Gå til innhold

Gjedde 2010


Anbefalte innlegg

Fikk fire gjedder i Øyeren i dag, største fisk var ni kilo. To karer vi snakket med hadde tatt en på tretten i helgen - men de jukset med haspel.

Intet bilde dessverre, gjedda tok et supersprang ut av veienettet før fotografen var klar. Gjedda står dypt, fisket med synk 4 snøre og stor teppesild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Nå snakker vi Foamen, grattis med fin fisk. Hakke vært ute sjøl enda. Hadde tenkt en tur idag men det ble ørret isteden :P

Takk Robban. Det er vel ikke helt i gang enda - lav vannstand og lav temperatur (7 grader i Glommavannet - men 9 og en halv i Nitelva). Ikke antydning til fisk i de nedre delene av deltaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ute i helga i en liten bukt der gjedda sto helt inne i grasskanten. Jeg stilte meg opp på en grunne ca 15 meter fra land og kastet innover. Etter et par kast, så jeg at gjedda tok flua og bråsnudde. Jeg strammet opp lina med stor kraft, så stanga sto i bue. Etter et par sekunder glapp flua ut av kjeften på gjedda. Tror den åpnet kjeften slik at flua spratt ut. Jeg tok et nytt kast, og det samme skjedde. Det kan ha vært samme gjedda som bet på en gang til.

Etter en pause prøvde jeg igjen, men da hadde jeg byttet til en annen flue. Hadde mistet litt troen på at den flua kunne kroke. Men det samme skjedde igjen. Jeg fikk fast fisk i noen sekunder, men flua kom ut igjen. Hva er det jeg gjør feil tenkte jeg. Biter gjedda så hardt i flua at den bare blir liggende i kjeften på tvers, og at den spretter ut i det den åpner kjeften igjen.

Etter ennå en pause, la jeg ut flua helt inne i grasskanten der det er ca 20 cm vanndybde. Da kommer det et en stoor gjedde i kjempefart og pløyer over flua. I det jeg strammer til bråsnur den, og kommer i en bue over vannflaten. Er et skikkelig kick når man får se hele gjeddemonsteret over vannflata. Jeg hadde skikkelig motstand i snøret da flua glapp ut av kjeften på den.

I alt 5 gjedder som tok, og 5 som svømmte videre etter få sekunders fight. Lurer på hva jeg gjør galt, må man la dem gå litt før man strammer til?

Bruker en Guideline RS stang #7, med flyteline og gjeddefortom. Fluene er ca 15 cm lange med siv beskytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ute i helga i en liten bukt der gjedda sto helt inne i grasskanten. Jeg stilte meg opp på en grunne ca 15 meter fra land og kastet innover. Etter et par kast, så jeg at gjedda tok flua og bråsnudde. Jeg strammet opp lina med stor kraft, så stanga sto i bue. Etter et par sekunder glapp flua ut av kjeften på gjedda. Tror den åpnet kjeften slik at flua spratt ut. Jeg tok et nytt kast, og det samme skjedde. Det kan ha vært samme gjedda som bet på en gang til.

Etter en pause prøvde jeg igjen, men da hadde jeg byttet til en annen flue. Hadde mistet litt troen på at den flua kunne kroke. Men det samme skjedde igjen. Jeg fikk fast fisk i noen sekunder, men flua kom ut igjen. Hva er det jeg gjør feil tenkte jeg. Biter gjedda så hardt i flua at den bare blir liggende i kjeften på tvers, og at den spretter ut i det den åpner kjeften igjen.

Etter ennå en pause, la jeg ut flua helt inne i grasskanten der det er ca 20 cm vanndybde. Da kommer det et en stoor gjedde i kjempefart og pløyer over flua. I det jeg strammer til bråsnur den, og kommer i en bue over vannflaten. Er et skikkelig kick når man får se hele gjeddemonsteret over vannflata. Jeg hadde skikkelig motstand i snøret da flua glapp ut av kjeften på den.

I alt 5 gjedder som tok, og 5 som svømmte videre etter få sekunders fight. Lurer på hva jeg gjør galt, må man la dem gå litt før man strammer til?

Bruker en Guideline RS stang #7, med flyteline og gjeddefortom. Fluene er ca 15 cm lange med siv beskytter.

Hmm - ikke enkelt å vite hva som skjedde.

Har krokene du bruker tilstrekkelig stort krokgap? Jeg bruker nesten konsekvent størrelse 4/0, og de kroker godt selv småsniper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Det går rykter om at Helge (Vindknuten) her på forumet har tatt en grisestor gjedde i Renaelva for noen dager siden.

Kom igjen Helge, den vil vi se :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm - ikke enkelt å vite hva som skjedde.

Har krokene du bruker tilstrekkelig stort krokgap? Jeg bruker nesten konsekvent størrelse 4/0, og de kroker godt selv småsniper.

Jeg pratet med en erfaren gjeddefisker i går. Fluene jeg bruker har stort nok krok gap, men han sa at jeg burde klippe vekk siv beskytteren på fluene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vindknuten

Hmm - ikke enkelt å vite hva som skjedde.

Har krokene du bruker tilstrekkelig stort krokgap? Jeg bruker nesten konsekvent størrelse 4/0, og de kroker godt selv småsniper.

Jeg pratet med en erfaren gjeddefisker i går. Fluene jeg bruker har stort nok krok gap, men han sa at jeg burde klippe vekk siv beskytteren på fluene.

Er ingen ekspert men synes gjedda er lettkroket. Ikke er jeg nøye med krokvalg heller. Fisker sakte, dypt med små rykk, den krokes som regel i rykket,  Har brukt mye en eller annen saltvanns krok med vannrett øye en kamerat hadde liggende "ett tonn av" Også benyttet noen store laksekroker jeg hadde liggende.

Kameraten har fisket litt med siv beskytter og de har kroket greit tror jeg, han benytter en bøyle av mono.

Terje

Ja den var stor for våre forhold, antagelig største gjedda jeg kommer til å kroke.

Ligger ett bilde her: http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=14373.msg253902#msg253902

Jeg viste den kom til å hoppe en gang og det gjorde den. 116cm loddrett godt klar av vannet.

Hadde ikke sjans til å ta bilde da det skjedde, selv om jeg var delvis forberedt +-11kg med fisk som ruser og tungt dslr i ett hånds grep går bare ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm - ikke enkelt å vite hva som skjedde.

Har krokene du bruker tilstrekkelig stort krokgap? Jeg bruker nesten konsekvent størrelse 4/0, og de kroker godt selv småsniper.

Jeg pratet med en erfaren gjeddefisker i går. Fluene jeg bruker har stort nok krok gap, men han sa at jeg burde klippe vekk siv beskytteren på fluene.

Er ingen ekspert men synes gjedda er lettkroket. Ikke er jeg nøye med krokvalg heller. Fisker sakte, dypt med små rykk, den krokes som regel i rykket,  Har brukt mye en eller annen saltvanns krok med vannrett øye en kamerat hadde liggende "ett tonn av" Også benyttet noen store laksekroker jeg hadde liggende.

Kameraten har fisket litt med siv beskytter og de har kroket greit tror jeg, han benytter en bøyle av mono.

Terje

Ja den var stor for våre forhold, antagelig største gjedda kommer til å kroke.

Ligger ett bilde her: http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=14373.msg253902#msg253902

Jeg viste den kom til å hoppe en gang og det gjorde den. 116cm loddrett godt klar av vannet.

Hadde ikke sjans til å ta bilde da det skjedde, selv om jeg var delvis forberedt +-11kg med fisk som ruser og tungt dslr i ett hånds grep går bare ikke.

Så kult at det svømmer gjedder av den størrelsen i Rena! Har aldri fått noe over 4-5 kilo der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hørte akkurat at en av våre medlemmer i Hedmarken fluefiskeforening kroka ei gjedde på 13 kilo nede i Åkersvika i går. En meter og 26 cm eller noe sånt :D

Det kaller jeg Krokodille ;D

Den ble visst kroka i halen så her tror jeg det gikk heftig for seg for å si det mildt :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte akkurat at en av våre medlemmer i Hedmarken fluefiskeforening kroka ei gjedde på 13 kilo nede i Åkersvika i går. En meter og 26 cm eller noe sånt :D

Det kaller jeg Krokodille ;D

Den ble visst kroka i halen så her tror jeg det gikk heftig for seg for å si det mildt :D

Terje!

I halen?? Da må jo vera eit helvete og slåss mot ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ute i helga i en liten bukt der gjedda sto helt inne i grasskanten. Jeg stilte meg opp på en grunne ca 15 meter fra land og kastet innover. Etter et par kast, så jeg at gjedda tok flua og bråsnudde. Jeg strammet opp lina med stor kraft, så stanga sto i bue. Etter et par sekunder glapp flua ut av kjeften på gjedda. Tror den åpnet kjeften slik at flua spratt ut. Jeg tok et nytt kast, og det samme skjedde. Det kan ha vært samme gjedda som bet på en gang til.

Etter en pause prøvde jeg igjen, men da hadde jeg byttet til en annen flue. Hadde mistet litt troen på at den flua kunne kroke. Men det samme skjedde igjen. Jeg fikk fast fisk i noen sekunder, men flua kom ut igjen. Hva er det jeg gjør feil tenkte jeg. Biter gjedda så hardt i flua at den bare blir liggende i kjeften på tvers, og at den spretter ut i det den åpner kjeften igjen.

Etter ennå en pause, la jeg ut flua helt inne i grasskanten der det er ca 20 cm vanndybde. Da kommer det et en stoor gjedde i kjempefart og pløyer over flua. I det jeg strammer til bråsnur den, og kommer i en bue over vannflaten. Er et skikkelig kick når man får se hele gjeddemonsteret over vannflata. Jeg hadde skikkelig motstand i snøret da flua glapp ut av kjeften på den.

I alt 5 gjedder som tok, og 5 som svømmte videre etter få sekunders fight. Lurer på hva jeg gjør galt, må man la dem gå litt før man strammer til?

Bruker en Guideline RS stang #7, med flyteline og gjeddefortom. Fluene er ca 15 cm lange med siv beskytter.

Strip and strike mr marthini  :) ikke løft når du gjør mothugget så skal du se de krokes, og bommer den så har den fortsatt muligheten en gang til. det skjer titt og ofte att den tar flere ganger på ett kast. strip and strike!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel snart på tide og legge inn noen purker Robban :rolleyes:?....... ;D

Hehe Rune.

Takk for sist foresten. Som du sikkert skjønte så var Robban veldig veldig forvirret i år. Ørret eller gjedde, ørret eller gjedde, ørret eller gjedde, ikke lett dette her og når vannet lot vente på seg og alle tidligere erfaringer gikk rett i dass. vel erfart det før , men hatt god glid de siste åra og da glemmer man fort tidligere erfaringer.  Nok engang et eksempel på at det ikke bare er å møte opp å hale i land storfisk.

Robban er i tenkeboksen innimellom ørretfiske og planlegger høstfiske av dimensjoner ;D ;D ;D

Lite rapporter i år gitt, men fiskekompis Brama Brama landa en prakteksemplar. (Anders)

Min største pirka jeg ut av tenna på Anders sin ;D ;D ;D ;D

[attachimg=1]

[attachimg=2]

post-982-13949879154387_thumb.jpg

post-982-13949879154689_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe takk for sist Robban :).

Skjønte du var lettere forvirra ja,men sånn blir det når man vil fiske etter absolutt alt som lever i vann ;D!!!!!!!!

Er ikke alltid det klaffer,men det er vel det som er en del av sjarmen med å fiske også :rolleyes:.

Den gjedda der er grisesvæææææær :o!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rob og brama: Det var et nydelig eksemplar av arten!  :o

Mens jeg _BLANKA_ i hard nordavind i Femundstraktene i hælja, fikk derimot bruttern en liten pinne her på østlandet. (Selvfølgelig poseres det småbrisen og barføtt, med sjuer-korken i kjeften)  ;D

[attachimg=1]

post-1295-13949879161123_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rapport fra Nord:

Vi var på et fredag-lørdag-søndag stunt etter gjedde i Ruskebukta, Pasvik denne helgen. Fantastisk natur - fantastisk elv/vann - fantastisk potensiale. Men dessverre kun sniper på oss. Sterk og kald nordavind + at vi var der (for) tidlig i sesongen får være forklaringen. Men hit skal vi tilbake... Ikke umulig at den største gjedda lever her oppe.

Hvis noen skulle finne på å oppsøke det samme området: bo hos Edith på Pasvik camping. Da får dere servert vafler, ferske gjeddekaker og reinklauvsuppe (!).

post-942-13949879169855_thumb.jpg

post-942-13949879170218_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...