Gå til innhold

Ekso, hvordan er forholdene?


Anbefalte innlegg

Heisann! Har vært lite aktiv på forumet i vinter. Men skal skjerpe meg ;)

Uansett, tenker meg en tur opp i Ekso (Eksingedalen) til helgen, og lurer rett og slett på kordan forholdene der er for tiden?

Lurte også på om det er muligheter for Kurs i kasting der, da jeg ikkje føler at teknikken sitter helt enda :)

Skal hvertfall komme med rapport etter helgen m/bilder!

På forhånd takk  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daglige vær,vann og temperaturmeldinger,finner du ved å trykke på linken min nederst her.

Ellers har jeg,eller vi bla. jonnys og-Arild-  pluss noen til,vært oppover etpar helger(Arild er der nå tror jeg).

Endel av fisket har forgått med myggpupper bla i Ospetjørn,men fisken er i gang i elven,synkende vannstand og strålende vær setter kanskje igang leptoklekkinger,som må være rundt hjørnet,den første observerte jeg for halvannen uke siden,men været og vannstanden har nok utsatt det en stund.

Bortsett fra myggpupper er det fortyngede nymfer som har tatt mest fisk,men fisken både vaker og har blitt lurt på tørt.

[attachimg=1]

Her,noen fisker fra stigende elv på søndag,tok selv om tempen falt et par grader(fra 6 til 4 )

Fikk melding fra Arild akurat NÅ: Vil ikke hjem. ;)

Willy

post-3549-13949878607542_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fersk rapport fra Arild: 8)

Synkende elv,8 grader,etter kort tids fiske:2 på tørt og 2 på nymfe(oppheng under)vak og Marginata observert. :D

Alt servert gjennom sauebrek i sone 1 !  ;D

Willy

Ny oppdatering frå Arild... Tatt 10 fisk tilsammen. Alle på lett blanding av tørt og nymphe og begge deler der nymphe er oppheng under den tørre :)

Han kommer sikkert med betre info i kveld sjølv ;)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok turen opp til Ekso i går, litt seint i gang, men de timene jeg hadde der oppe var utrolig moro. Willy ringte når jeg gikk til elvebredden og mens jeg snakka med han var det flere vak og noen som stod på 10-15cm vann for å sole seg. Dette lovet bra tenkte jeg!! :)

fikk rigga til stanga: som Jonny sa med tørt og ei lita nymfe som opphenger siden det ikke var noen som vaka steady.

Fiska meg opp og ned bredden nedenfor den nederste broen, og fikk til slutt 10-11 stk. den største på 350-400gr :D

Prøvde litt med lepto dun siden det mellom vindkastene var en og annen som havnet på vannet. Fikk noen på det og.

Nå ser det ut som det løsner litt der oppe så tur til helgen er ikke det dummeste en gjør ;) Håper selv på en tur før havet atter en gang kaller meg på jobb igjen :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig vanlig str på fisken i Ekso?

Ihverfall litt mindre enn den du har på avataren din.  ;)

Vanskelig å si,siden de blir litt større år for år,men de fiskene på bildet er vel ikke så uvanlig(250-300 gram),men stadig tettere mellom større fisk,og største jeg har tatt så langt ligger vel på 1,3-1,4(bruker amerikansk øyemålvekt,men har sett mye fisk i den størrelsen.Ligger et bilde av den i slutten av bildetråden for 2009).Jeg har bare fisket der de 3 siste sesongene og det har vært merkbar bedring bare på den korte tiden. En litt artig bivirkning er jo,at ifjor opplevde jeg fisk som helt klart refuserte flua hvis de ikke stemte med det som stod på spiseseddelen.Og det er nytt. :)

Så langt har vi stort sett satt ut all fisk over halvkiloen,eller hvis de har vært så feite at vi syns de skal få sjansen til å spise seg videre opp,og skape gode gener,og kanskje forsyne seg av all småfisken som fremdeles befinner seg i elva,og det ser ut til å virke,endel av oss har,ved siden av å ha opplevd at flua rett og slett blir røska av fortommen(særlig ved vått fiske),også opplevd at en liten fisk som har tatt flua,blir tatt av velvoksne artsfrender,og i det klare vannet og særlig når det skjer på grunna,er det litt av en opplevelse. :D

Så la oss si at fisken generelt ligger mellom 2 og 5 hg.med muligheter for betydelig større fisk(rett sted/rett tid/rett flue osv. ;) ).

Og når man fisker i flotte omgivelser og det biter på en 4 hektos som du tror er kilosfisk helt til du får se den,så holder det for meg.

Legger ved et bilde av fisk nr 70 eller no ei helg i juli ifjor,tatt på Devil Bug,og den var ikke alene!Har lagt den ut før,men tåler vel et gjensyn.

[attachimg=1]

Det er forøvrig maestro Bjarne sjøl som beundrer fangsten. 8)

Willy

post-3549-13949878612529_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som også eg syntes var knall med det området e det at fisken går trykkt inni sivkanten og beiter, så det første Willy sa når eg og Arild var med første gong " Trø varsomt ved bredden, for der kan det stå stor fisk" Og det gjorde det også. Så eit lite tips til den som skal opp der i helga!! Ikkje plask uti ved første annledning, men bruk god tid og kikk etter fisken som står ved sivet :)

Eg glede meg allerede til neste tur, som kommer veldigt fort :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du trår til jonny,tenker ikke på alle tips samtidig.

Fisken her er vant til å jakte på grunna,og finner standplasser der vi vanligvis vader.

Her er et eksempel på avfisking av områder vi ikke går ned til før vi har fisket dem av fra litt avstand.

Legg merke til hvor nært land flua går selv i sterkt solskinn.

[attachimg=1]

...om han fikk fisk?   Gjett! ;)

Willy

post-3549-13949878616078_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et siste tips ,siden det nærmer seg helg ! ;)

På kveldene ved bålet pleier vi å kose oss med kaffe,en aldri så liten variant fra Hansa(forbudt reklame!)

....også helst en aldri så liten brandy eller cognac og da aller helst en XO.......  ;) ....det hører liksom til.... ;D

Willy(som antakelig kommer på lørdag,med boksen full av leptoer) 8)

oj,der var vist enda et tips!

D.S. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at jeg er utrolig giret no  ;D ! Skal sørge for å ha med meg masse lepto og mygg, pluss nymfer ;) . takke nok en gang for tips og gode innspill folkens! Siden dette er min andre sesong som fluefisker, og jeg enda ikkje har blitt medlem av ''kilosklubben'', nøyer også jeg meg med fine omgivelser og forhåpentlig noen fine om ikkje store ørreter!  :)

Imorgen er boret dekket, og vi tar turen opp tidlig. Jippi!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok turen opp til Ekso igjen fredag. været var strålende, med skyfri himmel og varme vindkast innimellom. gikk oppover langs elva og gikk ikke lange tiden før jeg spotta første fisk. så ser jeg oppover og det står fiske helt i sivet langt oppover. ser fisken beiter på myggpupper og en og annen er oppe og tar knøtt små mygg. prøver med tørr mygg, klekkere, buzzere, men fortommen skremmer fisken, selv med 7x og 20 fots fortom. klarer til slutt å lure 5-6 stk etter utrolig lange flyt og ingen bevegelse. veldig vanskelig og veldig gøy :D

ikke så mye vakaktvivitet som på onsdag og så kun noen få døgninser, men de må være like om hjørnet :)

post-2709-13949878679074_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første tur i Ekso i år. Reiste opp midt på dagen lørdag og hjem igjen på kvelden første pinsedag. Tregt fiske med lite vak, noen få døgnfluer og litt mygg. Vanntemperaturen ble målt til  7 grader og det regnet mesteparten av tiden. Fisket for det meste sammen med Rodswinger (og lærte som vanlig mye, kan en del om fluefiske den mannen  ;)) og vi fikk opp 10-12 ørreter før vi tok kvelden. Årsbeste for min del med en på ca 4 hg.

Søndagen kom med bedre vær, men fortsatt vrident fiske. Observerte en døgnflue på vannet en liten stund før den forsvant i et vak, det eneste på sikkert to timer. Prøvde en stund med tørt uten resultat. Til slutt ble det 2 ørreter på hareørenymfe og da fant jeg ut at jeg kunne reise hjem med god samvittighet.

Topp tur selv om fisket ikke var det beste. Hørte at noen ungdommer hadde fått storfisk i sone 4, regner med det blir lagt ut rapport?

Et par bilder fra sone 3.

[attachthumb=1]

[attachthumb=2]

post-1714-13949878809107_thumb.jpg

post-1714-13949878809579_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var der i helga eg og, laurdag til mandag. Fiska mest i sone 3 og litt i sone 1.. Svært lite vaking der vi var, fekk kun 3 stk på nymfe..Såg heller ikkje mykje innsekt på elva. Det var min første tur til Ekso, og eg reiser nok tilbake seinare i sommar. Det er nok ei super elv når sesongen er skikkeleg i gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lynrapport !

Etter Lars dro,fisket jeg strekket han hadde fisket,fra jordene i sone 1,vinden var i ferd med å roe seg,og etter et par små på nymfe,kom fisken smått igang på små tørre mygg.

Og jeg hadde nesten bare et valg:F-Fly,som først ikke så ut til å virke,men akurat da jeg tenkte at : Ikke i kveld! Rett og slett ikke i kveld,rullet en fin fisk over "flya",ikke noen storfisk,bare fin. ;) Og fin fight,til den klart å vri seg av den lille kroken (#18,tror jeg).

Det ble 4 stk,små som gikk i panna da Bjarne kom til camp'en for en "nightcup" ;) .

Så kom en regnbyge av en annen verden og la alt bløtt,men da hadde Bjarne dratt hjem.

I dag :vind,grått,kaldt,synkende elv og synkende vanntemperaturm (5 grader) så alt lå til rette for et strålende fiske! ;D

Og jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke dro hjem og bandt fluer.Vel har vel opplevd det før,fisk som nesten ikke vaker,og som vaker sporadisk på noe jeg ikke kan se hva er,noe tørt,men også helt klart nymfe/klekkevak,men hva? :o

Vind som kom i rosser med regn og haggel,sol og stille,burde være greit fiskevær,men altså ikke i dag!

Det ble en fisk på tørt ,og nymfen tror jeg ikke de så på engang. ;)

En ting så jeg,i perioder,og det var vespertina på vannet,og marginata som stadig kom flyegne opp fra strandgresset,så : Det kommer! Sånn smått ! ;)

Men det ble tatt fisk i helga;bortsett fra de vi fikk,ihverfall 2 halvkilosfisk,og 1 !!!!!!!!! på 2,2 kg!!!!!!!!

God kveld! 8)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann godtfolk :)!

Førts av alt, beklager litt sein rapport! Vi ankom Ekso fradag i 11/12 tiden til strålende solskinsvær og fantastisk natur. Vi bestemte oss raskt for at denne helgen kom til å bli bra og at selv uten fisk kunne vi dratt hjem igjen relativt fornøyde. Man kan ikke klage når man har deilig Norsk natur rundt seg på alle kanter, og i tillegg en flott ørret elv som deiger seg i solen :)! Fradagen gikk med på å svinge fluestangen fra tidlig til seint, med noen få spisepauser. Vi prøvde alt fra myggklekkere, marginata og div nympher, men til ingen nytte. Jeg konkluderer at dette har med mangel på kunskap og ferdigheter, da vi er rimelig ferske( jeg begynte ifjord, og fikk kun med meg halve sesongen). Fisken vaket av og til sporadisk, men det var vanskelig å se hva den tok. Det ble til slutt ett napp på meg og en av mine tur kompiser, på myggklekker begge to. Begge var vinter-trege på tilslaget og dermed ble det ikke fast fisk:( . Vi koste oss seinere på dagen med litt (haspel :P) før vi hadde litt bålkos for så å gå å legge oss i lavoen. Lørdagen var det litt nedbør og gråvær, men dette stoppet ikke fire iherdige fiskere! Vi pakket snippvesken og dro oppover elven til sone 4 for å prøve oss litt. Prøvde først litt med flue før jeg tok haspelstangen og kastet uti mini-wobbleren. plutselig smalt det i den lette haspelstangen og bremsen hylte i et kjempe utras! Hva F***, tenkte jeg med det første, dette er ingen liten fisk! etter 10-15 min og mangen hissige utras landet jeg endelig ruggen på 2,2 Kg, dette er min første kilosfisk!! En tanke gikk igjennom hodet mitt etterpå, hva om jeg hadde tatt dette beiste på flue! Men uansett en fantstisk opplevelse :)! Tror de hadde hørt skrikene mine helt bort på nærbutikken :P. Det skjedde ikkje så veldig mye mer denne lørdagen, ruggen ble faktisk middag, noe jeg egentlig angrer litt på. Men hadde sagt at min første kilosfosk går på bålet, så får det heller være catch and realese etter det ;). Søndagen prøvde vi oss noen få timer før turen bar hjem igjen til Bergen. det ble heller ingen napp på fluene våre denne dagen :( . Men vi ser alle fire frem mot en lang og fin sesong, og mangen fine turer opp i Ekso. Neste gang er vi litt klokere, og da skal fisken taes på flue, det er noe hvertfall sikkert ;)!!

Ps: Bilder fra turen kommer asap + ruggen på 2,2 selvom den ikkje ble tatt på flue( håper dette er greit :P)

Daniel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lever den enda? :) Hvilke regler gjelder der oppe på sånt? Maks/minstemål?

Hei,og takk for sist ! (har ihvertfall blitt litt grønnere ;) )

Når det gjelder maks/minste-mål i Ekso er de ikkeeksisterende .

Men for å si det sånn :Vær så snill å ta opp all småfisk(det er mer enn nok!),ta gjerne det som måtte falle naturlig å ta som matfisk,den smaker aldeles nydelig.Selv spiser jeg så mye jeg orker,fram til jeg blir litt mett på stekt ørret litt uti sesongen.

Selv har vi satt ut fisk over halvkiloen,eller fisk som er mindre,men trinn og rund...potensiale til å vokse seg stor.

Men det er forløpig ikke noen regel om å sette ut stor fisk,selv om jeg gjerne kunne ønske meg det på sikt.

Husk at det er nok fisk i elva,og det fylles stadig opp med ny småfisk,så kultiveringen er nok et evighetsprosjekt.

Endel fisk spiser seg stor ved egne ferdigheter,men vi får fremdeles bra med småfisk med rogn,og dette er fisk som slutter å vokse.

Del 2 av kultiveringen,er at endel av fisken vi fisker,tar vi vare på i store stamper,som så kjøres,etter endt tur,til oppdrettsanlegget til Bjarne&Co,hvor de blir foret opp til bra størrelse(gjerne fra 7-8 hg. og oppover til godt over kiloen)før den blir satt ut på forskjellige plasser i elva,ikke for at vi skal få fisk som er feit og fin og lett å lure(disse har sett fluer før!),men for at de skal hjelpe til å holde småfiskbestanden nede (den fisken som ble tatt i helga,trenger feks ca 2000 småfisk i året for å holde vekta).

Det vil ikke si at det er helt feil å ta den opp,fisk på denne størrelsen trenger også et visst revir og kan holde mindre(les:kilosfisk) unna store områder,som nå kan komme lettere til matfatet nå som storefar/mor er borte. ;)

Det går heller ikke ut over bestanden av så stor fisk,de har vært der bestandig,også da elva var fyllt opp med 100 grammere.

Store kanibaler vil det alltid bli,og hvis noen lurer på dette får de ta seg en tur bort til Kjell,bror til Bjarne,og spørre om å få se fotoalbumet hans! ;);D

I tilegg kommer utynning med garn og el-apparat,og nå skal det planlegges kalking pga innsektfaunaen som er noe preget av surt-elskende arter(leptoer,mygg etc.)ikke for å fjerne disse men for at bla.rhodaniene skal klare seg bedre.

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hei,og takk for sist til dere jeg traff på brua ! 8)

Og velkommen igjen(jeg kommer antakelig ikke denne helga,men kanskje).

Dette var ingen enkel fiskehelg,og selv om vi fikk noen fisk,må nok det tilskrives lokalkunnskap og erfaring,men søndag fikk jeg kun 1 stk,og jeg hadde elva for meg selv. ;D

Men først var det stigende elv,men sånn ca grei temperatur,men da elva sank til et bra nivå,sank jo temperaturen med et par grader og,og det er ikke idèelt,så bedre lykke til helga,forsett med myggklekkere,og ha med vespertina-nymfer #16 brune!og fisk dem gjern med litt synk,enten snøre eller synkefortom.

Hvis dere vil fiske tørt:tørr mygg(på kvelden) eller marginata.

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var ingen enkel fiskehelg,og selv om vi fikk noen fisk,må nok det tilskrives lokalkunnskap og erfaring,men søndag fikk jeg kun 1 stk,og jeg hadde elva for meg selv. ;D

På søndagen hadde du vel ikkje heile elva for deg sjøl? ;) På mandagen kanskje..Skriv under på at det var ekstremt vanskeleg i helga..Såg max 10 vak i løpet av helga..Fekk litt småfisk i ospetjønn på nymfe..Er der mest småfisk el?

Er det lov med anna fiske enn flugefiske i den kultiverte delen av elva?

Gledar meg til å neste gang eg tek turen opp igjen..Ekstremt fin elv, og forholda er garantert bedre enn det var i helga ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javisst ! ;)

Mandag !!!!! 8)

Vil nok påstå at Ospetjørn er et "vente og se" vann,hvor vi koser oss med tidligfiske(her kan det bety nesten ut mai,men vanligvis ikke).

Mye småfisk,men finnes fin fisk innimellom,fisken går vel litt mellom vann og elv,så lenge det er mulig(gror igjen).

Men det er varmekilde for elva nedefor sundet,siden oppvarmet vann renner ut i elven og vi har sett stor og lettskremt fisk i sundet,som beiter på under meteren med vann. ;)

Edit: Lars målte Ospetjørn til 14 grader på lørdag,og 7-8 i elva.

Alt er lov å fiske med,bortsett fra garn og oter,noe grunneierne også følger,så hvis du finner garn,er det bare å melde fra,hvis det ikke er Bjarne sine småmaska utynningsgarn,skal de opp!

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...