Gå til innhold

Hardy Smuggler de Luxe


RoMa

Anbefalte innlegg

Jeg er gjennom en fiskekompis blitt tilbudt kjøp av ei stang som virkelig frister. Det er en Hardy Smuggler de Luxe, 9'5", #7, 8-delt (graphite). Den ligger i en handy liten tube trukket med skinn. Virkelig et smykke, synes jeg.

Min know-how når det gjelder stenger generelt, og Hardy spesielt, er ganske så begrenset. Forhåpentlig kan dette innlegg gi meg noen gode svar.

Er det noen her som har kjennskap til ovennevnte stang? For meg kan det nesten virke som om stangen nærmest kan være et samleobjekt. Når ble den produsert? ...og til slutt, er det noen som har tanker om hva en fornuftig pris bør være, så tar jeg gjerne i mot tips om det også.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg har hatt noen av disse stengene, de er relativt myke, det er endel som har problemer med det......mange holker betyr noen gram ekstra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke testa denne, men jeg hadde en Hardy Sovereign 9´#5 (tidlig 90-talls) som jeg synes var veldig bra. Det endte selvfølgelig med at jeg tråkka på den... Game over.

Deluxe-serien tror jeg var veldig myk, og Smuggler-variantene var vel enda mykere enn resten av serien. Passer sikkert fint med dagens 6er-snører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss... vi er enige Baetrix. Jeg var Hardygutt i sin tid, ig hadde også deluxe 9 fot #5 som min absolutte favoritt. Jeg hadde også en 8 fot #4-5 som jeg likte meget godt. men femmeren var den gangen outstanding. Helt ærlig, plukker de fram igjen idag, og da blir de litt koka spagetti! Men du verden hvor jeg koste meg med de. Det var i slutten av åttiårene og hardykatalogene var det vakreste jeg visste. Fisket gjerne med kurv nicker og sixpence. Mote nerd ;D ;D ;D

Når det er sagt, skulle gjerne hatt en smuggler på hytteveggen med min perfect på. Den skulle fått tatt sine utvalgte fisker hvert år. Det hadde vært de fiskene jeg hadde skrevet mest om i hytteboka. Nostalgiker er det lov å være! (sansynligvis hadde jeg brukt royal coachman også ;D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til alle som har svart. Mange gode og nyttige råd.

...og til deg, Torbjørn; du taper veddemålet. Der er faktisk ikke den som du henviser til på Finn.no. Du skal imidlertid slippe å tape på veddemålet. Prisen på den som ligger ute på Finn.no er mye lavere enn den jeg ble presentert for - enda det ikke følger med snelle til den jeg hadde tenkt til å kjøpe. Med andre ord; takk for opplysningen, Thorbjørn. :) Det eneste som slo meg da jeg så annonsen på Finn.no er at det virker usedvanlig billig - nesten mistenkelig billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det, Thorbjørn.

Ser for øvrig at mitt ordvalg muligens var noe uheldig. Det var ikke min hensikt å fremstille annonsen, eller annonsøren for den saks skyld, som luguber. I så fall beklager jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Ofte har jeg oppdaget at det ligger noe småtragisk bar salg når damer selder hetteting på nett, dødsfall for eksempel, husker jeg på en måte skulle hjelpe til litt med salg av en mengde utstyr etter en kompis som døde for et par år siden og linka opp finn.no på fluefiskesiden......enka fikk noen litt ubehagelige eposter..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de stengene jeg har hatt fra Hardy så er det ingen tvil om at det er DeLuxe 9' #5 jeg savner mest. 11' #4/5 definitivt ikke! Hvis du holdt den over ripa i litt rufsete vær så kantra båten.

;D  ;D Utrolig bra  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte har jeg oppdaget at det ligger noe småtragisk bar salg når damer selder hetteting på nett, dødsfall for eksempel, husker jeg på en måte skulle hjelpe til litt med salg av en mengde utstyr etter en kompis som døde for et par år siden og linka opp finn.no på fluefiskesiden......enka fikk noen litt ubehagelige eposter..........

Vet ikke om det er "sånne" eposter du sikter til Staffan, men det er en syyk, syyk verden vi lever i. Sjefen min var så "dum" å skrive damesykkel til salgs, i en annonse i lokalavisen. Det datt inn meldinger fra menn som ville ha kontakt, one night stands, kjøpe bare sete for å "kose" med det osv.. Tenk så tragisk. Nei, juling meir enn mat. Og mat skulle de fått støtt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte har jeg oppdaget at det ligger noe småtragisk bar salg når damer selder hetteting på nett, dødsfall for eksempel, husker jeg på en måte skulle hjelpe til litt med salg av en mengde utstyr etter en kompis som døde for et par år siden og linka opp finn.no på fluefiskesiden......enka fikk noen litt ubehagelige eposter..........

Vet ikke om det er "sånne" eposter du sikter til Staffan, men det er en syyk, syyk verden vi lever i. Sjefen min var så "dum" å skrive damesykkel til salgs, i en annonse i lokalavisen. Det datt inn meldinger fra menn som ville ha kontakt, one night stands, kjøpe bare sete for å "kose" med det osv.. Tenk så tragisk. Nei, juling meir enn mat. Og mat skulle de fått støtt!!

Verden er ikke bare syk. Den er i høyeste grad urettferdig. Selv annonserte jeg en herresykkel til salgs for en tid tilbake. Ike ei eneste kjerring meldte seg - hverken for one night stand eller annen kontakt...  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verden er ikke bare syk. Den er i høyeste grad urettferdig. Selv annonserte jeg en herresykkel til salgs for en tid tilbake. Ike ei eneste kjerring meldte seg - hverken for one night stand eller annen kontakt...  ;D

hehe.... Nå er vi virkelig OT her, men klarer ikke dy meg  :D :D  Du må ikke glemme at disse mennene som oppfører seg slik. Og da regner jeg med at kvinnene er av samme kaliber. Ikke er de som bare går ut på byen og får napp. De virker for seperate til det  ;) Tipper vi snakker rimelig uflidde og sleske saker.... Eller er jeg bare fulle av fordommer?? Sitter Vendela Kirsebom, Tone Damlie og Isabella Martinsen og sender slike meldinger  ???:o

Neeeeeeiiii..... Det er vel bare på slike filmer det....  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativet til søkeord dame-/herresykler er å gå inn på Finn.no og søke på "pult". Da får man opp de mest perverse alternativer (eks. "Stompa pult i hjørneløsning") ;D

For å holde meg litt til saken. Smuggler var OK i noen utførelser, men jeg husker en "billigutgave" fra 80-90 tallet som faktisk var utrolg mye bedre. Husker ikke navnet, men det var en av de billige "østenproduserte".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativet til søkeord dame-/herresykler er å gå inn på Finn.no og søke på "pult". Da får man opp de mest perverse alternativer (eks. "Stompa pult i hjørneløsning") ;D

For å holde meg litt til saken. Smuggler var OK i noen utførelser, men jeg husker en "billigutgave" fra 80-90 tallet som faktisk var utrolg mye bedre. Husker ikke navnet, men det var en av de billige "østenproduserte".

Orddeling er vakkert!

For flere godbiter fra orddelingens vidunderlige verden, sjekk: www.http://folk.uio.no/tfredvik/amo/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hatt noen av disse stengene, de er relativt myke, det er endel som har problemer med det......mange holker betyr noen gram ekstra!

Måtte ut å teste min 80/90 talls Smuggler De Luxe #6  8' 2 1/2" (250 cm). Satte på en Marquis snelle med et WF#5 snøre. Myk ja men du verden så moro :)

Hvordan finner jeg ut av årstallet på stanga? Jeg har dessverre ikke skinnetui men har laget meg en passende tube av et svart rørleggerrør. Stanga passer fint ned i sidelomma på ryggsekken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut for 90 talls dette her ja!! Min var fra -79??

Måtte ut å kaste med den igjen, og oppnådde ærlige 23 meter med en plastposebit som flue :)

Hadde nesten avskrevet Smuggleren, 8 fot klasse 6 og litt slapp aksjon, var det som hadde festet seg i minnet siden sist den var i bruk for mange år siden.

Tydelig at kasteren har utviklet seg i retning til fordel for Smugglerens aksjon ;) Den blir nok mye mere brukt framover og da helst med et femmersnøre. :)

Står et "serienummer" skrevet for hånd foran snellefestet:  IFJ 91254 men 2 tallet kan være et 6 tall..... ligner på 6 tallet som angir snøreklassen så da skal det kanskje være IFJ 91654.

Kan 91 angi åstallet og bokstavene være initialene til stangbyggeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...