Gå til innhold

Lillehammer område 2010


Carl-Martin

Anbefalte innlegg

Noen som har noen tips for ørret fiske i området rundt Lillehammer tidlig i sesongen ? Begynner å bli ivrig og har vært rundt å sett om isen har gått på mindre vann, men er ikke kjent her og akkurat flyttet hit så har null erfaring med hvor man kan se vak tidlig i sesongen. Tips mottas med takk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hørt mye om Lågen....desverre sier mange av de lokale her at det er "umulig" å komme til på de beste plassene...da arbeidsledige og vel ivrige fiskere okkuperer disse stedene 24/7 hele sesongen...Kommer til å prøve meg litt i Gausa også...har sansen for mindre og mer intime elver...Ellers har jeg vært å kikke på noen mindre vann i området...et par dager til nå så er isen gått og kanskje det vil vise seg et vak eller to... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at det er umulig å komme til på de beste plassene er jeg ikke helt enig i. Okei, om en fisker med tubefluer etter Hunderørreten ved utløpet til Gausa, oppover i Gausa eller ved jernbanebrua rett nedenfor dammen så er det nok mye "her fisker jeg" holdninger. Utenom det er det en laaaaaaaaaang elv, forholdsvis stor og bred i de nederste sonene, men riktig så idyllisk og fin lenger nord i dalen. :)

Har fisket en del i Lågen, hovedsaklig i Lillehammer og Øyer. Er til tider mye fisk å få, men ikke de helt store. For min del frister det heller med en fjelltur. Åsta er jo hyggelig: http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=12617.0

Nå er ikke jeg den som fisker mest i stillevann, men ble da et par turer i Øyerfjellet ifjor. Sett STOR vakende ørret i flere av de, og satser på litt mer hell når bellyboaten kan bli med.

PS Det vaker sør for Svartevja rett sør for militærleiren på Jørstadmoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gausa er det bare harr fiske nå for tiden, ørreten er vel fredet frem til mai-juni tror jeg. Hvis du liker fine ørret elver så dra opp på sjusjøen, er en nydelig elv som heter fjellelva som renner ut fra kroksjøen. Største jeg hart fått er kilo men vet det er større for en slapp unna og har møtt en som kom med en på 1,5. Men nattfiske som du burde prøve, mye vårfluer der. Fisket 13 år i elva så kjenner den ut å inn... Kjører du videre og forbi en bom så kommer du til åsta(øyerfjellet) mye smått. Så har du et vann på rett ved birkebeiner skistadio som heter abbortjern, lov med belly også mye fin fisk. Bor for tiden i bergen men er tilbake i lilleh en gang i mnd og da er det alltid fjellelva fra juni- aug... Lågen som folk har sagt. Gausdal vestfjell har dokkelva og mange vann med fin fisk, 1t fra lilleh. Også nordseter i lillehammer har noen vann med fin ørret.. Bare spørr har masse tips i lilleh området.

Bildene er fra fjellelva

post-3003-13949877377207_thumb.jpg

post-3003-13949877378414_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var jeg på plass igjen på høgskolen etter endt praksisperiode og det området i Lågen fra Strandtorget og nordover så veldig bra ut. Rene deltalandskapet hvor elva deler seg i mange små løp. Må da være sjangs på noe harr der eller er det bare Fåbergområdet som gjelder foreløpig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du prøve deg etter harr`en i lågen er mitt beste tips at du prøver litt ovenfor bruen man kjører over på vei til jørstadmoen, ta til høyre i rundkjøring og med ved blåbrua som den kalles ved utløpet av gausa og fisk deg ned mot bruen. Også hvis du går over blåbrua ned på andre siden av gausa og gå oppover lågen så er det mange fine kulper opp mot brua over mot fåberg. Masse harr også stor fisk.... Fisk dypt med nymfer er tingen etter harr. Mine beste tips...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var jeg på plass igjen på høgskolen etter endt praksisperiode og det området i Lågen fra Strandtorget og nordover så veldig bra ut. Rene deltalandskapet hvor elva deler seg i mange små løp. Må da være sjangs på noe harr der eller er det bare Fåbergområdet som gjelder foreløpig?

Har ikke prøvd meg her selv men vet at det er mye gjedde der om enn kanskje litt senere på sessongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg pratet litt med Knut på tlf. Det vaker visstnok greit på dagtid, 14.00 og utover. Kvelden men også etter at det har blitt mørkt skal være bra. Selv opplevd dette. Han har sett vak hele veien ned til der lågen utvider seg og det blir til deltalandskapet. Virker også som at det er mye småharr nederst før det vider seg ut, og at den fine fisken står der Lågen er på det smaleste rett nedenfor Svartevja.

Skal selv avgårde en tur i morgen og regner med å være der en stund. Bare å hilse på om du har tenkt deg en tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gausa er det bare harr fiske nå for tiden, ørreten er vel fredet frem til mai-juni tror jeg. Hvis du liker fine ørret elver så dra opp på sjusjøen, er en nydelig elv som heter fjellelva som renner ut fra kroksjøen. Største jeg hart fått er kilo men vet det er større for en slapp unna og har møtt en som kom med en på 1,5. Men nattfiske som du burde prøve, mye vårfluer der. Fisket 13 år i elva så kjenner den ut å inn... Kjører du videre og forbi en bom så kommer du til åsta(øyerfjellet) mye smått. Så har du et vann på rett ved birkebeiner skistadio som heter abbortjern, lov med belly også mye fin fisk. Bor for tiden i bergen men er tilbake i lilleh en gang i mnd og da er det alltid fjellelva fra juni- aug... Lågen som folk har sagt. Gausdal vestfjell har dokkelva og mange vann med fin fisk, 1t fra lilleh. Også nordseter i lillehammer har noen vann med fin ørret.. Bare spørr har masse tips i lilleh området.

Bildene er fra fjellelva

Fjellelva er litt spennende den. En av få elver i Hedmark/Oppland med en god forekomst av Siphlonorus Alternatus. Var med på El-fiske der mens jeg jobbet for fylkesmannen. Vi fikk bla. annet en kjønnsmoden hannfisk på 49 cm, og vi observerte tre store ørreter til i samme hølen. Vi hadde forøvrig prøvefiske i Sjusjøen samtidig med heller nedslående resultat for ørreten, av ca. 500 fisk vi fikk på bunn, flyt og variable garn var det ca. 350 abbor og 150 sik. Vi fikk kun to ørret på ca. 20 cm og en av dem var settefisk utsatt i Sjusjøen to dager før. I tillegg til det fikk vi fire gjedder hvorav den største var 103 cm. Fylkesmannen gikk ut med anbefaling om ikke lenger forsøke å gjøre Sjusjøen til et godt ørretvann igjen. Til det er næringskonkurransen fra abbor og sik altfor stor. Samtidig er det mer større predatorer enn noen gang. Det var på tale med utfikisking av abbor og sik men prosjektet ble for dyrt til å komme i betraktning. Gjennomsnittsstørrelsen på siken var ca. 500 gram som jo er fin fisk. Problemet med siken i sjusjøen er at stammen er "forgubbet" så kvaliteten på den som matfisk er ikke noe videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellelva er litt spennende den. En av få elver i Hedmark/Oppland med en god forekomst av Siphlonorus Alternatus. Var med på El-fiske der mens jeg jobbet for fylkesmannen. Vi fikk bla. annet en kjønnsmoden hannfisk på 49 cm, og vi observerte tre store ørreter til i samme hølen. Vi hadde forøvrig prøvefiske i Sjusjøen samtidig med heller nedslående resultat for ørreten, av ca. 500 fisk vi fikk på bunn, flyt og variable garn var det ca. 350 abbor og 150 sik. Vi fikk kun to ørret på ca. 20 cm og en av dem var settefisk utsatt i Sjusjøen to dager før. I tillegg til det fikk vi fire gjedder hvorav den største var 103 cm. Fylkesmannen gikk ut med anbefaling om ikke lenger forsøke å gjøre Sjusjøen til et godt ørretvann igjen. Til det er næringskonkurransen fra abbor og sik altfor stor. Samtidig er det mer større predatorer enn noen gang. Det var på tale med utfikisking av abbor og sik men prosjektet ble for dyrt til å komme i betraktning. Gjennomsnittsstørrelsen på siken var ca. 500 gram som jo er fin fisk. Problemet med siken i sjusjøen er at stammen er "forgubbet" så kvaliteten på den som matfisk er ikke noe videre.

Hei fluenes here!

når var dette dere var i fjellelva? Veldig fin elv. Kan du si hvor dere observerte de store fiskene? Var det i "piggen" som kulpen heter? Største kulpen som svinger venstre med en sten i det stille partiet? Der jeg har fått størst og hatt kontakt med en større.. Kan svare meg på PM hvis du ikke vil skrive her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips er å ikke dra hjem før det har blitt mørkt. Det er da steinfluene kan gi et sykt fiske selv om dette har vært dårlig de to siste årene. Da igjen fra Svartevjas utløp og sørover til der bebyggelsen dukker opp igjen. :) Men, harren skal gyte snart og flytter seg da lengre oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips! Har vært round Korgen for noen få dagen siden. Det var mer å øve litt casting en å fiske. Det var isfluga på is og kompisen min fikk harr på en min imitasjon av den. Det er veldig mange små harr der...

post-3913-13949877885827_thumb.jpg

post-3913-13949877886211_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...