Gå til innhold

Akershus 2010


Gjest Ebbis

Anbefalte innlegg

Vært å sjekka isforholdene i noen lokale vann siste uken. Det ligger fremdeles et bra islag på de fleste vann. Noe oppløst rundt inn/utos, så må nok vente litt til før stanga dras ut av røret.

Gjedda er forresten i aktivitet i Nittelva/Glomma/Øyern for dem som liker det.

PerB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oppe i lørensog holder isen seg desverre på plass så enda.

skispora syntes enda oppa isen så jeg følte meg litt dum der jeg sto med fluestang:)

noen  som har noe formening eller tips om når fluene begynner og komme fram etter at isen er gått?

Er det umidelbard vær vind er nybegynner og trenger og fores med teskje:) og hva i tillfelle som klekker og kommer opp

for de som har vert noe i losby feks:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oppe i lørensog holder isen seg desverre på plass så enda.

skispora syntes enda oppa isen så jeg følte meg litt dum der jeg sto med fluestang:)

noen  som har noe formening eller tips om når fluene begynner og komme fram etter at isen er gått?

Er det umidelbard vær vind er nybegynner og trenger og fores med teskje:) og hva i tillfelle som klekker og kommer opp

for de som har vert noe i losby feks:)

Du er nok ikke den første fluefiskern som har ankommet vannet i håp om at det skal være isfritt. ;)

Som JB sier, rett etter isløsning så er det fjærmyggtid. (krok #12-20, hovedvekt på #16) De største klekker først, så blir dem mindre og mindre etter som sesongen går.)

Ca fjorten dager etter at isen har gått dukker døgnfluene opp, aktuelle for Østmarka og først ut er Lepthoplebia Marginata(#12-14, farge brun), og ca fjorten dager etter det igjen så er det tida for den mer tallrike "lillesøstera" Leptophlebia vespertina.(#14-16 brun)

I slutten av mai og utover juni kan du oppleve klekking og sverming av Ephemera vulgata,(#8-10) det er underholdende sjefsfiske. :) Må ikke glemme at i mai og juni kan man også oppleve maursverminger, både skogsmaur og stokkmaur. Maur er et must å ha i boksen når du skal fiske i Østmarka.

Ikke lenge til det braker løs, gleder meg som en unge..

Skitt fiske!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oppe i lørensog holder isen seg desverre på plass så enda.

skispora syntes enda oppa isen så jeg følte meg litt dum der jeg sto med fluestang:)

noen  som har noe formening eller tips om når fluene begynner og komme fram etter at isen er gått?

Er det umidelbard vær vind er nybegynner og trenger og fores med teskje:) og hva i tillfelle som klekker og kommer opp

for de som har vert noe i losby feks:)

Du er nok ikke den første fluefiskern som har ankommet vannet i håp om at det skal være isfritt. ;)

Som JB sier, rett etter isløsning så er det fjærmyggtid. (krok #12-20, hovedvekt på #16) De største klekker først, så blir dem mindre og mindre etter som sesongen går.)

Ca fjorten dager etter at isen har gått dukker døgnfluene opp, aktuelle for Østmarka og først ut er Lepthoplebia Marginata(#12-14, farge brun), og ca fjorten dager etter det igjen så er det tida for den mer tallrike "lillesøstera" Leptophlebia vespertina.(#14-16 brun)

I slutten av mai og utover juni kan du oppleve klekking og sverming av Ephemera vulgata,(#8-10) det er underholdende sjefsfiske. :) Må ikke glemme at i mai og juni kan man også oppleve maursverminger, både skogsmaur og stokkmaur. Maur er et must å ha i boksen når du skal fiske i Østmarka.

Ikke lenge til det braker løs, gleder meg som en unge..

Skitt fiske!!

fader tusen takk det var veldig bra info. var ved en lokal elv i dag og så sesonges første vak for min del. hadde ikke med fluestanga så fikk ikke gjort noe men helt i hundre. lurte litt på om jeg kunne det jeg hadde rundt meg til og lage noe og fiske med, Men etter en liten stund når black outen var på hell fant jeg ut at det ikke gikk

og gikk i dyp sorg, Men fikk beskjed om at det kommer en dag i morgen så alt er funnet fram og fiskes skal det:):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte forbi Høversjøen i Hurdal i dag,  ca 370 moh. Isfritt på midten, ellers er sjøen fortsatt dekket av is i nord- og sørenden. 1 grad og sludd da vi kom opp. Klarvær nå i kveld, så det blir kuldegrader i natt. Regner ikke med åpne vann på denne høyden på en uke eller to.

RuneW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur i Bærumsmarka idag.. Godt og varmt i sola, men til tider en del vind.. Masse fjærmygg og noen voldsomme vak resulterte kun i et par små pinner.. Men vi er ihvertfall igang på tørt  :D

Får se om jeg klarer å få noe større enn 250-300g til helgen  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isen var gått på 90% av Vålsjøen 400moh i Hurdal i dag. Den ligger åpent til, den bukta som ligger mye i skyggen var islagt ennå, så småvanna med mye skygge er sikkert islagt ennå. men det nærmer seg for alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...