Gå til innhold

Mygg, nok en gang.....


Ruffen

Anbefalte innlegg

Egentlig så skulle me ut og fiske Sø, og turen gjekk i den rettningen som me hadde lagt plana for denne dagen, men når me passerte eit område som me har hatt tideligt mygg fiske i elv før, så skulle det ikkje mange sec med diskusjon til før Sø fisket blei nedprioritert :)

Vel framme så var me i tvil på om dette var den rette avgjørelsen. Elva låg heilt død og Arild målte tempen i elva til " 4,5`C " Men hadde me først komt her, så skulle også flua dyppes :)

Etter eit par dead drift og ingen reaksjon, så var det påtide og forsiktigt gje klekkeren litt bevegelse. Forsiktig liten dirr i stangtuppen og der var den :D

Det var ikkje vannskeligt og skjønne at vinterens Sø fiske hadde gjort tilslaget litt rustent, så det blei 6 bom og 8 stk lurt på den vetle tida me dreiv på :)

Str alt frå 200gr og til den største på rund 400gr :) Til tross for surt vær og regn, så var dette ein flott halvanna time :)

Etterpå så var det på veg tilbake til Sjøen og Sø fiske :)

JonnyS...

post-1116-13949887148787_thumb.jpg

post-1116-13949887149038_thumb.jpg

post-1116-13949887149407_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 254
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Selv dro jeg opp i Haugsdalen idag igjen.

Bra vaking i utløpet av vannet(litt annet sted enn forrige gang),men ustabilt,og jeg skjøv vel noen bort fra meg da jeg prøvde å vade ut på blanka.

Veldig mye mygg på vannet,flere størrelser,men vakene var såpass forsiktig at jeg prøvde med klekker.Tilslutt var det en som syns den lignet noe spiselig,og dæsken så mye jeg hadde å stramme opp etter det lange flytet. ;D

Så det blinket i en fin fisk,så var den vekk.

Etter en lang ørkesløs periode med mange bytter fra tørt til buzzer(vanskelig å få til å gå skikkelig,da strømmen var sterk,nesten en meter over vanlig vannstand,noe som gjorde det vanskelig å rekke ut til fisken også),bestemte jeg meg for å bruke en god tørrmygg med buzzer en halv meter under.Fisken gikk fremdeles og vaket,men noen ganger så det mer ut som puppevak.Men var fremdeles ikke kar om å komme ut på fornuftig hold.

Endte tilslutt opp på motsatt side,der jeg egentlig ikke trodde det gikk an å vade ut,mye gress foran,og skogen i nakken nødvendigjør det her.Der det var gress bar bunnen fint,og jeg kunne komme meg i ganske grei possisjon,men nå var det nesten ikke vak igjen,og skulderen begynte å gjøre litt vondt.

Det første nappet,eller; tørrmyggen går under akkurat da jeg snur meg mot vinden for å sjekke forholdene,den kjente jeg ikke engang.

Nytt kast som blir tatt av vinden. Nytt kast igjen,og nå er det rolig nok til at jeg får fluene dit jeg vil:I nærheten av vakende fisk. :D Og nå er jeg klar da flua går under,og Winstonstanga bøyer seg nydelig da enda en 40 cm,er spenner imot der ute,og denne sitter så godt at fighten er avgjort nesten før jeg får den inn.Det er jo rart,mange av disse sitter så godt at de må være rimelig overbevist når de tar,og jeg stusser noen ganger over at jeg,for det første;ikke får flere napp,for det andre;hvorfor ikke alle sitter selv om tilslaget ikke er helt der. :rolleyes:

Utvadet til skrittet på blankt vann,og med kameraet i sekken,vil jeg ikke bråke mer enn nødvendig,så jeg slipper den ut igjen uten å ta bilder.

Rett etterpå dør de siste vakene ut,og jeg vader inn for en velfortjent kaffe og sigg.

Turen tilbake til bilen er en lett slentrende gange jeg ikke visste jeg klarte i full vaderhabitt......... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For rable litt her jeg og da :) Tok en liten men velfortjent tur (etter min mening) ut i ei luretjønn i kveld jeg og.

Har litt for mye å styre med denne våren så det gjelder å sette inn nådestøtet når det gjelder.

Har heldigvis fisket så mye i myggtiden før at jeg føler jeg har et snev av kontroll på hvor og når. Tror!

I luretjønna er det ei lurebukt som er veldig lur å fiske i når det er lurt å fiske.

Det som møtte meg var et vak-boansa i kveld :) Det var veldig morro selv om fisken var liten. Det går noen riktig fine her lurer men de var ikke på hils i kveld. Egentlig så driter jeg i det :) Det var så utrolig deilig å kaste på vak og time tilslaget at størrelsen ikke betydde alverdens.

Rigget opp med en klekker og en busser ca 30 cm under. Det funket helt greit. Fikk både på busseren og på klekkeren men det var egentlig mest effektivt med små tørre mygg. For min del er det skjeldent.

Fin tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte rapporter Ruffen og Willy :)

Var selv ute en liten formiddagstur i går. Kom til mye vind og disig tungt vått vær. Satt og så litt etter vak, men ingenting som viste seg så satte på buzzere. Sneik meg i posisjon og fikk tatt noen kast helt langs bredden, og i det jeg løfter fluene ut av vannet kommer det en fisk som snur like før og forsvinner i sin egen virvel.

Fisken lengre inn i vika begynner endelig å vake og jeg klarer å få noen kast like i nærheten av vakene, men ikke snakk om at den vil ha. Går over til en tørr med buzzer under og får umiddelbart respons, men idet jeg strammer opp drar jeg flua rett ut av vaket.

Skodda legger seg tungt over vannet og det dør helt ut. Jeg spankulerer bort til en Vik som ligger litt i le og venter. Like seint som skodda la seg forsvinner den og ett par - tre fisker begynner å vake steady. Jeg kaster ut klekkeren og venter, og venter og da fisken endelig ruller over flua mi og jeg nok en gang kroker den dårlig, sveiver jeg inn Lina og konstanterer at det ikke er min dag i dag  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...