Gå til innhold

Ekso, hvordan er forholdene?


Anbefalte innlegg

Vakkert, Stig! Det er flott å se bildene, og jeg håper at det gjør at folk snur nesen mot Eksingedalen. Denne elven fortjener å bli brukt mer, og Bjarne fortjener at folk får glede av arbeidet han har gjort og gjør! Jeg tar nok en tur opp tirsdag eller onsdag. Hadde vært deilig å få en god dag med nogenlunde klekking slik at roen der oppe blir supplert med hektiske vakorgier og bra fiske! Hadde vært bra med en god dag i Ekso før Erlend og meg stikker på ørret-loffen i 2uker fra mandag av... Skal du opp en av dagen, Stig, så er det bare å si ifra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vakkert, Stig! Det er flott å se bildene, og jeg håper at det gjør at folk snur nesen mot Eksingedalen. Denne elven fortjener å bli brukt mer, og Bjarne fortjener at folk får glede av arbeidet han har gjort og gjør! Jeg tar nok en tur opp tirsdag eller onsdag. Hadde vært deilig å få en god dag med nogenlunde klekking slik at roen der oppe blir supplert med hektiske vakorgier og bra fiske! Hadde vært bra med en god dag i Ekso før Erlend og meg stikker på ørret-loffen i 2uker fra mandag av... Skal du opp en av dagen, Stig, så er det bare å si ifra!

Jobbuke nå...men mulig det blir pølsegrilling utendørs ved vakre Ekso på torsdag :)...fin jobb mao.

Tør nesten ikke tenke på at hver eneste dag nå kan bli selve "dagen" for det store døgnfluesleppet hvor storauren viser seg i det krystallklare og sakte glidende vannet.....som du så fint kalte "flytende vann" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vakkert, Stig! Det er flott å se bildene, og jeg håper at det gjør at folk snur nesen mot Eksingedalen. Denne elven fortjener å bli brukt mer, og Bjarne fortjener at folk får glede av arbeidet han har gjort og gjør!

Hvor mye tåler elva av fiskepress og derav kakking av masse fisk feks?

Ser att det ikke finnes noen form for fiskeregler som begrenser uttak av feks storfisk... :)

eller er det bare for alle mann og kjøre på og fylle frysern år etter år med fisk om de vil det uten att elva tar skade av dette ?  :)

Iallefall ei finfin elv med fantastiske omgivelser  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn : Hvis vi som fisker der oppe store deler av sesongen ikke skulle praktisere C&R,ville det nok bli et problem.Vi gjør heldigvis det.

Tilog med nybegynnerene "våre" virker det som det er den naturligste ting å sette ut fin fisk igjen.Steikefisken er som regel av atskillig mindre format.<<l

At forbipasserende "fisketurister" tar en og annen fin fisk gruser nok ikke bestanden,og det må de gjerne gjøre.Når det gjelder kultiveringen får vi trøste oss med biomassefaktoren også når det blir kakket en stor fisk. ;)

Bjarne har nå fått til fluesone i den beste delen av elva,han får få muligheten til å ta ett skritt av gangen,så kommer nok "baglimmit" og maksmål etterhvert. :)

Skikkelige gode gamle grunneiere er ikke lette å snu rundt,og elva mangler jo ikke akurat fisk. fffish

Eller:Ved ettertanke:Kanskje vi skulle begynne å kakke fisk,for fisken refuserer oftere og oftere fluene våre,også nymfene. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn : Hvis vi som fisker der oppe store deler av sesongen ikke skulle praktisere C&R,ville det nok bli et problem.Vi gjør heldigvis det.

Tilog med nybegynnerene "våre" virker det som det er den naturligste ting å sette ut fin fisk igjen.Steikefisken er som regel av atskillig mindre format.<<l

At forbipasserende "fisketurister" tar en og annen fin fisk gruser nok ikke bestanden,og det må de gjerne gjøre.Når det gjelder kultiveringen får vi trøste oss med biomassefaktoren også når det blir kakket en stor fisk. ;)

Bjarne har nå fått til fluesone i den beste delen av elva,han får få muligheten til å ta ett skritt av gangen,så kommer nok "baglimmit" og maksmål etterhvert. :)

Skikkelige gode gamle grunneiere er ikke lette å snu rundt,og elva mangler jo ikke akurat fisk. fffish

Eller:Ved ettertanke:Kanskje vi skulle begynne å kakke fisk,for fisken refuserer oftere og oftere fluene våre,også nymfene. ;D

Høres bra ut det willy :)

Nei de er som oftest ikke lette og snu, grøsser inni meg om ei så fin elv skulle bli ødelagt, kjipt for dem som står hardt på og sikket har maaange dugnadstimer bak seg for og få elva slik den er idag  :)

men man trenger ikke dra til ekso for og få mat på bordet heller, men det er den trofekakkinga jeg er redd for, finnes ikke noe mer unødvendig enn det  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er noen fare,selv om årets største så langt ble kakket og klassifisert : Fin og feit og rød i kjøttet. ;D

En av de som bor der fikk seg en på 1,8 kg,tenkte vel sikkert ikke på å sette så fin fisk ut igjen,trøsta fikk være at den ble tatt på forsiktig Montana-fiske. :D

Her er en av de beste strekkene i lepto-tiden,selv om årets bestand av leptoer nok er noe redusert pga. "høsting" av krypgress og harving av noe av bunnen i fjor høst.

7409275402_75cec589b6_c.jpg

Omgivelsene får de ikke tatt fra oss,tror nok jeg hadde fisket her uansett fiskestørrelse. ;)

7409280056_9fb31022fe_c.jpg

7409271082_783ed57bd8_z.jpg

Og siste skudd på stammen.Bålhytta som holder oss varme gjennom kvelder og dager med drittvær. ;)<<l

7409269572_797f8bd1ef_c.jpg

Etter hvert skal jeg prøve å få tillatelse til å legge ut en nyyyydelig film som Stein Atle Fedøy har begått i begynnelsen av juni. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp,Helge fikk seg en flotting på tørt. <<l

Spørs om han har landa enda. ;D

Reiser nok opp i morgen,siden jeg ved et ulykketilfelle  :o fikk fri på lørdag. <<l

Jonny,Arild og Stein Atle er oppover i dag,kanskje blir det flere fine........... :rolleyes:

Psssst,Stig: Vi får håpe det kalde vannet holder liv i rhodaniklekkingene en stund til.....lenge. ;)

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en nydelig arbeidsdag i ekso igår, med ivrig og tålmodig selskap;-)

Vi fisket selvsagt en del utfra mitt selskaps behov og kapasitet, overraskende potensielt som oppholdssted ved seinere anledning også.

Målte 9 grader i sone3 og sone1. Noe vind og strålende sol ga sparsommelige klekkinger, noe fisk oppe.

Vi fikk fisk, i sone1,til steiking...det var også målet.

Jeg mistet en fin fisk i sone3, langt nede, den dunket godt...fisket da marginata og baetis nymfe pånflyteline.

Litt glad den gikk....hadde vært vondt for mitt selskap å se/forstå hva i all verden jeg gjorde med den nydelige matfisken;-*

Steikefisk fikset vi sone1...men måtte jobbe for dem der også.

Alt i alt fantastisk arbeidsdag hvor vi fikk fløytet på alle kjente som satt tålmodige ventet på sine tuer fra sone2 og oppover langs godstrekkene i sone3.

Meldt overskyet og litt regn i helgen og fremover....DET er lovende det;-)...og høye lufttemp.å

Mulig vi tar nok en arbeidsdag i elven...beboer hvor jeg jobber har nemlig uttrykt ønske om det.

Alt for jobben...blir vel oppover igjen en gang før jeg er ferdig på tirsdag....og tre uker fri venter..selvsagt noe fiske da også

post-1338-13949892736034_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var mye vind på lørdag. Regnet også store deler av dagen vi var oppe, men la ikke særlig merke til de største klekkingene. Eneste var litt døgnfluer som fløy over hodene på oss. Dårlig med vak i grunn..

Ble med en liten tass tatt på en Baetis Dun. 150 gram maks ;D

Menmen, deilig å komme seg opp igjen og lufte stangen.

Var nettopp inne og så på hjemmesiden:

24. Juni 2012 - 22:25

Skrive av Bjarne Lavik 24. juni 2012 - 22:34

Tidspunkt:

24. Juni 2012 - 22:25

Vertilhøve:

Lettskyet pent

Vannstand:

Middels

Luft-temperatur:

+ 17 dagtid + 10 kveld

Vasstemperatur:

+ 7 grader sone 4

Kommentar:

Fin dag med lettskyet vær. Lite vind i dag og noe vaking. Vet ingen ting om størrelser på fisk som er tatt i dag bortsett fra en fisk i sone 1 på i overkant av 3 kg. Enda litt varmere vær mandag.

Sinnsykt!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke så mye om den 3-kilossen,men så vidt jeg har fått høre var den aldri på land. :-\

Artig at det krokes så fin fisk av og til.

Ellers ikke så bra fiske som de to forgående årene,som tydeligvis har vært kronår når det gjelder døgnfluer.I år har det meste rent eller blåst bort.

Men,noen rundt 1,1-1,2 har det blitt,pluss to på hendholdsvis 1,8 og 1,6,begge på nymfe. <<l

Selv om vinden har tatt det meste glimter det til innimellom,her kroker Arild en 3 hektos eller no' sånt. ;)

7442682294_c5217be3ab_c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den omtalte 3 kilosen kan like godt være bløff...gamle kjenninger av meg som skulle ha vært borti den, folk som fisker med "hemmelege liner", "hemmelege fluer"...ja til og med "hemmeleg stang" sikkert.

tror de hadde introdusert seg selv oppi dalen som "konkurransefiskere fra Askøy"...artig.

Der var de med en gang....og sannsynligvis aldri igjen.

Intet tre vokser inn i himmelen over natten :)

trofe jegre som aldri skjønte tørrfluefisket, de fisker mest streamer og syneliner...det er det enkleste å fange flest og størst fisk på uten å bekymre seg over kasteteknikk og forferdelige presentasjoner ;)

Men la det være sagt; de er flinke, ihvertfall han ene..flink fisker, bevares.

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er dette klekkeriet som tilhører ekso? Er det det bygget som ligger på andre siden av veien kanskje rundt 1 km nedenfor sone 1? Der det ligger noen "boyer" i elven? (skrives det slik?) :P

Er det folk der på dagtid som jobber der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mack: nei, dette er noe annet grafs. Tror det tilhører et kraftverk.  Anlegget til Bjarne ligger over brua nede ved sone1, hvor båtene pleier å ligge, og et stykke opp i lia der.

Ps: det skrives bøyer, evt. blåser :--)

Bra rekrutteringen blir ivaretatt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde meg en kort tur opp i går bare for å se, uten stang faktisk.. Hadde med meg småen også som fikk en forsmak på det søte liv :D :

2wec8jp.jpg

2py9kk8.jpg

<<l

Mack: nei, dette er noe annet grafs. Tror det tilhører et kraftverk.  Anlegget til Bjarne ligger over brua nede ved sone1, hvor båtene pleier å ligge, og et stykke opp i lia der.

Ps: det skrives bøyer, evt. blåser :--)

Bra rekrutteringen blir ivaretatt ;)

Stemmer det Arne(forresten veldig trivelig at du tar deg en tur og to  :) ).Anlegget ligger  på andre siden  når du kjører inn ved kirken,over elva,over jordet og følger veien opp langsmed gjerdet,da finner du det.

Hvis du tar kontakt med Bjarne neste gang du er oppover,og han har tid,får du sikkert en liten(det er jo ikke stort ;);D )omvisning. <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O Store Ekso. Etter å ha snakket litt løst og fast med mr. Daniel Nilsen har vi mer eller mindre funnet noen smutthull i timeplanen som gjør det mulig å få fisket litt sammen i år. Og det gleder meg virkelig!! Ekso vil igjen bli besøkt i år og om det kan kalles et av de store høydepunktene i år så kan det det uten engang å vite om stor fisk tas eller ei. Bare det å komme tilbake igjen til denne plassen skal gjøre godt for kropp og sjel.

Waksvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...