Gå til innhold

Døgnflue i akvariet.


Anbefalte innlegg

Heisann, denne døgnflua fant eg på siden av akvariet i dag, fant nympheskallet oppi så eg rekner med

den har klekka der :D

Meiner at dette er ei Marginata da total lengde var ca 10 - 11 mm.

Ser at det er forskjell på framvinge og bakvinge noko som kan tyde på ei vespertina?

Håper nokon kan bekrefte dette.

Bjørnen.

post-652-13949878320307_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld at jeg spør dumt her, og kanskje litt ute av emnet.. Men, fins det en side eller bok som enkelt forklarer forskjellen på de forskjellige døgnflueartene? Både hvordan de ser ut som nymfe\puppe, dun og spinner, og kanskje sånn ca når på året de klekker?

Prøvde meg på en ganske heavy insektsbok her for et par måneder siden, men det ble rett og slett for tungt stoff til at jeg greide å få med meg alt.. Må vel begynne litt i det små først, og heller jobbe meg oppover etterhvert som jeg begynner å fortstå det grunnleggende.. Hvis dere skjønner? Er sikkert flere enn meg som kunne trengt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld at jeg spør dumt her, og kanskje litt ute av emnet.. Men, fins det en side eller bok som enkelt forklarer forskjellen på de forskjellige døgnflueartene? Både hvordan de ser ut som nymfe\puppe, dun og spinner, og kanskje sånn ca når på året de klekker?

Prøvde meg på en ganske heavy insektsbok her for et par måneder siden, men det ble rett og slett for tungt stoff til at jeg greide å få med meg alt.. Må vel begynne litt i det små først, og heller jobbe meg oppover etterhvert som jeg begynner å fortstå det grunnleggende.. Hvis dere skjønner? Er sikkert flere enn meg som kunne trengt det?

Hallo Daniel, Pål Krogvold har gitt ut eit hefte som heiter "Døgnfluer, en feltguide"  http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=3024713&rom=AK

Har lest den og syntest den var bra dersom ein er heilt nybegynner på døgnfluer :), står dei mest vanlege døgnfluene og kjennetegn på dei, litt negativt med små og dårlege bilder.

Bjørnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...