Gå til innhold

Hva er galt med puffs?


Oddbjørn

Anbefalte innlegg

Sjeldent jeg ser folk bruker CDC puffs. Kjøpte inn et par pakker for å binde Gunnar Bingen sin klekker. Bandt en myggpuppe med dette og den ble jo riktig så bra i mine øyne. Er jo enklere enn å bruke vanlig cdc da en slipper å klippe til og samle cdc'en. Er det noen god grunn til at folk ikke bruker dette? Flyter det dårligere? Ser begrensningen til vinger da de blir litt for myke uten stamme.

[attachimg=1]

post-155-13949875281104_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lurt på det samme selv . . .

Regner med å bli klokere i løpet av kommende sesong, for i vinter har jeg benyttet puffs i en del fluer, bla som forlenget bakkropp.

Det ser ihvertfall ok ut, men om det er særlig praktisk gjenstår altså å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Jepp, puffs flyter dårligere. Har noe med strukturen i hver av de små kordelene i cdc å gjøre. De er for myke å puffs.

Rune Stokkebekk kan legge ut litt om dette. Jeg føler han har svart meg på dette før en eller annen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Se der ja. Var jo litt forskjellige konklusjoner der. Testa du de klekkerene dine under praktisk fiske?

jada. Flyter godt ....til første fisk. Så kan en bare skylle flua, tørke den med amadou og legge den tilbake i boksen for så å sette på ei ny.

Om det er bedre en vanlig cdcdusk MED stamme, kan jeg ikke garrantere. Tror heller at dusk med stamme er bedre en puffs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puffs liker jeg ikke. Det er nesten som å bruke marabou på tørrfluer, flyter ei stønn. Det er så lite spenst i disse fibrene sammenliknet med vanlig cdc. Også er det ingen stamme... Stammen er ganske vesentlig når det gjelder å freshe opp flua etter fisk. Kan like gjerne nappe cdcfibre som å bruke puffs.. Faktisk bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Puffs liker jeg ikke. Det er nesten som å bruke marabou på tørrfluer, flyter ei stønn. Det er så lite spenst i disse fibrene sammenliknet med vanlig cdc. Også er det ingen stamme... Stammen er ganske vesentlig når det gjelder å freshe opp flua etter fisk. Kan like gjerne nappe cdcfibre som å bruke puffs.. Faktisk bedre.

Fibre fra en god cdc fjær er mye bedre enn puffs, så jeg er helt på linje med Rune :)

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere bruker vanlig cdc med stamme så går det jo fort med 2-3 fjær til en flue da man kun kan bruke spissene, litt sløsing til fjærmygg synes jeg hvor det går 16 på dusinet. Har tidliggere bundet myggpuppene med cdc som er klipt av stammen og samlet i en bunt. Må vel binde opp noen med cdc spisser da for å teste forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Jeg har brukt puffs i siste år, og er veldig fornyd...

Men, jeg lager kun døgnflue klekkere av de, og for noen klekkere !

Jeg binder inn spissen av puffsen ned mot abdomen, og folder den fram over thorax og binder butt'en inn ved hodet (Altså en luftig "klekkeballong") Dette er etter modell fra  Renè Harrop.

Denne flua er den beste jeg har prøvd noensinne. Men ulempen er som det beskrives, den må tørkes etter hver fisk, og levetiden er kort, men for  meg er det definitivt vedt det !

Bruker forøvrig kun naturlige materialer til disse klekkerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt puffs i siste år, og er veldig fornyd...

Men, jeg lager kun døgnflue klekkere av de, og for noen klekkere !

Jeg binder inn spissen av puffsen ned mot abdomen, og folder den fram over thorax og binder butt'en inn ved hodet (Altså en luftig "klekkeballong") Dette er etter modell fra  Renè Harrop.

Denne flua er den beste jeg har prøvd noensinne. Men ulempen er som det beskrives, den må tørkes etter hver fisk, og levetiden er kort, men for  meg er det definitivt vedt det !

Bruker forøvrig kun naturlige materialer til disse klekkerne.

Men tror du det er stor forskjell om du brukte vanlig cdc på samme flue ? Den eneste forskjellen jeg kan tenke meg er at flua antagelig bare vil flyte bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Jeg har brukt puffs i siste år, og er veldig fornyd...

Men, jeg lager kun døgnflue klekkere av de, og for noen klekkere !

Jeg binder inn spissen av puffsen ned mot abdomen, og folder den fram over thorax og binder butt'en inn ved hodet (Altså en luftig "klekkeballong") Dette er etter modell fra  Renè Harrop.

Denne flua er den beste jeg har prøvd noensinne. Men ulempen er som det beskrives, den må tørkes etter hver fisk, og levetiden er kort, men for  meg er det definitivt vedt det !

Bruker forøvrig kun naturlige materialer til disse klekkerne.

Men tror du det er stor forskjell om du brukte vanlig cdc på samme flue ? Den eneste forskjellen jeg kan tenke meg er at flua antagelig bare vil flyte bedre :)

Jeg får finere "ballong" med puffs, de blir så fine at jeg vil spise de selv. Men de blir sterkere med to valige fjær med stamme.  

Men bevares dette er en smaksak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...