Gå til innhold

Ørretfiske i Meldal


BjørnarSkj.

Anbefalte innlegg

Status 9. mai: "Mørt på dass!"

Det kommer til å gå kjempeseint i indre trøndelag i år. Isfiske er sport nummer 1 ennå. Gidder ikke lenger jage etter fisk i isråker. Lang rundtur i går og i dag viser bare at et innhugg i valiumbrettet er eneste fornuftige hvis vettet skal beholdes! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er noe trøst så har det snødd i ytre trøndelag i dag. I fjor tuslet bøndene å sparket småsteint og ergret seg for at 17.mai toget måtte bli ferdig, slik at de kunne komme i gang med slåtten. Når vi i år noterer oss 9.mai i kalenderen, prøver hjorten forgjeves å finne de få grønne tustene som finnes på ekrene og plenkløpperen ligger fortsatt i hi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Ta deg en tur til Nidelva Bjørnar før de åpner slusene på Løkaunet, vil tro en dag der vil roe nervene litt ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål om jeg skulle gjøre det. Er ikke kjent der i det hele tatt men.. Skal til Nidatøhallen å ha et kastekurs tirsdagkvelden. Bare et spørsmål.. kan man ennå fiske uten fiskekort mellom fossene? Der har jeg vært engang, kansje jeg stikker innom før jeg drar hjem?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Spørsmål om jeg skulle gjøre det. Er ikke kjent der i det hele tatt men.. Skal til Nidatøhallen å ha et kastekurs tirsdagkvelden. Bare et spørsmål.. kan man ennå fiske uten fiskekort mellom fossene? Der har jeg vært engang, kansje jeg stikker innom før jeg drar hjem?!?

Send meg en pm, så kan vi ta det derfra. Både jeg og Igor kan stille som guide, ikke noe problem :)

Edit: Igor leser for tiden til eksamen, men han er ikke vanskelig å spørre når det kommer til fiske ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål om jeg skulle gjøre det. Er ikke kjent der i det hele tatt men.. Skal til Nidatøhallen å ha et kastekurs tirsdagkvelden. Bare et spørsmål.. kan man ennå fiske uten fiskekort mellom fossene? Der har jeg vært engang, kansje jeg stikker innom før jeg drar hjem?!?

gratis mellom fossene, men ikke så bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Det er gratis helt til 300m ovenfor Tillerbrua (kommunegrensa), men strekninga er ikke så bra. Før Øvre Leirfoss er elva som en flod å regne og mellom fossene var vannet knallbrunt, vet ikke hvordan ståa er nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok.. takk for info. Meget fristende og si ja takk til hjelp lengre oppe. Men det blir nok litt lite tid i morgen. Da jeg ikke er ferdig før 20.30. Vi får se hvordan det utvikler seg videre. Uansett hadde det vært morsomt og fått til en tur sammen med dere.

I dag låg det nesten ti cm nysnø på bilen her. Den er smeltet nå, selv om det drysser ikke snøengler men små snødjevler her nå også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Er du i tr.heim engang og finner ut at du har lyst å fiske i de øvre delene, er det bare å si fra. Skal være hele 13 forskjellige døgnfluer i elva, så mulighetene er mange. Er vulgata på en strekning også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke se bort fra at jeg tar kontakt Raymond..takk!

Men det begynner å skje ting i Meldal også nå. I går tok vi faktisk fisk. Har et glidende strekke som pleier å være veldig bra tidlig. Vi fisket meget bra 1-5 mai med mygg i fjor. I går observerte vi to vak. Gleden var ekstatisk, vi montrete på mygg både jeg og kompisen. Vi strevde lenge før han tok en liten en. Den ofret vi til gudene for å foreta en obduksjon. Vi ville se - ikke spekulere.

Resultatet ble nedslående. To sneglehus og en million steinfluenympher krok 16. Myggen har ikke rørt seg ennå - for kaldt. Is i vannene og tæle i myra. Vi tok likevel et par fisker til på svart copperjohn i #16. Men det blir liksom ikke det samme på denne tiden. Beklager til dere som brenner for dette. Jeg ønsker å få av meg ryggsekken på søkende fisk i høyere vannlag, før jeg søker den på dypere.. Sånn er det.

I dag jukset vi derfor. Vi satte kursen for kysten, og oppsøkte noen vann som har vært åpne en stund. I stri vind, observert vi mørke innsekter og fisk som slo etter de. Sate på en marginata, da det ikke såg ut som mygg hverken de svarte prikkene eller vakformen. Vi tok mye små - svært små fisk. Etterhvert viste det seg at innsektene var mørkebrune steinfluer i krok 12-14. Marginataene holdt tydeligvis for de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...