Gå til innhold

Multe i Norge


Tony Pedersen

Anbefalte innlegg

  • Svar 251
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Den lar seg lure, men det er ikke uten grunn at den går for å være noe av det vanskeligste å få på flua... Fikk den til å ta i fjor, men å kroke den harde kjeften? Helt annen historie... Derfor jeg har bundet opp på treblekrok. Inntil videre har den ikke dukket opp hvor den var i fjor, men blit det litt varmere fremover så skal det ikke stå på innsatsen  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var den litt stor den du hadde på da, lars vegas?  så en på malta for to uker siden som jeg tror var minst 6 kilo. den tok nettopp brød fra en cafe ved havna noen hadde kastet på vannet mens de spiste på restauranten. 5 meter unna- så hele kraftfisken. det er store fisker, de multene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si siden den ikke ble med opp, men stimen lagde såpass stor plog at jeg trodde det var en sel med svømmeringer som passerte meg ;D

Tipper de var rundt 3-5 kg uten at jeg tør legge en neva riksdaler på bordet ;) Fikk gleden av å ha stimen på besøk 4-5 ganger, og virket som det var god size på dem med tanke på mengden vann de flyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hvordan har multefiske vært i sommer? Noen som har prøvd noe? Eller i hele tatt sett noe? (Bortsett fra broa i Tønsberg eller hvor det var observert flere multer på forsommeren)..

Vet jo at HA-sesongen har vært elendig til nå, så Lars Vegas, du som har en multespot steinkast fra stuedøra.. Sett noe til disse skapningene på plassen i år? Eller har denne fisken også vært fraværende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dessverre ikke truffet på dem hvor de holdt til i fjor. Faktisk ikke en eneste observasjon... Men vet om flere som har truffet på dem, men ikke klart å kroke dem. Så jeg tror nok multesesongen har vært stort sett som normalt ut i fra hva andre rapporterer. Jeg har rett og slett ikke prioritert multejaging utover den lokale spotten. Men det er en nisje som få bedriver. Er fortsatt 20 grader i vannet, så skal ikke se bort i fra at noen koser seg med multefiske enda :) Ulempen med multefiske er at man trenger primært flytesnøre. Ikke uvanlig å treffe på dem når man er ute etter HA, men da er det ikke mange som har en rigg klar med flyt og multefluer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg fisket mye havabbor i år, faktisk ikke noe år da den fisken har det med å knekke motet slik forholdene har vært her nede siste par åra. Men er så sjelden jeg kommer over jagende bass i brislingboller (de gangene det har skjedd har de vært langt utenfor kastehold), så her har all kontakt skjedd med ulike synkegrader for min del :) Men poppere og annet smaskens ligger i boksen, det samme med multefluene  ;) Dessuten bruker jeg en helt annen fortomsrigg til multefluene hvor kun de siste 20-30 cm synker og da blir det ofte at jeg ikke gidder å drasse rundt med flere fullrigger. Men det har kanskje også en sammenheng med laber fanst av begge artene  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor jeg spør er rett og slett fordi manga av de havabborene jeg har fått er nettopp på flyt... Men ikke i år nei :)

Flyt eller synk er vel litt samme sak om man fisker på jagende fisk, om man ikke bryr seg om forstyrrelsen på overflaten da og ikke fisken gjør det heller. Men er vel sjelden flyt er kritisk viktig for å fange havabbor, er vel kun ved popperfiske det er å foretrekke. Eller om man fisker dropdowns og veldig kuperte bunnforhold, men da må man jo være svært godt kjent på stedet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Hvem sa kritisk for å få ? Mye morsommere bare.... Fisker HA på gruntområder med grass, samt at den nå og da vil ha flua høyt. Det med drop offs aner jeg ikke noe om da jeg ikke fisker HA på slike steder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda gøy med fisk i overflaten, jeg er bare mer safe med en line rett under overflaten under slike forhold. Sikkert en sånn psykisk greie, men man få jo ha hodet på riktig sted for å fiske effektivt. Får lite om man hele tiden tviler på det man holder på med :P

HA over gress, kveld og nattfiske?

Eller får du de der hele dagen?

Reker du fisker med da?

En kul fluetype på flyt og int er Snakeflies, svømmer som en buktende orm nesten <<l

Av hjortehår og svømmer helt i filmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dessverre ikke truffet på dem hvor de holdt til i fjor. Faktisk ikke en eneste observasjon... Men vet om flere som har truffet på dem, men ikke klart å kroke dem. Så jeg tror nok multesesongen har vært stort sett som normalt ut i fra hva andre rapporterer. Jeg har rett og slett ikke prioritert multejaging utover den lokale spotten. Men det er en nisje som få bedriver. Er fortsatt 20 grader i vannet, så skal ikke se bort i fra at noen koser seg med multefiske enda :) Ulempen med multefiske er at man trenger primært flytesnøre. Ikke uvanlig å treffe på dem når man er ute etter HA, men da er det ikke mange som har en rigg klar med flyt og multefluer :)

Skjønner skjønner. Selv går jeg sjeldent med mere enn èn rigga stang. Orker ikke å ha for mye å tenke på 8)  Men godt å høre at flere har observert Multe litt rundt om, da får hvertfall de som har glede av multefiske prøvd seg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Joda gøy med fisk i overflaten, jeg er bare mer safe med en line rett under overflaten under slike forhold. Sikkert en sånn psykisk greie, men man få jo ha hodet på riktig sted for å fiske effektivt. Får lite om man hele tiden tviler på det man holder på med :P

HA over gress, kveld og nattfiske?

Eller får du de der hele dagen?

Reker du fisker med da?

En kul fluetype på flyt og int er Snakeflies, svømmer som en buktende orm nesten <<l

Av hjortehår og svømmer helt i filmen.

Lite. Mest deceivere, wooly buggere, og hvis forholdene vil det slik; poppere. Neida, fått de over gress på 1-3 meters dyp mange ganger (ikke i år nei, og ingen andre steder heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...