på denne stanga heller. Den er jo med i sammenligningene med de største gutta i klassen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Ja det er jo uansett billigere enn de store gutta, så uansett er det en bra deal tror jeg.

Er de noen som kan si noe om Fario kontra Redington CPS som jeg liker veldig godt, og koster en god tuselapp mindre enn Fario. (Kjøper en CPS i morgen)

Forresten, vi er heldige som kan "skravle" om dette når det passer oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore: Klart vi må "skravle" ;D

Robban: Meget interesant info :) Det blir en fario 8) "Skravlig" kan fort bli dyrt :D Men det er det værd :)

Det er jo ikke så fæl pris på denne stanga heller. Den er jo med i sammenligningene med de største gutta i klassen....

Litt mine tanker åsså, men synes du her får en design og look som ikke viker for noe jeg har kjøpt i senere tid. Hatt noen stenger for å si det sånn av div merker.

Skal være så ærlig å si at jeg hele tiden forlenger min interesse og hobby med enten å bygge eller kjøpe noe nytt, har bygd det meste, men hakke tid lenger til det,  og hvis vi er så ærlige å legger all vår opplærte kunnskap tilside og på en måte aksepterer at det er mulig å kombinere fin design med noe som er oppnålig å kjøpe som samtidig er dritbra så må jo det være bra.  Sjelden fiska så mye ørret som i fjor og sjelden savna de kostekafta jeg vanligvis har/står med vanligvis resten av sesongen. Tar tid å gå fra fra denging med 7-8¨r til 4 ¨r. Mitt helhetsinntrykk var at jeg trivdes med engang, men det er min mening uten å ha prøv alt som finnes i jungelen av stenger.

Trur jeg skal spare mynter til en 8,6 `5'r. Den føltes virkelig god ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bli morro å prøve denne, likt mot likt,  mot Sage Z-axis og Scott S4  til sommeren. (Som etter mitt syn er de beste high end stengene for tiden.)

Synes beskrivelsen av Fario minner om egenskapene til nevnte stenger.

Vel, jeg har S4 i samme snørklasse som Fario, og disse er omtrent i hver sin ende av skalaen, aksjonsmessig  ;)

Jeg syntes begge er helt fantastiske, men opplever S4 som langt hissigere enn Fario.

Sage ZXL har nok en aksjon mer tilnærmet Fario enn Z-Axis . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Skal bli morro å prøve denne, likt mot likt,  mot Sage Z-axis og Scott S4  til sommeren. (Som etter mitt syn er de beste high end stengene for tiden.)

Synes beskrivelsen av Fario minner om egenskapene til nevnte stenger.

Vel, jeg har S4 i samme snørklasse som Fario, og disse er omtrent i hver sin ende av skalaen, aksjonsmessig  ;)

Jeg syntes begge er helt fantastiske, men opplever S4 som langt hissigere enn Fario.

Sage ZXL har nok en aksjon mer tilnærmet Fario enn Z-Axis . . .

Ok det gjør jo Fario enda mere interessant. 

Ja ja sånn er det med "katalogvisdom" skal nok få prøvd den selv etterhvert !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeganbefaler deg virkelig å prøve dem ved første anledning, Fredrik . . .

Jeg kan faktisk ikke forestille meg at noen kan bli skuffet etter å ha kastet med disse stengene, ihvertfall om man er på utkikk etter ei stang til ørret-fiske i norge  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bättre att prova spöt! Inte enbart titta på "Siffror" Jag själv gillar s.k. "Hurtige" spö.... Testa Fario ´9 fot #5 på flugfiske-mässan i Stockholm, Grymt! följsamt och ganska snabb ("Hurtig") helaktion... Testad med en 4Cast-lina. Helt ok! Ser man till finish på spöt i den pris klassen TOPP. Har sett G.Loomis som är 2 gånger så dyra, Som är skit. Fiskar själv med Sage XP, RPLX

//Felix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja bedre å teste stanga. Men for en som bor en halv klode unna nærmeste stang så er det lettere sagt enn gjort. Regner med at det faktisk er et fåtall her inne, også av de som bor i Norge, som faktisk har mulighet til å teste den "nuh".

Og jeg må si et CCS data forteller meg langt mer om en stang en samtlige av kommentarene her så langt. For å være ærlig har jeg ikke snurt peiling på om den er dyp, medium, moderat, stiv, myk eller midt imellom. Hvis jeg hadde sett at ERN var f.eks. 5.5 så kunne jeg si at den er ca en halv klasse mykere enn f.eks. Z-Axis. Har den en aksjonsvinkel på 68 så vet jeg at den har en dypere aksjon enn samme stang, men fortsatt rask. Osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker HighWater-snøret endel selv. At det ikke blir trått og slipper å smøres er nytt for meg...

Må smøre det like ofte som alle de andre "vedlikeholdsfrie" snørene ;)

He-he . . . Ja, noe annet ville overraske meg, for jeg har aldri vært borti snører som ikke tar til seg skitt, og jeg har da hatt noen snører i årenes løp.

Men det skremmer meg ikke fra å kjøpe det  :D Er bare litt usikker på om jeg skal velge HighWater eller 4Cast . . .

Hei!

Jeg har testa begge (håper det er greit for dere at jeg uttaler meg om dette på tross av spons), og jeg synes HighWater var klart best (selv om den ble skitten og trå av de fettete, snusbefengte lankene mine etterhvert ;)). Etter mitt skjønn en meget bra WF-line.

Hører veldig mange som skryter av denne lina etterhvert, så den er åpenbart ikke dum  :)

Klumplengde og profil er akkurat hva jeg er ute etter også . . .

Blir uansett anledning til å teste før sesong-start  :D

nå må dere ikke ta denne "vedlikeholdsfrie" skrytingen for langt... :D

Det er ikke bare mange som skryter av linen når de kaster med den første gangen, det er mange som kjøper den og fisker med den, og fremdeles bare koser seg med den.

Den linen gjør det enkelt å kaste godt med nær sagt hvilkne som helst stang.

Og alle stenger til rundt 4000.- må da være i kategori med "passe dyr" stang...klart disse stengene skal sammenliknes med Sage, Winston og andre gode produkter i dette prisleiet.

Forundrer meg ikke at Highwaterlinen passer dissse stangene også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje noen kunne tatt bryet med å måle CCS data på denne stanga?

Støtter den, tmags!

Er greit for oss "utpå landet" å ha noen konkrete fakta.

Siden vi ikke får prøvd disse før langt uti sesongen...

Tipper det kommer ccs-data på noen av disse stengene med det første, selv gidder jeg ikke ta meg bryet med min  ;)

Det vil overraske meg mye om dataene vil vise noe annet enn at disse er temmelig spot on klassifisert .

AA verdiene er jeg spent på selv . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en flott serie. En dypere spesialstang for elvefiskeren.

Ser på bildene at det t.o.m er snakeringer på den. Bra!

Skjønner godt at GL fikk lyst å bruke Fario i navnet på denne serien.

Bare tenk på den legendariske stangen nemlig Pezon et Michels Fario Club.

Litt historie her: http://flyanglersonline.com/features/bamboo/part119.php

Charles Ritz: http://en.wikipedia.org/wiki/Charles_Ritz

Lurer på som skjer om du dukker opp i denne klubben med en GL Fario: http://www.farioclub.org/Gbfar0.htm

Påpekte dette ganske tidlig i tråden. Men  er ikke så heldig som Staffan at jeg har fått prøve noen av disse sagnomsuste splitcanestengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...