Gå til innhold

Dobbeltkrok, enkeltkrok eller trekroker til Laks?


Anbefalte innlegg

Jeg tror heller ikke at det skader laksen noe særlig med dobbeltkrok, men er det egentlig noen grunn til å bruke dobbeltkrok?

Jeg fikk høre av en fisker som mente at fisken datt lettere av pga dobbeltkroken. Hvis laksen satt på EN av krokene så brøyt den seg av pga den andre kroken?

Jeg vet ikke, men er det en mulighet for at det er slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bare meninger selvfølgelig Trond..selvfølgelig basert på endel erfaring også.. jeg har en mørk dyster fortid der jeg enkelte år har brukt for mye fritid i Orkla som jeg bor ved ;D ;D

Egentlig så er det enkel fysikk også!

Når du ankrer to kroker i fiskekjøttet, blir kroken sittende på to forskjellige steder. Dette gjør at når fisken ruser av stede, så vil kroken få en bestemt stilling etter hvor den sitter hen. Hvis denne stillingen er skeiv. Vil du dra den ene kroken lengre inn, mens den andre kroken blir dradd motsatt vei. Når fisken ruser den andre retningen , vil dette skje motsatt vei. Derfor vil sårene bli mere utpreget etter krokene. Krokene får også ulik belastning i og med at de er loddet sammen langs godset. TMC har nå foresten laget dobbelkroker som ikke er loddet. disse har jeg - uten å ha prøvd de - stor trua på vil være bedre pga dette.

Des lengre kroksatmmen er, desto større moment av krefter vil det bli når man kjører fisk. Avstanden fra de to spissene, samt avstanden fra krokøyet til spissene vil forsterke disse kreftene des større avstanden er.. Jamfør vektstangprinsippet. Når kroken blir liten nok, blir disse kreftene så små at de utgjør minimalt. En liten tubetrebble i krok 11-13, sitter like pent i fiskekjøttet som når de penetrerte. Men når krokene blir større, som f.ex dobbel #4 blir dette merkbart. da får spissene og fiskekjeften mye større medfart. En steingal sjøaure på 3 kg kan bøye ut eller knekke en av spissene på ei slik flue. Mens en 13 kg laks gjør ikke skade på krokene på en krok 12... Skjønner du hva jeg mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe... trnger ikke ha peiling for å skrive mere enn tre linjer her vetdu. Bare diskutere du. Som jeg sier er det meninger...

Det blir litt det samme prinsippet med lange og korte enkeltkroker også. Det er ikke nødvendigvis verre å få inn en stor fisk på 18 enn på 12, når den først har satt seg.

Tenk deg hvis du setter et spett under en stein. Des lengre spettet er, des lettere er det å vippe opp steinen (eller kroken hvis det hadde vært en krok hehe). På kroken sitter fortommen på enden av "spettet" og belastningen blir på krokspissen. Derfor røsker et lengre krokskaft mere i krokfestet enn et kort et. Med en dobbelkrok som er låst på to plasser, blir dette merkbart på de ulike krokspissene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå forklarte du det på et vis jeg skjønte, arm x vekt osv.(den andre kroken som ikke sitter fast er et brekkjern da) det går faktisk an å bryte seg løs fra en liten dobbelkrok også, selv om sjansen er mindre for det enn med enn stor krok (skjønte jeg deg riktig?). Har du bare enkel krok så finnes ikke den muligheten! Men så er det vel slik å da at det ikke er så farlig, all laks som havner i håven er desverre "frysermat", det er bare slik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) :)

Den andre kroken blir brekkjern ja. Men som jeg sa på slutten. Brekkstangprinsippet finnes også på enkeltkrok, og øker dramatisk i forhold til lengden på kroken.. Det er også et par andre viktige momenter der...som jeg ikke gidder å skrive om her nå. Men som sagt krokkunnskap er ikke toskete å forske på mener jeg.

Når det gjelder laks og fryser. Det er nok en stor holdningsendring på gang også her nå. Sist sesong ble det innført regler som gjorde at mesteparten av laksen måtte settes tilbake i mange elver. De signalene jeg hører fra mange laksefiskere, er at de ble bekveme med dette. Det tror jeg gjør at dette blir mere og mere regelen. Alt må læres og erfares. Det er heller ingen ørretfiskere som ble født med den der holdningen (da hadde vi itidenes morgen vært en utdøende rasek, da c&r i utgangspunktet er totalt naturstridig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Bjørnar dobbel og treblekroker opp til størrelse 8 kroker veldig bra. Kamasan treble str 8 var lenge ansett for å være kongen av tubekroker også til riktig store tuber. Veldig gode krokingsegenskaper og sitter godt. Selv bruker jeg aldri større enn 8 i treblekroker. Loop dobbletubekrokene bruker jeg opptil str 6, men de har veldig kort kroklegg. Til krokfluer så foretrekker jeg enkelkrok på alt større enn 8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fangststatistikk på laks viser følgende:

Vanlige krokfluer:

- trippelkroker #6 og 4 - meget dårlig kroking, har faktisk mistet flere enn jeg har landet på disse. Det er lenge siden jeg sluttet å bruke disse. Jeg minnes med gru hvor mange jeg mistet på en Mustad trippel laksekrok i str 6 for 16 somre siden. Huff!

- trippelkroker #8- dårlig. Mistet flere på nevnte Mustadkrok i str 8 også, men har hatt bedre hell med kortere utgaver, bla fra VMC faktisk. Har likevel sluttet med disse.

-Trippelkroker #10-14 - god kroking, mister få laks, men brukes nå svært sjelden.

- Dobbelkroker #2-6 - dårlig kroking, mistet nesten halvparten. Bruker fortsatt av og til dobbel #6, som jeg har betydelig bedre resultater med enn # 2 og 4.

- Dobbelkroker #8-12 - god kroking, mister få laks. Bruker disse str fortsatt. Ken Sawada, Mustad og Loop.

- Enkelkroker # 1/0-#4 god kroking. Div Alec jakcson, ken Sawada, Daiichi, Partridge, Scierra. Har dårlig erfaring med Salarkrokene.

- Enkelkroker #6-8 - god kroking. Samme som over.

- Enkelkroker #10-12 - middels kroking. har mistet noen flere på små enkelkroker enn de større.

Jeg bruker nå svært sjelden trippelkroker, tror ikke jeg benyttet det i 2008  eller 2009. Dobbelkroker bruker jeg bare i 8-12. Enkelkroker bruker jeg i alle størrelser.

Tubefluer:

Trippel- #4 og 6 - middels dårlig erfaring.

Trippel - 8 - meget god. Ken Sawada, litt owner og tidligere Kamasan.

Trippel #10 meget god. Den kroken jeg har brukt mest på tube, Ken Sawada og tidligere Kamasan. Begge har jeg meget gode erfaringer med.

Trippel 12-14 - god.

Må nevne at jeg har opplevd stor forskjell i størrelse på trippelkrokene fra ulike produsenter, med oppgitt samme størrelse.

Dobbel -# 4 - ikke hatt napp

Dobbel - #6 meget god. Hovedsaklig Ken Sawada og Owner, tidligere også Loop.

Dobbel  - # 8 god

Dobbel -#10 god

Dobbel #12-16 - god. Partridge Big Mouth. Brukt på hitch-tuber, og på andre småtuber.

Enkel - #4 - god. Har brukt en Ownerkrok, men husker ikke modellbetegnelsen på denne.

Enkel - #6 - meget god. Samme ownerkork.

enkel - #8 god. har prøvd diverse kroker.

Enkel - # 10 -god

Nå bruker jeg stortsett bare enkel og dobbelkroker også på tuber.

Dette er min erfaring, men den kan nok ikke brukes som statistikk i en vitenskapelig sammenheng :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri skrevet så detaljerte fangstlogger så jeg kan ikke ta ut samme oversikt som deg Hedde, men min erfaring er veldig identisk med din.

Hvordan er erfaringen din med enkelkroker til tuber? Har kun prøvd salar kroken her selv og denne har jeg litt dårlig erfaring med. Skulle hatt en bra sirkelkrok beregnet for tubefluer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har de to siste sesongene for alvor testet ut enkelkroker på tuber. Både på små, gjerne hitchtuber, og  på større tuber. En av grunnene var behovet for å slippe ut flere laks, og da tanken at det var mer skånsomt med enkelkrok.

Jeg kjøpte bla denne av Grande: http://www.grandesfluefiske.no/bilder/fluebinding/kroker/SeaPrince.jpg

Og den har fungert bra, selv om jeg selv ikke er helt (visuelt) glad i formen på den kroken. Krokingen har likefullt vært god.

Jeg har blitt anbefalt denne kroken : http://fishmadman.auctivacommerce.com/Owner-50188-Single-Hook-6-P273470.aspx, og jeg har planer om å teste den i år.

Den kroken jeg har brukt  på større tuber er en annen Owner-krok som jeg opprinnelig kjøpte for å bruke til tropisk fiske. Jeg hadde noen til overs etter turen, og prøvde de dermed på tuber. Dette er en kort, kvass og kraftig krok. Desverre bet jeg meg ikke merke i modellbetegnelsen. Jeg tror det var 6 kroker i pakken og prisen var vel bortimot 70 kr. Det er en kostbar krok. Jeg skal se om jeg kan finne den etterhvert.

Denne kroken har jeg bare mistet 1 laks på, mens noen lugg ikke har  medført kroking, noe jeg anser som normalt. "Problemet" har vært at kroken har borret seg inn i fiskekjøttet i kjeften på laksen, slik at jeg flere ganger har hatt voldsomme problemer med å få løsnet kroken. Jeg har fått mer enn 40 laks hvorav flere storlaks på denne kroken.

Ellers har jeg kjøpt inn flere nye enkelkroker som jeg har tenkt å prøve kommende sesong. Dette er kroker som i utgangspunktet ikke er laget for tuber. Nå husker jeg ikke i farten hvilke modeller det er jeg har kjøpt inn, men kan forhåpnetligvis komme tilbake med erfaringer etter sesongen.

Jeg har også prøvd de Salar enkelkrokene, men har vel mistet 2 , og ellers ikke fått noen på land. Så der er erfaringen svært tynn. Men generelt på de ordinære enkelkrokene til Salar, så har jeg mistet flere laks enn på de "tradisjonelle" krokene. Det kan godt  være tilfeldig, for jeg vet om andre som påstår de har motsatt erfaring enn meg.

Jeg har ennå ikke prøvd sirkelkrok på tuber, ja jeg har faktisk ikke prøvd det i det hele tatt. Jeg har planer om å teste noen til sommeren, men jeg vet ikke hvilke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fangststatistikk på laks viser følgende:

Vanlige krokfluer:

- trippelkroker #6 og 4 - meget dårlig kroking, har faktisk mistet flere enn jeg har landet på disse. Det er lenge siden jeg sluttet å bruke disse. Jeg minnes med gru hvor mange jeg mistet på en Mustad trippel laksekrok i str 6 for 16 somre siden. Huff!

- trippelkroker #8- dårlig. Mistet flere på nevnte Mustadkrok i str 8 også, men har hatt bedre hell med kortere utgaver, bla fra VMC faktisk. Har likevel sluttet med disse.

-Trippelkroker #10-14 - god kroking, mister få laks, men brukes nå svært sjelden.

- Dobbelkroker #2-6 - dårlig kroking, mistet nesten halvparten. Bruker fortsatt av og til dobbel #6, som jeg har betydelig bedre resultater med enn # 2 og 4.

- Dobbelkroker #8-12 - god kroking, mister få laks. Bruker disse str fortsatt. Ken Sawada, Mustad og Loop.

- Enkelkroker # 1/0-#4 god kroking. Div Alec jakcson, ken Sawada, Daiichi, Partridge, Scierra. Har dårlig erfaring med Salarkrokene.

- Enkelkroker #6-8 - god kroking. Samme som over.

- Enkelkroker #10-12 - middels kroking. har mistet noen flere på små enkelkroker enn de større.

Jeg bruker nå svært sjelden trippelkroker, tror ikke jeg benyttet det i 2008  eller 2009. Dobbelkroker bruker jeg bare i 8-12. Enkelkroker bruker jeg i alle størrelser.

Tubefluer:

Trippel- #4 og 6 - middels dårlig erfaring.

Trippel - 8 - meget god. Ken Sawada, litt owner og tidligere Kamasan.

Trippel #10 meget god. Den kroken jeg har brukt mest på tube, Ken Sawada og tidligere Kamasan. Begge har jeg meget gode erfaringer med.

Trippel 12-14 - god.

Må nevne at jeg har opplevd stor forskjell i størrelse på trippelkrokene fra ulike produsenter, med oppgitt samme størrelse.

Dobbel -# 4 - ikke hatt napp

Dobbel - #6 meget god. Hovedsaklig Ken Sawada og Owner, tidligere også Loop.

Dobbel  - # 8 god

Dobbel -#10 god

Dobbel #12-16 - god. Partridge Big Mouth. Brukt på hitch-tuber, og på andre småtuber.

Enkel - #4 - god. Har brukt en Ownerkrok, men husker ikke modellbetegnelsen på denne.

Enkel - #6 - meget god. Samme ownerkork.

enkel - #8 god. har prøvd diverse kroker.

Enkel - # 10 -god

Nå bruker jeg stortsett bare enkel og dobbelkroker også på tuber.

Dette er min erfaring, men den kan nok ikke brukes som statistikk i en vitenskapelig sammenheng :)

Enten bløffer du, eller så har du fått noe inni hel... mye laks!

Hadde vært morsomt med en utdyping?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra #6 og nedover bruker jeg kun dobbelkrok, funker fint til mitt fiske med hårvingefluer. Bruker mest Ken Sawada sine kroker nå og har god erfaring med disse ( bestilles fra Grandes ). Til større fluer enn #6 går det i tubefluer. Til disse bruker jeg Mustad sine tubekroker som er meeeget bra. Skal også prøve ut Ken Sawada sine tubekroker i år ( st4 ). Tidligere brukte jeg Kamazan sine tubekroker og hadde elendige erfaringer med dem. Mistet fisk både ved at krokfestet løsnet og at kroken rettet seg, anbefales ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er Mustad sine svarte trippelkroker du bruker til tuber så kan jeg støtte deg, selv om min erfaring er begrenset til 10-15 laks på denne. Jeg brukte den i str 8 og 10.

 

Når det gjelder Kamasan deler jeg ikke ditt syn. Ja den bøyes, men det har jeg kun opplevd når jeg har kastet over bredden og kroken har festet seg i en seig bjørk. Det måtte MYE kraft til før den rettet seg og løsnet.  Jeg brukte stortsett Kamasan str 8 og 10 på mine tuber fra ca 1994-2000, og opplevde aldri å bøye ut kroken på fisk. Det kan jo være at jeg ikke fikk stor nok fisk....

Jeg liker uansett Ken Sawada sin krok bedre, både st3 og den kraftigere St4. 

Jeg liker også Ken Sawada sine dobbelkroker til krokfluer. Bruker mest str 8 og 10, men også av og til 6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulempen med Ken Sawada tubekroker er at når man sitter i bunn så ryker fortommen og ikke kroken og da mister man flua også. Men den kroker veldig bra. De siste årene jeg bruke treblekroker brukte jeg imidlertid owner. De er litt krafigere enn Kamasan og enda spissere, i tillegg virker spissen til å holde seg spiss lengre selv om den skulle skrape borti en stein. De siste årene har det blitt mest Loop dobbel og Partridge Big Mouth i tillegg til de mislykkede forsøkene med Salar enkelkroker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan komme med et annet eksempel. De siste tre årene har jeg kun fisket sightfiskelaks med tørt og nymphe. Men før der stakk jeg nedi elva ved god oppgang, eller i august når det sto tomt i valdene.

Da fisket jeg mye med min variant av allys shrimp. Ei fortreffelig flue i hurtig varmt vann, npr man skal ha skikkelig fart på den. <enne bindes normalt på en long shank treble. Etter noen laks, var nesten alltid en eller to kroker noe herpet.

Etterhvert begynte jeg å binde den på salar treble tubekroken i size 11. Fluene lever evig (bortsett fra at jeg er for gjerrig på sølvribbefronten ;D) Flua sitter godt plantet i fiskemunnen, uten at den river opp sår. Man mister ikke fisk... på den. Anbefales. Flua blir faktisk fin også - etter min mening - jeg brukte gullkrok på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare brukt Owner trippel en knapp sesong. Hørte mye skryt om den, så jeg brukte den helt til jeg en dag knakk en av krokene på laks. Det var i størrelse 8 og helt ny (altså ikke vært borti stein). Jeg velger å tro at det var en "mandagskrok" jeg hadde, for jeg testet noen av de andre krokene i pakken, og de var sterke.

Likevel følte jeg meg ikke trygg, og gikk tilbake til Ken Sawada.

Jeg har forøvrig svært sjelden problemer med  å sitte fast i bunn, siden jeg oftest fisker med flyt og lette fluer.

Den Big Mouth-kroken har jeg brukt mye på hitchfluer de siste årene og har gode erfaringer med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er Mustad sine svarte trippelkroker du bruker til tuber så kan jeg støtte deg, selv om min erfaring er begrenset til 10-15 laks på denne. Jeg brukte den i str 8 og 10.

 

Når det gjelder Kamasan deler jeg ikke ditt syn. Ja den bøyes, men det har jeg kun opplevd når jeg har kastet over bredden og kroken har festet seg i en seig bjørk. Det måtte MYE kraft til før den rettet seg og løsnet.  Jeg brukte stortsett Kamasan str 8 og 10 på mine tuber fra ca 1994-2000, og opplevde aldri å bøye ut kroken på fisk. Det kan jo være at jeg ikke fikk stor nok fisk....

Jeg liker uansett Ken Sawada sin krok bedre, både st3 og den kraftigere St4. 

Jeg liker også Ken Sawada sine dobbelkroker til krokfluer. Bruker mest str 8 og 10, men også av og til 6.

Er Mustad sine svarte tubekroker jeg tenker på ja. Artig at det er gode erfaringer med Ken Sawada sine kroker her inne, da de allerede er innkjøpt  :D. Når det gjelder Kamazan sine kroker og rettingen av disse snakker vi om laks rundt 10kg+.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en meget intr tråd.

Synes mange har samme erfaringer som meg med enkelte kroker..

Prøver og holde meg unna salar krokene så mye som mulig..

Når jeg fisker med tuber så prøver jeg også bar bruke dobbel kroker.

Vet ikke om det har noe i seg men jeg synes fluene oppfører/svømmer mye bedre med dobbel enn med trippel.

Bruker for det meste owner sine til store fluer og med god hell så langt.

Til småe fluer og hitch fluer bruker jeg BARE Big Mouth krokene.. Dette er kroker som ikke gjør at di småe tubene får en unaturlig gange..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan komme med et annet eksempel. De siste tre årene har jeg kun fisket sightfiskelaks med tørt og nymphe. Men før der stakk jeg nedi elva ved god oppgang, eller i august når det sto tomt i valdene.

Da fisket jeg mye med min variant av allys shrimp. Ei fortreffelig flue i hurtig varmt vann, npr man skal ha skikkelig fart på den. <enne bindes normalt på en long shank treble. Etter noen laks, var nesten alltid en eller to kroker noe herpet.

Etterhvert begynte jeg å binde den på salar treble tubekroken i size 11. Fluene lever evig (bortsett fra at jeg er for gjerrig på sølvribbefronten ;D) Flua sitter godt plantet i fiskemunnen, uten at den river opp sår. Man mister ikke fisk... på den. Anbefales. Flua blir faktisk fin også - etter min mening - jeg brukte gullkrok på den.

Artig Bjørnar at vi har forskjellige erfaringer med gullkrokede fluer..

Vi testet gullkrokede fluer i en lokal side elv her hvor vi hadde spotta laksen.. Ikke svarten om den ville ta.. Va ikke anntydning til bevegelse og interesse av flue. Så byttet jeg til eksakt samme flue men med mustad svart dobbel. Andre kast og BANG!

Vet mange bruker gullkroker i trøndelag. Vet ikke om det har noe med vannet og gjøre eller vegetasjonen rundt elva, men her hos oss vil jeg si at det fungerer dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei..det har ikke jeg peiling på heller. Men når jeg binder flua mi på gullkrok og benytter den, da er det ihvertfall ikke noe bombe at det er den jeg får fisken på ;D ;D

Når det er sagt. Det som er helt sikkert ....det er at ingenting er sikkert.... Men på slikt blir det umulig å lage regler. En dag sort, en dag gull. Det tror jeg. En annen ting som jeg er overbeist om er at det er ikke kroken fisken tar, men flua. Kroken er en del av flua - ergo tror jeg at det vil variere fra mønster til mønster, og fra ulike forhold til ulike forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...