Gå til innhold

Fluer til røye!


Anbefalte innlegg

At den bare spiser smårusk er en myte, så fisk det som klekkes!

Men er glad i mygg da ;)

Ellers syns jeg røya er en nymfe fisk.. Glad i litt rosa, bruker den fargen også i tørrfluer!

Som attraktor har en fallskjerm black gnat med rosa thorax vært helt super ;D

Større fisk tar gjerne en streamer også.

Ellers syns jeg ikke røya er glad i vind, særlig i elv!

Double-legs er jo en slager nordpå :)

Ellers så har ikke jeg brukt spesielle fluer etter røya, men sjørøye er en annen sak da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre har vært inne på..

Røya tar det som måtte klekke, men har en forkjærlighet til mindre insekter i og under vannfilmen.

Noen fluer er nevnt, men i tillegg til disse ville jeg ikke vært foruten;

Marfloimitasjon (også i oransj og rosa utgave), stankelbein, Pheasant tail, E-12, gluebuzzere i sort og rødt (selvsagt med røde/oransje cheeks :) ) sulphurea dun (når disse klekker i større mengder i elv blir gjerne røya totalt låst på disse)...

Stingsildimitasjoner der disse finnes.

Klassiske våtfluer på dobbel #14- 12 ala heggeli, march brovn silver, sølvdokka, bloody butcher m.fl. er rimelig safe :)

Små kulehodenymfer i jordfarger slår sjelden feil.

Er røya i bettet er den sjelden kresen! Da kan ørreten være langt mere vrien.

Er den derimot i furtehumør....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. konstruktive, innformative og greie opplysninger.

Interesant det der med "Sulfurfrua".

Når røya er i furtehumør. Er den bare i furtehumør, eller er det mulig å lure den?

Beklager at jeg spør teite spørsmål. Bare så artig å høre erfaringene deres, når dere er vant til fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. konstruktive, innformative og greie opplysninger.

Interesant det der med "Sulfurfrua".

Når røya er i furtehumør. Er den bare i furtehumør, eller er det mulig å lure den?

Beklager at jeg spør teite spørsmål. Bare så artig å høre erfaringene deres, når dere er vant til fisken.

Når røya er i furtehumør spesielt i stille vann så er den i skikkelig furtehumør.. Den rører seg skjeldent da, står dønn stille.. Med tanke på at den er supernærsynt ennå så er det lite håp da.. Selvfølgelig kan man være heldig, men da trur jeg gud eller allah er med deg ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. konstruktive, innformative og greie opplysninger.

Interesant det der med "Sulfurfrua".

Når røya er i furtehumør. Er den bare i furtehumør, eller er det mulig å lure den?

Beklager at jeg spør teite spørsmål. Bare så artig å høre erfaringene deres, når dere er vant til fisken.

Når røya er i furtehumør spesielt i stille vann så er den i skikkelig furtehumør.. Den rører seg skjeldent da, står dønn stille.. Med tanke på at den er supernærsynt ennå så er det lite håp da.. Selvfølgelig kan man være heldig, men da trur jeg gud eller allah er med deg ;D

Røya er vel kjent for å være litt prippen på været . . . Ihvertfall har aldri jeg hatt godt røyefiske i kaldt nordavær, eller generelt drittvær. Da er røya furten, og den nytter ikke å blidgjøre den med en sjokoladebit engang  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de ovenfor. Røya er generelt mye mere furten enn ørreten når det er drittvær.

Har flere ganger opplevd at det som tilsynelatende er et rent ørretvann plutselig viser seg å ha en stor røyebestand når været slår om.

Mitt generelle inntrykk er at man alltids kan slenge til å få en og annen ørret i nordvestbygene, men røya, og spesielt den store røya, kan være helt fraværende.

Når det gjelder fluevalg vil jeg si at det er mer eller mindre nøyaktig som for ørret. Røya har dog en stygg tendens til å bli ekstremt selektiv under fjærmyggklekkinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Har opplevd at røya har magen stappa med kun bittesmå plankton (en grå grøt) midt under døgnflueforhold, der ørreten har normalt innhold (I en omstridt elv i nord, sa no more...)

Enig med de som sier bruk "ørretfluer"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har mulighet til å spotte fisk. Røya er litt kulere her -lettere å se. Og jeg har inntrykk av at fisken er mye mindre sky enn ørreten. Skremmer du fisk, så bare stå på samme plassen noen minutter, så kommer som oftest fantene rekene inn på samme plassen igjen.

Det hender at jeg snubler over en fisk eller to som bare står å sturer på bunnen. Tilsynelatende sovende, vondt i magen eller så har den bare fått kjeft av kona.

Uansett. Da bruker jeg å lade fortommen med en tung og god nymfe. Helst med kuleskalle.

Så gir du gass og smekker flua rett i skallen på fisken, slik at du får et markant -plopp!

Det du vil se da er at finnene begynner å vibrere hektisk, øynene ruller i skallen på den og betrakter biffen som kommer dalende ned.

Da tar det ofte ikke mange minuttene før nymfa di er på god tur ned i røyegapet.

Gode fluer for å vekke røya med er: Klink-Hammer... neida.. mener selvfølgelig: Copper Johns, Doublelegs, PTN med tungstenskalle, Red Tag med kulehode, Prince med kulehode osv.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et dirty triks på sovende røye jeg også!

Får være opp til hver enkelt om de velger å bruke det :P

La tørrflua drive over fisken, du får ingen reaksjon!

Men når flua har passert, så røsker du bare opp snøre, flue og fortom..

Da stikker fisken opp og inn i nærmeste strøm.

Men når den da etter en liten stund kommer tilbake, 30-40 sekunder kanskje..

Så tar den tørrflua på første drivet :)

Funker som fy, men er litt på kanten kanskje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet eksempel er når det et bra med mat på overflaten, men røyene nekter å vake. Fisken holder god aktivitet, men det er umulig å få den til å stige på det du har lyst å ta den på.

Da kan du ofte se at fisken går med snuten ned i bunnen. Hvis det er mudderbunn kan du oppdage små spor etter der sneglene har gått en tur.

Det er ganske fasinerende å se fisken komme på et slikt spor, følge det, for så å plukke opp det som er i enden.

Da lader du opp med en synkeline, kort fortom og en liten nymfe med boobies eyes.

Så slenger du ut, lar lina gå til bunns og nøkker forsiktig inn.

Jeg bruker enkelt og greit en liten boobies på kort krok i str 14 eller 12 i en gråtone eller svart.

Første gang kompisen tok meg på fersken med dette utstyret ble han rett og slett forbannet. Antakelig mest fordi han ikke fikk fisk og ikke hadde synkeline.

Sneglespisende røyer blir skikkelig såre i ræva av dietten. Ser nesten ut som hemorider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor var røya der jeg fisket i ufattelig furtehumør (les:kald nordavind og 2 grader) ingen ting fungerte. Jeg ble lei, røya ble sikkert enda mer lei av at jeg forstyrra furtinga.

Etter et par tusen fluebytter, så skjedde det som ofte skjer med meg. Jeg velger den flua jeg har minst trua på, og valget falt på en knall orange wolly-bugger i str 8 med gullhode og gullflash i halen (så nesten ut som om jeg fiska laks i mandalselva med den flua). Det som skjedde var at røya var helt vill etter den orange flua! Jeg fikk noe inni $$%&#" mye røye, at jeg rett og slett gikk lei (det er helt sant)!

Petter

[attachimg=1]

post-0-13949876186443_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brooks Sprout Midge; www.thetroutfitter.com/catalog/flies/brooksflys.html

Bakkroppen av bindetråd kan varieres med strippa påfugl eller biots. TMC 2488, str 14 og mindre.

Liker slike fluer som er genialt enkle! Gjerne kom med flere eksempler på annerledesfluer. Nå er det slik at det mønstret der ikke har noe nytt med seg. Men anerledesflue var det  :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når røya går dypt er det mange som mener den furter. Jeg vet ikke helt. Kanskje den bare går dypt?

Jeg har i hvert fall fått noen fisker på fargerike juletrær med god fortynging. Det var i gamle dager da jeg ikke var så lat som jeg er nå. Cluet har vært ekstremt stakkato inntrekk. Litt sånn spastisk, så sittern liksom.

Ellers er kjempemuddlere - firerjern eller større - med flash og mye orange fluer som kan lokke røyene opp fra dypvannskonferansene de pleier å ha når det blåser nordavind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når røya går dypt er det mange som mener den furter. Jeg vet ikke helt. Kanskje den bare går dypt?

Jeg har i hvert fall fått noen fisker på fargerike juletrær med god fortynging. Det var i gamle dager da jeg ikke var så lat som jeg er nå. Cluet har vært ekstremt stakkato inntrekk. Litt sånn spastisk, så sittern liksom.

Ellers er kjempemuddlere - firerjern eller større - med flash og mye orange fluer som kan lokke røyene opp fra dypvannskonferansene de pleier å ha når det blåser nordavind.

Det er sant. Noen ganger går den bare dypt. Min far var en dreven røyefisker, og han fisket alltid med fast sink-snøre og lette fluer når det var dårlig vær. Jeg pleier å gjøre det selv, og det funker - noen ganger. Både på ørret og røye.

Og noen ganger er det bare stein dødt. Med denne metoden kan man også være heldig og ramle borti noen skikkelige pucker som ikke vaker så ofte.

De kjempemuddlerne o.l. kan være veldig fine, spesielt i vann som ikke er så veldig dype. En Mickey Finn på 2er eller 4er er også bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...