Gå til innhold

Guideline Fario


Gjest ppp

Anbefalte innlegg

har fått tilbud om å kjøpe en ny Orvis T3 9'' #4 mid-flex til litt under 3000, det samma som jeg må gi for en ny fario. har ikke fått prøvd noen av de enda.. men tenkte at det må da være de som har prøvd begge her inne...

Noen som har non tips/meninger å komme med om de 2 stengene? 

hadde i utgangspunktet tenkt meg en fario i enten 3 eller 4, men så dukka denna T3'en opp  ;D og orvis har jo en upåklagelig garanti på stengene sine :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har fått tilbud om å kjøpe en ny Orvis T3 9'' #4 mid-flex til litt under 3000, det samma som jeg må gi for en ny fario. har ikke fått prøvd noen av de enda.. men tenkte at det må da være de som har prøvd begge her inne...

Noen som har non tips/meninger å komme med om de 2 stengene? 

hadde i utgangspunktet tenkt meg en fario i enten 3 eller 4, men så dukka denna T3'en opp  ;D og orvis har jo en upåklagelig garanti på stengene sine :P

Kan hende jeg husker feil men er ikke t3 ei rimelig "hissig" stang som ikke kan sammenlignes med fario?

Jeg har bestemt meg for ei 9 Fot 5#. Jeg gleder meg til å få prøvd den :) Dette er jeg helt sikker på er ei virkelig god fiskestang!!!

Lenge siden jeg har vært så tent på å prøve ei ny stang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende jeg husker feil men er ikke t3 ei rimelig "hissig" stang som ikke kan sammenlignes med fario?

Jeg har bestemt meg for ei 9 Fot 5#. Jeg gleder meg til å få prøvd den :) Dette er jeg helt sikker på er ei virkelig god fiskestang!!!

Lenge siden jeg har vært så tent på å prøve ei ny stang :)

hissig og hissig.. prisen blir den samma, så da tenker jeg funksjonalitet jeg.. og med tanke på at jeg ikke får testa fario før messa på lillestrøm. og siden fario blir skrytt opp i himmelen her, og mange som har testa mye stenger (annet enn meg som kun kan skryte på meg å ha fiska med en 4-5 forskjellige stenger)

så denna kompetansen som er her tenkte jeg å høre med :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale Fario..... ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Overraskende...  ;D ;D ;D ;D ;D

Får jeg anbefale noe også?  ;)

Det var slett ikke meningen å anbefale Beatrix.. Regner med dere skjønte ironien ;D ;D ;D ;D ;D

Hadde bare så lyst til å erte ;D ;D Bare anbefal du Baetrix, enten her eller på PM. Uansett interesant.

Dessuten sp kjenner jeg ikke til Orvisstanga, så det kan faktisk strengt tatt være den stamga jeg har kikket etter i hele mitt liv ;) ;)

Bill. merket. kjøpt og betalt av guideline 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Fario virker unektelig interressant.

Men Orvis er Orvis...

Nå blir sikkert noen sure...

Har ikke prøvd Orvis T3, men er den en pinne, så er jo Fario å foretrekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende jeg husker feil men er ikke t3 ei rimelig "hissig" stang som ikke kan sammenlignes med fario?

Kjenner godt til T3'n. Midflex er ikke så hissig, men 9,5 Tipflex er. Det er ganske så stor forskjell på de to.

Det er ei tippflex jeg har prøvd. Midflex har jeg ikke prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende jeg husker feil men er ikke t3 ei rimelig "hissig" stang som ikke kan sammenlignes med fario?

Kjenner godt til T3'n. Midflex er ikke så hissig, men 9,5 Tipflex er. Det er ganske så stor forskjell på de to.

Det er ei tippflex jeg har prøvd. Midflex har jeg ikke prøvd.

T3 er gammal moro . . . Hadde det enda vært Helios  ;D

Neida, hver sin smak, men pr i dag ville jeg ikke byttet min Fario mot noen annen stang.

Dette sier jeg ikke fordi jeg mener Fario er bedre enn alt annet, men fordi den er akkurat hva JEG ønsker meg  :)

Hadde jeg vært på utkikk etter ei kjapp toppaksjon-stang feks, ville jeg ikke gått for den  ;)

Ikke hvis jeg var på utkikk etter ei stang å denge solide streamere med heller, tror jeg . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

kan vi se bilde av dem som lager stengene? bilde av produksjonen? historien bak produksjonen? nå buldrer jeg og tullerusker jeg litt, selvsagt ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan vi se bilde av dem som lager stengene? bilde av produksjonen? historien bak produksjonen? nå buldrer jeg og tullerusker jeg litt, selvsagt ikke!

Hvis du ikke har sett koreanere før så kan du google. Historien og hvordan det er jobbet med stengene skal du få, men ikke den på denne siden. Det kommer på siden hvor stengene "bor" undertegnede og Bjørnar har for lengst skrevet en artikkel om dette.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende jeg husker feil men er ikke t3 ei rimelig "hissig" stang som ikke kan sammenlignes med fario?

Kjenner godt til T3'n. Midflex er ikke så hissig, men 9,5 Tipflex er. Det er ganske så stor forskjell på de to.

Det er ei tippflex jeg har prøvd. Midflex har jeg ikke prøvd.

T3 er gammal moro . . . Hadde det enda vært Helios  ;D

Neida, hver sin smak, men pr i dag ville jeg ikke byttet min Fario mot noen annen stang.

Dette sier jeg ikke fordi jeg mener Fario er bedre enn alt annet, men fordi den er akkurat hva JEG ønsker meg  :)

Hadde jeg vært på utkikk etter ei kjapp toppaksjon-stang feks, ville jeg ikke gått for den  ;)

Ikke hvis jeg var på utkikk etter ei stang å denge solide streamere med heller, tror jeg . . .

Blir alltid vås fra min side Lars når jeg skal forklare meg om stang, men idag har jeg testet godt 9'5'r 9''4'r(min egen), 8,6'5 og 8,6' 3'r. På vann.

Linene jeg brukte var presentation, 4 cast og highwater til samtlige stenger.

Skrevet det før og gjentar det. Jeg trenger tid til å å justere meg fra dengefiske til lettfiske. De som ikke driver med det jeg driver med kan sikkert ikke forstå hva jeg mener, ikke bryr jeg meg og det skal litt til for å motbevise meg.

Nok om det. Hatt en virkelig gledens dag idag på vann. Ikke noe mester på vannkast, en stang utmerket seg som meget snerten og det var 8,6' 5'r med presentation lina. Ikke fatter jeg at jeg ikke har prøvd den lina før nå.

4'rn min har jeg kun prøvd med highwater og 4 cast , idag prøvde jeg den med presentation, sweet. Jeg fant ut vannkast var skikkelig morro med lett utstyr kontra klump, dette blir morro å trene med.

Bare ordet trene med en stang ga jeg opp for xx år siden, men dagen idag ga meg litt kick i riktig retning, og 8,6'  5'rn med presentation skal jeg bevist provosere frem vanskelige situasjoner med, den var virkelig snerten. Må nesten granske meg sjæl litt da en 4cast 4'r åsså satt som et skudd på denne stanga, hehe jeg sa at det var morro.

Så til saken kjerne, for min del, skal jeg kjøpe en 9' 5'r til belly, det er der jeg jeg kanskje føler at 4'rn taper litt terreng. Jeg har en 9' 5'r lpxe som i utgangspunktet er mere my cup of tea sånn aksjonmessig fra tidligere stenger, og kastestil.  Det var noe jeg hadde i tankene åsså før dagen i dag.

Men jeg ble grundig overbevist nar det gjelder alle sammen. Senka skuldra bittelittegrann og tanken om at jeg ikke må kaste 30 meter med 4'rn satt meg tilbake i en tilstand jeg ikke har kjent på lenge.

Nok engang, ikke noen tall(all respekt for de som kjønner noe av det)

Min hovedfeil er, jeg overkompensere med kraft,  men dette går nesten av seg selv. Imponert over hvordan stanga/stengene hjelper meg de siste metra. Jeg trenger ikke"dra"til noe mere, her er det stanga som faktisk hjelper meg, en deilig følelse. en fiskestang rett og slett

Totalt forelsket i noe som jeg vanligviis ikke fisker med aksjonmessig, dette kan fort bli dyrt. ;D ;D ;D

Bare min mening, men jeg hadde det fryktelig gøy idag med både stenger og liner.

Ikke noe løp og kjøp fra meg, dette er det beste ever,  men få ræva i gir og ihvertfall prøv ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ingen CCS målinger. Men jeg vil tro at de kommer godt innenfor det som betraktes som samme klasse. Sier forresten CCS noe om karbonkvaliteten og hvordan fibrene oppfører seg? Det er jo like interessant som bøyningskurven..

Ja, forsaavidt. Hvis man maaler frekvens/svingvekt ogsaa.

Og selv boeyningskurve og stivhet alene sier MYE mer om ei stang enn adjektiver og superlativer  ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir alltid vås fra min side Lars når jeg skal forklare meg om stang, men idag har jeg testet godt 9'5'r 9''4'r(min egen), 8,6'5 og 8,6' 3'r. På vann.

Linene jeg brukte var presentation, 4 cast og highwater til samtlige stenger.

Skrevet det før og gjentar det. Jeg trenger tid til å å justere meg fra dengefiske til lettfiske. De som ikke driver med det jeg driver med kan sikkert ikke forstå hva jeg mener, ikke bryr jeg meg og det skal litt til for å motbevise meg.

Nok om det. Hatt en virkelig gledens dag idag på vann. Ikke noe mester på vannkast, en stang utmerket seg som meget snerten og det var 8,6' 5'r med presentation lina. Ikke fatter jeg at jeg ikke har prøvd den lina før nå.

4'rn min har jeg kun prøvd med highwater og 4 cast , idag prøvde jeg den med presentation, sweet. Jeg fant ut vannkast var skikkelig morro med lett utstyr kontra klump, dette blir morro å trene med.

Bare ordet trene med en stang ga jeg opp for xx år siden, men dagen idag ga meg litt kick i riktig retning, og 8,6'  5'rn med presentation skal jeg bevist provosere frem vanskelige situasjoner med, den var virkelig snerten. Må nesten granske meg sjæl litt da en 4cast 4'r åsså satt som et skudd på denne stanga, hehe jeg sa at det var morro.

Så til saken kjerne, for min del, skal jeg kjøpe en 9' 5'r til belly, det er der jeg jeg kanskje føler at 4'rn taper litt terreng. Jeg har en 9' 5'r lpxe som i utgangspunktet er mere my cup of tea sånn aksjonmessig fra tidligere stenger, og kastestil.  Det var noe jeg hadde i tankene åsså før dagen i dag.

Men jeg ble grundig overbevist nar det gjelder alle sammen. Senka skuldra bittelittegrann og tanken om at jeg ikke må kaste 30 meter med 4'rn satt meg tilbake i en tilstand jeg ikke har kjent på lenge.

Nok engang, ikke noen tall(all respekt for de som kjønner noe av det)

Min hovedfeil er, jeg overkompensere med kraft,  men dette går nesten av seg selv. Imponert over hvordan stanga/stengene hjelper meg de siste metra. Jeg trenger ikke"dra"til noe mere, her er det stanga som faktisk hjelper meg, en deilig følelse. en fiskestang rett og slett

Totalt forelsket i noe som jeg vanligviis ikke fisker med aksjonmessig, dette kan fort bli dyrt. ;D ;D ;D

Bare min mening, men jeg hadde det fryktelig gøy idag med både stenger og liner.

Ikke noe løp og kjøp fra meg, dette er det beste ever,  men få ræva i gir og ihvertfall prøv ;D ;D

Det eneste som er vås her Robban, er at du ikke sa ifra til meg på forhånd at du skulle teste disse stengene på vann, slik at jeg kunne blitt med, for det har ikke jeg hatt mulighet til enda  ;D

Vurderte 5'eren da jeg skulle velge stang jeg også, men kom til at der har jeg stenger fra før med tilnærmet samme aksjon.

Uansett, planen er å kroke årets første ørret på mygg i påsken . . . Sesongen er i gang, har jeg hørt rykter om  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du er så nysgjerrig Tore så har jeg brukt en time i dag og lest om ccs og løpt huset rundt etter 50-øringer. Samt vært hos naboen og lånt printer til å skrive ut den grafen. Så lærte jeg noe nytt i dag også.

Tok et bilde av 905 når den er spent opp med 27 penger. Og jeg målte de andre stengene jeg hadde på rommet også:

LPXe 904: AA 64, ERN 4,7.

LPXe 905: AA 66, ERN 6,4.

Fario 863: AA 62, ERN 3,2.

Fario 865: AA 63, ERN 4,1.

Fario 905: AA 62, ERN 4,7.

LeCie 905 MF: AA 63, ERN 5,1. (målt med feil tupp =fast).

post-2-13949875997847_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine greier, Rune  :)

Ser at Lpxe 904 har nesten identiske verdier som Fario 905 . . .

Mitt inntrykk er også at Lpxe er noe hissigere enn Fario.

Joa men følelsen når du kaster kan ikke sammenliknes og stengene jobber veldig forskjellig. Men samma det, neste gang jeg gjør slikt som dette skal jeg ta bilder av alle stengene når de er oppspent. Shit, nå oppdaget jeg feil i målingne her.. GRRR... glem det. Jeg må lage et bedre veggmål enn det jeg har hatt. Kommer tilbake med ny. Jeg tipper at Fario stengene skal opp to knepp, er nesten fristende å skrive på veggen med tusj nå, haha.

Tok en måling til nå og den skal stemme ganske bra, fikk tapet skikkelig på en flat vegg. Ikke mur som i kjellern.  ;)

Fario 905: AA64 ERN 5,1

Fario 863: AA65 ERN 3,4

Fario 865: AA65/66 ERN 4,5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine greier, Rune  :)

Ser at Lpxe 904 har nesten identiske verdier som Fario 905 . . .

Mitt inntrykk er også at Lpxe er noe hissigere enn Fario.

Joa men følelsen når du kaster kan ikke sammenliknes og stengene jobber veldig forskjellig. Men samma det, neste gang jeg gjør slikt som dette skal jeg ta bilder av alle stengene når de er oppspent. Shit, nå oppdaget jeg feil i målingne her.. GRRR... glem det. Jeg må lage et bedre veggmål enn det jeg har hatt. Kommer tilbake med ny. Jeg tipper at Fario stengene skal opp to knepp, er nesten fristende å skrive på veggen med tusj nå, haha.

Tok en måling til nå og den skal stemme ganske bra, fikk tapet skikkelig på en flat vegg. Ikke mur som i kjellern.  ;)

Fario 905: AA64 ERN 5,1

Fario 863: AA65 ERN 3,4

Fario 865: AA65/66 ERN 4,5

Lovende ccs-verdier!

Til sammenligning har har jeg målt noen av mine stenger til følgende;

Orvis ZG Helios 905-4 Midflex: AA 64  ERN 6,60

Sage ZXL 490-4:                  AA 70  ERN 4,70

Siden Orvis T3 er nevnt titt og ofte;

Orvis T3 905-4 Midflex:          AA 62  ERN 5,80 (kilde: Grunde)

Sage SLT 590-4:                  AA 66  ERN 5,10 (kilde: Grunde)

Tror jeg skal teste en Fario.. Den finnes vel i klasse #6 også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du er så nysgjerrig Tore så har jeg brukt en time i dag og lest om ccs og løpt huset rundt etter 50-øringer. Samt vært hos naboen og lånt printer til å skrive ut den grafen. Så lærte jeg noe nytt i dag også.

Tok et bilde av 905 når den er spent opp med 27 penger. Og jeg målte de andre stengene jeg hadde på rommet også:

LPXe 904: AA 64, ERN 4,7.

LPXe 905: AA 66, ERN 6,4.

Fario 863: AA 62, ERN 3,2.

Fario 865: AA 63, ERN 4,1.

Fario 905: AA 62, ERN 4,7.

LeCie 905 MF: AA 63, ERN 5,1. (målt med feil tupp =fast).

Flott Rune!!  ;D

Jeg ser ikke "spagettien" paa bildet, men regner med at du brukte den?

Ellers ser det spennende ut for de som liker litt dypere stenger.

Og plutselig vet jeg litt mer om stengene. Omtrent samme stivhet som en SLT men littegranne dypere i aksjonen. Jeg fikk ikke akkurat mindre lyst til aa teste stanga na...  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du er så nysgjerrig Tore så har jeg brukt en time i dag og lest om ccs og løpt huset rundt etter 50-øringer. Samt vært hos naboen og lånt printer til å skrive ut den grafen. Så lærte jeg noe nytt i dag også.

Tok et bilde av 905 når den er spent opp med 27 penger. Og jeg målte de andre stengene jeg hadde på rommet også:

LPXe 904: AA 64, ERN 4,7.

LPXe 905: AA 66, ERN 6,4.

Fario 863: AA 62, ERN 3,2.

Fario 865: AA 63, ERN 4,1.

Fario 905: AA 62, ERN 4,7.

LeCie 905 MF: AA 63, ERN 5,1. (målt med feil tupp =fast).

Flott Rune!!  ;D

Jeg ser ikke "spagettien" paa bildet, men regner med at du brukte den?

Ellers ser det spennende ut for de som liker litt dypere stenger.

Og plutselig vet jeg litt mer om stengene. Omtrent samme stivhet som en SLT men littegranne dypere i aksjonen. Jeg fikk ikke akkurat mindre lyst til aa teste stanga na...  ;)

Rune la vel ut en redigert måling av disse..

Men ellers enig, Tore :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...