Gå til innhold

Ekso, hvordan er forholdene?


Anbefalte innlegg

Neppe Daniel.

I helga tok jeg for en gangs skyld mageprøver på matfisken.(Kan jo være lurt,istedet for å krabbe i gresset å myse  8) ) ;D

Det gledelige var jo at all fisken vi fikk hadde bra med mat i magen.Hovedmengden besto av ganske store steinfluenymfer,men også mygg og bittesmå nymfer og vårfluelarver.De siste var i klart mindretall,men de var der.

Denne helga var nesten alle vak typiske myggvak,antakelig fisk som tok mygg i alle stadier.(Joda fisken kan se ut som den vaker når den spiser myggpupper høyt i vannet,også. ;) )

Og,dette stemmer bra med gangen i Ekso :

Det begynner med mygg(som det i og for seg fortsetter med hele sesongen igjenom,og ikke bare i Ekso.)og steinfluer.

Steinfluene blir i liten grad tatt som tørre(som i resten av landet,med noen få unntak),men er attraktive i nymfestadiet.

Særlig to størrelser på denne tiden: Needlefly i # 16 og den store som kan bli 15-20 mm,og som er gule nyklekte og blir svarte etterhvert.

Mygg i nesten alle størrelser og i alle stadier.(#39-12) ;D

Så,kommer marginataen,som kan vare en stund,og som kan bli iblandet en siplonorusart.Disse er nesten identiske,og går sikkert om hverandre og kan imiteres med samme fluer.#12-10 i spinnerstadiet(ikke spent!) er det som trekker opp fisken når de havner utpå under brå vindkast.

Vanligvis,mens marginataen svermer på jordene,begynner det å bli interesse for vespertinanymfene våre,og ikke lenge etter,særlig hvis været er godt,begynner de å klekke.

Nå er jo været på vestlandet variabelt,og får vi litt regn på denne tiden(når vespertinaen har begynt å klekke)kommer det ikke sjelden små olivengrønne fluer å blander seg inn.Hvor lenge det varer kommer også an på vær og temp,men de pleier å holde på en stund i Ekso. :)

Forrige gang det var gode klekkinger,ble det tatt bra med fisk på både vespertina og baetis....samtidig.

Ståa akkurat nå er:

Ca 5 grader i vannet,og stigende.Skulle ikke forundre meg om vi passere magiske 6-7 grader i løpet av uka.Plantene som marginataen liker å kose seg i,er ikke helt på størrelse enda,men de har begynt å vokse seg opp. <<l

Vak i alle soner,noe som er bra,siden det var svært sein isgang i år.

16.mai var alt brunt,nå er det meste begynt å bli grønt og fint,stor fremgang på ei uke.

Søndag,etter fisket,satt jeg i grustaket til over kl.20.00.Skulle jo reise hjem,men dro ikke før jeg måtte.

Vak på Hølen i sola og varmen.Var å hentet meg litt kaldt vann i en sidebekk,oset var fullt av aktiv småfisk.

Da jeg dro,var det vind i sone 3,blankt vann og heftig mygging i sone 2,litt mye vind i sone 1,men fisken sto å vaket i svingen ned mot veien,der var det et rolig parti.Antakelig smått,siden det er nesten bare småfisk på den plassen. :)

Er det ikke bare å ta turen?

Baetis vil jeg ikke love deg.

Ikke fisk heller.

Den må du fikse sjøl,og det kommer ofte an på hvor god du er til å krabbe og krype. ;)

Men en fin tur i prospektkortland,trur jeg at jeg kan love deg.

Ta med teltet og møt oss i grustaket,så skal vi finne ut av hvor langt det er kommet. ;)

Jeg tror faktisk at marginataen er rundt hjørnet. <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært kult det Daniel. <<l

Ser at elva betegnes som "over middels",stigning på ca 20 cm.

Dette er ikke stort å bry seg om,vi vil helst ha noe "over middels" på denne tiden,og elva er langt fra stor,nå er den ca en halvmeter over middels og den tåler glatt en halvmeter- til en meter til. ;)

Eneste denne stigningen kan gjøre,er å utsette at tempen stiger,eller at den stiger saktere,men da får vi forventningen om at "noe er i gjære". <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært kult det Daniel. <<l

Ser at elva betegnes som "over middels",stigning på ca 20 cm.

Dette er ikke stort å bry seg om,vi vil helst ha noe "over middels" på denne tiden,og elva er langt fra stor,nå er den ca en halvmeter over middels og den tåler glatt en halvmeter- til en meter til. ;)

Eneste denne stigningen kan gjøre,er å utsette at tempen stiger,eller at den stiger saktere,men da får vi forventningen om at "noe er i gjære". <<l

Utvilsomt :)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har hatt gleden av to turer til ekso, en kort tur sist uke..fisket knappe to timer.

Men nok tid på trappen til Bjarne til å få gladfølelser, og ikke minst ved elven.

Ingen vak å se den dagen av betydning.

I går , en uke seinere, hadde vi håpet på noe mer aktivitet til tross for bare 6,5 grader i elven.

Vi så noen få vak..men egentlig forsvant håpet om godt ettermiddagsfiske da vinden tiltok.

Fikk et par ørret, da med Marginata nymfe som fangstflue.

Ekso er mer enn de rolige partiene i kultiveringssonen..elven har et så flott mangfold at det irriterer meg at jeg ikke bor en time nærmere slik at jeg kunne vært der hver eneste dag fremover i friperioder.

Og nå skjer det hvert øyeblikk...passe lav vannstand, bare litt mer sol og varme så er døgnfluene i gang.

her er noen inntrykk festet på film :)

Stig

post-1338-13949896159122_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten en uke siden de første ble observert.

Og,søndag fant jeg en "god" sverming i en stille periode. <<l

Til helga er det meldt "baetisvær"....,så kanskje...... :rolleyes:

Må vel legge til at den første marginataen jeg så for en uke siden,svermet i få sekunder,og den "svermet" alene. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry Willy..."de første VI så" :)

Og gleden er enda større over å se værutsiktene..

Mulig vi treffes enda flere ganger..med eller uten solbriller på..he-he

Lagde en liten "teaser" her fylt med sol og grønt gress...vel vitende om at fiskens vaking er en viktig del av den totale opplevelsen...men Ekso er et vakkert sted å være selv med dårlig fiske:-)

Ikke akkurat Oscar kvalitet, men noen timers arbeid går det jo alltid med til slikt, håper det frister de som ikke har vært der oppe ennå..til å pakke seg i bilen og komme seg opp i den frodige dalen.

God tur, kanskje vi sees:-)

(se video her)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har aldri vært i Eksingedalen, men setter veldig pris på oppdateringene dere kommer med, da en av mine favorittplasser virkelig kan sammelignes når det kommer til snøsmelting, klekking og vanntemperatur. Flott at vannet er litt kaldt der oppe enda syns jeg, for det er enda ei uke til jeg reiser til mitt lille "Ekso"  ;)<<l Stå på og skitt fiske videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppers Stig.

Ikke Oscarkvalitet,men Gullkrokenkvalitet. <<l

Tror nok vanntempen kan stige relativt raskt med dagens vær,selv om det siger inn tåkeskyer akkurat nå.

Her,Olav,ser du litt hvorfor vi drar hit og trives så godt.

Vi "bor" jo i et prospektkort når vi er der. 8)

9019061404_a4726a71d8_c.jpg

Den lille oransje hytta til venstre,er bålhytta vi tilbringer tiden i når vi ikke fisker,eller hvis været ikke tillater "uteliv" under matpauser og denslags. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Disse klekket i helga :

9118130921_1e7c42520f_z.jpg

Marginatahunn ?

9120355144_40cc12a65d_z.jpg

Siplo........

9120350766_3753b8c0c3_c.jpg

....og rhodani.

Fisken har ikke kommet skikkelig i gang enda,selv om det kan sees endel vak her.

9120570042_4686eb6497_c.jpg

Vinden har tatt det meste i år,og det ser ikke ut som klekkingene har vært heftige nok til å trekke opp det(de) helt store så langt.

Derfor har jeg også ligget litt lavt med rapporter,selv om det har blitt tatt endel fisk fra halv-til helkiloen.

Så,du må gjerne ta deg en tur Hermann,nyt den vakre dalen og fossene og fjellene omkring,men noe storfiske må jeg dessverre være forsiktig med å love deg.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Har tenkt meg opp til ekso fra lørdag til søndag, hva er status på den lavoen som står der, mtp overnatting, fritt fram? har med noen amerikanere fra laget og tenkte jeg skulle vise de litt norsk natur! blir sikkert noe fisking også (i hope) er det noen fine fjellturer i området? mtp merket løype, da skotøyet til gutta er av begrenset kvalitet!

MVH

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok  best du ringer til Bjarne, riverkeeper i Ekso, og snakker med han. Jeg vet at det er fine turer i området, men har ikke prøvd selv. Sjekk med Bergen Turlag for eksempel. Lavoene som står der er privat, og ikke til fri benyttelse.

tlf Bjarne 91597501

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...