Gå til innhold

Mygg, nok en gang.....


Ruffen

Anbefalte innlegg

Stilig Jonny...helt genialt fremstilt..det vakre og selvsikre er så ufattelig nervepirrende fordi du vet at jo flere fluer som blir refusert, jo nærmere nattens mørke kommer man....og så funker det til slutt.

Tøft og grattis...takk for god info. Nyttig... :)

Selv var jeg på det tidspunkt fremdeles i lett sjokk over å ha sett Brann score sitt fjerde mål i en og samme kamp...UTEN Å HA SLUPPET INN ET ENESTE :D

Men myggfiske er fremdeles gøyere ;)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 254
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Ja da e nesten til og bli litt småsprø av. Du legger ut nåke som du tru fisken vil ha, men som den liksom berre ler av under overflaten ;D Men da e akuratt dette som gjør dette fiske så utruligt morsomt. Frustrerande?? ja!! Men morsomt :)

Bra mygghistorie, Jonny  :) Akkurat slik det skal være på sitt mest spennende.

Beste hilsen,

André

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da e nesten til og bli litt småsprø av. Du legger ut nåke som du tru fisken vil ha, men som den liksom berre ler av under overflaten ;D Men da e akuratt dette som gjør dette fiske så utruligt morsomt. Frustrerande?? ja!! Men morsomt :)

Bra mygghistorie, Jonny  :) Akkurat slik det skal være på sitt mest spennende.

Beste hilsen,

André

Tar med "kodeknekkeren"Andrè ;) for det er jo det dette dreier seg om,graa haar i hodet noen ganger,og vi har endel muligheter for å bomme eller treffe:Hvis vi ser bort i fra mygglarver(de røde "jævler" ;D ) så er det jo stort sett 3 stadier:Puppe,klekker og tørt ! :D

Og alle kan avstedkomme vak,selvom forskjellig. 8)

Dertil kommer størrelse,farge ser jeg som relativt underordnet,men kan vel spille en rolle hvilken man legger til som cheeks,men stort sett mørkt(svart,oliven,brun).

Så kan vi rive oss i håret og gremmes hvorfor fisken refuserer de nydelige og vel-lakkerte buzzerne våre eller hva vi måtte ha på.

Så......skjønner vi kanskje hva den vil ha,og da er det plutselig enkelt,men noen nye graa haar har det blitt. ;D

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis Jonny!

Er det noen som kan svare meg på om det er best å benytte løkkeknute ved buzzerfiske i stille vann?

Eg har tatt ein del fisk dei siste veken på buzzere med både løkkeknute og uten, men eg må innrømme at løkkekunten e nåke som eg like godt pga bevegligheten du får på buzzeren når du bruke små kjappe inntrekk :)

Men kanskje Rune eller Stig har litt meir erfaring ved dette??:) Eller ein berre går ut og prøver og dermed får litt eigen erfaring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da e nesten til og bli litt småsprø av. Du legger ut nåke som du tru fisken vil ha, men som den liksom berre ler av under overflaten ;D Men da e akuratt dette som gjør dette fiske så utruligt morsomt. Frustrerande?? ja!! Men morsomt :)

Bra mygghistorie, Jonny  :) Akkurat slik det skal være på sitt mest spennende.

Beste hilsen,

André

Absolutt Andre ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel,endelig "normal" mygging,og buzzeren virket,ble et par fine som tok på synkefasen,men satt til tider mer i telefon enn jeg fikk fisket. :-\

Velvet kaffikoppen osv. bråk....skrem.... ;D men trivelig.

Takk til Rune for flotte modeller å binde etter,og kun etpar-tre hundretusen nye grå hår! ;)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Willy då :o :o Tlf skal aldri komme før fiske ;D ;D Kult at du tok fisk ikveld, var du der du snakka om på tlf ?? :)

Uannsett så trur eg du hadde meir suksess enn meg og Arild. Vinden var ikkje så galen, men da va allikavell surt og kaldt :-\ Etter at me hadde tatt " Stein, saks og papir " om kem som skulle fiske på den første fisken, så var det berre til og sette seg ned og vente, og sjølv om fisken viste seg innimellom, så var det heilt umuligt og finne ut av ka rute den gjekk i :-\ Og sjølv om Arild nett e komt heim frå ein mnd på båt nedi oggabogga land, så rusha han ikkje ned for og fiske på det første vaket han såg, flink gutt ;D ;D 

Kvelden gjekk fordetmeste i og drikke kaffi, preike og snakke drit mens me holdt utkikk etter stødig vakende fisk, men det blei med det :) Me skulle nåk heilt sikkert rigga til med buzzere, men ikkje ikveld ;) Men i måro kveld så e da nye muligheter :)

 

post-1116-13949877667325_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for etterlengtet tur i går Jonny, var godt å gå på bar mark. Kraftig vind på dagen dempet fisket litt, men kvelden var blikk, med lite mygg og uvillig fisk. Vi prøver igjen i dag og i morgen og dagene etter....

meldt sterk sønnavind og regn i dag, gleder meg til å komme ut ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JonnysagewinstonMr. og Arild.

Dro ut med båten,ble litt for fristende,den var nesten tom for vann. ;);D

Og de telefonene,svarer jeg på,det kan jeg love.Bare ring,du! ;)

Etter å ha bommet endel på både buzzere og klekkere(lite aktivitet) dro jeg en tur til Eksingedalen.

Bjarne og jeg skulle prøve en ny båt,så vi tok med stengene og dro opp i Ospetjørn.

Og der tok fisken buzzerne,på 30 cm vann,men je hadde slike tilslagsproblemer så jeg klarte ikke å kroke de tre som tok,var vel mer imponert over at fisken tok i iskanten og 2 grader i vannet.

Her står vi og spotter fisk som kom glidende ut fra iskanten og stilte seg på grunna,en givende kaffepause. :)

[attachimg=1]

I går hadde jeg muligheten til å kaste på flere fisk som gikk sammen og vaket,og det blir ofte riktig,selv om buzzeren kanskje ikke er helt rett.

Fikk altså to,på #16 svart busser med røde cheeks,den største var vel sånn 4-5 hg. Men fremdeles syns jeg det er veldig kilent.

Her er den første:

[attachimg=2]

Og det ble litt sent : ;)

[attachimg=3]

Willy

post-3549-13949877680039_thumb.jpg

post-3549-13949877680539_thumb.jpg

post-3549-1394987768109_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jonny; Nei, bruker ikke løkke på buzzere som opphengere...men forstår at du tenker på det ;)

Men gjerne større nymfer som ende flue er av og til brukt...men har ingen fast regel på det.

Willy; er klar for en tur i båten di snart....skulle vært hyggelig ;)

Så kjekt ut i Ekso...den elven lokker alltid frem gode tanker i ditt hode...det er jo liksom elven din det der :)

Gøy med mygg......var ute i vind og traff Arild igår...måtte fiske buzzere på relativt dypt vann...bare "rulle" fluer umerkelig gjennom vannlag....fisken tok bestemt og hardt på dypt vann, med langt snøre ute...deilig...vi snakker buzzere i krok 16. Med rødt holo kinn.

Idag var det enda verre vær...forferdelig, håpløst i formiddagstimer, fikk 2 stk....men de satt langt inne.

Prøvde samme taktikk som igår...kjente ingen ting, men hadde ihvertfall kontroll på intermediate linen som subbet gjennom vannet lang unna bølgene på toppen....men intet liv.

Skiftet til #4 stang og flyteline, to tørre, bittesmå mygg..i bølger og vind, fisket i den viken som lå mest i le av vind, men også her ble flueline skjøvet raskt utover vannet uten at jeg oppnådde dragfri flyt...kanskje var det mygg i bevegelse fiske så da den rullet over fluer...herlig lell å ikke blanke på 2 og en halv forferdelig timers økt i stiv kuling.

post-1338-13949877681515_thumb.jpg

post-1338-13949877681808_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk,Andrè.

Klart det er bra med bilder,men noen ganger strekker ikke tiden helt til,så:rapport først og bilder senere. :) (Og noen ganger bestemmer jeg meg for at NÅ;NÅ er'e fiske som gjelder,og selv om det er aldri så vellykket blir det ingen bilder. ;) )

Og Stig: Du er hjerelig velkommen på båttur,her er det mye å ta av,både vann og fisk. ;) og kaffedrekking...... ;D

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig med deg Mr.Brun :)

Du vet jo alt om bilder...og bilder er bra å ha uansett om de er med lite digikamera som jeg alltid har med...en rapport blir så mye mer hyggelig å lese med noen bilder.

Og selvsagt, som i Kortlinetråden burde vi oppfordre alle til å få flue og fisketeknikk i fokus, gjerne bilder av fisk, men også av fluer...mine er således litt dårlig på siste rapport, men fluer som fanger fisk, fortalt hvordan i detalj, kan ikke være annet enn å være lærerikt for oss alle :)

Så kjekt med slike tilbakemeldinger Andrè :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petter L !

Myggfiske er (Stort sett ! ;D ) dritmorro,beklager utrtykket men det er det nærmeste jeg kommer,buzzer servert i mellom vakende ørret,røye eller harr(nesten all fisk spiser mygg forresten,klekker tilogmed i sjøen)er skikkelig spennende.

Her har du litt å bla,i Mr Buzzer sjøl har lagd disse....og mye mer!

http://fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=38&Itemid=61

Og her:

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=9174.0

Dette er et mye mer allsidig fiske enn man skulle tro,og skulle passe som hånd i hanske i det "ukjente" vannet ditt.

Willy (som begynner å lure på om det kan bli litt mye info på en gang) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute å "buzzet" igjen litt igår....vind men likefullt noen vak..begynte med en tørr/klekker i krok 18, og en 16 krok tørr på oppheng...6x spiss...kastet i nærheten av vak, og bølger som indikerte fisk som bare svømte gjennom noe som lå halvhøyt i vannfilm.....men intet utslag.

Benyttet tiden til å bli kjent med min nye Coastal Fast intermediate i stedet...tre buzzere på fortom...du verden for en rekkevidde jeg følte plutselig....skjedde intet...kanskje jeg skulle fisket med saktere synk....på jevn dybde gjennom hele inntrekket.?

Da måtte jeg hatt en hel synkende line, evt bare slow intermediate utgaven til Coastal linen.

Vel, vel...tenkte noen står på dypet...lot hele linen bli dradd under av fast intermediate klumpen.....twistet og dro litt lange rolige drag...nå var endefluen skiftet ut med en marabounymfe i sort og grønt som endeflue...kulehode hadde den også.

Så, helt på tampen av inntrekk....på "henget"...føltes noe....noe som såvidt stoppet/subbet/rotet med en av fluene....og så satt den nesten på endefluen.....men ikke helt :(

Noen kast til med dette uten respons.

Tilbake til #4 flyt og små mygg....så ble det fart i sakene....ble på en stund 4 flotte fisk mellom 6-9 hekto....alle tok tørt og bød opp til dans...veldig moror kan dere skjønne.

Etter dette ville jeg prøve litt til med Fast intermediate, for å finne ut hva som trigget under overflaten også...hadde to lugg, men så satt det endelig èn  som tok på "henget"...denne gangen mer bestemt enn forrige.

Så var turen med 5 flotte fisk over....

Coastal linen kastet veldig, veldig godt...fltes likevel som om jeg idag skulle benyttet slow in termediate utgaven og ventet litt lengre på at den sank på ønsket kurs, samt brukt lengre tid på å "subbe" den gjennom vannet i mer rett linje....

Det prositive med fast intermediate utgaven er at den som slow intermediate er helt stum...man får megagod kontakt med fluer/fisk så lenege man står med stangtupp ned i vannet, og de er meget minnefrie...det betyr mye.

Står man med stangtuppen ut av vannet i litt vind, så vil den flytende baklinen til snøret bli/føles veldig lett og vindpåvirket i vannet slik at følelsen med kontakt til den synkende klumpen er borte vekk...så stangtupp i vannet, spesielt når vind folkens :)

Slik blir det med "klump" liner med ulik synkegrad....merkes ikke så påfallende i hurtig inntrekks situasjoner, men i motvind/sidevind og slowmotion fiske er det kun stangtupp i vannet som er funksjonelt :)

Så dagens læring; Fisken liker bitte små mygg, selv om jeg tror at større saker må til for at den ser myggen, og stangtupp i vannet er ikke overvurdert  :D

Stig

post-1338-13949877835072_thumb.jpg

post-1338-139498778355_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte saker Stig :) Eg sjøl liker og fiske med ganske store klekkere i masse vind, bruker ofte frå str 10 og 12. Og det funker ofte veldigt bra, men på rolige dager så går eg ned ganske masse på str :) Eg har også hatt godt fiske med orange myggklekker.

Har fiska på vakk der eg trur at fisken garantert vil ha ein sort klekker, men uten respons og fisk som tar alt rundt  min klekker. Har dermed skiftet til ein Orange av samme type og str, og " Slurp" der tar den :) Om dette er pga at fisken ser den litt betre enn sort/brun eller om det rettogslett berre blir ein fristande farge som fisken berre må ha e ikkje lett og sei, men morsomt e da ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte saker Stig :) Eg sjøl liker og fiske med ganske store klekkere i masse vind, bruker ofte frå str 10 og 12. Og det funker ofte veldigt bra, men på rolige dager så går eg ned ganske masse på str :) Eg har også hatt godt fiske med orange myggklekker.

Har fiska på vakk der eg trur at fisken garantert vil ha ein sort klekker, men uten respons og fisk som tar alt rundt  min klekker. Har dermed skiftet til ein Orange av samme type og str, og " Slurp" der tar den :) Om dette er pga at fisken ser den litt betre enn sort/brun eller om det rettogslett berre blir ein fristande farge som fisken berre må ha e ikkje lett og sei, men morsomt e da ;D

Har du prøvd å skille ut flua de med litt forsiktig bevegelse under slike forhold Jonny? Hvis ikke prøv! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte saker Stig :) Eg sjøl liker og fiske med ganske store klekkere i masse vind, bruker ofte frå str 10 og 12. Og det funker ofte veldigt bra, men på rolige dager så går eg ned ganske masse på str :) Eg har også hatt godt fiske med orange myggklekker.

Har fiska på vakk der eg trur at fisken garantert vil ha ein sort klekker, men uten respons og fisk som tar alt rundt  min klekker. Har dermed skiftet til ein Orange av samme type og str, og " Slurp" der tar den :) Om dette er pga at fisken ser den litt betre enn sort/brun eller om det rettogslett berre blir ein fristande farge som fisken berre må ha e ikkje lett og sei, men morsomt e da ;D

Har du prøvd å skille ut flua de med litt forsiktig bevegelse under slike forhold Jonny? Hvis ikke prøv! :)

Jaudå, ei liten twist e fint, og blir ofta brukt under enkelte forhold, men når vinden e ganske kraftig så gjør ofte vind og bølger den jobben best sjølv :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig ble det en ettermiddag uten regn og vind  ;D

Etter å ha knapt sett vak på tre småturer var det godt å se pene hoder og viftende halefinner stikke opp.

Jeg rakk å lure 3 fine fisk, største på 800gr.

Legger ved flua som gjorde jobben i dag.

GB Quill Buzzer

Krok: Tmc 2487 str. 14.

Tråd: Sort.

Bakkropp: Påfuglquill.

Hode: Killer Caddis Glass bead, midge.

Gjeller: Hvitt garn.

Krage: Rød holografisk flashabou.

Kjørte med to fluer på fortommen og flytesnøre. 2,5 stanglengder lang fortom.

Deilig å kaste buzzerne på vakende fisk som flytter på seg, alle tre vaket to ganger før jeg fikk timet retningen og lengden, så satt de på flua mi.

post-2-13949877965319_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...