Gå til innhold

Fluefiske Orkanger


leifa

Anbefalte innlegg

Hei

Det er vel i tidligste laget slik som våren har utartet seg. Vil vel tro at det fortsatt ligger is på de fleste vannene som du kan forvente "godt" fiske i.

De mest aktuelle er vel osen ved Gangåsvannet eller helst Skjenaldammen. I Skjenaldammen er du en smule avhengig av bellyboat.

Hvis du er ivrig på sjøørretfiske er Åstnebben utover mot Geitastranda et godt alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.. slik det ser ut nå er laugen aktuell ja. Mye annen mat rundt der. Vi kan da prates på PM. Men som det nevnes her er det kjempeseint. Jeg bor 20 min oppover dalen fra Orkanger, og har vært på rundtur i dag for å finne meningsfullt fiske. Det ene sikkerstikket vi sjekket gjorde at psyken nå er tynnslitt. Når vi kom fram satt det folk og pilket utpå der.. >:( >:(>:( >:(

Normalt er det likevel kanonsesong rundt her i de tidene som du skal være her. Men da må været rett og slett snu. Nå er det ikke tøvær i det hele tatt. Til og med innosråkene i Meldal er små. Der jeg bruker å ta fisk fra midten av april, er det nå panseris etter all kulden på lite snø i vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei

Og takk for svar gutta!!

Turen går oppover tidlig i morgen så da får jeg mulighet til å fiske både i morgen kveld og morgen/ formiddag lørdag.

Har mad stenger fra 1# tom #7 så jeg kan takle det meste, men småvann/ elv etter ørret er jo det som frister mest etter 6-7 mnd på sjøørreten  ;)

Så om noen har noen mer oppdaterte tips nå når våren har slått til tar jeg gjerne i mot :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Orkla da? Er det muligheter for å finne noen pene eksemplarer rundt Elvadalen? I år er jeg tvunget til å ta lakseturen med gutta i Juni, men fisker heller ørret hvis anledningen byr seg. Junifiske etter laks er for mannfolk, ikke for pingler som meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Orkla da? Er det muligheter for å finne noen pene eksemplarer rundt Elvadalen? I år er jeg tvunget til å ta lakseturen med gutta i Juni, men fisker heller ørret hvis anledningen byr seg. Junifiske etter laks er for mannfolk, ikke for pingler som meg.   

Trenger ikke være så dumt det, har opplevt rimelig bra døgnflueklekkinger i Orkla. Men kommer ann på hvilket vald du skal fiske på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi opplevde en heftig døgnflueklekking på Langset (like nedenfor Hovedvaldet) et år, mens måkene patruljerte opp og ned elva og plukket en etter en. Vet ikke hvilken døgnflue det var, men de var store. Brunørret så vi ingen ting til. Har du sett stor ørret i Orkla Oddbjørn? Jeg kan ikke tro noe annet enn at de må være der et sted? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi opplevde en heftig døgnflueklekking på Langset (like nedenfor Hovedvaldet) et år, mens måkene patruljerte opp og ned elva og plukket en etter en. Vet ikke hvilken døgnflue det var, men de var store. Brunørret så vi ingen ting til. Har du sett stor ørret i Orkla Oddbjørn? Jeg kan ikke tro noe annet enn at de må være der et sted? 

Stor og stor. Har ihvertfall fått på rett under kiloen uten at jeg noengang har fisket aktivt etter dem. Når jeg fisket mest i Orkla brydde jeg meg svært lite om ørret så alt under 2 kg ble ansett som småfisk. Min spede erfaring er imidlertid at det er mer ørret lengre opp (Rennebu), der er ihvertfall bifangstene større, men det kan også begrunnes av generelt lavere fisketrykk og at ørreten derfor har litt lettere for å ta en tubeflue enn den har i nedre deler hvor fisketrykket er mye større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fin Ørret på Sugustad for et par år siden da vi var der, og store fine døgnfluer og svære Ørreter som tok dem. Hadde desverre ikkke med noe annet enn lakseutstyr da vi var der, men etter det har jeg alltid hatt med lett ørretutstyr også.

Vårt fiske inkluderer faktisk nederste del av "brekket" på Sugustad så dette hørtes spennende ut! Var det her du så brunørret eller lenger oppe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor og stor. Har ihvertfall fått på rett under kiloen uten at jeg noengang har fisket aktivt etter dem. Når jeg fisket mest i Orkla brydde jeg meg svært lite om ørret så alt under 2 kg ble ansett som småfisk. Min spede erfaring er imidlertid at det er mer ørret lengre opp (Rennebu), der er ihvertfall bifangstene større, men det kan også begrunnes av generelt lavere fisketrykk og at ørreten derfor har litt lettere for å ta en tubeflue enn den har i nedre deler hvor fisketrykket er mye større.

Jeg syns ennå alt under 2 kg er småfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Så fin Ørret på Sugustad for et par år siden da vi var der, og store fine døgnfluer og svære Ørreter som tok dem. Hadde desverre ikkke med noe annet enn lakseutstyr da vi var der, men etter det har jeg alltid hatt med lett ørretutstyr også.

Vårt fiske inkluderer faktisk nederste del av "brekket" på Sugustad så dette hørtes spennende ut! Var det her du så brunørret eller lenger oppe?

Så ørret der nede også ja :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...