Gå til innhold

Ljørdalen/Trysil


André A

Anbefalte innlegg

Heisann! Skal en tur til dette området rundt St.Hans. Har fisket i Ljøra og Trysilelva før, men begge har vært store skuffelser. Noen som har noen tips til hvor og hvordan jeg bør fiske her?

Lurer også på om noen har et godt tips på gode fjell/skogsvann i dette området.

På forhånd takk for hjelpa  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har fisket i Ljøra i 20 år, men har rett og slett droppet den de siste sesongene av den grunn som du skriver Hoje. Mye kosefiske og nydelige omgivelser, men det er morsomt at pulsen slår litt ekstra fordi man fisker på litt større fisk. Men jobber man tålmodig og treffer rett på kan man klare å lure opp noen ok ørret og harr der.

Lurte faktisk på å ta en tur i år igjen for å se hvordan forholdene er nå....

Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Det er en hovedgrunn til at Ljørdalen ikke er særlig god........da selvom det finnes godt med danica der, store myrområder i nedslagsfeltet med avrenning av forholdsvis surt vann og derav mindre insektsproduksjon  og krepsdyrproduksjon enn det som gir gode fiskeelver.....og det hjelper ikke grådige fiskere tradisjonelt har tømt elva!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vindknuten

Har aldri fisket der, ble liksom aldri prioritert. Men hadde tilgang på hytte og har jaktet rype der en årrekke.

Tok meg en og annen tur langs med elva på hviledager, traff ved to anledninger på nett i Ljøra innover mot Skåret.

Dette var på en tid av året hvor ørreten antagelig beveget seg mot gyteplassene

Nå er dette endel år siden, men er dette alminnelig praksis fortsatt så hjelper det ikke på bestandene.

Jeg er sterk tilhenger av uttak av matfisk, men nett i ei elv som Ljøra blir rett og slett for dumt uansett hvilken tilnærming man har til fiske

Forøvrig ett veldig flott område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ljøra er ei skikkelig koseelv, men lider litt under mangelen av storfisk.  Fra sentrum og sørover er det mange fine strekk.  Ellers er jo dette Danicatid i Trysilelva, klekkinga begynner nederst og flytter seg nordover.  Sjekk http://www.fluefiske-trysil.com/ for oppdateringer på klekking.

Må innrømme at jeg ikke helt klarer å orientere meg om hva som blir sør og nord i Ljørdalen. Vi hadde ei hytta da jeg var der for seks år siden som lå til venstre da vi kom ned til sentrum. Her var elva stort sett veldig grunn, og fisken var liten. Da vi kjørte til høyre kom vi til et slags hotel som hadde en bar der vi kunne se på fotball-EM. Fortsatte vi på denne veien tror jeg vi endte i noe som het Østby. Denne veien var elva dypere, men hadde store voller på begge sider som ikke akkurat var ideelle for fluefiske. Mulig jeg er helt på jordet, men jeg vil gjerne finne disse fluefiskestrekkene sør for sentrum.

Uansett, takk for alle tips så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hvis du tar utgangspunkt i brua ved "Hotellet" ,Ljøratunet, som er ganske så nære det vi må kalle sentrum i Ljørdalen, har du fiske både oppstrøms og nedstrøm brua. Gå så langt du vil, orker, klarer, flere mil med fiske i begge retninger. Elva renner nord-sør, så sørover blir nedstrøms broa osv.......

Nedenfor "broa" er elva stilleflytende i flere kilometer, før du kommer til et lengre parti (også noen kilometer) med stryk. Etter dette partiet renner elva rolig helt inn i Sverige

Ovenfor "broa" er det først rolig, men her er det også lengre strekk hvor elva deler seg opp i flere løp og blir veldig grunn og det sjelden står fisk. Her er det lenger mellom fiskeplassene. Jo lenger oppover du drar, jo mer stryk blir det.

Det er fint å stå på vollene og kaste. I stedet for å gå ut i elva, gå litt opp på vollen, da kan man skyte mye snøre om det trengs....

Det finnes vei på begge sider av elva og mange stikkveier ned mot elva. De fleste av dem fører til en fiskeplass. Rundt St. Hans kan du være heldig å ha bra fiske. Det klekker ofte bra med døgnfluer (svært lite danica i Ljøra) på dager med rufsevær og da glimter en og annen større ørret også til i elva. Ellers er det ofte bra myggfiske på kvelden.

[attach=1]Frode

post-2340-13949878818747_thumb.jpg

post-2340-13949878818971_thumb.jpg

post-2340-13949878819202_thumb.jpg

post-2340-13949878819541_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg strekket fra Ljøratunet og ned mot flystripa er fint, fin teltplass nede ved flystripa.  Har teltet der flere ganger, også alene.  Men er blitt litt betenkt etter at jeg oppdaga at det rusler bjørn rundt der nede, har funnet ferske spor og møkk like ved teltplassen.  Det er vel en grunn til at de bruker strømgjerde rundt bikubene langs vegen nedover der.  :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass  :) Jaja, har aldri sett bjørn live, så det hadde jo også vært en opplevelse  :D

Husker fra jeg var i Ljørdalen for seks år siden at det nærmest var umulig å få noen form for info fra lokalbefolkningen. Ikke engang der vi kjøpte fiskekort. Også da hadde jeg fått noen tips på forhånd, men da jeg spurte hvor ting var svaret konsekvent "Neeei, du får nå bare gå ned i elva og prøve"  ???. Dette skjedde flere ganger...

Møtte også et par skikkelige bygdeoriginaler da vi var på serveringsstedet og så fotball-EM. Var ikke mange skjenkesteder i bygda, men dette stedet(Ljøratunet?) åpnet fordi vi viste interesse. De lokale folkene som møtte opp hadde derimot tatt med seg poser med svenskeøl(sterk) som de gjemte utenfor. Får håpe jeg ikke støter noen, men da det begynte å florere med nazihilsner og "zieg heil" blant de lokale fikk vi en aldri så liten følelse av å være midt i filmen "Picnik med døden"  :D Ikke akkurat min type folk...

Får uansett håpe fisket blir bedre denne gang. Det og fine naturopplevelser er det viktigste for min del  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møtte også et par skikkelige bygdeoriginaler da vi var på serveringsstedet og så fotball-EM. Var ikke mange skjenkesteder i bygda, men dette stedet(Ljøratunet?) åpnet fordi vi viste interesse. De lokale folkene som møtte opp hadde derimot tatt med seg poser med svenskeøl(sterk) som de gjemte utenfor. Får håpe jeg ikke støter noen, men da det begynte å florere med nazihilsner og "zieg heil" blant de lokale fikk vi en aldri så liten følelse av å være midt i filmen "Picnik med døden"  :D Ikke akkurat min type folk...

Hehe  ;D

Husker jeg og fattern var på Ljøratunet for å spise en gang, var stengt når vi kom men etterhvert kom det en kar med pickup kjørendes med fiskestanga på biltaket. Det var kokken på stedet. Eneste han spurte oss om var om vi skulle ha fisk eller kjøtt.  :D Det blei kjøtt og biffen var faktisk veldig god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tror det var en nederlender som drev det da jeg var der. Han var veldig serviceinnstilt og åpnet stedet da han skjønte at vi kom dit for å se fotball og drikke bayer. Mener å huske at vi bestilte noe mat også. De lokale folkene brydde seg lite om servicen og hadde med seg medbrakt drikke  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder de lokale og fisket, så er det nesten ingen fra dalen som fisker "aktivt". De få som gjør det (jeg vet bare om en) fisker nesten alltid med våtfluer og dupp. Derfor stemmer nok svaret du fikk.

Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk virket helt uinterreserte til at det var mulig å fiske i elva. Men sånn er det flere steder. Kom i snakk med en bonde som hadde jorder helt ned til favorittelva mi i Hallingdal. Selv om han var innflytter hadde det aldri falt ham inn at det gikk an å fiske i elva. Mye av årsaken til det kan selvfølgelig være at det ikke er så mange som fisker der, til tross for meget godt fiske  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens, for å få opp spiriten og kunnskapsnivået, så anbefaler jeg å lese noen av Hans Lidmans historier fra fiske i Ljørdalen!

Lidman fisket der sikkert på 1950-tallet, og hadde mye kontakt med fluebinderen og proff-fiskeren Magnus Olsen, som boode og fisket der. Historien "Natt i Ljørdalen" (fra boka Laksesprang og Ørretvak) er en fluefiskeerotisk fortelling - faktisk! Typisk Lidman der skillet mellom drøm og virkelighet hviskes ut og du aldri får svaret på hva som var sant - kanskje det heller ikke er poenget... Moralen: Les Lidman og bli inspirert til å se Ljørdalen med nye øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Det er skjedd en vesentlig del siden Hans Lidmann var i Ljøra, og siden jeg var der allerede på slutten av .60 tallet, selvom jeg var en perspektivløs fisker......Husdyrhold på hvert stelle oppover elvedalen.....utedasser ved hvert hus gav flott næring til elva, ta også med at effekten av harrens isolering til mindre elv også ble stengt......Nei jeg kan ikke se på Ljøra med andre øyne enn det jeg har, og at det jeg ser betyr veldige forandringer av eksestirende miljøet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Klart historiene lever i meg! Likeledes at jeg sikkert er en av de få her som traff Magnus Olsen, fluebinderen i leiligheten over telegrafstasjonen.....det er jo sus over stedet som sådan....visste du at folk som bor i Ljørdalen bor lengst fra havet i Norge, bare det at kjærka der ligger lengst fra det salte blå fasinerer meg, likeledes at dette er området for rovdyrene i Norge synes jeg også er fasinerende og tilbringer gjerne litt tid her, men ikke på en ukes fisketur, til det er det mange andre steder som frister mere! [attachimg=1]

post-0-13949878864941_thumb.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Jeg var 14 år eller noe den gangen, har hverken bildestoff eller nok til å kunne referere noe, desverre, men det som har brendt seg fast er en harr under foråtning i solveggen, fettet den utsondret brukte han til flueimpregnering! Er det noen som tar utfordringen til å teste dette i sommer?? Bor du Øystein i Ljørdaøen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting kan man jo si, det vil si min hypotese ;D: Hos svenskene har Lindemans historier brent seg fast for det er et stort flertall av dem der og fisker (uten å si at det er noe feil med det). Når det gjelder fisket før i tiden er det liten tvil om at Staffan har rett. På gjesterommet på min bestefars lille kryp inn der oppe, har onkelen min tegnet fangstene fra 50-tallet på veggen og det det er liten tvil om at det gikk en del penere fisk i elva den gang.

Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

har jeg påstått noe annet? ga antydningen at husdyr og utedasser gav mere næring til elva og at det ikke var utbygget på samme måte og dermed vandringsveiene mer åpne, især viktig for harren.......det at det har blitt dårligere er nettop at det jeg nå nevnte ikke er til stede.....eller. Ja jeg har fått harr på over kilon i Ljøra på -70-tallet og den var "mordiger"! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...