Gå til innhold

Villaks vs. oppdretsfisk.


Hva smaker best?  

44 stemmer

  1. 1. Hva smaker best?

    • Oppdretsfisk er best.
      10
    • Villaks er best.
      36


Anbefalte innlegg

faen jeg fikk lyst på en slik lukusfilè.. slutt med den fristingen!  ;D ;D

Er du bombesikker på at man ikke kan kjøpe den noen sted? Dette lbir litt som å bænne i kjerka, men jeg er glad i o-fisk. For et paradoks jeg lever i  :-\

den kan du få i japan, russland og noen andre land ;D

ellers kan du kjøpe salma laksen, da ser du forskjell

det er ingenting galt med oppdrettsfisken, et kjempe produkt som gir mange jobb og tjener inn masse penger. men det er de som driver næringa som er problemet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så en gang et innslag på tv, der de serverte villaks og o laks, tror over 70 prosent mente o laksen hadde best smak.

det er det jeg sier, jevnere kvalitet. også er de fleste vant med o-fisk. det er ikke mange i norge som spiser/har spist villaks. heldigvis. og jo færre som spiser villaks jo bedre, for det hjelper ikke å preike om bevaring hvis man skal selv kakke villfisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så en gang et innslag på tv, der de serverte villaks og o laks, tror over 70 prosent mente o laksen hadde best smak.

det er det jeg sier, jevnere kvalitet. også er de fleste vant med o-fisk. det er ikke mange i norge som spiser/har spist villaks. heldigvis. og jo færre som spiser villaks jo bedre, for det hjelper ikke å preike om bevaring hvis man skal selv kakke villfisk

Så vidt jeg vet er alle de testene du henviser til arrangert av Eksportutvalget for fisk. Hva tror du er sjansen for at det er førsteklasses o-fisk som brukes der? Fisk som, som du selv sier ikke er tilgjengelig for de fleste nordmenn?

Personlig syns jeg salma-laksen er god. OG dyr. Det er ikke lenger noen veldig konkurransedyktig råvare for å si det sånn.

Og en nygått eller sjøfanget villaks stiller i en helt annen klasse. Siden fettet er mye bedre integrert i kjøttet tåler kjøttet varmebahandling bedre og har mer smak. Konsistensen er også mye bedre. Jeg kjenner flere kokker som ikke er sponsa av Eksportutvalget. De foretrekker villaks, alle som en. Ingen variasjon i varen er egentlig bare signal om at maten har blitt tukla med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så en gang et innslag på tv, der de serverte villaks og o laks, tror over 70 prosent mente o laksen hadde best smak.

det er det jeg sier, jevnere kvalitet. også er de fleste vant med o-fisk. det er ikke mange i norge som spiser/har spist villaks. heldigvis. og jo færre som spiser villaks jo bedre, for det hjelper ikke å preike om bevaring hvis man skal selv kakke villfisk

Så vidt jeg vet er alle de testene du henviser til arrangert av Eksportutvalget for fisk. Hva tror du er sjansen for at det er førsteklasses o-fisk som brukes der? Fisk som, som du selv sier ikke er tilgjengelig for de fleste nordmenn?

Personlig syns jeg salma-laksen er god. OG dyr. Det er ikke lenger noen veldig konkurransedyktig råvare for å si det sånn.

Og en nygått eller sjøfanget villaks stiller i en helt annen klasse. Siden fettet er mye bedre integrert i kjøttet tåler kjøttet varmebahandling bedre og har mer smak. Konsistensen er også mye bedre. Jeg kjenner flere kokker som ikke er sponsa av Eksportutvalget. De foretrekker villaks, alle som en. Ingen variasjon i varen er egentlig bare signal om at maten har blitt tukla med.

ok, hvem som utfører en smaksunedsøkelse har ingenting å si. man kan ikke få folk til å gi deg det resultatet du vil ha. tviler på at de bruker førsteklasses fisk, som sagt så betaler utlendingene altfor godt. i tilleg så spiser de fleste nordmenn o-fisk, og det å kjenne smaksforskjeller på to fisk, er umulig for utrente mennesker. da har man bare den personlige preferansen igjen. og som sagt noen mora, andre liker dattera :)

salmalaksen prøver ikke å konkurere med noen, de har sin egen nisje produkt, nemlig pre-rigor laks. bare denne tilstanden gjør at den ikke kan sammenlignes med post-rigor laks, som vanligvis ligger i 3-5 dager etter slakt, før den viderebehandles.

først bør jeg si at alle kokker burde vel foretrekke et produkt som har jevn kvalitet. hvis man kjøper parmaskinke, så vil man vel ha den samme smaken neste gang og?? og selbu blå vil jeg helst smaker selbu blå hver gang, og at en mercedes (feks) har like god kvalitet hele tiden osv osv..... jevn kvalitet er det viktigste for alle produsenter og det brukes en god del kroner i alle bedrifter for å sørge for denne jevne kvaliteten.

o-fisk er ikke tuklet med, den er bare avlet frem for å få noen egenskaper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brøt mine prinsipper i går om å ikke kjøpe oppdrettslaks. Første gang på over 10 år jeg har kjøpt laks i butikk. Fristet å prøve denne Salma laksen. Ble en herlig sushi middag. Hadde selvsagt ikke fersk villaks å teste opp mot, så den sammenlikningen for en la ligge.

Men det blir nok med denne ene gangen fram til en kan kjøpe laks som er fra lukkede anlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brøt mine prinsipper i går om å ikke kjøpe oppdrettslaks. Første gang på over 10 år jeg har kjøpt laks i butikk. Fristet å prøve denne Salma laksen. Ble en herlig sushi middag. Hadde selvsagt ikke fersk villaks å teste opp mot, så den sammenlikningen for en la ligge.

Men det blir nok med denne ene gangen fram til en kan kjøpe laks som er fra lukkede anlegg.

der ser du, ingenting galt med fisken :)

bare idiot-mennesker som tenker mer på penger enn naturen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

der ser du, ingenting galt med fisken :)

bare idiot-mennesker som tenker mer på penger enn naturen :(

Er ikke all o-fisken som ligger i fiskedisken som frister like mye da  :o

nope, der bør butikkene gjøre noe. husker ikke hvor mange ganger jeg har kommet i fisk som ikke er etter standard. riktig lagring og behandlig i butikk er viktig.

men jeg håper at flere og fler starter med pre-rigor fisk, noe som kan senke prisen og øke kvaliteten på fisken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle tro at majoriteten bestandig har rett.

Men dette her er et godt eksempel på det motsatte....

Selv om Igor virkelig har argumentert godt for hvorfor o fisk smaker best. Og ikke måten o næringa praktiseres, og som de fleste her er så rettmessig i mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle tro at majoriteten bestandig har rett.

Men dette her er et godt eksempel på det motsatte....

Selv om Igor virkelig har argumentert godt for hvorfor o fisk smaker best. Og ikke måten o næringa praktiseres, og som de fleste her er så rettmessig i mot.

Blir det ikke litt håpløst å prøve å bestemme hva jeg liker best? ;D

Jeg mener fremdeles at villaksen smaker best.

Ps: Hadde jeg måtte blindteste er det ikke sikkert jeg hadde merket forskjell da :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle tro at majoriteten bestandig har rett.

Men dette her er et godt eksempel på det motsatte....

Selv om Igor virkelig har argumentert godt for hvorfor o fisk smaker best. Og ikke måten o næringa praktiseres, og som de fleste her er så rettmessig i mot.

Blir det ikke litt håpløst å prøve å bestemme hva jeg liker best? ;D

Jeg mener fremdeles at villaksen smaker best.

Ps: Hadde jeg måtte blindteste er det ikke sikkert jeg hadde merket forskjell da :rolleyes:

det er lov det ruffen ;D

og jeg kan fortelle deg at du garantert ikke hadde kjent forskjell, men d har en 50/50 sjanse hvis det er en partest da ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gudene skal vite at jeg ikke er noen laksefisker (har ikke tålmodighet til det), men mitt lille bidrag til denne tråden er at jeg i jula smakte røykalaks fra nygått villaks fra Stjørdalselva. Og det var som en tidsreise tilbake til barndommen, da min bestefar alltid hadde røkt villaks (sjøfanget) fra Hamarøy.

Det er rett og slett en helt annen konsistens på fiskekjøttet enn på o-laks - et ganske forskjellig produkt, faktisk. Merk at jeg ikke snakker om tørrsalting vs. lakesalting her - på div fiskebutikker kan man få kjøpt den mest fortreffelige tørrsaltede o-laks man kan tenke seg, og det ligner smaksmessig, men ikke mht konsistens. Jeg snakker om en slags fasthet/spenst i kjøttet som det antagelig er temmelig vanskelig å få til med o-laks. Utsøkt!

Har også spist fantastisk bra villaks på Credo i Trondheim, men jeg mistenker at tilberedning spilte en vesentlig rolle der ;) Men kokken der mente det var stor forskjell, og lettere å få et meget vellykket resultat med villaks.

Men for all del, det er godt med o-laks og. Synd bare at det er såpass problematisk i forhold til villaksen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gudene skal vite at jeg ikke er noen laksefisker (har ikke tålmodighet til det), men mitt lille bidrag til denne tråden er at jeg i jula smakte røykalaks fra nygått villaks fra Stjørdalselva. Og det var som en tidsreise tilbake til barndommen, da min bestefar alltid hadde røkt villaks (sjøfanget) fra Hamarøy.

Det er rett og slett en helt annen konsistens på fiskekjøttet enn på o-laks - et ganske forskjellig produkt, faktisk. Merk at jeg ikke snakker om tørrsalting vs. lakesalting her - på div fiskebutikker kan man få kjøpt den mest fortreffelige tørrsaltede o-laks man kan tenke seg, og det ligner smaksmessig, men ikke mht konsistens. Jeg snakker om en slags fasthet/spenst i kjøttet som det antagelig er temmelig vanskelig å få til med o-laks. Utsøkt!

Har også spist fantastisk bra villaks på Credo i Trondheim, men jeg mistenker at tilberedning spilte en vesentlig rolle der ;) Men kokken der mente det var stor forskjell, og lettere å få et meget vellykket resultat med villaks.

Men for all del, det er godt med o-laks og. Synd bare at det er såpass problematisk i forhold til villaksen...

det med forskjeller i røktlaks har alt å si med saltemetode, saltetid, tørketid og røyketid. lakesalting vil vanligvis gi en mer bløtere konsistens, men kun ved lavere saltkonsentrasjoner i saltlaken, best vannopptak er rundt 8% salt hvis jeg ikke husker feil. da får man en fin vektøkning som produsenter liker (i allefall de som ikke bryr seg så mye om kvalitet). elelrs vil stikksalting gi en skikkelig drittprodukt..... masse vann som tvinges i muskelen

vanligvis blir alle hjemmelaga røktlaks saltet og røkt mer, jeg selv salter fisken i 1døgn/kg, da jeg liker en godt salt røktlaks. tørker den i kjøla, da jeg ikke har noe tørkerom ;D og røyker den i 6 timer.

i industrien er det vanlig med 24 timer tørrsalting, og tørking/røyking foregår i røykeskapet. vanlig med 3 t tørking og 3 t røyking. om fileten ligger eller er hengt vil også spille inn, da de som henger vil ytterligere tape væske (mest i form av fett) og få en fastere konsistens.

orker ikke gå inn i hvordan alder og kjønnsmodning påvirker dette. men det gjør det ;D samme med pre-/post-rigor ;D

men jeg kjønner meg ikke på de kokkene som synes de får et bedre resultat med villfisk...... tror det er 99% syken som spiller inn der. selv var jeg skikkelig villfisk mann før jeg begynte å gå inn i de kjemiske prosessene rundt kvalitet på o-fisk. og heldigvis taler tallene for seg seg. o-fisk er best og ALLE bør slutte å spise villfisk! den bør vi kun fiske på, og mataukere bør skifte jaktmarkene sine fra elv/sjø til butikkdisken ;D seriøst, ikke kødd  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste du det jeg skrev? :)

Merk at jeg ikke snakker om tørrsalting vs. lakesalting her - på div fiskebutikker kan man få kjøpt den mest fortreffelige tørrsaltede o-laks man kan tenke seg, og det ligner smaksmessig, men ikke mht konsistens. Jeg snakker om en slags fasthet/spenst i kjøttet som det antagelig er temmelig vanskelig å få til med o-laks. Utsøkt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste du det jeg skrev? :)

Merk at jeg ikke snakker om tørrsalting vs. lakesalting her - på div fiskebutikker kan man få kjøpt den mest fortreffelige tørrsaltede o-laks man kan tenke seg, og det ligner smaksmessig, men ikke mht konsistens. Jeg snakker om en slags fasthet/spenst i kjøttet som det antagelig er temmelig vanskelig å få til med o-laks. Utsøkt!

ja og derfor skrev jeg det jeg skrev. hvis du leser innlegget en gang til så ser du ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villaksen har etter min gane den beste smaken. Kjøpte en pakke med grill laks på rema rett før 1. juni i fjor. Slengte dem på grillen, lagde godt tilbehør, og gledet meg til god mat. Det endte med at vi spiste bare tilbehøret. Fisken var så feit og ekkel at ingen av oss likte smaken. Smakte rett og slet tran! Ikke en gang kattene ville ha. 2. Juni kom jeg hjem med en nygått hunlaks på 7.6kg. Skar ut noen fine fileter og slengte dem på grillen og nøt et nydelig måltid. Laks og ørrett fisket i sitt rette element er og blir den aller beste matfisken. Har kjøpt o-fisk en god del ganger, og fått det servert hos venner og ute på resturant, men jeg har ennå ikke fått servert o-fisk jeg har likt. Uansett fisk, foretrekker jeg den fersk og selvfisket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så en gang et innslag på tv, der de serverte villaks og o laks, tror over 70 prosent mente o laksen hadde best smak.

Det sier du bare for at jeg ikke skal robbe deg for prima vare. Den gjennomskuet jeg glatt!!

Ps: Som dere sikkert forstår så hender det jeg snoker litt rundt hos doggnobbler for å få tak i noe villaks ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villaksen har etter min gane den beste smaken. Kjøpte en pakke med grill laks på rema rett før 1. juni i fjor. Slengte dem på grillen, lagde godt tilbehør, og gledet meg til god mat. Det endte med at vi spiste bare tilbehøret. Fisken var så feit og ekkel at ingen av oss likte smaken. Smakte rett og slet tran! Ikke en gang kattene ville ha. 2. Juni kom jeg hjem med en nygått hunlaks på 7.6kg. Skar ut noen fine fileter og slengte dem på grillen og nøt et nydelig måltid. Laks og ørrett fisket i sitt rette element er og blir den aller beste matfisken. Har kjøpt o-fisk en god del ganger, og fått det servert hos venner og ute på resturant, men jeg har ennå ikke fått servert o-fisk jeg har likt. Uansett fisk, foretrekker jeg den fersk og selvfisket!

man kjøper ikke ferdigmarinert fisk, gud vet hvor lenge den har ligget i marinaden og hva de har hatt oppi. det at den smakte tran skjønner jeg godt. marinere fisk over 30 min så får man et fint stykke bæsj ;D

jeg og har spist ekkel o-fisk, men da her folk som ikke kan tilbrede fisk laget det. svigermora (eks) klarte til og emd å lage ekkel villaks.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...