Gå til innhold

Ekso, hvordan er forholdene?


Anbefalte innlegg

Det gliset ditt kjenner jeg godt igjen. Det får du når du virkelig har det gøy med fiske ;)

Flott bilder Willy, men må lære Jonny å ta bilder og, ihvertfall til jeg kommer hjem, da må lære meg  ;)

;DOhh jehh ;D Og bilde kurs e underveis, me har jo ein av den beste og lære av :D :D Bør jo kunne det til uke 28 ;D ;D

JonnyS...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var utrolig gøy å se på Willy :)! Gratulerer til deg og Jonny med fantastiske fangster, og utrolig flott ørret!

No kan eg nesten ikkje vente på å dra opp igjen, det må hvertfall skje veldig snart!

Takk for en flott rapport Willy, det er kjempe morro ;D. Håper vi sees langs elven iløpet av Sommeren.

Daniel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei johnny og willy ;D

takk for flotte bilder og gratulerer med fin fisk... får virkelig lyst til å stikke innom på årets norgestur ;) ser ut til å være en vakker dal med morsomt fiske....

Akurat det fiske vi hadde i helgen må du nesten til NZ for å oppleve,ikke pga størrelse,men pga at det var så jævlig visuelt. 8)

Her var det krabbing på knærne og fisking og kjøring fra indianerstilling(sittende på rompa med beina i kors ;) ) mens fisken gikk på vespertinaen så det holdt.Umulig å se på vakene hvor stor fisken var,kunne være 0,3...eller 1,3...... :D

Han fiskeren på bildene der er en luring som kan sine saker :)

Flotte bilder Willy :)

Jepp det er han,og en fornøyelse å fiske med . ;)

Men noen må jo holde i kameraet,og når jeg endelig har fått en god fisker å fotografere,får enkelte fisker bare vake:Foto er gøy,og dette var storveis. :D

Var litt i støtet selv,og jammen drista Jonny seg til å knipse noen shots,med ferdig innstilt kamera gikk det bra syns jeg! 8)

[attachimg=1]

Litt action med slitt fortom,måtte kjøre med fingerspitzgefulen.

[attachimg=2]

...ikke så langt unna kiloen denne heller...... :)

Edit: Rettet skriveleif. ;)

Willy

post-3549-13949879282752_thumb.jpg

post-3549-13949879283261_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra og sjå at eg ihvertfall klarte og ta eit par bilder med kameraet ditt :D Og viss eg må sei da sjølv, so blei da jo nesten veldigt bra også!! Sjølv om du hadde stilt da på automat ;D ;D ;D Men eg skal bli flinkare til og knipse litt eg også :)

Fisken var faktisk 900gr :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av en eller annen grunn har jeg ikke kikket innom denne tråden før nå...fy Willy...kurselven min ser lovende ut :D

Tusen takk for fristelser av nye dimensjoner....uvanlig vakkert der oppe, med som dere sier uvanlig vakker fisk, og jonny var inne på det med "kubber" allarede ved 249 gram :)

Håper bare siste wobbler fangede storfisk er tatt, nå kan Bjarne snart begynne å regulere kortsalg/fiskemetode.

Og catch and release for kubbene som spiser småfisk, man trenger dem uti der, hver og en av dem...ihvertfall hvis Bjarne skal få tid til å fiske selv, istedet for å drasse rundt på el-apparat og utfisking i tankene hele døgnet :)

Bjarne er min største helt på vestlandet, og Bengt i nærbutikken...de har et stort potensiale som reisemål fra fjern og nær. Og mye grunnet deres vennlighet og imøtekommende vesen.

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heilt enig Stig!!! Den mannen + fleire, fortjenne masse ros for det arbeide som dei har gjort der oppe :)

Og når det kommer til dei som har lyst til og fiske der oppe med sluk, så går det kanskje ann og tenke på at ein kan ta av trebel kroken, og heller feste på enkelt kroker, så skader ein ikkje fisken like masse ved evt C&R.

Men dette e heilt sikkert slike ting som Bjarne begynner og tenke på når fiske begynner og ta seg endå meir opp og folk står i kø for og fiske der oppe ;D ;D Da e då da e fint med fri i vekedagane ;)

JonnyS...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når det kommer til dei som har lyst til og fiske der oppe med sluk, så går det kanskje ann og tenke på at ein kan ta av trebel kroken, og heller feste på enkelt kroker, så skader ein ikkje fisken like masse ved evt C&R.

Dette var ingen dum ide Jonny, for min egen del blir det fullstendig fokus på fluefiske fremover. Skal legge haspelstangen på hyllen for sommeren, og hvem vet... kanskje for godt ;D!

Ser forresten frem til kastekurse ditt i Ekso Stig :)!

daniel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når det kommer til dei som har lyst til og fiske der oppe med sluk, så går det kanskje ann og tenke på at ein kan ta av trebel kroken, og heller feste på enkelt kroker, så skader ein ikkje fisken like masse ved evt C&R.

Dette var ingen dum ide Jonny, for min egen del blir det fullstendig fokus på fluefiske fremover. Skal legge haspelstangen på hyllen for sommeren, og hvem vet... kanskje for godt ;D!

Ser forresten frem til kastekurse ditt i Ekso Stig :)!

daniel

Da e godt og høyre Dlovheim, dette e som musikk i mine øyrer ;D ;D

JonnyS...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, må jo ærlig innrømme at jeg hadde atter ei knallhelg oppi Eksingedalen jeg! Fin fisk, trivelige folk og et nydelig område. Til og med dama trivdes, selv om hun ikke syns det var SÅ gøy nær jeg prata fluefiske ned Willy opp og ned i mente. Men; når Willy serverte en flott 300 grammer på et kast, 5 meter ute, og donerte den til kveldsmaten kom smilet igjen :) Når hun i tillegg vant både premien for mest og størst fisk i helga, var det en stk relativt fersk ørretfisker som smilte i bilen på vei hjem! (Slukfisker 1 - Fluerfisker 0!) Men! Jeg fikk flere fine opplevelser, og flere fine steikefisker, så jeg klager absolutt ikke! 2 og 300 grammerne i ekso er noe for seg selv de, på 4er stang :)

Og Willy: Takk for mat! Det gjorde seg med stekt ørret i fløtesaus ala svigerfar! Satser på et nytt måltid til helga! ;)

Sees til helga, folkens! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[Jonny: Til mitt forsvar, så rodde jeg mye mens hu fiska også da ;) Men det gjorde egentlig ikke så mye at hun fikk mer og større fisk. Turen var litt for å få henne gira på både friluftsliv og fiske, som preger mye av livet mitt. Og du kan jo tru hu blei gira. Bytta sluker etter forhold, hvor vi var og hvor dypt hu ville.. Så det var kult det. (Selvfølgelig ble jeg småsnurt når jeg hørte utraset på den største hu fikk, og så den spratt i lufta..)

Mack10: Ja, og det har allerede funka.. Nå fikk jeg free-pass til å fiske neste helg med gutta, fordi nå hadde vi gjort noe sammen denne helga. To fluer i en saftig smekk for meg det. 2 helger på rad med fiske etter å ha vært borte i 4 uker.. Helt konge!

Tom: Når alternativet er å bli i byen, så gjør man det. Eller.. Jeg gjør iallefall :P

Her er et bilde:

?action-view&current=IMG_1278.jpg

Øhhh.. Funker bildet hos dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv ankom jeg dalen på fredag,i silende regn,og stigende elv.Målte temperaturen til 10 grader,noe som burde begynne å bli rimelig ideelt.

Fikk slått opp lavvoen og tetta med topphatten,så var utstyret reddet. ;)

Fikk noen fisk på nymfe,ikke det helt store,fisken var sikkert litt preget av stigende elv og fallende temp,vannet i sidebekkene var iskaldt!

Lørdagen var ikke enkel,selv om det igjen ble litt på både tørt og vått.Tempen hadde sunket til 8 grader,og det forklarer vel det meste,det er ikke alltid negativt at elva stiger i seg selv,fisken er rask med å trekke nærmere land,men når tempen faller i allerede litt kald elv,er ikke det noen bra kombi.

Jonny hadde suksess med en vespertina med bodystretch,så jeg lagde en (det var det jeg rakk forrige uke)med stretchtube som vi binder buzzere med,og den funket!

Helt til jeg satte kroken i en skikkelig kubbe som kort fortalt brakk kroken. ;)

Etter det ble det litt værre,men fikk et oppsett med  en 16# vespertinanymfe med mokka tungsten som dropper foran og en ufortynget nymfe i samme mønster på slep bak,fisken tok begge nymfene,og det hjalp helt klart å få dem de ekstra centimeterne dypere.

Vinden ga seg ikke den kvelden,så det ble tidlig leiertur,og akurat da jeg skulle krabbe i lavvoen for å fyre opp,kom Bjarne og kona forbi,trøtte og slitne etter en lang reisedag fra Hellas,hadde ikke tid/ork til å prate,men traktet en kanne kaffe til meg ! :D

Så kvelden ble avsluttet med grillpølser og øl,kaffe og dram. ;D ......i eget selskap,men du verden som det smakte! 8)

Daniel hadde jo kommet med damen på lørdag,og de tok turen ned i Ospetjørn og satte opp teltet der.

Søndag hadde jeg vel ikke tatt et kast,da han ankom leieren,så den fisken han fikk med seg,var på dagens første kast.

Siden ble det flere kast fra samme plassen.Skyene sprakk opp og til tider var det ensten stille,noe som fikk fart i fisken og bremset nedpakkingen av leieren. ;) ,noe jeg hadde tenkt å gjøre unna tidlig den dagen.

Joda,jeg begynte bra,men da den ene flotte fisken etter den andre kom vakende oppover på min side måtte jeg bare! ;D

Og det ble endel tilbud,men pga mye bakevje ved land og bra strøm der fisken gikk,var de litt mindre fiskene litt vel kjappe til å spytte ut.Det er vanskelig å kroke rask fisk når snøre og fortom ser ut som en S,og har ligget der en stund.

Til slutt kroker jeg en fisk som jeg trodde var bra,og ventet med tilslaget til jeg var sikker på at den hadde tatt flua ordentlig(deilig med de store:Hvis de først har bestemt seg er det ikke noe problem!) og denne satt langt baki ganen,måtte fram med peangen. ;)

[attachimg=1]

En skjønn dame som nærmer seg kiloen,selv om det ikke ser helt sånn ut på bildet.

Så kom en voldsom regnskur og jeg søkte ly i lavvoen,men hadde døra åpen så jeg kunne se.

Og i regnværet kommer 2 fisk vakende oppover,den nærmeste virker minst med litt plask og bråk,den ytterste går bare å lager hvirvler...og flytter mye vann.Så det må prøves,regvær eller ei!

Og jeg ville prøve den ytterste!

Da første kastet går kommer et vestlandsvindkast og feier flua godt oppover og innover i forhold til den ytterste.Tør ikke løfte til nytt kast,og lar flua drive i sporet hvor det ahr vaket endel fisk.

Da kommer den innerste opp(kjente den igjen,flotte farger!)og hvelver over flua.Jeg tror ikke den er så stor og kjapper meg med tilslaget,og ut av vannet kommer en kubbe på gode kiloen ++ !. herlig tung drar den ut mot midten av elv og begynner å danse rundt nedi der,til kroken slipper taket,var nok litt for kjapp!

Så neste gang........eller gangen deretter........... :D ....så kanskje!

Hadde en mann tvers over på øya som også tok fisk,og får meg inn på tanken om å kjøpe meg en god zoom likevel!

[attachimg=2]

Litt croppet,men et herlig syn å se fra der jeg satt!

Håper vi sees til helga,tror nok det lakker og lir for leptoene,ihvertfall marginaten,som nå bare opptrådde som spinnere/spente.

Men det klekket litt rhodani og den lille siphlonyrusen(litt lik vespertina).

Willy

post-3549-13949879402032_thumb.jpg

post-3549-13949879402523_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det egentlig med båter der? Kan man låne hvis det er ledig uansett om man ikke leier bo? evt hvor? Reiser opp fredag morgen, gleder meg som en unge.. :P

Å ang fisk på fiske tur: Var det jeg fikk høre før i tiden når jeg tok med damer på telt og fisketur av den eldre garde. hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig Willy! Sees til helga :)

Tom: Og det er helt sikkert det samme jeg sier når jeg er blitt en del av den såkalte "eldre garde", og jeg treffer på fulinger som meg selv med dama i elva :)

Båtene er forresten gratis til utlån ja. Og det ligger vel båter i alle sonene, hvis jeg ikke tar feil. Er godt skilta, og det ligger både årer og dregger i de fleste.

Vi kommer også opp fredag morgen\formiddag. Denne gangen uten å ta med oss "fisk" ;) Noen som er glad i whiskey og kaffe? Jeg skylder iallefall Willy en god dram for kveldsmaten, og skoleoppvisningen i indianerfiske fra lavvocamp! Jeg, som relativt fersk fluefisker enda, ble iallefall imponert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det egentlig med båter der? Kan man låne hvis det er ledig uansett om man ikke leier bo? evt hvor? Reiser opp fredag morgen, gleder meg som en unge.. :P

Å ang fisk på fiske tur: Var det jeg fikk høre før i tiden når jeg tok med damer på telt og fisketur av den eldre garde. hehe.

Det ligger i utgangspunktet en båt i hver sone,men nå har de fått 2 i Sone 1.

Disse er til fri benyttelse,og det er prinsippet om førstemann til mølla osv. ;)

Men de av oss som har fisket her en stund pleier gjerne gi et hint om hvor vi har tenkt oss,sånn bare for å fortelle hvilken båt som er opptatt. ;D

Hvis det blir rift om båtene(kan det jo bli,med mange besøkende) så går det greit å fiske fra land/vade mange steder.Gjør jeg ofte,selvom jeg er alene i elva,fisken går såpass mye langsmed land,så et forsiktig fiske fra land,kan i noen tilfeller være bedre enn skramling og bølger fra en båt.

Så får vi håpe du får noen fine dager,tempen i elva kommer sikkert til å passere de magiske 10 nå,noe som ofte gir mye større aktivitet på fisken,så det er absolutt muligheter.Bjarne&co begynner ofte ikke fiske særlig intensivt før elva er over 10 grader.

Herlig Willy! Sees til helga :)

Vi kommer også opp fredag morgen\formiddag. Denne gangen uten å ta med oss "fisk" ;) Noen som er glad i whiskey og kaffe? Jeg skylder iallefall Willy en god dram for kveldsmaten, og skoleoppvisningen i indianerfiske fra lavvocamp! Jeg, som relativt fersk fluefisker enda, ble iallefall imponert.

Ja litt flaks skal man ha! ;)

Til helga(måtte den bli lang!)kan vi prate mer flue,gjerne med en kaffe og sånnt! ;D

Men....nå blir vel uka lang! :(;D

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte rapporter og bilder Willy og Daniel-N :D Kan trykt sei at eg misunnte deko i helga, men no nærme da seg fri periode igjen og gjett om eg glede meg ;D ;D Men da blir nåk ikkje berre Ekso i denne perioden men opp skal eg :)

Daniel-N... Heilt enig med at du skal prøve og få dame interessert i friluftsliv, og eg veit sjølv korleis da e for fruen når ho også får fisk " STORT GLIS ;D " Og viss ein har lyst til og drive masse med denne hobbyen, so må slike ting til, og sjølv har eg idag vært og hennta campingvogn sånn at ho kan vera med i ENEKLTE perioder :) Ho begynnte og interessera seg for fluefiske når me traff kverandre for 11 år sia, men da gjekk fort øve, for uannsett kor morsomt da va og få fisk, so gadd ho ikkje tilslutt og fiska heila tida, men e du ikkje veldigt interessert so skjønne eg da fort kan bli kjedeligt :) Men ein ting kan eg sei, og da e at eg ikkje hadde fått ho med i lavo!! ;D Så der har du allerede gjort ein flott jobb ;D ;D

Og når da kjem til at en eldre garde sa " man tar ikkje med fisk på fiske tur " kan jo ha nåke med at dei viste at damen mest sansynneligt hadde fiska skjorto av dei ;D for fiska kan dei og tolmodighet har dei også  ;)

Men ja!!! mesteparten av turane e guttane sine og da blir mange av dei ;D ;D

JonnyS...    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Willy: Ja.. Akkurat nå virker ei uke som et år.. Det gjør den hele fluefiskesesongen, så lenge jeg ikke får døyva febern litt med et dagsturvann eller noe..

Hehe Jonny, jeg kjenner meg igjen. Hu kommer nok aldri på det samme kjøret som vi har havnet på :P Men kult at hun liker det, og det er jo konge å kunne gjøre sånne ting av og til. Det var faktisk ikke lavvo en gang, men et telt :) Handler bare om å få de til og trives, og spille inn litt ting som hun liker sånn ellers. F.eks kortspill i teltet på kveldstid, det funka som snus :P

Og ja, den eldre garde har helt sikkert gjort det samme selv en gang i tiden, og av den grunn advarer de om det :P

Campingvogn er jo forresten genialt på fisketur, hvis man fisker nære veien! Den kommer du nok til å ha mye glede av, både med og uten madamen!

Nei... Nå får helga bare komme altså! Bruke ei hel uke hvor man kunne fisket på å være med på marinemesterskap i Florø.. Helt sinnsvakt spør du meg. Løpe, svømme og spille fotball når man heller kunne dasket fluer på overflata.. Rar tankegang av marinen!

Sees til helga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ikke lær henne for mye! ;)

Det gjorde jeg,og resultatet ?: :o

Jeg måtte passe unga mens hun sto i elva ! ;D

Det ble bare litt "restefiske" på det mørkeste på meg.

Noe jeg,ifølge henne selv,kunne takke meg sjøl for,når jeg var så dum å lære bort noe som var så moro og spennende. ;D

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...