Gå til innhold

Mygg, nok en gang.....


Ruffen

Anbefalte innlegg

  • Svar 254
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Rune har sikkert lagt seg... Men det har han. Fisker man Buzzer så fisker man buzzer. Mest effektivt er det i rennende vann. I sille vann er det bare mere utfordrende, da det er så mange flere faktorer å tenke på.

I rennede vann, er jo dette noe av driften som passerer fisken. (ikke bare noe av driften...faktisk det som drifter mest forbi).

Det er rett og slett bare å hive seg på puppekjøret. Dere blir lykkelig etterpå.

Selv er jeg en lykkelig puppefiskert person ;D ;D  selvfølgelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gule cheeks Bjarner? Nei, de skal være røde eller rusty. Hehe.

I den grad jeg har fisket med pupper mener jeg dette er en av de mest avgjørende elementene på en buzzer.

Har prøvd litt forskjellig inni mellom.

I de tilfellene jeg har prøvd med flere ulike buzzere på fortommen er det ALLTID de med rødlige cheeks som blir tatt.

Mitt buzzerfiske har stort sett pågått etter røye, og kanskje spesielt spotfiske fra bredden etter sjørøye.

Har aldri prøvd dette i rennende vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva Bjørnar? Er buzzere mest effektivt i rennende vann? Vil si begge deler, som vanlig er stillevannsfisket mer krevende. Da fisken flytter mye på seg og ikke står halvapatisk å gaper. Ja Demir, buzzerer i elv er meget effektivt. Både med kombinasjonen tørr eller klekker med buzzer som opphenger. Eller som to eller tre synkende buzzere på fortommen.

Her hjemme fisker jeg mest med buzzere på krok 14 og 16. Men har også i krok 12 og 18-20. Irland er et kaptittel for seg, der er de ofte litt sære kan man si. Puppene som klekker er f.eks. i str. 8, men ikke snakk om at fisken tar fluer som er større enn krok 12.

Når sesongen kommer igang synes jeg at vi skal ha en egen buzzerfisketråd ala kortline. Men fiskemetoder, fluer, mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg var et dårlig forslag. Når sesongen kommer igang akter jeg å sitte minimalt å krangle her ;D ;D

Tenk det.. alle som sitter og diskuterer innpå her da, er alle fiskerne som akkurat da ikke fisker.

RuneS: Lag en mobilblogg. Der alle kan sende inn fiskeblogg fra felten til samme tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg var et dårlig forslag. Når sesongen kommer igang akter jeg å sitte minimalt å krangle her ;D ;D

Tenk det.. alle som sitter og diskuterer innpå her da, er alle fiskerne som akkurat da ikke fisker.

RuneS: Lag en mobilblogg. Der alle kan sende inn fiskeblogg fra felten til samme tråden.

Går fint å poste innlegg her fra mobilen, gjort det mang en gang når jeg har vært langt unna min kjære pc.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ofte begrepet myggstang blir brukt. Hva faen er en myggstang? Her må noen hjelpe meg :)

Med fare for å virke som en besserwisser (akkurat som om det er noe jeg ikke vet :rolleyes:) så tør jeg påstå at dette er noe tøv ;D

Hvilket utstyr fortrekker dere til myggfiske i stille vann? Gjelder det å ha så lett utstyr som mulig?

Si hva dere mener :)

Edit: Hvilke kvaliteter bør et snøre ha til deres myggfiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha ;D Myggstang er stenger brukt til å fiske med myggimitasjoner. Når sommeren kommer sånn rundt juni blir disse døgnfluestenger og litt seinene vårfluestenger, og sånn går dagan. Akkuratt nå er alle mine stenger som er under #5 myggstenger. 6 foteren min er kanskje en steinfluestang i noen dager vis være holder seg på + grader litt til. Yes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg planer om å anskaffe ei maur-stang til årets flyvemaur-sverminger  :D

Nei, når det gjelder myggfiske så får jeg endel fisk på mygg, uten at jeg føler jeg har knekt noen koder.

Buzzere har jeg knapt brukt, noe det skal bli en forandring på denne sesongen, har jeg tenkt . . .

Teppeklekkinger av mygg tror jeg ikke jeg kan si jeg har opplevd, heldigvis, holdt jeg på å si  ;)

Ved stillevanns-fiske føler jeg oddsen er liten nok for at fisken skal velge min flue selv ved moderate klekkinger.

Uttellingen bedret seg ihvertfall betraktelig etter at belly-boat ble anskaffet. Har mange sesonger med fiske fra land også, og det er et solid handicap ved de vannene jeg vanligvis frekventerer.

Har ihvertfall bundet meg et solid utvalg mygg denne vinteren, med både gamle og noen nye varianter, så jeg regner med å gjøre rent bord denne sesongen  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ofte begrepet myggstang blir brukt. Hva faen er en myggstang? Her må noen hjelpe meg :)

Med fare for å virke som en besserwisser (akkurat som om det er noe jeg ikke vet :rolleyes:) så tør jeg påstå at dette er noe tøv ;D

Hvilket utstyr fortrekker dere til myggfiske i stille vann? Gjelder det å ha så lett utstyr som mulig?

Si hva dere mener :)

Edit: Hvilke kvaliteter bør et snøre ha til deres myggfiske?

Til tørrfluefiske så er det som ellers... Når jeg fisker med buzzere liker jeg stenger (da også) som har ganske følsom tupp og bøyer seg godt ned når fisken plutselig hogger. Ganske ofte kommer hogget hardt på buzzere og hvis stanga ikke gir nok etter så er det fort gjort å ryke fisk. Så jeg styrer unna typiske toppaksjonsstenger med stiv midtdel/bunn. Selv når man fisker med 0,18 kan fortommen gå av, det har skjedd meg og er ikke moro. Spesielt når man vet at den i andre enden er i 2kgs klassen. Av praktiske årsaker bruker jeg ofte 5'ern til buzzerfisket, må kunne endre kaste/fiskeretning raskt og i tillegg kaste langt. Men jeg skal fiske mye med 3'ern til sommern med buzzere da på mer kortholdsfiske og med tynn spiss og mindre fluer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er god. Killer Caddis Glassbead i Midge som hode. Klar Stretch Tubing i kroppen over bindetråd. Rød holografisk flashabou som cheeks. Og Flashabou Mirage Opal som vingesekk på ryggen. Her har jeg brukt en farge som heter Maroon eller kastanje som bindetråd. Jeg har også Claret (brun), sort, oliven og grå. Krok 14 og 16, er de str. jeg bruker på denne flua. Klatt på godt med superlim på thorax så har du ei flue som holder lenge.

Fisk som spiste flua mi og spyttet ut en nesten maken. Se under gjellene.. Elvefisk denne her, var vel på rundt halvannen..

trout.jpg

post-2-13949875274486_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det flotte innlegg her :) En "myggstang" for meg er ei stang som ikke er for "pinglete" Bruker mest 5# og 4# stenger for min del. Må kunne løfte litt snøre ut av vannet og holde litt line i lufta. 9 fot 4# er favoritten til de fleste forhold.

Rune nevner myk tupp som en fordel, og det er det nok men jeg tror det er viktigere med hvordan du holder stanga.

Dette har jeg veldig lett for å glemme når fiske blir intenst og du kaster myggpuppa rett ved et vak og følger intenst med.

Opplever ofte at fisken tar puppene meget aggresivt. Har flere ganger fått røsket av fluene før jeg sukk for meg.

Hadde jeg da holdt stanga litt opp så det hadde blitt litt slakk så kunne sikkert det vært unngått. Merkelig at slike enkle ting kan være så lett glemme.

Må på butikken, ungene krever snop......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig med å holde stanga riktig. Men jeg må ha den lavt når jeg trekker fordi jeg ser på alt annet rundt meg enn snøret..

Når jeg kaster på vak så er det fokus, men etter 30 sekunder uten hugg så farer blikket mot "are sia".

Denne er lett å kjenne seg igjen i  :D

Vet ikke hvor mange tilslag jeg har misset i stille vann pga manglende fokus, men det er såpass mange at jeg helst vil slippe å tenke på det. Og hver gang det skjer lover man seg selv at det ikke skal gjenta seg  ;D

Får vel bare innse at om det ikke vaker, eller er andre tegn på at noe skjer, så er jeg sjanseløs på å holde 100% fokus på flua mi i særlig mer enn ett minutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel bare innse at om det ikke vaker, eller er andre tegn på at noe skjer, så er jeg sjanseløs på å holde 100% fokus på flua mi i særlig mer enn ett minutt.

Ikke la fruene se dette, da får en bare høre det........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg faktisk nå tatt meg tid til å finne noe tilfeldig oppgulp etter en typisk meldalsaure. Har andre eksempel også. Skal se om jeg klarer å dukke ned i harddiskene og lete det fram....det er så uryddig der nå.

Klekkende mygg som man finner i filmen pumper mye hemoglobin i vingeanleggene. Puppene i vannmassene er mye mere diskrete i farvene etter min erfaring. Har bedre eksempel på dette (selvfølgelig). Men zoom inn på bildet som ligger vedlagt. OK...jeg skal innrømme at det finnes orangesnev på vingeemnene eller "cheeksen". Selv benytter jeg "lortgult". Eller nærmere bestem saurivilliegule gåsebiot til cheeks på mange av disse. Det mener jeg er svært nærme! Da får jeg bare tåle at mange synes jeg er teit.

Kan legge til noen argumenter til jeg mener er viktige. Rødfarven blir meget raskt betydningsløs når du kommer ned i vannlagene. Jeg tror kontrastforskjellen her kan være vel så viktige thriggere. Dette er noe jeg lærte av Garreth Jones - en meget ærfaren myggfisker (som forøvrig hadde en toppaksjonert tifotsekser som myggstang??!??)

Tror faktisk ikke dette er det aller viktigste momentet heller på slikt fiske. Jeg tror fisketeknikk er den aller aller aller største suksessfaktoren. Dessuten er det jo også slik at en person som har mest trua på grønne cheeks fisker bare med det. Alle hans fisker blir da tatt på fluer med grønne cheeks. Ergo er det bare det som duger. Det blir i såfall Jeppe på Berget - ergo.. kjærringa er en stein.

post-1873-13949875278895_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe  ;D ;D ;D ok da Rune da er lortgole cheeks for homser hehe

Neida.. det var bare tull selvfølgelig Rune. Men det er likevel viktig å være klar over at det finnes flere veier til Rom. Det er ikke alltid det det hyles om som er fasiten til enhver tid.

Når det er sagt, så har jeg hatt "über" suksess med en buzzer med sølvtinselcheeks i flere år. Der blir det kanonkontraster som bringes også ned til dypet. Buzzerfiske i Norger har jo knapt begynt. Så her er det bare å fortsette å teste og jobbe videre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott å lese dette her,og siden at det akkurat begynner å tine nattens lille snøfall av bilen,dvs:Det kommer mildere og fuktigere luft her på vestlandet! ;) ,så blir det bort til stikka en tur igjen.

Og da har jeg et spørsmål,siden det nok blir noen buzzzzzzzere;hvordan lim bruker dere til bodypaintingen på puppene ? ;D

Og hvis det er 2-komponent,hvilken blandefaktor funker best? :rolleyes:

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott å lese dette her,og siden at det akkurat begynner å tine nattens lille snøfall av bilen,dvs:Det kommer mildere og fuktigere luft her på vestlandet! ;) ,så blir det bort til stikka en tur igjen.

Og da har jeg et spørsmål,siden det nok blir noen buzzzzzzzere;hvordan lim bruker dere til bodypaintingen på puppene ? ;D

Og hvis det er 2-komponent,hvilken blandefaktor funker best? :rolleyes:

Willy

har forsøkt med epoxy før, men syns det blir litt uhåndterlig og det går ofte mye til spille. bruker nå UV knot sense og ei UVpære fra clas olson, tørker fort, mer kontroll og mindre søl :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...