Gå til innhold

østmarka


Espen_Holum

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg var en liten tur innover i marka her forrige dagen,til et lite vann jeg har hatt mang en god erfaring med.Men har aldrig vært så tidlig ute ved akkurat dette vannet,og har heller ikke så god erfaring med så tidlig fluefiske i stille skogsvann.Fisken vaket og vaket utover de stille nattetimer,men det så tydelig ut som om den tok noe like under overflaten,ikke på filmen.Spørsmålet mitt er derfor:er det noen der ute som har noen gode tips til hvilke nymfer våre gode venner(ørret) er ute etter i skogsvannet så tidlig på sessongen?[/i][/b]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg har vært noen turer i Østmarka i år jeg også. I det lille vannet jeg pleier å fiske i har det vaket regelmessig de gangene jeg har vært der. Jeg har sikkert prøvd femten forskjellige fluer, men fisken har bare tatt to ganger, og det har vært på samme flua. En størrelse 14 myggpuppe av det aller enkleste slaget. Kropp av bindetråd, thorax av svart dubbing og gjeller av hvitt polygarn. På en liten tur i Nordmarka i går var det en som tok på en palmermygg størrelse 16.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært noen turer nå i Østmarka, men dessverre ikke fått fisk. Jeg har stort sett brukt myggklekker, kropp av bindetråd, sølvtinsel, thorax med svart dubbing og CdC som sekk/vinge. Denne i str 14/16 med kurva krok. Skjønner ikke hvorfor den ikke har vært ideell?! Jeg har heller ikke opplevd så mange vak, og er av den oppfatning at man kan godt vente til kvelden, etter kl. 18. (Om man ikke er der i tolv tia noe jeg ikke har vært ennå), og ettersom de myggklekkerne jeg så var ørsmå så må jeg vel gå ned i str. Burde nok hatt max. 18 kurva krok. Har en tur i vente til søndag men er slett ikke sikker. Lengter til Nordmarka, men er usikker på isløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På omtrent samme tid som dette i fjor hadde jeg og en kompis samme erfaring i Østmarka. Det klekket mye fjærmygg, men fisken ville ikke ta før kompis fisket en liiiiten myggpuppe saaakte i vannet. Tipper det var krok 22. Ikke lett det derre der. Dagen etter (6. mai tror jeg) ga vi opp småfisket og satte på en ufortynget marginata-nymfe. Begge fikk fisk på det første kastet. Kompis 750g, jeg 350g :-)

 

Begge dager hadde samme forhold: bra klekking av små fjærmygg, veldig godt med vak, veldig selektiv/vanskelig fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Opplevde det merkeligste her en kveld. Riktignok ikke i Østmarka, men dog. Fiskene som sto og suppet i seg vårens meny vaket steady innenfor et område på 15 meter i diameter. Det så ut som de tok pupper. Slengte utpå en fjærmyggpuppeimitasjon;), den første tok, men jeg feilet og mistet den. Det samme skjedde andre gangen, men denne satt. Fiskene sluttet ikke å vake men ingen var interresert i å bite på igjen. Jeg slengte utpå en palmer og så satt den. En fin en på ca 350 gram. Det var mange fisk der og det vaket fortsatt som besatt, men de ble helt uinterresert i palmeren. Ingen ville bite på. Slengte så på en fjærmuggpuppeimitasjon og bang! Der satt en ny pen fisk på kroken.

 

Det virket altså som de byttet fra tørrt fra minutt til minutt nesten. Kanskje noen ville ha pupper og andre tørrt, men utfra vakene å dømme så skiftet de hele tiden. Andre som ha opplevd lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i Nordmarka på lørdag (30.04) og fiska i Øyungen og Gåslungen (alle er isfrie) mellom kl 11 og 18. I Øyungen var det helt dødt, men i Gåslungen fant jeg vakende fisk. Fisken der var ikke spesielt selektiv, den tok både nymfe og tørt, og vandra i tillegg svært mye. Til slutt tok jeg en på 3 hg på montana-nymfe. Jeg så forøvrig noen steinfluer...

 

Fluefiskerhilsen fra SRS 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hockeysveisen2

Etter mye regn fredag og lørdagsmorgen,lysnet det omsider i ni-halvtitiden lørdag.Dette førte til en voldsom klekking av fjærmygg noen steder på vannet,litt lenger ut på formiddagen.Jeg befant meg i en liten vik på Nord-vestsiden av vannet(må gå ned fra Ulsrudvannet).Prøvde meg på en bitte-bitte liten cdc mygg,og på 5-6 kastet satt den!Men dette viste seg også og bli den eneste denne lørdagen.Det var ikke veldig mye vak og se.Søndag dro jeg over til Sarabraat-siden,og etter mange timer med iherdig leting etter vakende fisk dukket det omsider opp en ensom stakkar.Den vaket i eninga men beveget seg over forholdsvis store områder.Etter 20-30 min kom den endelig inn på kastehold.Og jommen tok den også på samme lille flua som dagen før!Ahhhhh så deilig!

Et lite tips til fisking i Nøklevann,Vær veeeeeeeeeeeldig tålmodig!Det finnes fisk her!Men det og finne den;ja det er noe helt annet.God tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tomme nymfeskall både i Rausjø og Børtervann i dag, men ingen tegn til selve dyret. Kald vind gjorde at det var lite aktivitet på overflaten. 3 mann fikk 6-7 ørreter, de fleste rundt 250g, en på ca 500. Vakende fisk hadde veldig lyst på marginatanymfer i Børtervann, så klekkingen er nok rett rundt hjørnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur innover i dag.Smalvann og Rundvann var det ikke mye til liv,med unntak av noen få vak her og der.Sølvdobla vaket det en god del.Men i Trollvann derimot vaket det noe helt sinnsykt!Fikk t.o.m sett en del marginataer her.Hadde en del slag på flua uten at dette gav noe resultat.Virket ikke som fisken var no spes. stor heller.Men gøy var det jo likevell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme situasjon i Solbergvann som i Trollvann. Masse smått som var oppe og vaka. Massiv myggklekking. Jeg hadde også noen som var oppe og tok på flua, men ble ikke noe fisk. Mye stress når det er tre fisk på en gang som vaker i umiddelbar kasteradius, så jeg fikk pyntet trærne litt til jul. Håper det blir lagt merke til, og satt pris på av turgåere når snøen kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trollvann er overbefolket av småfisk, så kast dem i skogen hvis du ikke har katt :-)

 

Kom litt sent inn til Rausjø i dag, mye vaking som avtok omtrent da vi var klare med stengene. Fin fisk var oppe. Ingen fisk på land. Kastet i en del vak uten at det skjedde noe. Tror fisken kun tok fjærmyggpupper, men hadde ingen suksess uansett hva jeg satt på fortommen. Alt som normalt på denne årstiden, mao. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har noen erfaring fra Kroktjern eller Hauktjern i den siste tiden?

Tenkte jeg måtte ta meg en tur opp dit snart.(Skal ikke se bort ifra om kanskje det kiler litt i høyre hånda allerede i dag gitt!)

Har ikke vært der oppe på en stund,så jeg lurer fælt på hvordan fiske kan være der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever dette tidlige fluefiske som veldig frustrende...............3 turer - 2 tilslag 0 fisk !!

 

Etter å har lest og sett video - "møkkaværs fluer" og "etter duskregn kommer myggen"

var jeg stor optimist da jeg satt i hagel og styrt regn i østmarka igår. Drakk kaffen og spiste niste mens jeg ventet på vakene... Solen og vakene kom, men nada....

 

Riktig nok er det min første sesong med tidlig fluefiske, men ørreten er vel ikke så smart eller kresen at han ikke vil ha palmeren min... (savnet litt makk stanga på vei hjem) :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par timer i Nordmarka gjør alltid godt! :D:D:D

Har flydd rundt med vondt i hue en god stund nå p.g.a. regnvær og lavtrykk.Merker det begynner og avta nå,så høyere trykk er i møte,og det vil forhåpentligvis bety sverming av maur!Vent litt nærmere helga nå så skal vi nok se at det skjer noe! :D

Hehe min innebygde trykkmåler har fungert før den laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...