Gå til innhold

Hva går pengene til ?


-Lars-

Betyr det mye for deg hva pengene du betaler for fiskekort går til ?  

73 stemmer

  1. 1. Betyr det mye for deg hva pengene du betaler for fiskekort går til ?

    • Ja, det gjør det absolutt
      34
    • Til en viss grad
      19
    • Tenker ikke nevneverdig på det
      17
    • Det er jeg likeglad med, bare jeg får fiske
      3


Anbefalte innlegg

Jeg har noen ganger lurt på hvor stor del av inntektene fra salg av fiskekort som går til kultivering av elva/vannet, kontra hva som går til grunneiere i norske ørretelver/vann . . .

Dette varierer sikkert fra sted til sted, men jeg har inntrykk av at mange steder går ikke 5 øre av disse pengene til kultivering.

Hva med elver som hemsila og rena, som jeg antar er de mest besøkte ørretelvene i norge ? Det må da være betydlige beløp som kommer inn i løpet av en sesong i disse elvene, spesielt hemsila  :o

Jeg kjenner ikke til forholdene i rena, men i hemsil har jeg feks kun møtt en kar som går fiskeoppsyn.

Han er til gjengjeld stadig på farten, så jeg håper han har godt betalt. Trivelig kar, også  :)

Man ser jo hvert eneste år mark og slukfiskere som utfolder seg i fluesona i hemsil, så ulovlig fiske unngår man ikke her heller.

Det er vel ikke fritt for at jo mer man betaler for å få fiske, jo mer tenker man på hva disse pengene går til . . . ?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Det er viktig at vi fyller opp penger der også, dersom ikke risikerer vi at de ikke gidder å la deg fiske, og det med loven i hånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Tromsøområdet tror jeg at pengene går RIP(right in pocket) til grunneierne. Størrste problemet her ved innlandsfiske er overbefolkning og mye småfisk.

Eneste grunneierlaget jeg har lurt litt på er Barduelvas.

-Der pengene absolutt burde kunne brukes konstruktivt mht elvas tilstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskekort kjøpes uansett når det må løses før man kan fiske. Men jeg skal innrømme at det er enkelte plasser man har mer lyst til  å hoppe glatt over det enn andre , men konsekvensene ved å bli tatt er de samme uansett hvordan de forskjellige utmarkslag forvalter inntektene fra fiskekort salg.  

Heldigvis ( tror jeg da) blir intektene brukt mer fornuftig i dag, enn for 10-20 år siden.

Og når man ser på f.eks Hemsila, er det jo en grunn til at folk betaler de prisene de gjør der oppe.

Jeg fisker mye i romeriksåsene, og man skal jo ikke alt for lagt tilbake i tid før alle vann her var fisketomme,og her er det nå mange morsomme steder å dra til :) . Da blir det også en glede å betale fiskeavgift, og hjelpe almenningene her. Vil også berømme hvordan de fire almenningene har klart å slå seg sammen, og ha bare ett fiskekort. Fire almenninger som jobber sammen om kultivering i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker egentlig ikke noe særlig over det. Er det så mange plasser det koster noe særlig å fiske ørret da? Hemsila er jo komersiell men kommer ikke på noen andre plasser.

Er det vanlig at fiskeoppsyn får betalt for dette? Trodde det var mest på frivillig basis. En av formene inn under dugnadsbasert kultivering.

Slik er det her. Blir sikkert litt anderledes i de store kjente elvene med private grunneigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pengene for fiskekort i barduelva går til grunneier laget.. som igjen bruker pengene på elva.. de har bygd flere gapahuker. trur de har bygd noen do, om ikke så er de på tur..

du betaler for elverydding av skog.. blant annar betalte de ul,vårvon for å rydde skog me det gamle grendehuse, å de gruse rundt grendehuse på grunn av at det var mye brukt fiskeplass der :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanlig at fiskeoppsyn får betalt for dette? Trodde det var mest på frivillig basis. En av formene inn under dugnadsbasert kultivering.

Slik er det her. Blir sikkert litt anderledes i de store kjente elvene med private grunneigere.

Tja, jeg vet neigu ikke selv hva som er vanlig praksis andre steder, men vet at i elva her jeg bor får ihvertfall de som går oppsyn en slant penger for det. Det er ikke mye det dreier seg om, men jeg syntes det er helt på sin plass at man får betalt for denne jobben.

De gjør en viktig jobb, det hersker det ingen tvil om.

Vil tro det vil være vanskelig å rekruttere folk til denne jobben, som sikkert kan være nokså ubehagelig, om man ikke skulle få betalt for det ?

Og når man ser på f.eks Hemsila, er det jo en grunn til at folk betaler de prisene de gjør der oppe.

For min egen del betaler jeg det det koster å fiske i hemsil av følgende grunner : Fantastiske klekkinger, bestand av fisk med høy snittvekt, ubeskrivelig vakker elv, og vakre omgivelser.

Så får man selv vurdere hva som ligger der fra naturens side, og hvilken betydning inntektene fra kortsalg har hatt på tingenes tilstand ?

Jeg har ingen grunn til å tro noe annet enn at pengene blir brukt fornuftig, og at det jobbes godt med kultivering i denne elva, men jeg har ingen anelse om hva som blir gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke noe imot at folk får en godtgjørelse. Men jeg har større tro på at du får tak i de rette personene hvis de gjør det av intereresse og engasjement for det vassdraget de "vokter". Problemet er kansje at de folkene ikke vokser på trær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler gjerne for god kultivering og fiskeoppsyn.  Mange plasser er det vel kanskje en frivillighetsordning hva oppsyn gjelder, jeg vet ikke. Men med frivellige ordninger, er man avhengig av Ildsjeler som er aktive, og som tørr spørre om kort.

Da må jeg si at jeg har mer tro på et slags  "politi" et oppsyn, som har betalt, og som tar vare på all fauna. Passer på fiskekort, at det blir brukt riktige og lovlige fiskeredskaper, at folk RYDDER  etter seg (mang en svinesti her ute), slik at det blir hyggelig å komme etter dem. Passe på at reir ikke blir plyndret, ulovlig jakt osv.osv.osv.  

Uten videre å gå inn på et annet emne, kan man jo se hvordan enkelte tar seg til rette i utlandet, hvorfor skal man være så mye bedre her hjemme. VI TRENGER AKTIVE OPPSYN.

(de siste 6 åra, har jeg blitt spurt om fiskekort 1 gang . DESVERRE)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på fiskekortavgiften som å betale i bomstasjonen.. Jeg er ikke helt sikker hva pengene går til, men håper de brukes vel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste for meg er at fisket står i forhold til hva det koster å fiske. Om grunneieren da bruker pengene til kultivering, eller om han får det rett i lomma fordi han er eier av et godt og ettertraktet område, er for meg egentlig ett fett. Stort sett ligger slike herligheter i utkantområder der det ofte ikke er så mye annet å leve av og da er det for meg helt greit at de vil ta seg betalt for at andre bruker deres eiendom. Så lenge det ikke er snakk om priser som ikke står i noe forhold til hva de kan tilby.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes veldig mange POTENSIELT bra ørretelver i norge, som alikevel ikke er bra . . .

Tror dette i mange tilfeller beror på at grunneiere/forvaltere ikke vil eller kan noe om kultivering, og at de pengene som evt kommer inn for salg av fiskekort like gjerne går til å vedlikeholde en grusvei som at de går tilbake til elva.

Litt trist dette, for i et land med så mange flotte elver som vi har i norge skulle det ikke være slik at "alle" klumper seg sammen i et par elver.

Hemsila er jo et bevis på hvor langt svært mange av oss er villig til å strekke oss økonomisk for å fiske i ei god ørretelv, den er blitt ei gullgruve, men dette har tydeligvis ingen smitteeffekt utenfor hemsedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kalle Hemsila ei gullgruve er vel LITT overdrevet  ??!!

Nå vet ikke jeg hvor lukrativt der er i Hemsila, men jeg har liten tro på at fiskerettigheter er noen stor gullgruve for grunneierne. Det måtte være for de som har de mest populære laksevaldene. Det er selfølgelig mulig å få noe ekstra ved at man legger til rette med hytteutleie etc. Men skal det forbli atraktivt må det vel til både et strengt regime for uttak og en god del arbeide i kultivering og vedlikehold. Og da er jeg ikke så sikker på at det blir så mye igjen. Dette er nok helst for ideialistene.

jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kalle Hemsila ei gullgruve er vel LITT overdrevet  ??!!

Det må vel langt på vei være det for grunneierne ?

Grunneiere langs populære lakseelver har gjerne goder av det, og prisene for fiske i hemsila ligger jo på samme nivå .

Nå vet ikke jeg hvordan inntektene av kortsalg i hemsil fordeles, eller på hvem, så det var mest en tanke  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Mange som må dele penga. Betalt oppsyn med kjøretøy koster. kultivering/utsetting koster... Når det er sagt så har sikkert Hemsila som ørretelv bedre økonomi enn de fleste.. men gullgruve? NEI :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følgende står å lese på http://www.hemsila.no/id27.htm

Kultiveringsarbeid:                                                 

Årlig settes ut 3000 3-somrig ørret i Hemsil-vassdraget, ingen utsetting i fluesona.

Fluesona har svært god gyting, og denne delen av elva er selvrekrutterende. 2-hvert år

tas stamfiske med garn. Av en omsetning på nærmere kr. 1.000.000 for året 2006, brukes kr 500 000 til oppsyn, leie av fiskevann, utsetting av fisk, skilting, rydding/merking av stier, info/foldere osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følgende står å lese på http://www.hemsila.no/id27.htm

Kultiveringsarbeid:                                                 

Årlig settes ut 3000 3-somrig ørret i Hemsil-vassdraget, ingen utsetting i fluesona.

Fluesona har svært god gyting, og denne delen av elva er selvrekrutterende. 2-hvert år

tas stamfiske med garn. Av en omsetning på nærmere kr. 1.000.000 for året 2006, brukes kr 500 000 til oppsyn, leie av fiskevann, utsetting av fisk, skilting, rydding/merking av stier, info/foldere osv.

Se der, ja . . .  :) Den som leter finner, tydeligvis.

Jeg har også hørt at man ikke setter ut fisk i fluesona, men har man kontroll på hvor de fiskene man setter ut tar veien, da ?

De er jo frie til å svømme dit de vil, om de da ikke får streng beskjed om å holde seg unna fluesona før de blir satt ut  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 år senere...
×
×
  • Opprett ny...