Gå til innhold
  • 0

Hvordan knyte sammen backing og snøre?


Tomas Fjeld

Spørsmål

Jeg fikk fluestang til jul og nå føler jeg trangen for å fiske ;D Problemet er da at jeg ikke har peiling på hvordan jeg skal knyte sammen backing og snøre. og fortom for den del.

håper dere har litt mer greier på det her enn meg ;)

Det fulgte jo med en video, men han svensken skjønte jeg fint lite av :P

Tomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalte innlegg

  • 0
Gjest storfemti

Er den beste måten det ja. Enten det, eller tre fortommen igjennom coatingen på lina. Dette er litt vanskelig, så bruk bendsling som staffan viser du. Ikke no vits å prakkes mere enn nødvendig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ja. fy flate så rått det må være når fisken hugger til der!

jeg har tydeligvis et annet snøre enn staffan. mitt heter så godt som Guideline Force WF-5-F. høres det bra ut?

Jeg må nok også ha noe annet ustyr enn Staffan, for mine vannkast ser ikke like bra ut  :P

Guideline Force skal være lettkastet det 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest storfemti

Bare fisk og bli kjent med stanga, beste rådet en kan gi. Så når du behersker alt, begynn å tenk på line o.l. Kjøp en tapert fortom evt sjekk staffans twisted leader på dette forumet. En tommelfingerregel er å ha minst 1.5 x stangens lengde, du klarer deg med 0.15-0.16mm spiss i de aller fleste situasjonene i starten

Fram til du havner på utstyrskjøret, nyt en spennende tid i møte og kom deg ut og fisk! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest storfemti

Sjekk nærmiljøet om det ikke er flere evt en klubb du kan bli med på, gjør læringsprosessen så mye enklere :)

Bor du i Trondheimsområdet, har du alltids Storørreten Castingklubb. De har både kastetrening og bindekvelder. Utrolig hva du lærer på slike arrangement

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Sjekk nærmiljøet om det ikke er flere evt en klubb du kan bli med på, gjør læringsprosessen så mye enklere :)

Bor du i Trondheimsområdet, har du alltids Storørreten Castingklubb. De har både kastetrening og bindekvelder. Utrolig hva du lærer på slike arrangement

Du bør melde deg inn i klubben; "Hvordan bestille riktig toppring"  ;);D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest storfemti

Sjekk nærmiljøet om det ikke er flere evt en klubb du kan bli med på, gjør læringsprosessen så mye enklere :)

Bor du i Trondheimsområdet, har du alltids Storørreten Castingklubb. De har både kastetrening og bindekvelder. Utrolig hva du lærer på slike arrangement

Du bør melde deg inn i klubben; "Hvordan bestille riktig toppring"  ;);D

Pass deg, kommer til Rena i sommer! >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg gleder meg så voldsomt!!! det blir nok diverse fluer i nesa og der omkring, men morro skal det bli!

Husk, bruk briller under kasting! Der kan du redde et øye-eple eller to.. ;) Iallfall viktig ved litt kraftig og lei vind.

Synes forresten at bendslinga til Staffan er alt du trenger. Sterkt og smekkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

nå bor vel jeg nærmere bergen. Jeg søkte litt, men fant bare bergen sportfiske. og de hadde ikke noen kurs planlagt :( men jeg får følge med og håpe på at det dukker opp noe

Edit: Bruker briller til vanlig, så det skal ikke være noe problem :P men takk for tipset uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest storfemti

nå bor vel jeg nærmere bergen. Jeg søkte litt, men fant bare bergen sportfiske. og de hadde ikke noen kurs planlagt :( men jeg får følge med og håpe på at det dukker opp noe

Edit: Bruker briller til vanlig, så det skal ikke være noe problem :P men takk for tipset uansett.

Du kan sende en pm til SVN (svært viktig nymfe), han bor i Bergensområdet og kan sikkert svare på hva som er tilgjengelig av klubber og foreninger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg tar å sender en pm til SVN da :)

Det virker som staffan har litt av hvert å lære meg, ja ;)

Det er ikke bare du som kan lære noe av Staffan. Jeg kunne jo vært faren hans når det gjelder alder, men han har lært meg veldig mye opp gjenom årene fra jeg første gangen kom i kontakt med ham for ca. 20 år siden. Og han har evnen til å lære bort på en lettfattelig og instruktiv måte. Og det er ingen ting som er for liten, eller for stor til å spørre om overfor ham.

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

"Rørpeis" forbinder jeg med en skikkelig rotekopp,men det betyr kanskje noe annet på nordlansk. Men utbruddet ditt da jeg hadde med Orvis-stanga til Elverum på fluefiskedagene i 98 har jeg smilt mye av siden.

Her er det jeg sa, så dere kan få litt å smile av: "Jeg er så redd for stanga at jeg nesten ikke tør bruke den". Men det er lov å dumme seg ut litt av og til.

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...