Gå til innhold

Mygg, nok en gang.....


Ruffen

Anbefalte innlegg

Flott å lese dette her,og siden at det akkurat begynner å tine nattens lille snøfall av bilen,dvs:Det kommer mildere og fuktigere luft her på vestlandet! ;) ,så blir det bort til stikka en tur igjen.

Og da har jeg et spørsmål,siden det nok blir noen buzzzzzzzere;hvordan lim bruker dere til bodypaintingen på puppene ? ;D

Og hvis det er 2-komponent,hvilken blandefaktor funker best? :rolleyes:

Willy

Lock-tite med pensel er meget fin til dette. Evt litt neglelakk og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 254
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hehe  ;D ;D ;D ok da Rune da er lortgole cheeks for homser hehe

Neida.. det var bare tull selvfølgelig Rune. Men det er likevel viktig å være klar over at det finnes flere veier til Rom. Det er ikke alltid det det hyles om som er fasiten til enhver tid.

Når det er sagt, så har jeg hatt "über" suksess med en buzzer med sølvtinselcheeks i flere år. Der blir det kanonkontraster som bringes også ned til dypet. Buzzerfiske i Norger har jo knapt begynt. Så her er det bare å fortsette å teste og jobbe videre...

Det er jo derfor vi diskuterer dette da din gnom ;D Her er det mange som har mye å forske på. I alle fall meg :)

Det du sier om farger synes jeg er interesant. Mange som MÅ ha røde cheeks for de har hatt god suksess med de. Jeg kan vel ikke si at det har vært så utslagsgivende for meg. Du ser det lyse på de veldig lett så teorien din om kontraster har jeg veldig tro på. Jeg har ofte bare brukt brune-sorte pupper.

Dette skal jeg prøve ut mye mer  Jeg har sittet og kikket på myggene når de klekker og pumper (store mygg) seg opp. Det er ikke lenge de er røde, bare et blink nesten. Dette varierer kansje med forskjellige arter? Så er dette litt overfokusert? Bare spør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også dette røde er mest framtredende på de større myggene.

Bilde 2 her: http://www.fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=134:magisk-myggfiske&catid=37:praktisk-fiske&Itemid=69 dette varte i ca. 10-15 sekunder da hadde den veldig røde cheeks/vingsekker og røde ledd på kroppen. Denne var i str. 14.

Det handler nok like mye om litt attraksjon her, selv om dette stadiet er kort så tar ikke fisken tia på fluene våre. Jeg tror at har den sett mygger med rødt i så spiller det keine rolle om våre fluer har rødt i seg hele tiden. De synes litt bedre med cheeks på.. Jeg bruker også "sølv" eller Mirage Flash som cheeks, den er fin og skinner i flere farger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda ingen tvil om at det er lurt med litt atraksjon i fluene, de konkurer gjerne med 800,000 andre. Jeg tror kansje rødt er litt overfokusert? Jeg har brukt lite flash og tinsel på puppene mine. På det kule bildet ditt ser man tydelig hvor synlige gjellene er og når de ligger i vannhinnen på en blank flate er de enda mer fremtredene. Kroppen er og mer skinnende og derfor har jeg tro på litt flash.

Dette må testes mer i praksis før jeg tør komme med noen skråsikre uttalelser ;)

Jeg har litt tro på den puppa som Pål Andersen la ut en eller annen tråd for en stund siden, den med skumplast forann.

Bussere skal jeg og forske mye mer på i år, det er helt sikkert!!!

Caus: Er du på nachspiel enda? ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caus: Er du på nachspiel enda? ;D

Nei.. Prøver å snu døgnet rettveien før jobbuka starter  ;)

En mygg, flere mygg, alle myggene ;)

En nerd, nerden, flere nerder, alle clausene.

>:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lock-tite med pensel er meget fin til dette. Evt litt neglelakk og.

Vel,akurat nå bruker jeg neglelakk,men syns det blir mye lakking !? :-\

Vel,akurat nå begynte det faktisk å regne........ 8)

Man kan jo farge epoxyen, sikkert noen av dere puppegale som kunne finne på noen riktig fine Buzzere ;D

En svakt rød epo Buzzer fisker sikkert godt, eller rosa ;D

Eller innblandet litt glitter..

Epoxy blandes best med akryl-maling ;)

Gammal pimpelfisker ? ;D

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært ute en stund i dag og prøvd å få gårdsplassen til å ligne på noe som det bor folk i og ikke en grønnlandsekspedisjon.

Og gjett ha jeg fikk se mens jeg sto og skuffet? Jo nettopp, fjærmygg 8) Ikke vet jeg hvor de kommer fra men velkommende er de.

Nå år det strake veien oppover til mygghimmelen dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke om jeg ble mest imponert over fjærmyggen du så, eller at du var ute og skuffet ruffen ;D

Å hold nepp du. Er det noe mygg på gang i bekken din?

Doggnobbler har næmlig anlagt en ørretbekk i hagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke om jeg ble mest imponert over fjærmyggen du så, eller at du var ute og skuffet ruffen ;D

Å hold nepp du. Er det noe mygg på gang i bekken din?

Doggnobbler har næmlig anlagt en ørretbekk i hagen.

har ikke sett noe enda, men regner med det er noe på gang der, observere stadig kilosfiskene under isen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke om jeg ble mest imponert over fjærmyggen du så, eller at du var ute og skuffet ruffen ;D

Å hold nepp du. Er det noe mygg på gang i bekken din?

Doggnobbler har næmlig anlagt en ørretbekk i hagen.

har ikke sett noe enda, men regner med det er noe på gang der, observere stadig kilosfiskene under isen der.

Rå den bekken! Det kule er jo at det går an å fiske der og. Som i fjor da vi kneip de kilosene med myggpupper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Isen har gått....hvor er alle myggfangede fisk?????

Har i påvente av at fisken som har lidd ublid sjebne i elvene vår skal begynne å leve igjen, prøvd en del vann...noen helt livløse foreløpig, noen gir inntrykk av å være gjestmilde...takk til de vannene :)

Her er et par...viktigst har foreløpig sinktip linen vært, sammen med div myggrelaterte saker.

Bruker Tiemco fluor tapert fortom..9' 5x spiss, skjøter med 6x Tiemco Akron spiss- 1 meter til første flue, så videre 1 meter til ytterste. Altså ca 5 meter fortom- strekkes før fiske...ligger rett og fin i vann, man kjenner nupp i fluer som fiskes relativt sakte...rooolig handtwist...stangtupp i vann.

Av og til funker det å gjøre følgende ved vaking; Kast samme oppsett i nærheten av vak..med en gang fluer bryter vannfilm; "twist-twist-twist........vente litt..."twist- FISK :)"

Trenger altså ikke løpe for lineskifte og tørre fluer....

Når det er sagt har ogå første tørrfluefangede fisk kommet. :)

Har fått en del fisk som er små minste et par cm :D og største så langt 1.3 :D

Felles for alle er at de har tatt på svært rolig vis....noen til og med på bra dybde når jeg har fisket med hel synkende intermediate line....rett og slett utrolig deilig å stå med sol i trynet å bare rulle fluene hjem...kjenne hvordan fisken svømmer innom fluene og knasker på...får dem kanskje ikke før på det giftige "hanget"...flere av mine fineste fisk har jeg fått helt på tampen av inntrekk...så dette er et punkt  hvor man bør være ekstra forsiktig....så viktig at jeg er fristet til å lage egen tråd om "Henget"...skikkelih kortline faktisk ;D

post-1338-13949877435409_thumb.jpg

post-1338-13949877435771_thumb.jpg

post-1338-13949877436143_thumb.jpg

post-1338-13949877436511_thumb.jpg

post-1338-13949877436913_thumb.jpg

post-1338-13949877437471_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pjokken Vetle lovde meg 15 kast i vannet før vi skulle gjøre ting på hans premisser, leke litt i skauen :)

Mitt første valg var to små tørre/semitørre mygg, grunnet noe vak histen og pisten.

Etter 7 nappfrie kast måtte jeg skifte til buzzere, som var satt med 1.5 meters mellomrom på den totalt ca 5-6 meters lange akron fluorfortommen.

Fikk kjapt respons da jeg lot vinden bare "dille" flueline rundt og tilbake mot meg.

Saaaakte twist bare for å holde kontakt med line.

Et par fisk ble det før kast nr 12 var oppbrukt og Vetle fikk øve seg litt på inntrekk...jeg hadde faktisk trodd han skulle få på sin første ørret....men litt mer oppjaget inntrekk enn ønskelig fra far sin side resulterte i kjapt avgårde til trær og andre gøyale saker for en liten rastløs pode :)

Bilder i stigende rekkefølge

post-1338-13949877494067_thumb.jpg

post-1338-13949877494356_thumb.jpg

post-1338-13949877494733_thumb.jpg

post-1338-13949877495173_thumb.jpg

post-1338-13949877533029_thumb.jpg

post-1338-13949877533594_thumb.jpg

post-1338-13949877534256_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss det e greit, så blir eg med her eg også :D

Etter ein dag vekke, så avtalte eg med Arne " Mack10 " og møte han med eit lite spennende myggvann.

Kl var åtte på kvelden, men fortsatt lyst, og absolutt fiskevær :)

Arne var allerede på plassen når eg kom, og fisken hadde ikkje vært veldigt aktiv, så me satte oss ned, tok ein kaffi, og eg rigga til stanga. Fortomsmatrialet stod av Camoleader og 0,15 + 0,12 Akron fluorcarbon. Tilsammen ca 18-20ft.

15 min ut i kaffien så begynnte fisken og bli VELDIGT aktiv. Masse mygg som svirra på vannflaten, og ein fin fisk som gjekk der og supte i seg godsaker. Arne såg seg ut ein anna fisk som han ville prøve seg på, og dermed så fekk eg denne  :)

Eg begynnte med ein svart klekker. Noup den ville ikkje fisken ha :-\ Han beita rund klekkaren og nekta og ta den. Okey!! Vil du ikkje ha den, så kankskje du vil ha den i Orange " Tenkte at den kanskje ville skille seg litt ut frå dei andre 1 000 000 mygger " Noup ikkje den heller. Eg seie til Arne at eg vil prøve med ein gnatt, får når vinden forsikktigt la seg stille, så kunne du sjå at fisken tok mygg som svirra på vannflaten, og Arne som satt der og brukte Ørneblikket sitt, kunne bekrefte at fisken tok desse små spreke jæklane :) Eg kaste bort boksen min til Arne og seie " Finn den str du tru den tar " Eg tok av klekkaren og Arne fant den han trudde fisken ville ta, og etter 3 kast og med roligt handtwist som etterlot seg små striper, så rulla fisken øve og dermed fast fisk ;D Takker for den Arne ;D ;D Nydelig flott fisk som blei landa, tatt bilde av og slept ut att der den høyre heima :)

P.S. Bilde var bra, men ikkje etter krymping :) 

post-1116-13949877542638_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...