Gå til innhold

Predatorer i ei elv


Ruffen

Anbefalte innlegg

  • Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Jeg må si meg enig med Petter. Hvordan skal forex, lakseender kunne vokse opp hvis de hadde "rensket" kulp for kulp?

Hvis elva er noen mil lang så blir jo selvsagt ikke ørreten utryddet, ikke sant. Men det går ganske hardt utover etterveksten av ørret.

Ja det høres jo litt logisk ut. Hva med silanda? Det er mange silender på ei lakseand her nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At ørekyte er noe jævla faenskap er det ingen tvil om. I elv er det ikke så jævli farlig med ørekyte, men i sjøer og tjern er det et helvete hvis det ikke er noen til å fiske opp faenskapen. Men det er der problemet er at alle klager på ørekyta men ingen som er innteresert i å fiske opp faenskapen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg enig med Petter. Hvordan skal forex, lakseender kunne vokse opp hvis de hadde "rensket" kulp for kulp?

Hvis elva er noen mil lang så blir jo selvsagt ikke ørreten utryddet, ikke sant. Men det går ganske hardt utover etterveksten av ørret.

Ja det høres jo litt logisk ut. Hva med silanda? Det er mange silender på ei lakseand her nede.

Bare svarer på spørsmålet til Frode, at Silanda spiser fisk og lever i elver og vann som sin storebror. Det var det jeg mente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dere hva? Når vi prater om at folk ikke gidder ting så glemmer folk ungdommen! De er mye mere villige til å gjøre ting en det vi er.

De trenger bare få tingene litt tilrettelagt.

Klassisk eksempel: En person her inne klager på at ungdom ikke gidder. En stund etter kommer bilder i fra stamfiske i ei elv. Det er jo gøy, så jeg noen ungdommer da? Nei da var det gamlegutta som "trødde" til. Basert på spekulasjoner tipper jeg ungdommen ikke ble spurt heller.......

Da kommer de gamle heltene inn og skal ha lønn for strevet, de som bygde opp norge.

La ungdommen være med på de morsomme tingene så kan vi tullinger bære kalk.

Da vil de få interesse for kultivering.

Faen dette er viktig!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dere hva? Når vi prater om at folk ikke gidder ting så glemmer folk ungdommen! De er mye mere villige til å gjøre ting en det vi er.

De trenger bare få tingene litt tilrettelagt.

Klassisk eksempel: En person her inne klager på at ungdom ikke gidder. En stund etter kommer bilder i fra stamfiske i ei elv. Det er jo gøy, så jeg noen ungdommer da? Nei da var det gamlegutta som "trødde" til. Basert på spekulasjoner tipper jeg ungdommen ikke ble spurt heller.......

Da kommer de gamle heltene inn og skal ha lønn for strevet, de som bygde opp norge.

La ungdommen være med på de morsomme tingene så kan vi tullinger bære kalk.

Da vil de få interesse for kultivering.

Faen dette er viktig!!!!

Dette er jeg helt enig! Dette har jeg også opplevd selv som ungdom, jeg var så heldig å få være med på masse stamfiske i Randselva, som er noe av det råeste en fersk fluefisker kan være med på om høsten!

Jeg ble med av rein tilfeldighet fordi jeg bare VILLE være med. Nå har det heldigvist snudd og alle blir bedt med, vi har til og med publikum med på stamfiske! Det er rått, og skaper holdninger!

HELT TOTALT ENIG!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dere hva? Når vi prater om at folk ikke gidder ting så glemmer folk ungdommen! De er mye mere villige til å gjøre ting en det vi er.

De trenger bare få tingene litt tilrettelagt.

Klassisk eksempel: En person her inne klager på at ungdom ikke gidder. En stund etter kommer bilder i fra stamfiske i ei elv. Det er jo gøy, så jeg noen ungdommer da? Nei da var det gamlegutta som "trødde" til. Basert på spekulasjoner tipper jeg ungdommen ikke ble spurt heller.......

Da kommer de gamle heltene inn og skal ha lønn for strevet, de som bygde opp norge.

La ungdommen være med på de morsomme tingene så kan vi tullinger bære kalk.

Da vil de få interesse for kultivering.

Faen dette er viktig!!!!

Dette er jeg helt enig! Dette har jeg også opplevd selv som ungdom, jeg var så heldig å få være med på masse stamfiske i Randselva, som er noe av det råeste en fersk fluefisker kan være med på om høsten!

Jeg ble med av rein tilfeldighet fordi jeg bare VILLE være med. Nå har det heldigvist snudd og alle blir bedt med, vi har til og med publikum med på stamfiske! Det er rått, og skaper holdninger!

HELT TOTALT ENIG!!!

Så enig så enig!

Problemet er vel mangen plasser "ungomen kan ingenting" holdningen!

ONT: Hva som er den største predatoren har vel faen meg nada og si for bestanden. Eller er det SÅ lite ørret igjen over fjellet der borte at dere skal begynne på mink og fuglejakt i et desperat håp om å redde litt av ørretbestanden?

Den største trusselen i ALL natur er og blir Mennesket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

ingen predator etablerer seg i et dårlig biotop....da vil den den søke videre.......når nå kanskje en elv som Hundselva blir kultivert til en bedre skikk enn den har vært vil også predatorene finne fram for å høste av alt det gode. Denne problematikken ser vi overalt i naturforvaltningen, i rovdyrproblematikken f. eks.........godt med sau  gir bjørn og ulv optimale optimale forhold og overlevelsesmulighet! Vi mennesker har vel aldri tukle med naturligheter for å få få det best mulig selv og lykkes i dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne står fugler og dyr, i sitt naturlige miljø, foran oss fiskere i køen når det gjelder rett på å beskatte fiskebestanden. Det å skulle tynne ut en normalbestand fordi man har tanker om at denne arten potensiellt kan føre til et noe dårligere fiske fremstår for meg som høl i hue.

En helt annen sak er f.eks: mink, som såvidt meg bekjent stort sett er av den amerikanske sorten og ikke hører hjemme langs norske vann og elver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

minken har vel heller ikke ynglingsfredning tror jeg.........gå på tiggerferd etter feller!

Kjøp noe plank, spiker og hønsenetting og lag selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Hundselva ligger urbant.....godkjente feller er påkrevd! det kan fort bli mye negativitet rundt det dersom utenforstående folk skulle finne noe rakkel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg tar feil men så lenge tunnelfellen er 30 cm lang og 7 cm bred så er jo saken biff ???

Mink kan felles uten særskilt tillatelse hele året av eier/bruker/rettighetshaver eller den han/hun bemyndiger når dyret gjør skade av vesentlig økonomisk betydning på en eller flere av følgende verdier: Hus, hage, åker, plante- eller frøkultur, aktivt drevne egg- og dunvær, pelsdyrfarm, fjørfeoppdrett eller viltoppdrett. Som vilkår for skadefelling heter det seg at skaden må ha oppstått i inneværende sesong, skaden er av vesentlig økonomisk betydning, og at det på forhånd i rimelig utstrekning er blitt forsøkt andre tiltak for å avverge skade.

Felling av skadegjørende vilt skal generelt følge de krav til ordinær jaktutøvelse som fremgår av viltloven med tilhørende forskrifter. Det er imidlertid ikke nødvendig å løse jegeravgift for å delta i en skadefelling. Innenfor tettbygd strøk er bruk av våpen i alminnelighet forbudt. Tillatelse må derfor innhentes fra politimyndighetene før felling foretas.

Tjente faktisk en liten slant på akkurat dette i barndommen, helt til jeg anskaffet minksaks og måtte avlive en skadet mink med et spett.. etter det la jeg den karrieren på hylla :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Få bort minken.

Skarv gir er en fin jakt, og den smaker godt.

Synes ikke fiskeender er like gode, men er utfordrende å skyte.

For den som har frekventert Hundselva så vet man at det ikke finnes store armslager der for jakt......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få bort minken.

Skarv gir er en fin jakt, og den smaker godt.

Synes ikke fiskeender er like gode, men er utfordrende å skyte.

For den som har frekventert Hundselva så vet man at det ikke finnes store armslager der for jakt......

Før i tida , på 80-tallet , var det faktisk noen jegere som jaktet and i øvre deler av hunnselva, men tidene har forandret seg.

Tror det ville blitt rabalder om noen skjøt med hagle langs elva nå.

Den tida var det stort sett bare stokkand i elva, men det har blitt flere arter med årene.

Det er jo kina-resturant på raufoss, og de er sikkert glad for å få and levert på døra  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skrevet det før i annan tråd.

Men tro meg: Tar dere ikke den voksende bestand av skarv alvorlig, blir overfisking, regulering og lakselus i elvene Norges minste problem.

Må si meg enig med Bo her. Fisker en del i Tsjekkia om sommeren og har ved selvsyn sett spesielt én elv har der vært dramatisk nedgang i mengde og størrelse på fisk. Faren til samboeren er leder for et noe tilsvarende naturverndirektoratet der nede og de er skråsikre i sin sak. Skarven har skylda.

EU begynte vel i fjor å diskutere et samarbeid for å ta ned bestanden - men det er svært vanskelig å bli enige. Særskilt så når der er så stor forskjell i hvordan landene merker problemet.

Så der var en som var i tvil om Skarven spiste i ferskvann... Ta en titt på bildene i denne artikkelen.

http://217.158.75.166/webzine/article.asp?a=1348

Nå er vel kanskje ikke Skarv et stort problem i innlandet i norge enda - men jeg tror vi må jobbe litt for at situasjonen skal forbli den samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...