Gå til innhold

Ekso, hvordan er forholdene?


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal hjem til mor og far på Vestlandet neste uke og vurderer å ta en tur til ekso en av dagene. Det blir mitt første besøk hit. Har dere noen tips til hva jeg bør ha med i flueboksen på denne tiden av året?

Mvh

Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Minner om denne;

http://www.gullkroken.no/stem-pa-arets-ildsjel/

Gi di stemme til Bjarne  :)

Har stemt,  ;)  og det må gjerne andre gjøre og,blir nok hard konkuranse.

Var forresten oppover i helga.

Bra med rim på lavvoen,tinte ikke etter 2 timer i bilen engang. <<l;D

Myggfiske.F-fly. ;)

Spottet/skremte stor fisk,litt av et syn på grunt vann. <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun dei mest hardbarka som var der i helga el?

Jepp,meg. ;)

Var nok bare de tøffeste i helga ja. Jeg var ikke der.. Men til helga, med all sannsynlighet. Om ikke annet for å preike sjit og fyre bål ;)

Sa du forrige uke og. :)

Hehe, ja tenkte nok det  :) Bør nok ha god og varm sovepose til helga..

Ikke meldt spesielt kaldt til helga. <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Er forhåpentlig ikke så lenge til denne godsaken besøkes heller... Kanskje innen et par måneder :D! Ble bare ett besøk ifjord, men i år skal eg lande meg ett par drusere der oppe, true story!!

Kanskje det blir ville tilstander på steinfluer som ifjord, mener eg minnes noen rykter om heftig vaking på store steinfluer :rolleyes:8)!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Joda,forholdene er :

8732765446_d340e606c6_c.jpg

Tidlig vår............ 8)

Fredagen var fin mens jeg var på jobb.

Vertilhøve sa 2 grader i vannet.....?  :-\ Været ellers,som sagt,bra. Rykter om fisk på land.Voksen nok til at det og kunne friste.

Telefon til kompisen avgjorde saken.Bilen ble pakket på rekordtid,så avgårde. <<l

Flere var kommet,og Bjarne og tok turen ned i bålhytta....

8732770156_7bdaaa4be0_c.jpg

...og da er jo egentlig sesongen 2013 egentlig i gang. :)

Noe som ble behørig feiret. ;D

Dagen etter var det grått,men ikke så mye vind.

Så,det kunne buzzes.

Er ikke så glad i å buzze i elv,men her er det jo enkelte steder rolig nok til at det lar seg gjøre.

Da jeg kom ned i sone 3 gikk det en gjeng med fisk å mygget,midt uti,langt utenfor kastehold,men et hyggelig syn. :D

Nede på Flatekval (sone 1) tilbragte jeg det meste av dagen.

Først mistet jeg en ok fisk.Fisken tar svært forsiktig,står bare "og holder".Vanskelig å skille gress fra fisk.Har noen "tilbud",men sliter med krokingen.

Men til slutt kroker jeg en "holder",som blir dagens beholdning for oss alle.Ikke stor,men ganske bra til Flatekval å være,ca. 3-4 hekto.

De andre sier takk for seg og jeg "må" kose meg alene...... ;)

8732754838_8ddfd149db_c.jpg

....kunne vært verre...... ;D

Morgenen etter våkner jeg til frost.

Været er fint,og jeg får i meg frokost og ned igjen i sone 1.

I dag virker ikke buzzerne,og vinden tar seg opp og gjør det enda vanskeligere,så jeg foretar et skifte :

På med Styggen,og opphenger ! :D

Da tar det ikke lang tid før første fisken sitter.

Så følger 2 til,samme size som dagen før,men to av dem er i ganske godt hold,til årstiden å være.

Tok visst bilde av en av dem.

8732746372_188bd5ae8b_c.jpg

8731622927_7d38d111b8_c.jpg

Og,med Styggen godt plantet i overkjeven.

Så skjer det etpar ting.

Når vinden ikke er så heftig,blir det godt og varmt og det flagrer endel steinfluer utpå.I jordekanten er det spesielt mye,mest de små,men etterhvert også de stor,som er gule nyklekte.

De flakser utpå og holder på en god stund,uten at det vekker fisken til dåd...før det blir nok av dem.

Da,begynner noen fisk å ta dem,sånn typisk steinfluevaking,sporadisk,men tydelig.

Selv står jeg sånn til at jeg ikke kan nå dem.Særlig en peker seg ut,litt mer steady,men står altfor umulig til.

Så går en fisk opp litt lenger ned: Deg rekker jeg ! tenker jeg,og Styggen er på vei ut før jeg får tenkt ferdig.  ;D

Lar den bare synke når jeg treffer der fisken var oppe.

I sola,og med polabriller ser jeg en bevegelse omtrent der flua er(lys bunn her),syns fortommen strammer ørlite og slår til.

For en fisk jeg har satt kroken i !

Tross størrelsen får jeg den lett opp i overflaten,men den går å rister alt for mye på hodet,antakelig dårlig kroket.Den blir med helt inn til land,og jeg får god tid til å se den. :D Tilslutt klarer den å riste seg av :'( og jeg kan bare beundre dyret som står foran beina mine.........

Den er ikke skremt,og vet sansynelig ikke hva den har vært med på ! :o

Vipper ut fluene igjen,og den er neimen ikke uinteressert !

Ser at den er i ferd med å plukke opp en av dem igjen og gjør et tilslag,litt for raskt.Da.vil den ikke være der lenger og siger utpå mørkere grunn.

Mens jeg står der og lurer på hva som gikk galt,står det plutselig en mindre fisk foran beina mine.

Du skal få stå i fred,tenker jeg.

Hallo !

Det er jo tross alt premiérehelg i Ekso.

Så,jeg lemper ut nymfene igjen,den følger etter,og når den står under stangtuppen,senker jeg nymfene mot bunnen.

Fisken gjør et lite utfall,jeg kan se den plukker opp noe fra bunnen,kroking,og jeg har kortlinefisket dagens minste på stille vann. ;D

1 på buzzer.

4 på Styggen + en stor en mistet.

Ikke dåålig premiérehelg i Eksingedalen. <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du skal forvente døgnfluer der oppe nå, kald vinter og vår, 3 grader i vannet.. Når vann temperaturen stiger noe kan du forvente døgnfluer.. Om du skal opp der i helgen ville jeg tatt med mygg og steinfluer i forskjellige varianter.. Og nymfer såklart :) Willy som er der mye har nok mye mer info om når døgnfluene kan forventes osv..

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...