Gå til innhold

Bellyboat - taktikk?


Blowfish

Anbefalte innlegg

Forrige sesong var min første med bellyboat, men av ulike årsaker ble det bare et par turer med den, og begge var i sjøen. Nå er ambisjonsnivået igjen høyt foran den kommende sesongen (noe det alltid er på denne tiden av året) og jeg regner med å få sjøsatt farkosten i ferskvann også.

 

I boka ”Over bekken etter ørret” beskriver Lars L sitt forhold til stillestående vann vs elv slik:

”Det er noe planløst, tilfeldig og ulogisk over det. Det er bare en stor masse med vann uten noen åpenbar struktur. Vannet bare ligger der. Det beveger seg ikke. Alt ser helt likt ut. Og så blåser det alltid. Bølger som kamuflerer vakene.”

 

Og sånn føler i grunn jeg også det når jeg skal prøve meg i ferskvann. Lurer derfor på hvilken taktikk dere erfarne belly-brukere benytter? Som utgangspunkt kan vi ha at det vaker spredt og sporadisk. Innimellom blåser det også, slik at det ikke er mulig å se vakene. Mao slik man kan forvente at det er i 9 av 10 tilfeller. Padler dere midt utpå og sitter parat med flua inntil en fisk vaker innenfor kastehold? Eller padler dere rundt og kaster litt på måfå? Når man fisker fra land vaker alle store fisk midt utpå, men dette ser kanske annerledes ut når man sitter midt utpå og ser mot land?

 

Alle tips tas imot med takk, både om hva som funker og hva som ikke funker!

 

Mvh

RuneW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hejsan

 

Jag är ingen flytringsräv direkt men jag har fiskat en hel del från flytring och gillar det väldigt mycket och jag kommer att satsa på det mer och mer.

 

Till skillnad från när man fiskar ifrån land och vadar så är man i flytringen i samma medium som fisken och man har två uppenbara fördelar vs vadning.

 

1. Fisken skyggar inte lika mycket för flytringen som den gör för en vadande fiskare, vilket innebär att man relativt enkelt kan komma nära.

 

2. Det är lättare att se vad fisken äter eftersom man sitter "mitt i maten" istället för att se det på håll.

 

Om det är sporadiska vak så som du angav så skulle jag först och främst göra mig helt säker på vad fisken äter. Om det inte går att se, alternativt att de tar lite av varje så väljer jag en för säsongen lämplig fluga och försöker att se om fisken har något speciellt mönster i sitt födosök. Ofta kan man se att även om vaken är sporadiska så återkommer de till ungefär samma plats med vissa mellanrum. Där försöker jag vara och vänta med flugan på vattnet. Detta förutsätter som du förstår att man fiskar med någon ytnära fluga. Man kan säga att man fiskar blint på vissa bestämda fiskar eller "semi-blint" kanske :-)

 

I de sjöar jag fiskar mest med flytring, båda hemmavid och på resa så är strandfikset nästan nära med noll. Detta innebär att fisken inte skyggar för att gå nära land. Inte sällan kastar man alltså in mot land.

 

Som jag nämnde tidigare så är flytringsfiske det som för tillfället känns roligast för mig och jag håller på att revidera om nästan samtliga mina favoritmönster för att passa sjöfiske och tafsar och linor köps nu mest med tanke på flytringsfisket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tar du opp et viktig tema!

 

Jeg personlig legger meg utenfor sivkanter, bergskrenter o.l.

Å padle midt utpå, for så å vente ser jeg på som noe dødfødt.

 

Som regel foregår mitt flyteringfiske i stille vann med nymfe. Da fiskes den nær sivkanter.

 

Der hvor jeg ser vak funker jo flyteringfiske på samme måte som om man står fra land. Pælm ut, vent.

 

Det kule er jo selvfølgelig at man når plasser som man ellers ikke ville nådd med vading og fra land. Og plasser hvor man ville skremt fisken med båt.

 

Dette er en interessant diskusjon, har lyst til å høre fra flere!

 

Kjør debatt!

 

 

PS! Rune påstås å være en guru på dette området. Hadde vært gøy å hørt fra ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har riktig nok en del turer med belly’n, men noen guru er jeg dessverre ikke. Jeg har fisket med belly siden 1995 og har fisket fra den ca. 30 dager pr. år. Det gir et visst grunnlag…

 

Min taktikk baserer seg på tid på året, vanntemperatur og tid på døgnet.

Når det er varmt i vannet så fisker jeg ofte i nærheten av dyprenner og oppkommer.

Fisken vaker litt i den verste varmeperioden, oftest med kort vei til dypt vann.

 

Ellers så liker jeg godt å ligge langt utpå hvis det er øyer, skjær eller grunner der.

Jeg vet om en del slike plasser og har hatt meget godt fiske der uten at det har klekket.

Først og fremst oppsøker jeg de plassene for å treffe på større fisk som vaker på

mygg, vulgata, lepto eller vingemaur.

 

Jeg fisker nok mer nærme land tidlig i sesongen, da går fisken ofte å beiter på øyenstikkerlarver, vannymfer og

havarerte landinsekter.

Jeg er på stadig utkikk etter vindgater og plasser hvor det samler seg mye mat.

Ofte er klekkingene ”lokale” på de større vannene, et godt tips er å se etter måker.

Plasser med overhengende trær og brådypt er også giftig, har tatt mang en ørret på maur på slike plasser. Følg etter briskanten, når det klekker mygg går ørreten akkurat i kanten og beiter, den synes nok at den rørte overflaten gir den ly.

 

Dersom du har mulighet til å kartlegge litt med ekkolodd så gjør det!

Da kan du få skaffet deg en del verdifull informasjon som ikke synes fra overflaten.

 

Dette var litt av det jeg gjør, jeg fisker for det meste på vak og kartlegger vakruten før jeg kaster.

 

mvh

 

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...