Gå til innhold

Kommentarer til Fluebindecupen Runde 1 - Aurivillii Dun + Valgfritt mønster


Rune Stokkebekk

Stem på dine 3 favoritter - Fiskbarhet og Kreativitet!  

201 stemmer

  1. 1. Stem på dine 3 favoritter - Fiskbarhet og Kreativitet!

    • Torben Berg-Sørensen
      3
    • Kalle
      6
    • Torbjørn K. Meløe
      6
    • Sigve
      14
    • Rune D
      3
    • Pete
      0
    • Henning
      6
    • Robban
      23
    • Tony Pedersen
      3
    • Igor Soldo
      11
    • Håkon Halvorsen
      0
    • Aardal
      0
    • Bjorni
      4
    • Mr. Hunk
      11
    • Hunderørret
      6
    • Double Action
      15
    • Øyvind T
      4
    • Bjørn Roar
      1
    • Andre L
      2
    • Rudix
      3
    • Magnum 44
      13
    • Fluenes Herre
      13
    • Reile
      4
    • Sandro
      3
    • Lasse 18
      14
    • Arvlar
      1
    • Omland
      3
    • Are Lorentzen
      14
    • Tor Arne
      3
    • Mårten
      2
    • espen_gunner
      1
    • Clarense
      0
    • martinrosen
      1
    • joastro
      3
    • KT
      4
    • alxxzndr.stb
      1
    • Tåmy
      1
    • dj pg
      1
    • Roger Østberg
      4
    • bigo
      9
    • kens
      2
    • AndréL
      1
    • Mikael
      0
    • Åboren
      0


Anbefalte innlegg

  • Svar 191
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Da kommer et svar!!

Dette er en konkuranse. Det er ønskelig at dere er så nær opp til det originale som mulig. Hvis dere har en litt anelse feil fargenyanse, så kan dere bruke den. Send eventuelt PM og spør om dere er i tvil - istedet for å spørre her!  Da får dere ja eller nei. Det blir ikke negativt til bedømmingen her!

Det er nevnt flyrite eller superfine. Dette er å regen som standard utrustning for alle ørretbindere, så den skulle være  grei. Ellers er det en uke til å skaffe seg dette - som er noe de fleste bør ha (uten å virke blærete ;D) Derfor vil ikke dette bli et problem. Ialleafll vil alle etterhvert bli i stand til å binde en bra aurivilliflue etterpå (selv om det er store lokale variasjoner Staffan ;))

NB: Hvis dere bor på Bjørnøya og ikke har sjangs til å skaffe dubbing på ei uke, skal vi være ekstra snille ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Runde 1 - Uke 6-7: Fra 12.02 til 26.02.

Runde 2 - Uke 8-9: Fra 26.02 til 12.03.

Runde 3 - Uke 10-11: Fra 12.03 til 26.03.

Runde 4 - Uke 12-13: Fra 26.03 til 09.04.

Runde 5 - Uke 14-15: Fra 09.04 til 23.04.

Ser ut som jeg må innom nfisk.no.. trenger uansett noe annet stasj.. litt smålei av å være fri for benecchi 12/0.. Blir ikke helt kompis med UNI`en :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, karer  :) Moro å se at det er engasjement rundt konkurransen. Akkurat det vi håper å oppnå.

Tan= sanfarget= lys brunt= Pantone color system code 23 33... neida, det er ikke så farlig. Og Benecchi 12/0, UNI 8/0 er det samme i tykkelse, om enn ikke i form, så det spiller ingen rolle. Bruk det du har av bindetråd  :)

Moro om så mange som mulig deltar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og koser meg nå...er ikke den mest drevne fluebinderen, så jeg manglet nesten alt (er bestilt). Men har substitutter som jeg finpusser teknikken med....."de beste må overgå seg selv skal de slå meg".....

Sitat: en halvgod norsk skiløper :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sååååååå glad for at også dere som føler at dere ikke er superdrevne også deltar. Det er det som gjør dette ordentlig interesant framover. Stor bredde - stor deltagelse - fellesskap. Dessute: Jeg nyter å se fluer bundet av andre. Jeg er glad i å se personlige særpreg. Jeg blir rett og slett sjarmert av å se personligheten i fluer. Dessuten er det jo glimrende å få komentarer på sine fluer, istedet for bare en høfflig fin, bra osv.

Jeg gleder meg til å se resultat av flue 1. Det er jo egentlig en kopikonkuranse. Jeg gleder meg enormt til flue 2) Kreativitet, personlighet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk selvfølgelig tom for FR nr. 15. Fikk bestilt ny så den er på vei. Har bundet Flue nr. 1 noen ganger nå. Forstår jeg dette riktig så skal den være som originalen uten noe "personlig" preg.

Flue nr. 2 er litt av en utfordring. Jobber veldig med å komme med noe smart i de fargene. Ganske kjekt igrunn :)

Lykke til alle sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu har jeg lige lagt mine fluer ind på Cuppen  ;D ;D

Men men......jeg har opdaget, at baggrunden spiller en stor rolle i at få farverne frem !! :P :P

Har prøvet med Hvid, Grøn og Blå (svag blå - den eneste blå papir, jeg kunne få fat på)....og sammen med de tilrådige lyskilder, så bliver farverne forskellige.

Jeg kan ikke få de farver frem, som fluen egentlig har - den ser mere "gylden" ud en Olive.... ??? ???

Med fare for at lyde "klagende", så tror jeg, at dette kan blive et problem for alle der ikke har superudstyr & evner..

Nogen hjælp at hente fra "fotofolket" til anden runde ???;D ;D ;D

PS min flue 2 er med orange vinge, da den vil være god i genskin fra vandet, som ofte gør det svært at se en hvid vinge. (eller hvis der er skum)

Hilsen

Torben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok..det med flue nummer 2, så har jeg forstået det på den måde, at jeg ikke kunne skifte både krog -OG en anden vingefarve.

Skal jeg sende dig et andet billede af en nummer 2 ?? eller kan jeg bare lade billede 2 stå ?

Torben

Gjør hva du vil med nr. 2, bruk samme materialer og et materiale til hvis du ønsker. Bytt krok hvis du vil og bind det du vil.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt - supert med denne kameratslige konkurransen! Jeg gleder meg til å sette igang med mitt bidrag.

Videre har jeg et par spørsmål:

Når det gjelder flue 1, så er det nevnt at det på sett og vis er en slags kopikonkurranse. Men jeg regner med at det ikke er helt konkret slik at den som binder den flua som er mest lik eksempelflua er den som blir vurdert som best. At det rom for litt egne bindetekniske vrier så lenge materialene er de samme og sitter på riktig plass og på riktig måte - om dere skjønner?

Eksempelflua er vist med TMC 102Y i krok nr14, men kommer ikke denne modellen i oddetall - dvs 13, 15 osv..? Kan jo seff bruke hvilken som helst annen tørrfluekrok i 14 da, men liker jo selv 102 ganske godt og har denne i 13 og 15.

Når det gjelder bedømmingen; er fiskbarhet et av kriteriene? Fallskjermfluene er jo designet for å være fiskefluer deluxe, så det er jo på en måte underforstått at det er ei fiskeflue som skal bindes. Men, lurer bare på om ei flue kan vurderes som dårligere dersom den for eksempel har et slankere hackle som kanskje ville gjort at flua bikket over på vannet. Selv om dette er helt perfekt bundet.

Er det kun ett bilde av hver flue fra sida som gjelder?

Ikke for å gjøre ting vanskeligere eller være vrang på noe vis. Bare spørsmål som dukket opp idet første konkurranseflue skal bindes.

Hilsen fra en ladet og tent deltaker som nå venter på nybestilt materiale for å komme igang med bindinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde dette ikke var så vanskelig....

Bind så perfekt flue som mulig, parachute som den på bildet.

Dette er en fluebindekonkurranse, men fiskbarhet går hånd i hanske med pene fluer også. Det er ikke slik at stygge parachutefluer fisker bedre enn pene.

Bilde er viktig, det skal være fra siden, men gjerne ovenfra også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksempelflua er vist med TMC 102Y i krok nr14, men kommer ikke denne modellen i oddetall - dvs 13, 15 osv..? Kan jo seff bruke hvilken som helst annen tørrfluekrok i 14 da, men liker jo selv 102 ganske godt og har denne i 13 og 15.

Hei. Til bindeoppskriften: Det skal være ca. en krok 14, men her er det brukt en 102y. Forklaring: Mange kroker er forskjellige i lengde, spesielt fra forskjellige fabrikater, og til og med odde- og partall i størrelsene. Så det er ikke noe krav at det skal brukes akkurat 102y, men altså en krok ca. som en vanlig lengde 14  :) Legg godviljen til så er det ikke så vanskelig å forstå  :) Ellers se hva Rune har skrevet.

Kjempemoro at flere legger til bidrag etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Dommerene skal få litt av en jobb med å vurdere Aurivilli duns, for så langt er bidragene strøkne og vanskelig å skille etter mitt syn :)

Må si jeg likte den klekker varianten din, Henning...... den var artig og kretiv...... der tror jeg du har gode sjanser :)

Uansett hva som skjer så kommer jeg til å heie på Henning i denne konkurransen. Må bare være blodfan og støtte en meget god venn gjennom de ulike fasene i

konkurransen.

Henning hei, Henning hei, Henning hei hei hei :D :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dommerene skal få litt av en jobb med å vurdere Aurivilli duns, for så langt er bidragene strøkne og vanskelig å skille etter mitt syn :)

Det er forholdsvis greit å skille de ulike momentene på de ulike fluene så langt,

men at det er mange flotte fluer det er sikkert  :)

Vi har ei litt sånn uformell checkliste på ulike deler av fluene. Keep 'em coming - lista er lagt av mange flotte bidrag så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...