Gå til innhold

Mygg, nok en gang.....


Ruffen

Anbefalte innlegg

La oss starte en ny myggtråd :) Dette har vi diskutert mange ganger men nå nærme det seg, og ikke kom og fortell meg at dere ikke på et eller annet tidspunkt har dradd dere litt i håret og lurt på hvordan i helvete dere skal gripe det an ;) I så fall mangler dere erfaring ;D Dere kommer til et vann og venter til rett før skumringen begynner og fisken vaker som bare faen og vannet beynner å ligne en grøt av pupper- klekkere-nymfeskall-voksne mygg.

Hva gjør dere da? Morro å høre om dere tenker nogenlunne likt som meg :) Jeg har som sikkert mange andre mye å lære her.

Siden dette snart står for dør forslår jeg at vi diskuterer slike ting i stedet for hoppbakker og avgifter :)

Ja gjelder i største grad meg!! :)

Kom igjen dere! Dette er interesant. Rune- Andre-staffan-henning-claus-robban- pluss-pluss gi noen innputt :)

Man blir bare flinkere av å tenke på ting flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 254
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Høres ut som multimyggføre  :rolleyes:

Min erfaring er som regel at fisken foretrekker flytende pupper under slike forhold.

Gjerne fluer med noen hotspots.

Hadde noen fine runder med bl.a Gary LaFontaines' "Halo Midge" under flere lignende forhold sist sesong.

Tipper Rune "Mosqito" har noen fine tips å komme med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne slenger jeg meg på.. Har ikke så utrolig mye kunnskap rundt dette fisket i forhold til andre, men synes myggfiske i stille vann er alfa omega :D

Uansett.. De mønstrene jeg synes funker greit er standard palmermygg og myggklekkere med poly-dusk som flytevest.. Gjerne med noen runder syltynn flashribb :)

edit: Et klipp fra 2007 der en ørretunge fikk snurten av klekkern min ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan litt ydmykt nevne noen av mine erfaringer her.

Fisken går gjerne i "overflateposisjon". Dvs man gjerne kan "plukke ut" en eller flere fisk som går frem og tilbake i spesifikt område.

Søk viker og grunne områder i vannet. Det stikker gjerne opp noe siv i området. Se og på vinden, insektene følger med briskanten og det gjør fisken og :)

Typiske H&T vak med gjevne mellomrom. Da mener jeg man må vær litt på hugget, kaste litt presist og i "banen".

Før skumringen har jeg ofte lykkest best med klekkere som jeg drar forsiktig i, hvis jeg ikke får den til å ta dødt.

Når det skumrer virker det for meg som fisken går nesten utelukkende over på pupper. Her kan man og gjerne skille ut flua med litt bevegelse. Men presis kasting har for meg vært utlagsgivende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruffen...jeg gleder meg så vanvittig til myggen sparker igang nå, at jeg er usikker på om jeg orker å skrive om det engang!

Å kom igjen nå :) Jeg har så mye å lære her og har så veldig lyst å høre deres erfaringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mygg kan være frustrerende. Hemmeligheten blir i allefall ikke knekt særlig ofte før dere rett og slett hiver dere på puppekjøret. Vær så snill. Bind buzzere og prøv. Da kan vi ta noen lange saftige telefoner. Jeg skal garantert gi deg tips som vil gi deg et spark i ræva som gjør kjempevondt helt til neste myggvår igjen.

Jeg mener det.. En måneds tid igjen... klarer ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe drømme scenario der ruffen. Dessverre opplever jeg det så alt for skjelden, sikkert fordi klekkinger og sommeren er "lang" her nede.

I utgangspunktet driter jeg litt i hva som er oppå, rett under eller mest av. Viktigst for meg er å lese vakene og finnet ut hvem av de jeg skal svømme etter med belly'n. Når jeg fisker mygg så har jeg 2-3 stenger rigget med ulike rigger. En ren buzzer stang, så en klekker med buzzer også har jeg tørrfluestanga. Det er fælt å si det men jeg tar de nesten uansett på buzzere. Har man fått det der inn i fingrene så er det svært skjelden at fisken sier nei takk så lenge timingen er god.

Jeg endrer sortimentet med mygger hvert år. Trenden nå er flere og flere buzzere og mindre av klekkere og tørre. Myggboksen min for i år består av 70% buzzere og 30% tørre og klekkere. Det reflekterer også ganske godt andelen fisk på tørt vs. vått også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere enige i min erfaring om når man fisker vått og når man fisker tørt? Eller kansje begge deler?

Kom igjen da! Sikkert mange som kan mer om dette en meg :)

Hva med str? Noen som har noen sterke meninger om det? Prøver dere å finne den str som klekker konsekvent?

Faen når dere kan bruke 45 sider på noe så uinteresant som mac vs pc så kan dere for faen skrive ei settning her ;D

Andre?

Jeg simpelthen bobler over av nyskjærighet rundt deres erfaringer rundt dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The "rough" er gira her nå  :)

Størrelse: Ifht. voksne går jeg 1-2 str. opp på puppene/buzzers. Jeg er ikke så veldig opptatt av fargen, det beste fisket er ofte på kvelden når solen går ned. Har mer fokus på å treffe rett dybde/marsjfart på fisken/holde flua på rett nivå. Dette betyr at jeg fisker med fluer som har litt ulik vekt. Men det er ikke snakk om tunge saker, en glassbead på den tyngste og veldig slim flue som nr. 2 som synker vesentlig saktere. Når man klarer å time farten på fisken, få flua ned til rett dybde og treffe med presentasjonen. Da hviler resten på fluemønsteret.

Banen er viktig ruffen, i større vann opplever jeg ofte at den banen kan være halve vannet. Da er det bare å move it! Ingen vits å ligge å vente ut... svøm etter og avskjær! Med flua di  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The "rough" er gira her nå  :)

Størrelse: Ifht. voksne går jeg 1-2 str. opp på puppene/buzzers. Jeg er ikke så veldig opptatt av fargen, det beste fisket er ofte på kvelden når solen går ned. Har mer fokus på å treffe rett dybde/marsjfart på fisken/holde flua på rett nivå. Dette betyr at jeg fisker med fluer som har litt ulik vekt. Men det er ikke snakk om tunge saker, en glassbead på den tyngste og veldig slim flue som nr. 2 som synker vesentlig saktere. Når man klarer å time farten på fisken, få flua ned til rett dybde og treffe med presentasjonen. Da hviler resten på fluemønsteret.

Banen er viktig ruffen, i større vann opplever jeg ofte at den banen kan være halve vannet. Da er det bare å move it! Ingen vits å ligge å vente ut... svøm etter og avskjær! Med flua di  :)

Nå snakker vi 8) Farge? Helt enig, liten betyning binder mine brune og sorte pluss noen røde for å tøffe meg og ha i boksen ;D (bruker de nesten aldri)

Treffe fisken? Betyr nesten alt!!!!  Tidspunkt? Ja! meget viktig!! Primetime er en time før solnedgang og til det er mørkt. Slutter å vake når festen er over tidlig på sessongen. Litt senere i sesongen varer det lengre :) Str? Ja får du ikke fisken til  ta gå opp et litt på str :) Og husk bevegelse kan gjøre underverker ;) Faen dette var gøy :D Ja er litt over middels gira nå. Er det så rart da? når årets første og for meg årets største eventyr står rett rundt hjørnet. Jeg har selvfølgelig ikke fasiten men dette synes jeg er gøy å diskutere :)

Bjørnar: Du har mer å komme med, det er jeg sikker på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å si det nok en gang, jeg tror ikke jeg dette bedre en noen andre derfor sier jeg hva jeg mener og hva jeg tror og har veldig lyst å høre hva dere mener :)

Det er jo såpass mange erfarende og dyktige fiskere innlogget her at dere kan hjelpe meg med å lyktes bedre.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan godt binde røde og gule og chatreu og alle farver du vil. Prioriter størrelser. Vær grundig å binde in cheek på alle. Trenger ikke så mange farver for å lykkes. brun, mørk oliven og noen svarte. Da er du stort sett i mål. Ta deg tid til å lakke de (lime de). Mitt råd er også å droppe hale , gjeller osv på puppene. Disse bare hindrer synkegrad i vannet. Etter min mening har de absolutt ingen betydning for suksessfaktor under fisket.

Skal du oppleve suksess umiddelbart i vår. Bind en palmermygg i enden på 0,15mm fortommwn din. Fest en 0,12mm fluorocarbonspiss (helst av merket EGOR ;D ;D ;D) i krokbøyen på myggen. Det må ikke, men bør være FC. Da denne er rettere og flua går ned mere naturlig og raskere. I strøm våger jeg påstanden at det må være FC. I enden av 0,12 ( 20-50cm) fester du en megaenkel buzzer farve brun, med gule cheeks -krok 14.

Legg ut tørrflua i banen til fisken. Når myggen plutselig bestemmer deg for å dykke løfter du stanga til et bestemt tilslag.

Gjør det! Gjør det! Gjør det! til du klarer det. Du vil aldri angre deg. Du vil lovprise den dagen du fatter det....

Nå klarer jeg ikke mer "the rough". Ikke lenge igjen ...jeg gleder meg!..klarer ikke mer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan godt binde røde og gule og chatreu og alle farver du vil. Prioriter størrelser. Vær grundig å binde in cheek på alle. Trenger ikke så mange farver for å lykkes. brun, mørk oliven og noen svarte. Da er du stort sett i mål. Ta deg tid til å lakke de (lime de). Mitt råd er også å droppe hale , gjeller osv på puppene. Disse bare hindrer synkegrad i vannet. Etter min mening har de absolutt ingen betydning for suksessfaktor under fisket.

Skal du oppleve suksess umiddelbart i vår. Bind en palmermygg i enden på 0,15mm fortommwn din. Fest en 0,12mm fluorocarbonspiss (helst av merket EGOR ;D ;D ;D) i krokbøyen på myggen. Det må ikke, men bør være FC. Da denne er rettere og flua går ned mere naturlig og raskere. I strøm våger jeg påstanden at det må være FC. I enden av 0,12 ( 20-50cm) fester du en megaenkel buzzer farve brun, med gule cheeks -krok 14.

Legg ut tørrflua i banen til fisken. Når myggen plutselig bestemmer deg for å dykke løfter du stanga til et bestemt tilslag.

Gjør det! Gjør det! Gjør det! til du klarer det. Du vil aldri angre deg. Du vil lovprise den dagen du fatter det....

Nå klarer jeg ikke mer "the rough". Ikke lenge igjen ...jeg gleder meg!..klarer ikke mer..

Der ser du :)

Tusen takk for info :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nei Rough,

Går ikke opp på størrelsen pga. attraksjon. Men rett og slett for at ja, nettopp puppene er større  ;D

Lirke litt ja, spesielt når'n er under å titter. Strømninger... spenning.. tar'n? Nei, da leær vi litt i'n.

Gule cheeks Bjarner? Nei, de skal være røde eller rusty. Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

røde eller rusty du din surrepave.. Ruffen bor ikke i romeriksåsen. I morgen når jeg gidder..hvis jeg tør uten skjelven ruffen, skal jeg legge ut bilder hvordan de skal se ut der du fisker. Har de på harddisken i skape. Gidder ikke flytte ræva mi dit nå hehehe (PS: Rune S. og meg har sikkert flere timer på telefon om dette emnet enn du har sex med kjærringa på et år ;D ;D ;D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nei Rough,

Går ikke opp på størrelsen pga. attraksjon. Men rett og slett for at ja, nettopp puppene er større  ;D

Lirke litt ja, spesielt når'n er under å titter. Strømninger... spenning.. tar'n? Nei, da leær vi litt i'n.

Gule cheeks Bjarner? Nei, de skal være røde eller rusty. Hehe.

Hehe jeg har da aldri nevnt atraksjon ??? For å støtte under Rune sin glimrende observasjon så ta en titt på en klekkeferdig puppe og en som klekker. De er temmelig store!! I "stormyggvann" er disse ENORME. Ikke rart fisken er feit og fin allerede i mai :)

Har noen tenkt på hvor store en mygg str 14 er som puppe? Hva mener dere? :) Hadde vært morro å høre deres erfaring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare vent dere... røde cheeks...zulu silver.

bare vemt dere...jævla. Ettersom Claus bor i nordnorge kan jeg til og med kalle han hæstkuk. Det er faktisk bestemt i retten! ;D ;D

Pass dæ eller så kjæm æ nedover å bløgg dæ ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

røde eller rusty du din surrepave.. Ruffen bor ikke i romeriksåsen. I morgen når jeg gidder..hvis jeg tør uten skjelven ruffen, skal jeg legge ut bilder hvordan de skal se ut der du fisker. Har de på harddisken i skape. Gidder ikke flytte ræva mi dit nå hehehe (PS: Rune S. og meg har sikkert flere timer på telefon om dette emnet enn du har Sæks med kjærringa på et år ;D ;D ;D)

Til opplysning så bor ruffen i mygghimmelen ;) Tviler meget sterkt på at dere kan matche ruffen sitt myggfiske :D (la han lista høyt nå eller?)

Titt litt i tråden om fiske i agder. Åhåy som jeg elsker å være verdensmester noen få sekunder før jeg blir satt grundig på plass av mine dyktige fiskekompiser som DOGGNOBBLER og lystfiskeren  :D

Skal love å PRØVE å ta litt bilder våren endelig setter i gang. :)

Kom igjen og kverk meg og mine uanstendige påstander da dere  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm La oss snakke utstyr da. Jeg tror at for å lykkes i myggfiske må man ha enten Sage eller loomis. Loop-winston-cane-steffen broders-Diamond back-og lignende så vil man ikke klare å presentere flua nøyaktig nok!!

Kan hende jeg tar feil men jeg tror ikke det, da jeg har en meget lang erfaring på dette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nei Rough,

Går ikke opp på størrelsen pga. attraksjon. Men rett og slett for at ja, nettopp puppene er større  ;D

Lirke litt ja, spesielt når'n er under å titter. Strømninger... spenning.. tar'n? Nei, da leær vi litt i'n.

Gule cheeks Bjarner? Nei, de skal være røde eller rusty. Hehe.

Hehe jeg har da aldri nevnt atraksjon ??? For å støtte under Rune sin glimrende observasjon så ta en titt på en klekkeferdig puppe og en som klekker. De er temmelig store!! I "stormyggvann" er disse ENORME. Ikke rart fisken er feit og fin allerede i mai :)

Har noen tenkt på hvor store en mygg str 14 er som puppe? Hva mener dere? :) Hadde vært morro å høre deres erfaring :)

For å gi et bilde på det. På senvåren etter mygghøytid. Ja, etter leptophlebia også. Klekker det i solskinn ei bitte lita fjærmygg her oppe i store mengder. Den er i krok 24-26 og irrgrønn. Fisken gir fullstendig blaffen i den. Men puppene mesker den seg på. De er farvet akkurat om påfuglherl og er i størrelse #18. Cheeksen er heller ikke her røde ;-) Jeg har faktisk bilde av de også et sted her--- fan ta deg Ruffen.. du gir meg arbeid jeg ikke liker i morgen.

Med disse proposjonene ruffen blir jo din fjrmyggpuppe da i krok 2/0  ;D ;D ;D

Neida. Tipper den myggen du refererer til krever en puppe i krok 12. Det finnes glatt i sørnorge også pupper opp i krok ti. De er fete ogsegmenterte og saftige. Det første abdomleddet er ofte helt rødt av hemoglobin (populært kalt blod).

Rune s. fiaker hver vår i Irland. Her er puppene både vanlig i krok 8 og 10. Det kan han sikert fortelle mye om. Men vi vil ikke slippe penger på Rune vil vi vel??? ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi har her på sørlandet pupper i str 12 og til og med str 10 :)  Må si a dette innlegget var meget interesant og skal tenkes grundig igjennom 8) Når det kommer til de store puppene gjelder det å kjenne sin besøkstid....

Treffer du kan du gjøre godt. Eller?????????????????????????????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...