Gå til innhold

Kommentarer til Fluebindecupen Runde 2 - Streaking Caddis + Valgfritt mønster


Rune Stokkebekk

Stem på dine 3 favoritter - Fiskbarhet og Kreativitet!  

171 stemmer

  1. 1. Stem på dine 3 favoritter - Fiskbarhet og Kreativitet!

    • AAL
      4
    • Hunderørret
      4
    • AndréL
      2
    • Torben Berg-Sørensen
      6
    • Henning
      5
    • Kalle
      3
    • Clarense
      1
    • FlyBandit
      4
    • Sigve
      9
    • double action
      2
    • Håkon Halvorsen
      1
    • Tor Arne
      3
    • Pete
      1
    • Claus
      5
    • Fluenes Herre
      14
    • Lasse18
      9
    • MrHunk
      4
    • Espen_Gunner
      1
    • Igor Soldo
      5
    • Lars Mathisen
      4
    • KT
      3
    • Bjørn Roar
      6
    • Roger Østberg
      5
    • arvlar
      3
    • Robban
      18
    • omland
      2
    • Snakeroll
      1
    • Mårten
      8
    • Kens
      4
    • joastro
      4
    • Tåmy
      0
    • Ørreten
      2
    • Magnum44
      10
    • Vegard Jønnevald
      6
    • Rudix
      6
    • bjorni
      3
    • Åboren
      0
    • dj pg
      4
    • Torbjørn K Meløe
      3
    • alxxzndr.stb
      2
    • bigo
      2
    • Rune D
      2
    • REile
      5


Anbefalte innlegg

Til Are: Hva i huleste er "tapering"? Aldri skjønt det. :)

Her mener jeg om de legger vekt på at kroppen skal være tykkere bakerst og blir smalere fram mot hodet.

Tapering blir ofte brukt når det gjelder fortom. Da er den tykkest nærmest lina og blir gradvis tynnere ut til spissen hvor man knyter flua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 236
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Hei,

Gjerne litt tapert framover, da ligger hårene også finere. Bør ikke være "hump" foran, det reiser hår og gir høyde.

Men det skal ikke være tynn kropp, dette er jo biff!

Vingelengden er også viktig, den som jeg la ut er ganske god.

Og du kan godt dubbe litt ned i bøyen, men ikke så mye.

Det første vi ser på er helheten eller totalinntrykket. Proporsjonen er viktig.

Og hold dere til materiallista! Det blir ikke noe bonus for de som binder på 4x streamerkroker eller langskaftet kurvede/shrimp kroker.

Bind ei heller på kortskaftede tørrfluekroker. Ja, krok er viktig og jeg bruker gjerne lengre krok enn det jeg gjorde i beskrivelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Rune, André og Bjørnar:

Hva legger dere mest vekt på når dere skal bedømme Streaking Caddisen? Kan dere oppgi lengden på vingen? Skal det dubbes litt ned i krokbøyen eller kun til mothake? Tapering?

Hei, Are  :)

Jeg får tale for alle tre dommerne av oss: Vi binder jo en Streaking Caddis, og som gentlemen vi er følger vi derfor respektfullt det vesentlige i originaloppskriften i en konkurranse som dette. Det medfører (som på modellflua til Rune) at:

- kroppen bør gå litt ned i krokbøyen, eller i det minste forbi mothaken

- kroppen kan gjerne være tapert riktig vei, dvs motsatt av forrige rundes flue, eller ganske i level.

- den skal (også litt motsatt av forrige rundes flue (som var døgnflue)) under ingen omstendighet være anorektisk "døgnfluetynn".

- På modellflua er det en tag - den skal også være med i konkurransebidraget.

- Det viktigste ved denne rundes flue er uansett framkropp og vinge: Hvor bra det er spunnet, hvor jevnt man har fått til vingespissene, hvor bra hodet ser ut, at vingen etter klipp har en vårflueprofil og det generelle inntrykket av flua som ei fiskeflue.

André  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoi. Tar dere med litt slik informasjon som første innlegg eller noe ved neste flue (altså viktige momenter ved flua)? Trodde det skulle være litt "hemmelig" hva dere konsentrerer deres kritiske blikk om, at vi selv skulle se de viktige tinga ut fra modellflua (eller bare rett og slett vite det). Hadde jeg visst alt dette, skulle jeg laget en perfekt SC i stedet for en klump med hår på  ;D

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoi. Tar dere med litt slik informasjon som første innlegg eller noe ved neste flue (altså viktige momenter ved flua)? Trodde det skulle være litt "hemmelig" hva dere konsentrerer deres kritiske blikk om, at vi selv skulle se de viktige tinga ut fra modellflua (eller bare rett og slett vite det). Hadde jeg visst alt dette, skulle jeg laget en perfekt SC i stedet for en klump med hår på  ;D

Eirik

Second that

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoi. Tar dere med litt slik informasjon som første innlegg eller noe ved neste flue (altså viktige momenter ved flua)? Trodde det skulle være litt "hemmelig" hva dere konsentrerer deres kritiske blikk om, at vi selv skulle se de viktige tinga ut fra modellflua (eller bare rett og slett vite det). Hadde jeg visst alt dette, skulle jeg laget en perfekt SC i stedet for en klump med hår på  ;D

Eirik

Joa, men dette er jo ikke noe "hemmelig" info da  :) Jeg skriver jo innledningsvis at: "som gentlemen vi er følger vi derfor respektfullt det vesentlige i originaloppskriften i en konkurranse som dette." og i tillegg står det at modellflua har tag.

Det oppsummerer jo egentlig alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner det Claus! jeg svarte samtidig med deg. Mitt svar får du ved å bla tilbake en side :)

;D

De er fine å jobbe med de håra, det skal du ha :D

Tenkte dette var en gyllen sjangse å få mekket en ny SC ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre: Det ble stilt et spørsmål i utgangspunktet til oss alle tre. Du og rune svarte jo diplomatiske svar. Tenkte jeg skulle være diplomatisk og gi fra meg et pip jeg også. Ettersom dere hadde sagt det dere skulle, skulle vel jeg hadde sagt at jeg er enig. Men måtte legge til noe. Sikkert jeg som utblomstret for langt og beklager i såfall for det.

Menmen. ferdig med dette nå jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner det Claus! jeg svarte samtidig med deg. Mitt svar får du ved å bla tilbake en side :)

;D

De er fine å jobbe med de håra, det skal du ha :D

Tenkte dette var en gyllen sjangse å få mekket en ny SC ;)

Hyggelig å høre Claus. Tror du blir enda gladere når du klasker den på vannet og fisker den  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, men dette er jo ikke noe "hemmelig" info da  :) Jeg skriver jo innledningsvis at: "som gentlemen vi er følger vi derfor respektfullt det vesentlige i originaloppskriften i en konkurranse som dette." og i tillegg står det at modellflua har tag.

Det oppsummerer jo egentlig alt.

Ok, var ikke noe klage på noen måte, altså! Slike utfyllende kommentarer er sikkert mer til hjelp for oss nybegynnere, bare ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, men dette er jo ikke noe "hemmelig" info da  :) Jeg skriver jo innledningsvis at: "som gentlemen vi er følger vi derfor respektfullt det vesentlige i originaloppskriften i en konkurranse som dette." og i tillegg står det at modellflua har tag.

Det oppsummerer jo egentlig alt.

Ok, var ikke noe klage på noen måte, altså! Slike utfyllende kommentarer er sikkert mer til hjelp for oss nybegynnere, bare ;)

Hunk: Hei, dette tar vi absolutt ikke som noe klaging - flueprat er noe av det triveligste jeg gjør, så det går bra  :) Moro er det også  :)

Bjørnar: Kjør på hvis du har noe å tilføye. Det er supert. Husk at sammen er vi dynamitt  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

ser at det blandt mange ikke er tatt hensyn til hva "skaperen" av dette mønstret sier om flua og hva han sier som et av de viktige elementene...........

*MODERATOR*

Bildet er slettet da det bryter med copyright.

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser at det blandt mange ikke er tatt hensyn til hva "skaperen" av dette mønstret sier om flua og hva han sier som et av de viktige elementene...........[attachimg=1]

Da tror jeg du får lese tråden engang til.

Forøvrig hyggelig at du følger så interessert med på fluebinderkonkurransen du også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Jeg l akkurat det jeg la ut Andre` en beskrivelse av hvordan flua bår bindes utfra Bergquist og Bostrøm ide`da de "skapte" den.......og det jeg ser er at Henning er nærmest den viktigste funksjonsintensjonen. Om takhøyden ikke får være så høy uten at det skaper irritasjon fra enkelte, burde man vel gå litt i seg sjøl om hvorfor man er irritert............ ??? ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å være irritert :)

Du skal jo reprodusere den fluen som er lagt ut. Om den er 100% riktig etter skaperen spiller vel ingen rolle. Vi skal vel binde riktig etter den Rune la ut. Det er iallefall slik jeg har forstått oppgaven.

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at du korrigerrer med historiske fakta Staffan. Konkurransekonseptet er likevel her utgangspunktet fra Rune denne gangen. Når det gjelder slike ærverdige fluer er det godt å bli påminnet opphavene. Da man skal ha respekt for de og de fortjener det.

Når det er sagt ble det etterlyst tilbakemeldinger til alle fra første runde. På aurivillitråden har jeg nå lagt ut en rund beskrivelse på alle hvis noen vil se..

Da er det lettere å henge dommerpamelet etterpå da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Unnskyld meg, den Rune bandt er feilbundet, les å se dette:  http://www.rackelhanen.se/eng/10235.htm  og dersom man ikke skal ha riktig opprinnelsesmodell som utgangspunkt så synes jeg vel at denne konkuransen er fånyttig å holde. Jeg synes at det elementer å la flua få "støttehår" liggende mot vannflata er det viktigste elementet  ved dette mønster!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staffan: Det er mulig å argumentere om det ene eller andre her. Om jeg er enig med deg eller ikke, skal du få høre. Men ikke før runden er over ;)

Uansett om du har rett eller ikke, skjønner du sikkert at vi ikke kunne forandre utgangspunktet når halve konkurransen er unnagjort. Derfor gjentar jeg at vi nå holder oss til Rune sin variant, som likevel uansett hvordan man ser på det ene eller andre er en variant.

Jeg vil ikke stoppe denne diskusjonen. Du må ikke få inntrykk av det. Men oppfordrer deg til å ta den neste fredag da runden er over. Da vil jeg gjerne bidra også. Eller direkte til Rune i mellomtiden. Er litt greit å få så mange til å delta i første omgang istedet for å bli usikre. I første runde var det gledelig nok mange nybegynnere som heiv seg innpå. Da har Rune klart å lagd et ufarlig konsept som folk tør delta på. Det er bra. Husk at du har stor repekt blant fluefiskere og et forbilde for nybegynnere. Dermed kan det gjøre at folk ikke vil delta istedet for å hive seg med på dette tidspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg kan bare svare ja.....ja! legger man hu på huggestabben er jeg vandt til at noen tar muligheten og fatter øksen.......og det forventer jeg vel at andre tør, legge hue på huggestabben. Jeg prøver bare å gi korrekt info og dersom det er undergravnde eller irriterende så forstår jeg svært lite, men det er greit, tar dette tilfølge og skal ikke åpne grauthølet og gi signaler i slike saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så så Staffan. Du legger hodet på høggestabben.. det er du faktisk flink til.. noe som beriker disse sidene. Jeg føler ikke at jeg tok øksen og prøvde å hugge det av her. Det var i allefall ikke meningen. Beklager hvis du føler det slik.

Vel vel. Jeg går nå ut av denne diskusjonen, forhåpentligvis til etter runde 2 er over. Fortsetter gjerne diskusjonen i mellomtiden på PM, over telefon eller over en kaffekopp.

PS: På Pm kan du få svaret på om jeg er enig eller uenig med deg også Staffan hehe. Dessuten har jeg aldri vært irritert her hverken generelt eller på noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, den Rune bandt er feilbundet, les å se dette:   http://www.rackelhanen.se/eng/10235.htm   og dersom man ikke skal ha riktig opprinnelsesmodell som utgangspunkt så synes jeg vel at denne konkuransen er fånyttig å holde. Jeg synes at det elementer å la flua få "støttehår" liggende mot vannflata er det viktigste elementet  ved dette mønster!

Hei Staffan,

Ja, jeg pleier også å la det være støttehår på siden. Ca. midt på tykkelsen av kroppen. Det er ikke fælt mange hårpjusker ut til siden i linken din. Ei heller er flua spesielt fin, jeg synes det er litt mye med nesten halve kroppen med hode. I konkurransen skal man ikke binde så nært det jeg eller André gjør.. Man skal lage så fin man kan selv etter eget hode. At jeg har satt på en eggsekk er variant og gir mulighet for mer frihet i den valgfrie. I tillegg til at den fisker godt. Hva du synes er fånyttes... det synes jeg du kan holde for deg selv. Masse mas rundt fluer etc.. gjør det lissom ikke lettere eller mer fristende å delta. Ikke kast bort masse tid på å diskutere rammer som allerede er satt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staffan. Jeg kan ikke se at noen har noe grunn til å være det aller minste irritert for noe som helst her jeg da  :) Og det ordet har ikke eksistert rundt konkurransen før du ropte det. Slapp av du også som oss andre, og husk at denne konkurransen er til for glede, lyst og inspirasjon. Dette er jeg sikker på du fikser  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...