Gå til innhold

Inspirasjonstråd: HOTTE NYMFER


André_Brµn

Anbefalte innlegg

Utrolig kult Willy. Det du beskriver, det skjer akkurat på samme vis en en elv jeg fisker i samme periode, og med de samme insektene du bekriver, :o Jeg har laget nymfene du så med tanke på det samme fisket, har varianter med div fortyngning. I tilegg fikk jeg noen jig kroker av the Stig her for en stund siden som jeg har tenkt til og lage noen utgaver på tilo akkuratt det fiske du beskriver. Sååå selv om du er i Eksingsdalen og jeg surrer rundt her på østlandet, så er insekter mat for fisken og auren den er sulten, og jorda er rundt og jula varer helt til påske, eller noe ;D

Kul flue. skal testes 8)<<l

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig kult Willy. Det du beskriver, det skjer akkurat på samme vis en en elv jeg fisker i samme periode, og med de samme insektene du bekriver, :o Jeg har laget nymfene du så med tanke på det samme fisket, har varianter med div fortyngning. I tilegg fikk jeg noen jig kroker av the Stig her for en stund siden som jeg har tenkt til og lage noen utgaver på tilo akkuratt det fiske du beskriver. Sååå selv om du er i Eksingsdalen og jeg surrer rundt her på østlandet, så er insekter mat for fisken og auren den er sulten, og jorda er rundt og jula varer helt til påske, eller noe ;D

Kul flue. skal testes 8)<<l

Gisle

Hadde vært kult om du testet. :D

Grunnen til at jeg legger den ut er jo alle gode tilbakemeldinger fra andre steder enn Ekso,som jeg syns ville vært et litt tynt grunnlag. ;)

Lykke til,dette er spennende fiske altså !!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra innlegg, Willy!

Hvorfor benytter du hanehackel i stedet for hønehackel som kanskje vil gi den litt mer liv? kanskje benytte både høne og hane lik Vera ?

Petter

Ingen umulig tanke,må kanskje prøves.

Hane prøvde jeg fordi jeg var ute etter en viss "sivbeskyttelse". :)

Også har den fisket såpass bra at jeg faktisk ikke har tenkt tanken på å tilføre mer.....forløpig.

Skal ha det baki der,og kanskje binde opp noen allá Vera. ;)

På den andre(eller tredje) side,så er jo mønsteret så enkelt at det vel kan varieres i mange farger og materialer.Disse fargene ble brukt fordi nevnte nymfer i Ekso er relativt mørke,for å lage en godt synlig nymfe på de lyse bunnpartiene(virker godt over mørk bunn også) og at påfuglherl ser ut til å ha en litt "magisk" tiltrekning på fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjemeflott nymfeinnlegg Willly, akkurat hva jeg trengte nå. Skal kopiere og prøve ut "Styggen", og den jiggykroken så man får spissen opp er jo ett veldig smart triks som jeg ikke har tenkt på før til nymfer. Konge!! <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk gjerne å gi krokspissen en liten dytt,så den blir litt skjev/skrå.

Da kroker jiggkrokene bedre. ;)

Det gjør du ved å sette spissen i stikka og bøye på kroken så spissen bøyer seg litt ut til siden.

Og: gjør det helst før du begynner å binde ;D ,spissen kan brekke.

Sjekket netopp siste innkjøp fra Hends: # 10 hadde bøyd spiss,#14 hadde ikke !

Har brukt Hanak fram til nå,de har ikke bøyd spiss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg nok,Gisle . ;D

Men her har du et alternativ,som du i og for seg kan takke deg selv for. ;D

Og: Jeg skylder deg nesten denne. ;)

Vet nesten ikke hvor jeg skal begynne. :rolleyes:

I Ekso skjer det en god del ting nesten samtidig.

Det begynner med steinfluer(som varer en stund).

Så kommer marginataene.

Til slutt og nesten samtidig begynner en art av siplo som er svært lik marginataen i både utseende og størrelse.

Tidspunktet på den siste er litt på siden av det som "skulle være normalt",men den er artsbestemt av vår (tidligere tørrfluepurist,nå også svoren nymfefisker  <<l )lokale entomolog.

Altså : Tre relativt store nymfer som svømmer/vandrer mot land nesten samtidig/tett påfølgende hverandre. :D

Dette oppdaget selvføgelig fisken hundrevis av år før oss ;D ,og stiller seg på grunna for å passe dem opp.

Etterhvert som fisken i Ekso har vokst(pga.kultiveringen),blir jo dette svært visuellt og svært interresant !

Til og begynne med trodde jeg(som kanskje andre ville gjort) at fisken sto på grunne og særlig lyse plasser for å sole seg,siden de var lettest å få øye på da.Så vi ikke fisken,så vi skyggen ! 8)

Vel,kunne nyte sola jeg også og det ble noen kaffekopper mens jeg smugkikket.

Alt som fløt over dem(mygg og mygvrak ol.) fikk drive i fred,tross den korte veien opp.Fisken avslørte seg selvfølgelig,med rumpa opp og huet ned,plukket de av og til opp noe på/nær bunnen.

Husmark ble vraket som alternativ,mygg likedan,men marginataene som hang seg opp i blomstene på jordet ga meg en idé..............eller skapte noen tanker rundt dette.

Hva om jeg hadde ei nymfe som nærmest kunne slepes over bunnen,foran nesa på disse fine fiskene som sto sånn til i sola(og,som sikkert sto der i gråvær og vind også).

Det ville bli mye bunnkontakt,misting av fluer og sikkert så mye grønske på fluene at de ikke ville fiske.........

Vel,dette var jo delvis under min inntreden i kortlinefisket,og tsjekkerkroker og andre egnede kroker ble omdannet til tunge nymfer.Så,fikk jeg tak i jiggkroker,noe som jeg likte veldig godt å fiske med,syns kanskje jeg satt litt mindre fast,og de fisket/kroket godt når jeg hadde skjøvet litt på krokspissen. ;)

: La du ut bildet av noen nydelige bustefluer.Eikre var over seg og ønsket seg en kilo til jul(eller var'e juli ?) ;D

Voila !!!

Sammen med noen spesialtilpassede kulehuer jeg hadde kjøpt hus Gunnar Bingen på Rena Sport var egentlig tegninga i hodet ferdig....til bindebordet !!!!!

Så(siden dette var på vinteren) var det bare å vente på vår og vår i Eksingedalen,som jo er noe seinere enn andre steder her.

Virket så det suste,de både fisket godt og satt ikke særlig mye fast,tross grønsken som av og til avslørte at jeg fisket nær nok mot bunnen. :D

De tålte også høy fart i inntrekket.

Ulempen er at de går litt dypt i fram- og baksleng og påfuglherlen som selvfølgelig har lett for å gå i stykker.

Det ble selvfølgelig utdeling over en lav sko til tilreisende gjester,så de også skulle få gleden av å kjenne fisk. :)

Og den ble kopiert og utprøvd andre steder i landet med svært gode tilbakemeldinger.

Til og med i Patagonia virket den som den skulle,visstnok. :)

Vel,da jeg skulle ut i et lokalt vann på lørdag,skulle jeg sjekke hva jeg hadde i den nymfeboksen(har noen nymfebokser !  ;D ),var det et vrak igjen og jeg måtte i hui og hast sveive i sammen etpar stykker.

Og det har blitt noen flere de siste dagene,for det var ingenting å si på fiskeligheten her heller i nordavind og snøbyger.

Flua er enkel : Jiggkrok,kulehode(trenger ikke være spesial)ca. 2-3 mm.,påfuglkropp,marabouhale og svart hanehackel som bindes palmer og klippes så det står igjen en V foran kroken.

Kan jeg få presentere : Styggen. ;D    (Ei fiskeflue !)

7147841505_a536792537_z.jpg

Må få understerke at jeg ikke har testet den på kortline enda.Men,Roger;den er såpass giftig at den nok skal få sjangsen. ;)

Artig og fint innlegg Willy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg nok,Gisle . ;D

Men her har du et alternativ,som du i og for seg kan takke deg selv for. ;D

Og: Jeg skylder deg nesten denne. ;)

Vet nesten ikke hvor jeg skal begynne. :rolleyes:

I Ekso skjer det en god del ting nesten samtidig.

Det begynner med steinfluer(som varer en stund).

Så kommer marginataene.

Til slutt og nesten samtidig begynner en art av siplo som er svært lik marginataen i både utseende og størrelse.

Tidspunktet på den siste er litt på siden av det som "skulle være normalt",men den er artsbestemt av vår (tidligere tørrfluepurist,nå også svoren nymfefisker  <<l )lokale entomolog.

Altså : Tre relativt store nymfer som svømmer/vandrer mot land nesten samtidig/tett påfølgende hverandre. :D

Dette oppdaget selvføgelig fisken hundrevis av år før oss ;D ,og stiller seg på grunna for å passe dem opp.

Etterhvert som fisken i Ekso har vokst(pga.kultiveringen),blir jo dette svært visuellt og svært interresant !

Til og begynne med trodde jeg(som kanskje andre ville gjort) at fisken sto på grunne og særlig lyse plasser for å sole seg,siden de var lettest å få øye på da.Så vi ikke fisken,så vi skyggen ! 8)

Vel,kunne nyte sola jeg også og det ble noen kaffekopper mens jeg smugkikket.

Alt som fløt over dem(mygg og mygvrak ol.) fikk drive i fred,tross den korte veien opp.Fisken avslørte seg selvfølgelig,med rumpa opp og huet ned,plukket de av og til opp noe på/nær bunnen.

Husmark ble vraket som alternativ,mygg likedan,men marginataene som hang seg opp i blomstene på jordet ga meg en idé..............eller skapte noen tanker rundt dette.

Hva om jeg hadde ei nymfe som nærmest kunne slepes over bunnen,foran nesa på disse fine fiskene som sto sånn til i sola(og,som sikkert sto der i gråvær og vind også).

Det ville bli mye bunnkontakt,misting av fluer og sikkert så mye grønske på fluene at de ikke ville fiske.........

Vel,dette var jo delvis under min inntreden i kortlinefisket,og tsjekkerkroker og andre egnede kroker ble omdannet til tunge nymfer.Så,fikk jeg tak i jiggkroker,noe som jeg likte veldig godt å fiske med,syns kanskje jeg satt litt mindre fast,og de fisket/kroket godt når jeg hadde skjøvet litt på krokspissen. ;)

: La du ut bildet av noen nydelige bustefluer.Eikre var over seg og ønsket seg en kilo til jul(eller var'e juli ?) ;D

Voila !!!

Sammen med noen spesialtilpassede kulehuer jeg hadde kjøpt hus Gunnar Bingen på Rena Sport var egentlig tegninga i hodet ferdig....til bindebordet !!!!!

Så(siden dette var på vinteren) var det bare å vente på vår og vår i Eksingedalen,som jo er noe seinere enn andre steder her.

Virket så det suste,de både fisket godt og satt ikke særlig mye fast,tross grønsken som av og til avslørte at jeg fisket nær nok mot bunnen. :D

De tålte også høy fart i inntrekket.

Ulempen er at de går litt dypt i fram- og baksleng og påfuglherlen som selvfølgelig har lett for å gå i stykker.

Det ble selvfølgelig utdeling over en lav sko til tilreisende gjester,så de også skulle få gleden av å kjenne fisk. :)

Og den ble kopiert og utprøvd andre steder i landet med svært gode tilbakemeldinger.

Til og med i Patagonia virket den som den skulle,visstnok. :)

Vel,da jeg skulle ut i et lokalt vann på lørdag,skulle jeg sjekke hva jeg hadde i den nymfeboksen(har noen nymfebokser !  ;D ),var det et vrak igjen og jeg måtte i hui og hast sveive i sammen etpar stykker.

Og det har blitt noen flere de siste dagene,for det var ingenting å si på fiskeligheten her heller i nordavind og snøbyger.

Flua er enkel : Jiggkrok,kulehode(trenger ikke være spesial)ca. 2-3 mm.,påfuglkropp,marabouhale og svart hanehackel som bindes palmer og klippes så det står igjen en V foran kroken.

Kan jeg få presentere : Styggen. ;D    (Ei fiskeflue !)

7147841505_a536792537_z.jpg

Må få understerke at jeg ikke har testet den på kortline enda.Men,Roger;den er såpass giftig at den nok skal få sjangsen. ;)

God story og flott flue med en tanke bak, Willy  <<l

Me like  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
  • 4 måneder senere...

Lenge siden det var postet noe her så da legger jeg inn en nymfe med god tro på at den er "HOT". ;D

Denne nymfa har jeg bundet på en Knapek G #16 og kroppen er bundet opp med mørk grønn floss selv om bilde viser mer svart enn grønn. Videre har jeg surret fire runder med oliven holografisk tinsel, og til slutt er hode bygget opp med rosa Danville 6/0 da nymfa er tiltenkt kjølig vann. Hele nymfa har videre fått seg ett lag med bug-bond, og deretter ett lag nummer to på hodet. Har ikke fisket med dette mønsteret før, men det skal sies at jeg har trua. ;D

Må forøvrig nevne at dette er min første bug-bond nymfe. :)

8248216778_6079c03201_z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 4 uker senere...
  • 8 måneder senere...
  • 2 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...